Lämmönvaihtimen rikkoutuminen

SUHONEN RAUNO 18.01.2016 13:09

Unohdin sammuttaa lämmönvaihtimen , kun otin lämmön pois päältä. Pyöri useamman tunnin tyhjää. Mitkään sähköt eivät olleet päällä.Mahdollinen sulake vika, en kylläkään löytänyt sulaketta? Enkä edes erottaisi rikkinäistä. Vai jokin muu vika, laakeri tai muu?Onko kellään kokemuksia? Rane

SUOMI SEPPO 18.01.2016 16:30

Mikähän tuo lämmönvaihdin on ? Kuvailetko hieman minkä unohdit. @seppo

SUHONEN RAUNO 18.01.2016 20:18

Lämmitin on alde. Lämmönvaihtimen merkkiä en tiedä. Auto on adria. Sammutin alden otin virrat pois, vaan unohdin sammuttaa lämmönvaihtimen. Se pyörii vaikkei virtaa ole päälle ja senkuulee kun se on päällä, kun muistin menin katsomaan eikä kuulunut ääntä. Koitin kytkimestä uudestaan, ei mennyt päälle. Paremmin en osaa selittää.

HAAPANEN TIMO 18.01.2016 20:34

Hupipuolen akku tyhjä?

@timppa

KOSKINEN OLLI 18.01.2016 20:41

Akun tyhjentyessä se pitäisi ladata mahdollisimman pian kahdestakin syystä. Ensinnäkin aina, toiseksi varsinkin pakkassäällä, tyhjä akku toden näköisesti jäätyy ja päädyt pullistuu. Eli akku tuhoutuu täysin, pahimmassa tapauksessa vuotaa happoista nestettä.

SUHONEN RAUNO 18.01.2016 22:15

Akku ei ole tyhjä. Rane

KOIVUPURO PEKKA 18.01.2016 22:16

Eli unohdit varmaan lämmönvaihtimen moottorinesteen kierrätyspumpun päälle ja se joko tyhjensi hupiakun tai pumppu pyöri tiensä päähän ja hajosi! Tarkista hupiakun tilanne ja jos siinä on virtaa niin tarkista pumpun liittimeltä että tuleeko siihen virtaa ja jos tulee niin hae uusi pumppu, autotarvikeliikkeestä saat sen 50 €urolla tai ebaysta vielä edullisemmin jos ei ole kiirus ! Jos liittimeen ei tule virtaa niin seuraa johtoa ja etsi siten sulake joka toki voi olla palanut !

SUHONEN RAUNO 18.01.2016 23:19

Meriselitys: Oli tarkoitus lähteä matkaan. Auto oli liitettynä verkkovirtaan, lämmitys päällä. Ajattelin hyödyntää asunto puolen lämmitystä lämmittääkseni moottoria lämmmönvaihtimella, kun se kerran on olemassa. Matka kuitenkin peruuntui. Jotenkin hässäkässä unohtui lämmönvaihdin. Ehti olla päällä noin 6 tuntia.Vaatineeko korjaus tai tarkastus työ isonkin purku homman? Kerrostalon pihassa ei oikein viitsisi ruveta moiseen. Lisäksi on tunnustettava tekninen osaamattomuuteni. Niitä sulakkeitakin näyttää olevan siellä sun täällä. Joihinkin on merkitty mitä ne on, joissain ei mitään tietoa. Akku näyttäisi olevan täysi. Olen lataillut sitä melkein päivittäin. Ei se lämmönvaihdin matkaa estä onpahan vain lisä mukavuus. Rane

Käyttäjän lisäys viestiin 18.1.2016 klo 23:23:34 Piti kirjoittaa risa lämmönvaihdin.

VALTONEN TERO 19.01.2016 08:39

Minulla vm. 2013 LMC:ssä on lämmönvaihtimen yhteydessä oleva pumppu kytketty tehtaalla siten, että se pyörii vain kun Alde:n kiertovesipumppu pyörii. Eli kokeile laittaa Alde päälle ja lämmittämään ja jos on on kytketty samalla tavalla niin lämmönvaihtimen pumpun pitäisi lähteä pyörimään.

LAUKKANEN MAURI 19.01.2016 08:46

Lähdetäämpä alusta kuinka se lämmönvaihdin toimii:

Se on tavallaan muuntaja,siinä on ensiöpuoli,tässä tapuksessa as,auto ja alde joka kierrättää glygoliliuosta sen vaihtimen ensiöpuolella omalla pumpulla.

Toisiopuoli on se auton jäähdytysjärjestelmä jonka neste kulkee sen vaihtimen läpi sillä 12VDc lisäpumpulla.

Siis on ksi pumppua se oma alden pumppu ja auton ns,lisäpumppu kun aldella lämmitetään mootoria.

Jos se alde on unohtunut päälle voisi olettaa että esim,alden ylilämpösuoja on laennut jos auton järjestelmän pumppu pysähtyy,vaihdin ei luovuta lämpöä josta lämmön nousu.

Kun vaihtimella voidaan lämmittää myös as,osaa toiminta on käänteinen. Mutta taas tätyy todeta ,ei ole din- normeja tuohon lämmönvaihtimen kytkentään, joissain voidaan käyttää kolmitieventiiliä joka ohjaa auton jäähdytys järjrestelmän alden vaihtimille,tai on pelkkä sulku,sama asia as,osan puolella on erilisia kytkentöjä joka on auto tai asentaja kohtainen,kuinka ne lisä pumput käynnistetään ja sammutetaan,manuualisestitai automaatisesti.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.1.2016 klo 09:08:09 Sama på svenska,alden mainoksesta; Värmen kan även köras i omvänd riktning tillsammans med en cirkulationspump på motorsidan, och fungerar då som motorvär- mare tack vare att centralvärmesystemet värmer upp motorns kylsystem. Ett bra val vintertid vid kallstart av motorn.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.1.2016 klo 09:12:02 Tuossa vielä kytkentä; http://www.alde.se/media/53861/v-2968-01-rev-1129-installationsanvisning-vaermevaexlare-2968.pdf

JUNTUNEN TOMI 19.01.2016 09:14

pumppuhan voi olla päällä 24/7. ei vaikuta mihinkään oli alde päällä tai ei. pieni pumppu joka on kahden letkun välissä konehuoneessa. rikkoutuu helposti jos unohtaa päälle , kun auto on käynnissä. sulake tai pumppu rikki ei sen kummenpaa. uusi sulake tai pumppu. eikä plajoo maksa.

Tonmppa

VALTONEN TERO 19.01.2016 10:28

Minulla tuo moottorin jäähdytysnestettä lämmönvaihtimeen kierrättävä pumppu on asuintilassa ja kuulen selvästi kun se pyörii. Ja tästä tiedän, että se pyörii vain silloin kun Alden kiertovesipumppu pyörii. Ja lämmönvaihtimen toiminnan kannalta tuo on ihan järkevää: turha pyörittää nestettä sekundääripiirissä jos primääripiirissä ei neste kierrä.

Ja nyt puhun moottorin esilämmityksestä ennen käynnistystä. Näin se toimii minun autossa, muissa tietysti voi olla ja onkin erilaisia ratkaisuja.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.