Matkailuauton moottorin teho ja varustus

AHO ERKKI 12.01.2016 16:42

Olen hankkimassa ensimmäistä matkailuautoani ja kiinnostaisi tietää riittääkö 115 hv:n moottoriteho liikuttelemaann 6,5 metristä ja 3500 kiloa painavaa autoa riittävän rivakasti suomen teillä, vai jääkö sillä jatkuvasti jalkoihin. Lisäksi kiinnostaisi tietää, myyvätkö liikkeet pääsääntöisesti itse valmiiksi varustamiaan kokonaispaketteja joita tuntuu olevan myynnissä myyjien nettisivuilla, vai tulevatko autot tehtaalta peruspaketteina, johon asiakas voi valita itse haluamansa varustetason?

HERRALA JUHANI 13.01.2016 09:04

Kahden matkailuauton kokemuksella sanoisin että 115 hv:n teholla pärjää mutta ainakin ohittamaan lähtiessä on hyvä muistaa ettei aivan heittämällä aina ohitus onnistukaan. Mutta muuten ei ongelmia ole ollut vuoristo teilläkään. Molemmat autot ostettu valmiina suoraan liikkeestä niillä varusteilla mitä on autossa ollut. Pyörätelinettä ja jotain pientä lisätty kuitenkin liikkeen toimesta. Nyt on uusi auto tilattu ja varustelu on hyvin yksityiskohtaisesti sovittu ja tehtaalla pääosin tehdään varustelu. Oli pitkä lista joka myyjän kanssa käytiin läpi hyvin yksityiskohtaisesti ja lisättiin vielä omia toiveita. Mielestäni matkailuauton varustetasoon kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota ja räätälöidä se omiin tarpeisiin sopivaksi. Hintaa tulee tietysti lisää mutta eipähän tarvitse jälkeenpäin harmitella puuttuvaa varustelua.

HAAPANEN TIMO 13.01.2016 09:17

Kannattaa lukea linkin keskustelu läpi

Käyttäjän lisäys viestiin 13.1.2016 klo 09:18:41 Karkasi

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?E26555M=127&x26555=131307614

Kannattaa myös uskoa mitä useita autoja omistaneet kertovat.

@timppa

SOINI ARI 13.01.2016 10:45

Eipä siitä linkistä apua ole, sen kummoisemmin kuin muutenkaan kysely näillä palstoilla.

Jokainen kertoo lähinnä sitä mikä itselle on sopiva/mikä itsellä on. Tutustu mahdollisimman moneen autoon, pyri valkkaamaan niistä vaikka kaksi parasta ehdokasta ja vuokraa ne viikonlopuksi jotta pääset testaamaan niiden toimivuutta omassa käytössä.

Mieti tarkkaan onko omassa käytössä jotain erityispiirteitä jotka voisivat vaikuttaa esim. alusta valintaan (etu- tai takaveto) ja moottorin tehon tarpeeseen. Tai jos talvimatkailu on tärkeä niin miten lämmitys on toteutettu (ei väliä onko truma tai alde, vaan toteutus) sekä korin lämpimyys. Jos taas talvella ei liikuta niin silloin on noista asioista turha huolehtia.

Kori sen mukaan ettei tarvitse sänkyjumppaa tehdä ja keittiö/oleskelutilat on mieleisiä.

Siitä ihan omien tarpeiden mukaan valkkaamaan, meidän tarpeet ei kuitenkaan ole täysin samat kuin teillä, joten en edes viitsi tuputtaa omaa ratkaisuani...

HAAPANEN TIMO 13.01.2016 11:06

Mun mielestäni hyvinkin suuri apu on käyttäjien mielipiteet koska ne herättävät näkemään epäkohtia.

@timppa

JANHONEN MATTI 13.01.2016 11:34

Kyllä tuo ketju kannattaa lukea läpi.

Siinä lukiessa voi sitten peilata omia tarpeitaan muiden kokemuksia vastaan, jotka toisin on aina subjektisia, mutta kokemuksia kumminkin.

Se on sitten oma asia minkä painoarvoin muiden kokemuksille antaa.

KOSKINEN MARKKU 13.01.2016 11:42

Olen sitä mieltä että 115 hp ei ole riittävä kun auto on lastattu niin mäkisillä osuuksilla täytyy vaihtaa usein ja siinä kuluu polttoainettakin enemmän ja sitten jos on alko-ovi auto niin siinä on tuulen vastus vielä haittana.Itselläni on integroitu Burstner ja siinä on 2,3 jtd kone 130 hp,olen pärjännyt sillä hyvin,paras ostaa vähän tehokkaammalla koneella oleva auto niin ei tarvi katua. Make

SUOMINEN TAUNO 13.01.2016 12:00

Jos on mahdollisuus, kaikki tarvittavat varusteet kannattaa asennuttaa jo tehtaalla. Tällöin ne ja niiden asennukset kuuluvat tehtaan takuun piiriin. Auton paino kaikkine varusteineen on syytä selvittää.

Auto kannattaa ostaa liikkeestä, joka pystyy hoitamaan ja on halukas hoitamaan takuukorjaukset. Kannattaa ihan rauhassa selvittää, miten homma hoidetaan ongelmien ilmetessä.

Täydellistä autoa on turha tavoitella rajallisella budjetilla. Aina löytyy joku, jolla on sitten vielä parempi auto.

KOISTINEN TOIVO 13.01.2016 12:25

Konetehoa ei ole koskaan liikaa, ja minä mitä liikuttanut olen, sanoisin, että vähintään se 2,3 kone. Kuitenkin on pitkäaikaisesta sijoituksesta kyse. Varustetasostahan sitten on kannattavaa harkita tarkkaan mitä tarvii. Mielellään, jos on vähän kokemusta vuokrata vaikka. Tosin me alettiin vuokraamalla, ja eipä tuo näytä vieläkään useamman auton kokemuksella täysin onnistuvan. Kompromissejahan nuo on On vähän kun talon teko, että ikinä ei valmista saa. Toivopoika

LAUKKANEN MAURI 13.01.2016 13:13

Kaikki on suhteellista jos moottorin teho on 115 hp noin 3000kg autossa se on riitävä määrä,minusta.

Kun me tiedämme esim, fiat 2.3 jtd on 130 hp ja taitaa sen foordinkin tehot olla melkein sitä luokkaa.

Siis matkailuauto on matkailua varten ja silloin pitää unohtaa kiireet ja omistautua ajatukselle: olen lomalla!.

Minä olen omasta mielestäni siinä onnistunut ja se vauhti on sitä sallittua mitä tuolla pienemmälläkin mootorilla varustetulla autolla voi ajaa.

Jos keskustellaan as,auton varustelusta ,niin ensimmäinen asia on se iso takatalli se ei ole välttämättömyys,mutta minullakin on jo nejäs as,auto menossa niin huomaa sen tärkeyden pitemillä matkoilla ja tietysti kaksoispohja on jo ylellisyyttä se maksaa mutta taas kerran jos on sellaisen omistaja ymmärtää senkin asian.

Kun puhutaan sisätiloista ja niiden merkityksestä pitää muistaa sen ns,oleskelu vyöhykkeen koko ja ratkaisut ,koska se as,auton siis noin 660cn pitkän sisätilat ovat pienet usealle ihmiselle.

Olen kaipaillut is sänkyjä ,mutta eipä sellaisia autoja ole kaupan ,kun ostaa uuden auton niin pitkittäis sänkyjen pituus syö siitä pienestä tilasta suurimman osan,mutta minä en kuljettaisi sellaisia sänkyjä mukana,ne on huonekalu liikkeen koppiautot jotka on sitä varten,mutta onneksi tämä on minun mielipide.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.1.2016 klo 16:20:27 Oli tarkoitus kirjoittaa että olen kaipaillut kerros sänkyjä.vaunuissa ne on tavallisia mutta ei as,autoissa.

VÄNTTINEN ILKKA 13.01.2016 13:29

Olen samaa mieltä kanssasi Mauri, lomallahan sitä autoa eniten tarvitaan. Mutta luulisi että 115 hv moottorilla pärjäisi ihan hyvin. Itselläni on 2.0 litran 125 hv Ford puoli-integroitu Euramobil ja olen pärjännyt hyvin moottoriteillä muun liikenteen rytmissä ja myöskin vuoristossa Euroopassa. Vääntöä toivoisi olevan paremmin alakierroksilla mutta kun sillä oppii ajamaan ei sekään haittaa. Tämähän tuntuu olevan ongelma myös suurermmilla Ford moottoreilla.

6.5m pituisilla autoilla jos sänky on poikittain niin jää paremmin oleskelutilaa ja jos ne on pitkittäin tilat on sitten pienemmät.

HYTÖNEN RAIMO 13.01.2016 18:14

Pääsääntöisesti on kartoitettava omat tarpeet, ja haettava sitten parhaiten niihin soveltuva malli, mahdollisen hintarajan puitteissa. Kun sopiva malli/pohjaratkaisu on löytynyt valitaan haluttu varustelu ja varusteet, jotka nostavat helposti hintaa jopa yli kymppitonnin ylöspäin. Hinnassa säästää ostamalla uudehkon vähän ajetun ja vielä enemmän jos hakee sen itse Saksasta.

Tilojen suhteen kannattaa muistaa selkeät ja tilavat oleskelutilat ja kulkuväylät, jotka helpottavat esimerkiksi vaatteiden vaihtoa autossa. Toinen huomioitava seikka on mamme talviolosuhteet joten talviominaisuuksiin kannattaa panostaa, jos aikoo käyttää sitä talvikaudella. Jos talvikäytölle ei ole tarvetta, niistä on turha maksaa ylimääräistä.

Lisävarustelu paitsi maksaa, myös lisää ajoneuvon omaa massaa. Jos varustat ajoneuvosi vetokoukulla ja sivuseinällisellä markiisilla rahaa uppoaa yli kolme tonnia ja tavarankuljetuskyky alenee noin sata kiloa.

Tavaratilaa matkailuautoissa on harvoin liikaa, joten suosittelentakatallimallia, jollainen itsellänikin on. Sinne sopii vaikka polkupyörät, joten erillistä telinettä ei tarvita (lisää myös pituutta ja sen myötä yleensä myös silta- ja lauttamaksuja) ja pyörät ovat säältä ja varkailta suojassa.

Tämmöistä - mutta valinta on Sinun..

EEROLA TEEMU 13.01.2016 20:08

Kun on hankimassa ensimmäistä m- autoa, niin eipä taida ne "omat tarpeet" tulla muuten selville kuin koeajamalla ts. vuokraamalla muutamia sellaisia autoja, jotka vaikuttavat silmäillessä sopivilta. Muutamaksi päiväksi edes. Sehän maksaa, mutta maksaa sekin paljon enemmän, jos heti joutuu vaihtamaan, "kun sejase epäkohta ei miellytä". Yks tykkää yhdestä, toinen toisesta.

Moottorin tehosta ei ole koskaan haittaa. Tosin sisätiloilla on enemmän merkitystä, jos auto on nykyaikaisesti motorisoitu. Ylinopeudetkin maksavat pian niin paljon, ettei liioilla tehoilla ole käyttöä kuin ohituksissa.

Jos aikoo selvitä B- kortilla, niin pian ylipainotkin varmaan tulevat kalliiksi ennen pitkää Suomessakin. Autossa pitäisi olla lastausvaraa. Esim Ruotsissa voi jo nyt tulla "köyhäksi" muutaman sadan kilon ylipainolla, varsinkin jos auton "kantavuus" jää pieneksi, kun uutena lisävarusteita ostettaessa ne kaikki tulevat otteen painomerkintään. Ylipaino lasketaan ylityksestä prosentteina. Siellä.

Vaikka ostaisi auton luotettavan tuntuisesta alan liikkeestä, niin painoissa siellä ollaan usein ihan pihalla -tarkoitushakuisesti. Osti auton mistä tahansa, niin se kannattaa käyttää vaakalla ennen ostopäätöstä. Halvimmat autot ei löydy Suomesta, vaan esim Saksasta vaikka ed. vuoden ajamaton malli täysillä takuilla. Näähän on jo moneen kertaan tuotukin esiin. Monta juttua aiheeseen liittyy.

KOISTINEN TOIVO 13.01.2016 20:19

Tuo kaikki on totta, että sisätilat, ja niiden toimivuus ilman turhia krumeluureja, ovat TÄRKEIN asia, ja pienellä koneella pärjää vallan hyvin. Ajettiinhan ennen pölliä jopa alle parinsadan heposen koneilla. Laatikko, ja se keppi on väännön korvaaja. Muta iso kone vahvoine alavääntöineen tekee matkasta helpon. Meillä oli ensimmäinen 1,9 pösön koneella. Kulki Norjatkin. Mutta kun sitten vaihtui 2,8 koneeseen, niin siinä sen eron huomasi. Se ei neuvotellut, se lähti, ja meni Vaikka nyt 2,3 kone on saman tehoinen, niin ei tämän alavääntö ole sitä valitettavasti. Tässä nykyisessa on vitonen paras vaihde, kuutosta en juurikaan käytä, koska ajelen sitä 80-90 nopeutta Amerikkalainen totuus. Mitä väliä hevosista, kunhan kuutiotuumat riittävän isot. Se on pätevä neuvo. Onhan alle litrasissa koneissa jo kai puolentoista sadan "ponin" tehot. Toivopoika

EEROLA TEEMU 13.01.2016 20:37

Niin se on. Tykkään tuosta vanhanaikaisesta 2,8 idTD, mm. koska siinä on ärhäkkä turbo sovitettuna oikean väännön kierroksille. Vie vähän naftaa, mutta liikahtaa mäissäkin. Oli vähän aikaa turbon putkessa vuoto ja voi jessus sitä menoa, kun piti vaihteilla ja kierroksilla kekkuloida. Saksan moottoriteillä liikkui 140 km/h, mutta eihän se ole enää terveellistä. Noista uudemmista ei ole kokemusta, koska vanha pitää vanhoista autoistakin.

Sitikan Camionetten m- auton bensakoneessa oli jotain 65 heppaa ja yli 20 v aikana sillä liikuttiin liki 300 tkm liki kaikissa Euroopan maissa- monen kertaan. Hyvin pärjäiltiin, mutta ne ajathan ovat silkkaa nostalgiaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.1.2016 klo 20:44:13 Senverran Toivopojalle periksi, että kyllä niissä Amerikan m- autoissa toisissaan on ihan omanlaisensa koneistus. Pari kertaa vuokrattiin sellainen V8, missä n. 7 litrainen kone. Sillä ajettiin pisimmällä reissulla n. 4000 mailia kymmenessä osavaltiossa ja keskikulutus oli 25 l/100. Bensahan ei maksanut juuri mitään siihen aikaan. Tyyli pysyi silti rauhallisena, vaikka autossa oli painoakin 6 tonnia. Se liikenne on ihan oma lukunsa ja B- kortti riitti.

STRÖMMER HEIKKI 13.01.2016 23:37

Hmm? Siis 15 hevosvoimaa on eroa tehokkaan ja tehottoman auton välillä. Aika erikoista sanoisin.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.1.2016 klo 23:39:19 Näin siis Koskisen Markun mielestä.

NEVALAINEN SIPPO 13.01.2016 23:43

Niin mutta sen 15 hv:n lisäksi myös vähän lisää vääntöä ( ja ehkä myös erillainen vääntökäyrä ) ja vaihteiston välitykset uusiksi. Kyllä se jossain tuntuu, yleensä.

Sippo

VÄLIAHDE JUSSI 14.01.2016 19:25

se on ihansama hevosvoimille vääntö se ratkaisee tuo 2,9 MBautomaattilaatikko hyydytti monen Fiiatin mennäkesänä Kainuun mäessä vaikka,omapaino on 4500kg

POKKINEN TAPANI 14.01.2016 21:35

Oon Jussi juur samaa mielipuolta!

Kyl MB ja automaattilaatikko on parasta mitä on ollut, on ja tulee koskaan olemaan.

Ja meijän Äiti laittaa teijän Äitien ruuat

-tapani-

VÄLIAHDE JUSSI 15.01.2016 00:02

TAPANI,mutta en ole vakuuttunut tuosta Fiiatin laatikosta,taitaa olla joku,halpatuotos?

Käyttäjän lisäys viestiin 15.1.2016 klo 00:10:50 minun silmiinni eiole sattunut yhtään fiiatin valmistammaa vaihdelootaa jolla olisi ajettu n,mämä 300tuhattakm ilman ongelmitta kuin,mitä mininun ja monen muukin Mersulla.

LEPOLA SAKARI 15.01.2016 09:16

Ihmiset kehuu yleensä sitä mitä ovat itselleen hankkineet koska omien virheitten myöntäminen on vaikeaa. Autoissa on paljon uskonasioita, jotkut uskovat Jumalaan ja toiset Allahiin. Mersun maine hyvänä autona periytyy niiltä ajoilta kun autoissa oli todellisia laatueroja. Nykyään nämä erot ovat tasoittuneet kun autot monilta osin kootaan samojen alihankkijoiden osista samojen laatustandardien mukaisesti. Tarkoitukseni ei ole vähätellä Mersua, se on hyvä auto, mutta Fiatia en pääse moittimaan. Toinen Ducato menossa ja olen tyytyväinen. Ja sitten mielipide: Fiat on parempi ajaa kun Mersu. Tästä voi alkaa uusi väittely.

Jk Kysymys kaiken tietäjille: Kuka keksi nykyisin kaikissa dieselmoottoreissa käytettävän yhteispaineruiskutuksen( Common Rail)?

LAUKKANEN MAURI 15.01.2016 10:12

Voihan tuon asian noinkin nähdä,minulla on ollut erilisia ja erimerkkisiä kulkimia monta,yhteenkään niistä en ole rakastunut en edes siihen MB- autoon.

Olen huomanut että kaikissa autoissa jotka olen omistanut/käyttänyt,siis yrityksen autot,kaikissa olisi paratamisen varaa.

Minulla nejäs Ducato joka särkyi,hyvä auto edelleen mutta pakkanen voi tehdä temput melkein autolle kuin autolle tässäkin tapuksessa siellä huotinjärjestelmässä se pelkkä vastus ei riitänyt ja onhan sekin voinut mennä rikki,vaikka se on ollut kesät pois käytöstä ja kytketty päälle kun pakkaset alkaa,eli sen käyttö aika on ollut minimaalinen.

Mutta eihän Fiattia ole tehty talviautoksi,sen ymmärtää kun hastattelee alan amatti ihmisiä.

JANHONEN MATTI 15.01.2016 11:13

Common railin keksijäksi on ilmoittautunut moni taho. Yleisimmin sitä pidetään Boschin aikaansaannoksena. Se on sitten eri asia kuka mitäkin keksintöä on soveltanut.

Mersu valmisti Messerscmitteihin moottoreita joissa oli bensiinin suorasuihkutus. Ja pumppusuutintekniikka oli käytössä jo maamoottoreissa.

KOISTINEN TOIVO 15.01.2016 11:30

Auto on vaan auto. Läjä metallia, ja muita aineita, ja kohta samalla linjalla tehtyjä, kuten nissan navara, jota mersunakin kaupataan. Loput on uskon asioita. Pyhästä lehmästä. Toivopoika

LEPOLA SAKARI 15.01.2016 11:55

Fiat keksi Common Railin ja myi sen Boschille. Suoraruiskutus on vanha keksintö, dieseleissä vanhempi kun esikammio. Mutta vasta sähköisesti ohjatulla yhteispaineruiskutuksella suoraruiskutusdieselit saatiin käymään hiljaisesti. Eivät kalise ja rohisen kuten vanha Transit. Mitä tulee huohotinputkien jäätymiseen niin se ei ole ongelma Fiatin 3,0 koneissa. Muissa sitä on ilmennyt kuten monessa muussakin merkissä. Aikanaan Fiat 600:n moottorin kunnon näki ulospäin siitä, kummasta tulee enemmän tavaraa ulos, pakoputkesta vai huohotinputkesta.

HAAPANEN TIMO 15.01.2016 12:43

Mun käsittääkseni sveitsiläiset sen keksivät -60 luvulla.

@timppa

JANHONEN MATTI 15.01.2016 12:49

Joskun noissa autoihin liittyvissä keksinnöissä ihan väärä saa/omii kunnian. (Tällä en tarkoita tuota common railia)

Tatra suunnitteli jo 20 luvulla h-auton jossa oli keskiputki ja itsekantava kori, erillisjousitus, ilmajäähdytteinen 4 sylinterin bokseri-moottori, nestejarrut jne. Tatran insinöörit oli aivan automaailman huippua 20 ja 30-luvulla Tuntuuko tutulta. . Sitten kuitenkin kehitettiin tarina jonka mukaan Porsche Hitlerin määräyksestä kehitti kuplan. Saattoi kehittääkin, mutta lienee ollut Tatran piirustukset pöydällä.

Ja tämä ei hyviin tarinoihin koskaan sovi. Toisen maailmasodan jälkeen käydyssä oikeudenkännissä Volkswagen määrättiin maksamaan Tatralle 3 miljoonan D-markan korvaus patenttirikkomuksista. Juttu patenttirikkomuksista oli pantu vireille jo ennen toista maailmasotaa, mutta jostain syystä juttu ei oikein edennyt sodan aikana.

Ja jos mennään vielä historiassa niin v. Tatran perustajat osti muistaakseni 1897 tai jotain Benz Victorian, ja kehittivät siitä kopioinnin pohjalta oman automerkin. Eli kyllä tämä japanilaisten 50-60 -luvulla harjoittama "kopiontialku" omalle teollisuudelleen on osattu jo aiemminkin.

TURUNEN HEIMO 15.01.2016 14:16

Common rail kuten se nykymuodossaan esiintyy, on Magneti Marellin ja Fiatin lanseeraama. Systeemin ydin on ECU jota ilman common rail on vain yksi ruikutusjärjestelmä. Homman juju on nimenomaan sähköisesti avattavat suuttimet.

TURUNEN HEIMO 15.01.2016 14:18

Common rail kuten se nykymuodossaan esiintyy, on Magneti Marellin ja Fiatin lanseeraama. Systeemin ydin on ECU jota ilman common rail on vain yksi ruikutusjärjestelmä. Homman juju on nimenomaan sähköisesti avattavat suuttimet.

HYTÖNEN RAIMO 15.01.2016 21:47

Wikipedia sanoo asiasta näin:

Yhteispaineruiskutuksen kehitti sveitsiläinen Robert Huber 1960-luvun lopulla.

Olisikohan tuo oikea vastaus?

TURUNEN HEIMO 15.01.2016 23:24

Tuota systeemiä ei ole yleisesti käytetty, joku japsikuorkkuri muistaakseni käytti, vasta kun se sai sähköisen ohjauksen niin systeemi yleistyi. On ihan eri asia keksiä kuin keksiä lisää ja soveltaa.

HYTÖNEN RAIMO 15.01.2016 23:41

Niinpä, joskin alkuperäinen kysymys koski nimenomaan sen keksimistä, ei käyttämistä;-)

Käyttäjän lisäys viestiin 16.1.2016 klo 00:12:38 Ja jos oikein tarkkoja ollaan, niin ajatuksen keksi jo dieselmoottorin isänä tunnettu Rudolf Diesel 1912, jota sitten sveitsiläinen Huber kehitti eteenpäin. Ensimmäisenä tuli markkinoille Bosch 1997, mutta ei kerro minkä moottorin kupeessa.

JANHONEN MATTI 16.01.2016 11:14

Tässä se nähdään; "Voitolla on monta isää, häviöllä ei yhtään".

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.