Kitka- vai nastarenkaat?

TOIVANEN JANI 05.01.2016 10:38

Kumpi teillä auton alla talveksi joko kitka- vai nastarenkaita? Minulla kitkat, sujuu hyvin lapissa. Etelässä pitää ajaa varovasti :)

LEPOLA SAKARI 05.01.2016 19:18

Kitkoilla olen ajanut jo 20 vuotta, ovat myös matkailuautossani. Hyvin pärjää kaikkialla.

KOISTINEN TOIVO 05.01.2016 19:32

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?E26555M=22&x26555=125075089 Toivopoika

VEIJOLA ESA 05.01.2016 22:39

Nastoista hyvä apu silloin , kun rengas alkaa jäällä sutimaan. Myös jarrutukset jäällä tehokkaammat. Yksipörävetoinen matkailuauto jää melko helposti pieneenkin kuoppaan sutimaan lauhalla kelillä.

KOISTINEN TOIVO 06.01.2016 07:07

Karkeaa suola jos on mukana kilon pussi, niin sillä on yllättävän tehokas vaikutus rattaan alla liikkeelle lähössä. Kylvä van niinkun hiekkaa, ja lähte ajamaan. Toivopoika

POKKINEN TAPANI 06.01.2016 10:41

Toivo, toki karkea suola pelittää, mutta sora luonnonhiekka ajaa saman asian ja viel aika pal halvemmalla. Paripyörä-Ivecolla tuli monenmonta vuotta ajeltua m+s Micelinin Agiliksillä ja hyvin toimi. Nyt etuveto-Fiat ja nastoissa syytä pysyä. Sen verta on eroa etuvetoisella ja takaa paripyörillä työntävillä, että olen puskaparkkilaisena vajaassa vuodessa oppinut, lumiketjut saa olla kesälläkin matkassa. Tasainen hieman märkä heinänurmikkoinen ranta, venekärry perässä ja loivaa ylämäkeä edessä=noin 3 tuntia haalin renkaiden eteen hiekkaa ja soraa. Edes takas ja autokin alkoi tekemään uraa, ikävä on takapotku-paripyörää. oppia ikä kaikki

-tapani-

HUOVINEN TUOMO 06.01.2016 10:59

Sama ongelma omassa fiiatissa. Pitää katsoa mihin parkkeeraa, jotta tarvittaessa pääsee lähtemään ilman hinuria. Ketjuja harkinnut, mut en ole vielä hankkinut. Syksyllä ja keväällä kun ajelen on nastarenkaat alla. Tuomo

VÄLIAHDE JUSSI 08.01.2016 17:58

EI nastoja enään matkailuautoon minulle tule kitkat riittää,kaikkiin autoihini

TYNKKYNEN MAURI 09.01.2016 18:24

Kitkoilla ympärivuoden ja hyvin pärjää ja on hiljaiset myös kesällä, eikä tartte vaihdella pyöriä muulloin kuin renkaat uusittaessa.

KNUUTILA ARI 09.01.2016 21:38

Olen ajellut n.30v kitkarenkailla. Nuorena tehokaallakin autolla tosin nelivetoisolla .Vuosi 90 Knaussin Travell 685 kitkat vuoteen 2015 kesään jolloin luovuin autosta .Oli se hieno kaveri .Olen aina joutunut perustelemaan miksi käytän kitkoja. Sehän lähtee ratin ja penkin välistä .Talvikeli ei ole kesäkeli kaikki sitä ei vaan osaa tajuta. Nytkin uudessa autossamme on hyvät kitkat .Ei tarvi miettiä kuinka paljon daanaa + suolan takia kulutan. Painavat autot ei tarvitse piikkejä.

JOKINEN ARI 10.01.2016 08:36

Onko kukaan kokeillut Puuilon apuketjuja? Näyttää ainakin helpolta asentaa.

http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectID=1403058&ViewAction=ViewProduct

LEINONEN EERO 10.01.2016 17:51

Mitenkähän talvella kun vanteissa saattaa olla lunta ja jäätä? Saattaa se kuusi milliä olla tiukassa?

Ei ole hinnan kiroissa joten voihan niitä kokeilla.

Eero roista.

NISSINEN VESA 11.01.2016 09:42

Syksyllä uudet kitkat ja niillä kevääseen. Pärjää hyvin kun muistaa, että alla ei ole nastoja. Samoilla renkailla syksyyn pärjää hyvin. Mutta kitkojen kumiseos on tarkoitettu talvikäyttöön, joten ne kuluvat aivan eritavalla, kuin kesäkäyttöön tarkoitettu kumiseos. Kulutuspintaa jää kuitenkin kesäkäytön jälkeen vielä ruhtinaallisesti jäljelle, mutta renkaiden talvipito-ominaisuudet ovat tipotiessään. Näinollen syksyllä taas uudet kitkat alle ja sama kierto uudelleen. Talveksi nastarenkaat ja kesäksi kesäkäyttöön tarkoitetut renkaat. Näin pärjäät hyvin seuraavat viisi vuotta. Pintaa tosin renkaissa on vielä lain sallimat millit, mutta kumin ominaisuudet ovat ajan myötä heikentyneet. Harkitse itse kummillako on turvallisempaa ja taloudellisempaa liikkua. Itse aikoinaan ajelin 7 vuotta kitkoilla, mutta nykyisin ehdottomasti nastoilla talvella ja oikeilla kesäkumeilla kesällä. Vn

Käyttäjän lisäys viestiin 11.1.2016 klo 09:44:15 Kitkoilla ajellessani tarvitsin talvella ketjut, mutta nastoilla en koskaan. Vn

HAAPANEN TIMO 11.01.2016 10:15

Vaikuttaako se, ajaako vuodessa 10 000 km. vaiko 100 000 km.

@timppa

HUOVINEN TUOMO 11.01.2016 10:30

Minä ymmärsin, jotta Vesan ajamilla kilometreillä suhde on tuo edellä mainittu. Tuomo

TYNKKYNEN MAURI 11.01.2016 10:42

Missä noita ketjuja oikeen tarviaa,ei kai niillä voi ajella pitkin teitä ja kaupunkien katuja ?

TORVINEN VEIJO 11.01.2016 10:44

Rauhallisille kuskeille riittää kitkat, muille ehdottomasti nastat. TM:n talvirengastestien mukaan heikoimpien nastarenkaiden ja parhaimpien kitkarenkaiden talviominaisuudet ovat suunnilleen samaa luokkaa. Pienikin ruttu pelleissä tai "puskureissa" kustantaa oikomisineen ja varsinkin maalauksineen yhden rengaskerran verran.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.1.2016 klo 10:45:50 Ääriolosuhteissa (esim. märkä jää) ketjut ovat oivallinen apuväline erityisesti vaunuilijalle. Koettu on!

TURUNEN HEIMO 11.01.2016 11:53

En halua köyhäillä liikenteessä vaan haluan turvallisen auton ja siksi hyvät renkaat tilanteen mukaan. Nastattomat renkaat eivät ole turvalliset, varsinkin jos nillä ajaa vuoden ympärii. Sellainen on vastuutonta ja piittaamatonta paitsi toisia myös omia kohtaan. Pellin ja muovin voi korjata muttei toista ihmistä.

PAANANEN KIMMO 11.01.2016 11:55

Nuo Puuilon pikkuketjut on tarkoitettu varmaan lähinnä liikkellepääsyn auttamiseen hankalassa paikassa. Ei kait noita ole varsinaisessa ajossa tarkoitettu pidettävän. Saattaa hieman täristää :)

NISSINEN VESA 11.01.2016 13:13

Kaikki ketjut on tarkoitettu vain ajoneuvon siirtämiseksi liikennekelpoiselle tielle. Ketjuja ei saa eikä pidä käyttää normaaliliikenteessä. Vn

MANNINEN JUHA 11.01.2016 14:18

kyllä kitkat on hyvät ehdottomasti.ihmettelen kun liikennevaloista lähtee niin nastat vaan rapisee kun pyörät lyö sutia.se on aivan järestään kuuluva ääni tuolla liikenteessä.itse olen ajanut viisi talvea kitkoilla,ei tarvii liikkeellelähdettäessä sutia,auto lähtee tosi hyvin paikaltaan kun nastamiehet jää paikalleen hieromaan asfalttia ruvelle.säästäähän kitkat muutenkin tienpintaa.se vaan on ajotavasta kiinni miten mennään.

KOISTINEN TOIVO 11.01.2016 14:46

Liukaalla kelillä ketjujen käyttö on sallittua, mutta vauhtia ei kannata pitää. Raskas liikenne, ja traktorit käyttävät myös niitä tarvittaessa. Muta harvinaista henkilöautoissa, koska aika monessa on senverta ahdas tila renkailla, että hankalaa Toivopoika

HYTÖNEN RAIMO 11.01.2016 14:53

Kitkat riittää periaatteessa vain sulille ja osittain sulille pääteille, eikä niillekään todella huonoissa sääolosuhteissa. Sivuteillä ja etenkin sorapintaisilla sellaisilla tarvitaan Suomen talvessa nastoja, jos aikoo liikkua niillä normaalinopeuksilla.

Itsellä aikaisemmassa kulkineessa nastat - ei ongelmia missään olosuhteissa. Nykyisessä kitkat, pärjää kun tietää mitä on alla ja osaa sopeuttaa nopeutensa sen mukaan. Jäisellä ja/tai lumisella tiellä liikkeellelähtö pieneenkin ylämäkeen tyssää helposti sutimiseen, jyrkempään (piha- tai mökkitie) on turha yrittääkään. Ja sutii ne välillä ajossakin, minkä näkee kojelautaan syttyvästä luistoneston merkkivalosta.

HARJULAMPI JUKKA 11.01.2016 15:53

Sen verran kokemusta myös ns. kitkarenkaista, että kun tiellä on lunta jään päällä niin pitoa saman verran kuin nykyisillä lyhyillä nastoillakin. Paljas sileä jää eri asia. Jos jään pinnassa rosoisuutta kyllä kitkoillakin noustaan mäkiä ylös ainakin takatyöntöisellä autolla.

KOISTINEN TOIVO 11.01.2016 16:46

Tässä nyt on meillä naapurin kanssa kahdella mallilla kitkoista kokemusta molemmila puolenkymmentä vuotta. Naapurilla takatyöntö mersu. Osti toiset kitkat, ja yhdet tulivat auton matkassa. Ajaa kesät talvet samoilla renkailla. Minulla etuvedon kanssa. Pärjäämisen kanssa ei ongelmaa, ja peilijäälläkin pärjää lähes sinä kun nykynastoilla. Kitkarenkaan ongelma on, sen lapasesta lähtö varottamatta semmoisessa olosuhteessa. Nastarengas "varottaa" Nastarenkaan ongelma on kuluneissa nastoissa pidon huononeminen myyjien puheista huolimatta, ja niiden poistuminen renkaista vanhemmiten. Onkin ihmisillä tapana syksyllä mahdollisimman pitkään ajaa kesärenkailla, ja "säästää" nastoja. keväällä sitten arpoat, koska voi ksärenkaat vaihtaa Matka autoon laitan kitkat, koska nestojen poistuma näyttää jo tekevän noista hankookeista kitkat. Oli miten oli. Kitkat tulevat valtaamaan alaa tulevaisuudessa. Toivopoika

JOKINEN ARI 11.01.2016 19:42

Älkää nyt liikaa kehuko kitkarenkaita ! Niin kauan kuin enemmistöllä on nastat niin minä pärjään hyvin kitkoillani , sillä nastat karhentaa peililiukkaat paikat. Esim bussipysäkit on usein todella liukkaita kun missään busseissa ei ole nastoja.

LEPOLA SAKARI 11.01.2016 20:23

Miten ne bussit sitten pärjää kun pysäkit on liukkaita eikä nastoja ole? Minusta nastarenkaat pitäisi liikenneturvallisuuden nimissä kieltää kokonaan. Miksikö? Siksi että ne luovat valheellista turvallisuuden tuntua kun alla rapisee. Ja niillä kalvetaan tiet hengenvaaralliseen kuntoon.

NISSINEN VESA 11.01.2016 20:40

Ralligurut ajaa piikkipyörillä kesät - talvet, miksiköhän? Vn

NIEMELÄ MAUNO 11.01.2016 21:39

Nastat vai kitkat,asennekysymys.Eihän nastarenkaat kuitenkaan kesää tee. TAPAKIIREHTIJÄT,malttia,malttia.

TYNKKYNEN MAURI 12.01.2016 15:29

Niin,ja vielä niistä nastarenkaista: Minulla on ollut monta-autoa elämänvarrella,pääasiassa henkilöautoja,ja lienekö yhtään jonka tuulilasissa ei olisi ollut nastan iskemää pisamaa,yksi lasi jopa halkesi iskemän seurauksena myöhemmin,meni tietenkin uusiksi.MT

VEIJOLA ESA 12.01.2016 18:53

"Miten ne bussit sitten pärjää kun pysäkit on liukkaita eikä nastoja ole?" Eipähän ne tahdo pärkjätä, kun lunta tulee nollakelillä. Ovat pysäkeillä kiinni tai muuten ojassa jostakin kulmasta.

KOISTINEN TOIVO 12.01.2016 19:04

Norjalaiset kehitelivät muistakseni semmosia kitkoja, joissa oli kumiseoksessa metalli hileitä. Mutta taisi jäädä siihen. Toivopoika

VEIJOLA ESA 12.01.2016 19:29

Samantapaista Suomessakin muistaakseni joskus 70 luvulla kokeiltiin.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.1.2016 klo 19:39:16 Spedelläkin oli oma ideansa liukuesteistä renkaasta. Siinä oli kulutuspinnan molempiin reunoihin akseloitu kolmiomainen kulmistaan terävä metallipala, jotka jarruttaessa ja kiihdyttäessä sekä kaarretaessa osuivat jään pintaan antaen lähes seinäpidon. Tasaisella nopeudella ajettaessa palat keskipakoisvoiman vaikutuksesta eivät koskeneen tiehen. Idea ei kantanut. toimi paremmin jääradoilla.

HELLSTEN KARI 13.01.2016 00:10

Jokainen parhaansa mukaan. Täältä tulee ääni kitkarenkaille. Yli 20 vuotta ajoin piikkipyörillä haaveilleen kitkarenkaista. En kuitenkaan uskaltanut ostaa kitkoja. Sattui sitten vaihtoautossa oleen kitkat alla. Sen jälkeen ei ole ollut epäselvyyttä asiassa. Kyllä kitkoillakin pärjää. Ajonopeutta voi joutua säätämään kelin mukaan, mutta niinkin on voinut elää likemmä 20 vuotta.

KOISTINEN TOIVO 13.01.2016 05:53

Montakohan "Spdeä" Suomessa on, joidea ajatukset jäävät ajatusten asteelle. Nyt heitä tarvittaisiin

KAASINEN PERTTU 13.01.2016 16:58

Kuinka monta hyvää patenttia on myyty ulkomaille kun omasta maasta ei ole löytynyt rahoittajaa!

Nastoilla on taas hyvä täällä ajella ja varsinkin kun hiukan lauhtuu ilma!

HAAPANEN TIMO 13.01.2016 17:52

Auton käyttömäärä vaikuttaa myös rengasvalintaan. Pakulla töitä tehdessäni ajoin paljon enkä missään nimessä olisi kitkoja valinnut joka-aamuiseen aikaiseen lähtöön.

Nyt eläkkeellä tulee n. 10 000 km vuodessa ja on aivan sama millä renkailla sen rykäyksen ajan. Tänäänkin tuli 4 km huonolla kelillä, töissä ollessa se olisi voinut olla samassa kelissä 400 km.

@timppa

HUOVINEN TUOMO 13.01.2016 18:13

Olen lueskellut tätä keskustelua ja ajatellut että, kyllä autokin vaikuttaa minkalaisilla renkailla ajelee ja asuuko korvessa vai keskustassa. Etelä Suomessa pärjää kitkoilla oletettavasti paremmin kuin pohjoisessa. Onhan kitkat toki parantunut paljon siitä, kun itsellä oli etuvetoisessa henkilöautossa kitkat, mut niillä ei päässyt mökiltä pois. Piti ostaa nasta renkaat ja ei mitää ongelmia. Renkaat oli Nokian hakkapeliitta 4, joten aikaa on kulunt useampi vuosi. Tuomo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.