- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Lämpövastus harmaavesisäliliöön
Lämpövastus harmaavesisäliliöön
Hei
Olen eristämässä Dethleffs A5881 vm2007:n harmaavesisäiliötä. Olen asentanut Reimon tappimallisen pakkasvahdin säiliöön. Alla linkki pakkasvahtiin:
https://www.reimo.com/fi/61230-frostwaechter_12_v/Porasin säiliön kylkeen reiän ja asensin pakkasvahdin. Tämä homma pitäisi olla ok.
Nyt pitäisi saada vastus (lämmitys) vielä säiliön hanalle (palloventtillille). Hanan pituus on n. 120mm, ja se ei ole tasainen vaan kaareva, joten siihen ei voi laittaa mitään levymäistä vastusta, kuten Reimon 6cm leveää ja 170mm pitkää vastusnauha:
https://www.reimo.com/fi/61231-ass_heizband_170x6cm/Niinpä ostin 0,5mm paksua vastuslankaa 1m ja ajattelin kiertää sitä muutaman kierroksen venttilin ympäirille. Sen olisi pitänyt antaa n. 25W lämmitysteho. Ongelmaksi tulikin se, että eihän virta mennytkään vastuslankaa pitkin vaan se hyppäsi langasta suoraan venttillin metallipintaan ja siitä matkasi venttiiliä pitkin venttiilin toiseen päähän ja siitä hyppäsi taas vastuslankaan ja jatkoi matkaa pitkin takaisin akulle. Virta ei siis kierrä vastuslankaa pitkin vaan venttiliilin ulkopintaa pintaa pitkin. Vastuslanka ei toiminut, koska se ei ole eristetty. Jos vastuslanka olisi ollut eristetty, niin silloin virta olisi kulkenut vastuslankaa pitkin ja lämmittänyt venttiiliä.
Miten ratkaisen ongelman?
Onko olemassa eristettyä vastuslankaa? En löytänyt googlaamalla mistään. Voisiko vastuslangan päälle laittaa kutistesukkaa? Onko kenelläkään kokemusta siitä?
Ajattelin laittaa käämilankaakin, koska käämilanka on eristetty, mutta sen vastus on pieni. Käämilankaa tulisi kiertää ventiilin ympärille n. 30m, jotta saataisiin vaadittava n. 6 ohmin vastus. Lisäksi en tiedä mikä on vastuslangan virrankesto.
Tavoittena mulla on saada 12 - 24W vlämmitysteho ventiiliin.
Senhän saa jos virta on 1 - 2A (1A12V=12W tai 2A12V=24W).
Jotta saisin 2A virran, tulee vastusta olla 6 ohmia ( 12V/2A = 6 ohmia).
Niinpä olen etsinyt vähintään 6 ohmin vastuksen omaavaa lankaa.
Onko ketään sähkötekniikasta ymmärtävää joukossamme :) ?
terveisin Kari Myllykangas
Entäs tuollainen (http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2075_12_1025_1331) paketoituna hanan ympärille laitetun eristyksen sisään ?
mot
Oiskoon parempi vaihtoehto jos tuollaista käyttäisi. Tietenkin kiinnitys ja lämmön johtaminen aiheuttaa pientä askartelua...
http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2075_12_1025_2098
Terve Tuollainen 'mattomainen' nauha on aika helppo punoa siihen venttiilin ympärille. http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2126280
Hei
Tilasinkin juuri tuollaisen mattomaisen nauhan, mutta se oli liian leveä. Jouduin luopumaan sen asennuksesta, koska venttiili on aivan liian pieni tuolle nauhalle.
Hei
Tuo on hyvä! Ihan uusi ajatus. Tuo 3W vastus on sopivan kokoinen, jotta sen voi liimata kiinni kaarevaan venttiilin pintaan.
Homman tuollaiset vastukset.
Kysyn varmuuden vuoksi, koska en ole mikään sähkömies ja muutenkin uuno näissä sähköhommissa:
Jos laitan vastukset sarjaan, niin tuleeko silloin virraksi 0,236A (3W/12,7V=0,236A)? Pitääkö mun silloin ostaa 56ohmin vastuksia? (12,7V/0,236A=53ohmia)? Menikö oikein?
Asentamisen kannalta olisi helpompaa, jos vastukset olisivat rinnan. Jos laitan rinnan 4kpl 3W vastuksia, niin mikä tulee olla vastuksien ohmimäärä? 220ohmia???
Kiitoksia jo nyt vinkeistä :)
Tarkoitan noita lankavastuksia
http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2075_12_1025_1331_1352
Tuo wattimäärä kertoo vain tehon keston.
Teho määräytyy vastusarvon ja jännitteen mukaan P=UU/R eli jännite toiseen potenssiin jaettuna vastuksella, vastaavasti vastus on jännite toiseen jaettuna teholla. Esim. 12V12V/25W=5,76ohm, 144/3W=48ohm
Jos haluat tehoksi esim.25W tulee tehonkesto olla vastukset peitettynä vähintään tupla, mieluummin tripla, ellet saa todella hyvää kontaktia lämmitettävään kohteeseen.
Jos kytket rinnan saman kokoisia vastuksia tulee yhteisvastusarvoksi yhden vastuksen arvo jaettuna niiden lukumäärällä. Sarjakytkennässä on vastusarvo vastusarvojen summa.
Käyttäjän lisäys viestiin 14.2.2016 klo 13:44:32 Kokonaistehonkesto kasvaa vastusten lukumäärän mukaan, riippumatta olivatpa ne sarjassa tai rinnan. Esim kaksi 48ohmin vastusta rinnan kytkettynä (24 ohm)12 voltilla aiheuttaa 6 W lämpötehon samoin kaksi 12 ohmin vastusta sarjaan kytkettynä (24 ohm) aiheuttaa myös 6 W lämpötehon
Eri kokoisten vastusten kesken teho jakautuu eri tavalla riippuen vastusarvoista.
Ei tämä niin helppo ollutkaan.
Jos lähdetään siitä, että haluan 10W kokonaistehon. Vastuksen tehonkesto on 3W, mutta otetaan vastuksesta tehoa ulos enintään 1W eli varmuuskerroin on 3.
Eli silloin tarvitsisin 10 vastusta, joista jokainen antaa 1W tehon. Menikö oikein?
Jos laitan sarjaan, niin silloin kokonaisvastus tulee olla 144/10W =14,4ohm. jos vastuksia oli 10kpl, niin yhden vastuksen vastus tulee olla 1,44ohm. Menikö oikein?
Rinnankytkentä olisi parempi, sillä silloin yksi vastus voisi rikkoutua eikä se vaikuttaisi mitään. Mutta miten lasken mikä pitää olla rinnankytkennässä yhden vastuksen vastusarvo? Pitääkö yksittäisen vastuksen vastusarvo olla 144ohm? Tuo rinnankytkentä ei mene ihan jakeluun.
Jep, meni oikein. Kun kytkee 10 kpl 144ohm. vastusta rinnan on yhteisvastus 14,4 ohm. Sopiiko sinne 10kpl vastuksia on taas eri juttu. :)
Niin on Älä sano muuta :) Yritän järkeillä kuinka saan ne sinne Ainakaan sarjaan niitä ei saa, Ehkä rinnan voi saada - jos hyvin sattuu
Kiitoksia avusta!
Tässä jonkinlainen vaihtoehto, haku vakiovastuskaapeli / google. http://www.sulanapito.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=75.Toinen asia on sitten mistä onnistuis ostamaan 1-3m pätkän jotain tämäntapaista kaapelia.
Käyttäjän lisäys viestiin 14.2.2016 klo 18:27:50 Tässä vielä pienemmällä taivutussäteellä http://www.pistesarjat.fi/fi/tuotteet/tuote/nimeton/10432/sileduo-2-johdin-lampokaapeli
Vermeesi lämmitysjärjestelmä ? Nestekierto vai ilmalämmitteinen ?
Pari löytyi nettikaravaanista, kumpainenkin nestekiertolämmitteisiä, liekkö niitä ilmalämmitteisinäkin . . .
http://www.nettikaravaani.com/dethleffs/5881-/matkailuauto?yfrom=2007&yto=2007
Jos nestekiertoinen, mikset laita harmaavesisäiliön / tyhjennysputkensulun ympäri putkea ja putkeen lämmitysjärjestelmästä liuoskierto ?
Ilmalämmitteisessä voi ohjata putken puhaltamaan lämmintä ilmaa eristeen ja säiliön väliin / tyhjennysputkensululle ?
Ei tarvita mitään sähvöä kuluttavia vastuksia, eikä ole kummonen asentaa, hieman viitseliäisyyttä vain . . .
Miun as-autossani on toteuteutettu tuo ilmalämmitysverzijooni, hyvin toimii . . .
Aikamoisia virityksiä suunnitteilla! Kait sitä voi yrittää 12 V:lla lämmittää jätevettäkin, jos auto on jatkuvasti tolppasähkössä kiinni tai moottori pyörittää laturia ajon aikana. Kovin olivat pieniä wattimääriä, millä kuvitellaan esim. 100 litraisen jätevesitankin pysyvän sulana. Pakkastahan voi olla jopa -30 astettakin.
Alde lämmitysjärjestelmä, missä jätevesisäiliössä kuleksii oma lämmitysputkisto on kuitenkin huoleton ratkaisu, varsinkin kun on jo tehtaalla asennettu säiliöön. Kaasua kuluu vähän enemmän, mutta 12 V akut ei joudu sen lujemmille pakkasillakaan. On vaan kallis asentaa ilmalämmitteiseen jälkeenpäin.
Minä koitin kovalla pakkasella semmoista konstia. Ostin kilon pussin karkeaa suolaa, ja kadoin miesluukusta sen säiliöön, kunh jäätyi harmaa vesi. Ittellään sulasi, kun hana oli auki. Tosin se hampanpesu, ja kahvitermoksen huuhtelu vesi valui tielle jossain vaiheessa. Tämä oli hätäkonsti Toivopoika
Miksi harmaavesi on TABU. Meilläkin vaan hammaspesu ja käsien ja nassun pesuvesi ,ei tiskiä eikä muuta,Mutta päästäppä se pois niin kauhia haloo. .JV
Pitää olla sellainen kuljin missä nuo vermeet on lämpimässä tilassa niin ei jäädy, ei tarvii öitään valvoa ja miettiä siis kaksoispohjalla oleva as,auto, missä ne tankit on,sekä se sulkuhana,ei jäädy,se olostuloputki voi jäätyä mutta lämmintähän se harmaavesikin on ja pitäis tulla ulos pakkasellakin.
Rakennutin 2006 Detlefssiin kotelon styrofoamista ja sen sisällä on harmaavesisäiliö ja poistoventtiili. ulkona on vain poistoputken pää. Kotelon sisällä on 4 kpl 400mm pituisia vesikiertopattereita ja takatallissa on pattereiden vesikierron sulkuventtiili. Eli useamman päivän puskaparkissa avataan kiertoventtiili ja kaikki tarpeellinen on lämpimässä tilassa. Sähkössä ollessa asian hoitaa tehtaan asentamat sähkövastukset, joten vesikierron voi sulkea. Hyvin on toiminut!! terv Mirja
Hei Tuo Mirjan systeemi kuullostaa hienolta.
Mun omasa autossani on Truman ilmalämmitys. Niinpä nestekiertoinen lämmitys ei onnistu. Myöskään kotelon tekeminen vesisäiliön ympärille ei onnistu, koska joissakin kohdissa tilaa on vain 1 - 2cm säiliön ja auton rakenteiden välillä. Lisäksi säiliö on erittäin monimukaisen muotoinen.
Niinpä olen yrittänyt ratkaista ongelmaa näin: Ostin Etolasta 10mm paksua liimapintaista polyeteenivahtomuovia. Maksoi n. 20e/m2. Laitoin sitä säiliön pohjaan 30mm, ulkosivuihin 20mm. Joihinkin paikkoihin laitoin 10mm, koska enempi ei ollut tilaa eristeelle. Lopuksi teippaisin saumat sitkon teipillä.
Sitten tein 0,7mm paksusta kuumasinkitystä pellistä kotelon säiliön ympärille ja alle. Tuo vaahtomuovihan ei kestä mitään mekaanista rasitusta.
Reimon pakkasvahti on asennettuna. Sehän oli 30W.
Sulkuventtiiliin kiinnitin kaksi 22ohmin sähkövastusta rinnan (max 25W):
http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2075_12_1025_2098_1879&osCsid=lb7m3vcljferit68375qc1our2
Niiden yhteinen vastus oli 11ohm. Niinpä ne antavat noin 12W tehon. Vastukset lämpenivät 51oC lämpötilaan. Venttiilin lämpötila nousi 30 asteeseen. Ulkolämpötila oli n. +10 astetta ja toisella kerralla -5 astetta.
Kun eristeet olivat säililiön ja venttilin ympärillä, nousi venttiilin lämpötila samaan 30 asteeseen
Ohessa kuva vastuksista. Valkoinen aine on lämmönjohtavaa liimaa. Vastukset pulttaisin kiinni venttiilin runkoon. Tein kierrereiät venttilin runkoon.
Koekäytössä kaikki meni hyvin. Katsotaan miten käytäntö toimii
Ohessa vielä parempi kuva vastuksista
Samanlaista ongelmaa olen pohtinut Fendt K500 säiliön kanssa,alla on paljaana.Laitettu on samaa solukumilevyä ja alapinnalla 75W lämitysmatto jonka voin kytkeä tallissa pistokkeeseen (12v),tyhj.putken ympärillä se vastuskalvo eristettynä,ei oikein hyvä ole.Juttelin Perttu Muurosen kanssa ja hän sanoi että paras on kun koteloi hyvällä vanerilla,retkipatjaa eristeeksi,vähän palikoita sisäpuolelle että jääpi ilmatilaa,johtaa Trumasta lämmintä ilmaa kotelon sisään,ohjaa poisto ilman tyhjennysputken ympäriltä pois sopivasti.Meillä taitaa Trumassa olla vielä yksi tulpattu tuloilma Trumassa.Kun vielä löytyisi sopiva tekijä tälle. T:OKU
eikö pysy sulana ,ainakin pienemmillä jätevesimäärillä kun kaataa läsinpesunestettä viemäriin .?? samalla pysyy säiliökin puhtaana ja hajuttomana ..
Jälkikäteisasennuksena voisi olla helpompi ja ainakin jäätymisen kannalta varmempi konsti johtaa vessan pesualtaan ja tiskialtaan vedet sisälle sijoitettuihin kanistereihin talviaikana ainakin , jos käyttö talvella jää pariin reissuun.
Jos taas talvimatkoja on enemmän, niin asiaa pitäisi harkita jo auton ostovaiheessa. Tahtoo vain ruokahalu kasvaa syödessä.
Pientä vinkkiä muille:
Jos asennat 30W tappimallisen pakkasvahdin jätevesisäiliöön, niin sitä ei kannata laitaa päälle, jos säiliössä ei ole jätevettä.
Jos teet kuten eräs nimeltä mainitsematon henkilö teki, että porasi jätevesisäiliön kylkeen reiän ja laittoi siihen pakkasvahdin. Hän laittoin pakkasvahdin päälle, kun lähti reissuun. Siinäpä kävikin niin, että pakkasvahti tajusi, että lämpötila on alle +4oC. Pakkasvahti aloitti lämmittämisen ja lämmitti koko ajan (30W on paljon). Jätevesisäiliön kylki pehmeni ja lopulta vaakatasossa oleva tappimainen pakkasvahti tuli katsomaan pohjan kautta, kuka siellä oikein yrittää touhuta.
Niinpä jos laitat tappimaisen vastuksen, niin laita se mieluummin pysyyn pohjasta läpi. Silloin riittää, että jätevesisäiliössä on edes vähän jätevettä. Silloin lämpö pääsee johtumaan pois pakkasvahdista nesteeseen, eikä se lämmitä ainoastaan muovista säiliötä.
Ojalan Vesan antama vikki vastuksista oli hyvä
http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2075_12_1025_2098
Entinen poika laittoi sellaiset ja niissä lämmitysteho on 12W.
Vastukset lämpenevät 50 asteeseen ja venttilli on n 30 asteen lämpöinen (ulkolämpötila nolla astetta).
Sähkönkulutus on niin pieni, että ei ole väliä, vaikka vastus olisi koko ajan päällä. Lisäksi niin pieni lämpö ei saa sytytettyä eristeitä (syttyvät 100 asteen lämpötilassa).
Entinen poika laittoi virran releen taakse, jotta vastuksesista katkeaa virta, jos päävirta laitetaan asunto-osasta pois päältä.
Tuo venttilin lämmitys on toiminut hyvin ainakin ale 10 asteen pakkasilla.
Laitoin omaani sulanpitokaapelin
http://www.motonet.fi/fi/tuote/9000000/Sulanapitokaapeli-10-metria
!0 metrinen 100W menee hienosti harmaatankkiin ja toimii inventterillä hienosti tai parkissa tolppasähköllä.
Ei ole riskiä syttymisvaaroista ja on turvallinen.
Kun säiliössä on kuumaa nestettä se sulattaa tyhjennyshanat ja siihen tulleet jääkertymät.
Säiliön yläreunaan pieni reikä tai suoraan säiliön ylivuoto-ilmareijästä kaapeli sisään, ei haittaa vaikka vedet säiliössä jäätyisivät, kaapeli sulattaa.
Ja jos haluaa fiilistellä, niin solumuovilla n. 2cm paksulla vuoraa säiliön ulkoapäin, saumakohtiin silikonia joka liimaa saumat tiiviiksi.
Pistin heti uuteen -10 malliseen ja vielä pelittää Lapin pakkasillakin.
Ja koska näitä laitetaan juomavesiputkistoihin taloissa niin autoissa joissa raitisvedet on alustassa kylmälle alttiina, kaapelin voi laittaa myös raitisvesitankkeihin.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.