Ducaton 2.3 tuulettimen lämpöanturi

TOLK AIGAR 05.02.2016 13:13

Ducato 130 multjet (2010) Kylmästä kelistä huolimatta jäähdyttimen apukuskin puolinen tuuletin on jatkuvasti päällä. Moottorin sammutuksen jälkeen pyöri noin 30 s. Missä vikaa?

HAAPANEN TIMO 05.02.2016 13:21

Vika on luultavasti juuri siellä mihin otsikossa viittaat. Anturi on kaksivaiheinen, arvaisin ekan vaiheen tulevan n. 87° jolloin lähtee ensimmäinen rooppeli ja n.92° tulee toinenkin avuksi ellei ensimmäinen riitä.

Ko. mallin anturin sijainnista ei mulla ole tietoa.

Tuon näköinen, mutta tämä ei ole kaksivaiheinen: http://varaosat.mister-auto.fi/fi/lampokytkin-jaahdyttimen-puhallin-fiat-ducato_lg1103_ls288/

@timppa

JANHONEN MATTI 05.02.2016 13:24

Melko varmasti itse anturissa.

Tuosta 130 en tiedä mutta ennen sijaitsi edestä katsoen oikealla puolella jäähdyttäjän alanurkassa.

TOLK AIGAR 05.02.2016 13:36

Irrottin sen tyylisen töpselin, mutta potkuri jatkoi pyörimistä .

HAAPANEN TIMO 05.02.2016 16:20

Anturi maadoittaa releen, joten on pyörimisen jatkuminen johdon irrottaminsen jälkeen on outoa.

@timppa

TOLK AIGAR 05.02.2016 16:34

ehkä se tapahtuu tietokoneen kautta.

ASIKAINEN MATTI 05.02.2016 21:45

2,3 koneessa lienee sama elektroniikka kuin 3,0 koneessakin. Tämän isomman koneen lämpötilasäätö toimii seuraavasti:

Lämpötilaa haistelee tuntoelin, joka näyttää lämpötilan mittarilla ja lisäksi elektroniikka käynnistää jäähdyttimen puhaltimet lämpötiloissa 95/91 ja 99/95 astetta. Lisäksi elektroniikka rajoittaa polttoaineen ruiskutusta lämpötilan kohottua yli 106 asteen. Jos moottorin lämpötia on pysäytettäessä suurempi kuin puhaltimen käynnistymislämpötila, niin puhallin jää pyörimään 20 sekunniksi.

Ohje löytynee googlettamalla: 016393-Traccia Didattica Fiat Ducato seconda fase_GB ja se on englanninkielinen.

Mikäli lämpömittari siis näyttää oikeita lukemia, on anturipiiri kunnossa, mutta raja-arvojen haistelu tästä viestistä ei toimi oikein ja vika on moottorinohjausyksikössä Engine Control Unit konehuoneen puolella tai sitten (onnellisemmassa tapauksessa) puhaltimen rele on viallinen. Se löytynee moottorinohjausyksikön sisältä, katso ohjekirjasta.

En anna takeita em. selityksen oikeellisuudesta, mutta se on tulkintani e.m. ohjeesta.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.2.2016 klo 09:27:18 Ohje koskee koneita 2006 alkaen.

HAAPANEN TIMO 06.02.2016 08:48

Vanhan liiton miehen ei näköjään kannattaisi vahojen autojen ohjeita uusiin yrittää soveltaa:))

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.02.2016 17:05

Kun tuokin toiminta tapahtuu ECU:n eli tietokeneen ohjaamana, niin kannattaa testata halvinta konstia. Tietokone kannattaa bootata, eli akusta miinusjohto minuutiksi irti. Mahdolliinen radion koodi kannattaa kaivaa vamiiksi esille. Kellonkin joutuu myös ajastamaan uudelleen.

ASIKAINEN MATTI 09.02.2016 12:17

TOLK AIGAR

Odotamme mielenkiinnolla, millaisen korjauksen vika vaati.

TOLK AIGAR 12.02.2016 12:49

P0485 Tuuletin Virta / Maadoitus Toimintahäiriö Moottorin vikavalo palaa, ei pysty kuittamaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 18.2.2016 klo 20:06:44 Tuuletimen vika selvisi. Yksi kahdesta 40 A sulakesta oli palanut. Vikavalo palaa edelleen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.