Pakkaset aiheuttavat omituisen resonanssi ääniilmiön ! ?

KNUUTILA ARI 15.01.2016 23:51

Kun pakkasta on 18°C.....-40°C alkaa konehuoneesta kuulua pirumoinen jollotus joka resonoi rattiin asti ! Ajaessa nelosella kierrosten ollessa 2300rpm on ääni voimakkain .Kun auto lämpenee n.11km kohdalla ,ja mootori saavuttanut käyntilämpötilan ylimääräinen resonanssi on vaimentunut . Käyttäessä kierroslukua 2100rpm., ei tätä ilmiötä synny. Auto on vm.2014 Fiat MultiJet 130. Olen antanut itselleni ymmärtää ,että tämä ongelma on yleinen näillä tiukemmilla pakkasilla ?

TERVASMÄKI MARKKU 16.01.2016 07:40

Autossa on konepellin avausvipu. Mitäs jos pysähtyisit ja avaisit konepellin? Voisit sitten kuunnella omilla korvilla, että mistähän päin konehuonetta se tulee. Voisit myös nauhoittaa puhelimella ääntä/kuvaa... Voisit myös jatkaa ihmettelyä muuten vain :)

POHJANTÄHTI JORMA 16.01.2016 07:55

Minulla äänen aiheuttaja oli moniurahihnan kiristinrulla, auto tosin vanhempaa vuosikertaa -09 ja kilometrejäkin jo 77000. Saattaa olla vain yksi ominaisuus muiden joukossa :)

LAHDENPERÄ ARI 16.01.2016 08:16

Moottorin kannatinkumit ei enää jousta kovalla pakkasella ja näin jyrinät siirtyvät runkoon

KNUUTILA ARI 16.01.2016 09:04

Juu autossa on konepellin avausvipu ,avasin kuuntelin aivan normaali nokivasaran ääni ! Ainii ois pitäny antaa varveja, mut oon ihan yksin .Ei voi muuta kuin kuvata ,ihmetellä ja jatkaa kuuntelua..............

SUOMI SEPPO 16.01.2016 10:00

Jos minäkin viisastelisin: Markkuhan voisi tarjoutua kuuntelemaan konepellin alta kun Ari ajaa nelosella 2300 1/min. Nokkapellin auki olo voisi jopa silloin olla vaarallista.

TERVASMÄKI MARKKU 16.01.2016 10:37

Panen pääni pantiksi ;)

HAKALA JYRI 16.01.2016 11:44

Omakohtaisia kokemuksia kun ajanut paksussa lumessa moottorin alle esim kertynyt lumi muuttunut jääksi ja moottorin tärinästä tulee kosketuksia "runkoon", ongelma ollut lähinnä 4 x 4 autoissa joilla liikuttu paksussa lumessa. kannattaa tarkistaa ja voi ongelma häipyä koneen lämmöstäkin.

Jotain vastaavia Fiat tärinöitä ollut :::tälläkin palstalla Kummityynyt kovettuu tai vialliset Moottorin käyntihäiriö esim polttoaine, kierrätys EGR ,suutin, häiriövalo ? Vetonivel esim suojakumivika , vaihteisto Jos ohjauspyörään esim pyöränmutterit, vanteesa epätasapaino lumi tai muu, rengasvika

Ei asiantuntija mutta jotain mietittävää ja tutkittavaa Terv jyrih

Käyttäjän lisäys viestiin 16.1.2016 klo 11:47:06 Etupyöränlaakeri vika vois olla mahdollinen myös

KNUUTILA ARI 17.01.2016 01:29

Alan päästä juonesta kiinni 4500 kilsaa ajettu auto siis vasta sisäänajossa ,se on vaan nii et nää meitin värkit/ menopelit ei oo tehty meitille tänne Pojolaan. Siihen meni tasan 17v:ta enenkuin tämä alkaa avautua minulle. Täytyy hieman korjata ,että saadan keskustelua aikaan. Tärinä /resonanssi on aivan eri asija. Korjatkaa jos olen väärässä. Selvitän tän keissin ja valasen sen teille rakkaat karvanaamarit joihin itsekkin tunnun kuuluvani . Olen todella lähellä
I slutet av ett underbart äventyr .Palataan

LAUKKANEN MAURI 17.01.2016 09:32

Kyllähän tuo ongelma näköjään valvottaa,kun klo 01:29:42 aamuyöstä vielä mieleen tulee,sen täytyy olla vakavaa?.

Mutta ei se ole,on vain Fiat ja sen jäykistyvät moottorin kumityynyt eli lämpö tekee hyvää se Fiatti kuten ymmärsin ei ole pakkasen kanssa sinut siis kesä auto Eurooppaan tehty ns, kolmen vuodenajan auto,vaikka se koppi siinä päällä olisi lämmin alusta ei sitä ole!.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.1.2016 klo 09:43:13 Oisko tuossa jotain selitystä Ducaton ja muidenkin mootorien tärinöihin?.

Rivinelonen ei ole ns. tasaisesti käyvä konstruktio. Kaikissa polttomoottorityypeissä kaksi mäntää on aina liikkeessä ylös kun taas toinen pari liikkuu alas. Rivinelosessa on männän nopeus suurempi 180 asteen osalta iskun yläosassa kuin 180 asteen osalta männän alaspäin olevassa liikkeessä. Tämä johtaa toisen asteen harmooniseen epätasapainoon, joka on kuitenkin siedettävää tasoa pienissä, hiukan tehottomammissa moottoreissa. Kun iskutilavuutta ja tehoa lisätään värinät lisääntyvät. Suurin osa rivinelosista luottaa moottorin kiinnityskumien värinää poistavaan vaikutukseen. Nykypäivänä jos värinät käyvät liian suuriksi voidaan käyttää tasapainotusakseleita. 4-sylinterinen moottori tarvitsee kaksi tasapainotusakselia, jotka pyörivät kaksi kertaa kampiakselin nopeudella.

TERVO JARI 17.01.2016 10:40

Liekkö ohjaustehostin ? Ja isseasiassa onkin . . .

LAUKKANEN MAURI 17.01.2016 10:50

Vika tai ääni on identtinen minun samanlaisen koneen kanssa ,vielä kerran ne moottorin ja vaihdelaatikon kumityynyt Sen tärinä on verannollinen ulkolämpötilaan ja vaimenee kun ajaa aikansa,mutta oletan että ne tärinänvaimentajat ei tomi oiken siis vaimenna mootorin tärinää,kuin lämpötilan olessa plussan puolella,niin ainkin minun ducatossa on asiat ja samaa tautia taitaa muutkin ducatot potea.

JANHONEN MATTI 17.01.2016 11:02

Muoviosat ei lämpimänä juuri resonoi mutta jäätyessään kyllä.

Syitä miksi resonanssia ilmenee pakkasella on monia, kuten Itse aineessa esim. muovissa tapahtuva kovettuminen tai aineen mitoituksen muutos (kutistuminen). Kun kiinnityspisteet ei anna periksi voi syntyä koviakin jännitteitä ja siitä resonanssia. Tämä pätee myös peltiosiin.

Moottorin kumien tärinä-ääni on hieman erilainen kun resonanssiääni.

LAUKKANEN MAURI 17.01.2016 11:52

Onko niitä ääniä din-normin mukaan jaettu erilaisiin luokkiin?.

Taitaa olla maallikolle aivan sama kuinka sitä tärinän tai resonanssin aiheuttamaa ääntä kutsuu,kun olen ammatikseni noita tärinöitä mitannut/tasapainoittanut niin yleensä se anturi mittaa sitä tärinän/ resotannsin amliditutia ,sen taajuutta ja kiihtyvyyttä.

Mutta tämäkin Fiatin tärinä olisi mitattavisa ja kartoitavissa millä kierroluvulla se esiintyy ja milloin se on suurinta,no ehkä silloin kun paikat hampaista irtoaa?.

Että silleen taas kerran.

JANHONEN MATTI 17.01.2016 15:01

Mauri onpa tietenkin.

Jokaisella vähänkin asiansa osaavalla autonasentajalla on päässään kokemusperäinen "din-normisto" auton ääniä ja erityisesti normaalista poikkeavia ääniä koskien. Ei kaikkiin auton ääniin mittareita tarvita tai niitä ei voi mitata Tässä muutamia auton "din-ääniä": -erilaiset kolinat yleensä alusta, usein pakoputk, kumityynyt) -resonanssiäänet joita on montaa eri lajia mm. kierrolukusidonnaiset ja lämpötilasidonnaiset, materiaalisidonnaiset -räminä (vaikka pakoputken alumiinin lämpösuoja irti/löysassä) -sirritys jota kaikki ei edes pysty kuuntelemaan (lämmityslaiteen moottori usein) -natina, kitinä -vinkuva ääni (jatkuva, toistuva, tilannesidonnainen) -kahina (laturin laakeri, painopyörä jne) -jne, jne. Tässä pieni otos "din-äänistä" jotka kyllä teidätkin.

Minulla oli joskus muinoin neljä 99 Saabia peräjälkeen ja sen opin, että ei ikinä tarvikeäänenvaimenninta ensimmäisen vaimentajan paikalle. Niiden sisukalut resonoi aina kun vauhti kasvoi yli 95 km/h.

VIRTANEN VESA 19.01.2016 00:01

Ennenhän, kun töiden vastaanottajat tunsivat itsekin autot, muutenkin kuin teoriassa, korjaukseen vietäessä asiaa selvitettiin juuri äänien perusteella. Kauniimman sukupuolen edustajat ovat keskimäärin toivottomia kuvaamaan ääni efektiä, se on outo ääni, ei kuulunut eilen tai kolisee, vaikkakyseessä olisi kitinä etc.Scan auton entinen isohko bossi sanoi suomenkielessä on paljon mo nimuotoisempi valikoima kuin ruotsinkielessä juuri tuollaiseen erotteluun.

VV

JANHONEN MATTI 19.01.2016 11:45

Äänet ja on hyviä paljastamaan vikoja. Analysointi perustuu lähinnä kolmeen asiaan, pitää tietää mikä on normaali ääni ja mikä on poikkeava ja kokemuksen kautta hankittuun tietoon.

Tosin vanhoilla automiehillä oli sellainenkin sanonta, että "sivuäänet johtaa harhaa, ant mennä vaan".

Harjaantunut korva on edelleen hyvä ja jos on vielä 20 euroa maksava auton kuunteluun tarkoitettu stetoskooppi, niin aina parempi.

KNUUTILA ARI 19.01.2016 17:16

https://www.youtube.com/watch?v=SiRhd3kesO8 Nyt resonoi.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.1.2016 klo 21:26:09 JT Olet harvinaisen lähellä oikeaa tiaknoosia jopa täysin oikeassa !

HÄKLI HANNU 22.01.2016 20:43

Meidän edellinen auto Ducato Maxi alustalla. Kesällä kuopissa kolina ikään kuin olisi lautakuorma katolla ja hiljaa ajettaessa pienet kuopat nitinä ja narina oli kuin alusta ja koppi olisi irti toisistaan. Hiljainen oli ainoastaan talvella -10 pakkasta ja siitä yli. Joka hiton väliin suihkutin silikoonia ja muuta rasvaa, ei auttanut. Auto Roller 5. Muuten oikein hyvä koppi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.