Hymer Fordissa paleltuu

STRÖMMER HEIKKI 03.01.2016 12:51

Ostettiin 4:n vuodenajan auto. Ilmeisesti talvellakin pärjää, jos ei ole pakkasta. Nyt -10c ja Truma huutaa kuin villieläin, autossa silti kylmä. Kyllä kaduttaa vaunun vaihto autoon.

TOIVONEN MARTTI 03.01.2016 12:51

Mikä malli Truma, 3,4 vai 6 kW?

mot

STRÖMMER HEIKKI 03.01.2016 12:58

6E, vaik ei luulis.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.1.2016 klo 13:02:31 Eli lämmitys toimi sekä kaasulla että sähköllä. Kai siinä joku vika on. Välillä huutaa täysillä, välillä sammuttaa kaasut kokonaan, sit 10min pelkällä sähköllä, sit taas täysillä kaasulla.

LAUKKANEN MAURI 03.01.2016 13:08

Minä olen reissuun lähdössä ja hymeri on lämpiämässä,kun on se -10 pakkasta auto lämpiää noin + 13 asteeseen siis sillä truman 2kw sähköllä,kaasu ei ole käytössä.

Autossa on se tuulilasipeite,muuten ei lisä eristeitä. Eli se truman 6 Kw lämpö on paljon ,pitäisi lämmitä mutta jossin on nyt vikaa?.

STRÖMMER HEIKKI 03.01.2016 13:14

Mulla kans se tuulilasipeite, ja väliverho matkustamon ja ohjaamon välillä. Yöllä vedin vielä väliverhon alkovista kiinni, silti tuli kylmä.

TOIVONEN MARTTI 03.01.2016 13:40

Kyllä pitäis pärjätä tuolla varustuksella. Jotain on pielessä ja kaikkein yksinkertaisin vika voisi olla että sen termostaattielimen lähelllä oleva suutin puhaltaa suoraan siihen termostaattiin joka katkoo lämpöä vaikka kämppä muuten on kylmä. Varmaan olet kuitenkin tämän vaihtoehdon jo tsekannut pois.

mot

STRÖMMER HEIKKI 03.01.2016 13:55

Siinä Trumassa varmaan on se vika, eli käy vain sähköllä, tai täysillä, muita asentoja ei ole. Termostaatin lähellä ei ole suuttimia. Eli termostaatti on tiskipöydän yläpuolella seinässä, lähimmät suuttimet lattialla oleskelutilan pöydän alla.

LAUKKANEN MAURI 03.01.2016 14:00

Jos sulla on truman perinteinen pyöritettävä lämmön säädin niin saatapi olla remontti tulossa ,siis tuonlinen säädin toimii:http://www.atstuonti.fi/File/Käyttöohjeet/Truma/Combi%20digitaalinen%20CP%20ohj.paneeli.pdf.

Trumalla on ollut ongelmia niiden emolevyjen kanssa,eli tuon uuden säätimen ja uuden emolevyn kanssa säätö on erilinen kuin siinä vanhassa .

Se taas on kysymys onko nuo säätö ongelmat emolevyn tai sen säätimen aiheuttamia,kun se uusi säädin ei keskustele sen vanhan emolevyn kanssa.

LAUKKANEN MAURI 03.01.2016 14:08

Kävin äsken tarkistamassa oman auton lämmöt: -7/15 astetta on minusta hyvä arvo kun käytössä on 2Kw sähköä.

KOISTINEN TOIVO 03.01.2016 14:19

Onko kaasulämmitin sitten yleensä tehoton lämmitin. Elnakissa ei lämmöt riitäneet kun 15 pakkaseen jotenkin. tetlesin alde oli surkea. Tosin sähkön loppumisesta ei koskaan huolta ollut. Toivopoika

HAATAJA LASSE 03.01.2016 14:43

Mulla edellisessä autossa termostaatti tiskipöydän yläpuolella,mutta jääkaapin pakoputki kulki termostaatin takaa ulos jolloin termari luuli että autossa on lämmintä.Siirsin termarin eripaikkaan ja rupes pelittään.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.1.2016 klo 14:47:31 Nykyisessä autossa alden pannu ja tarkenee -17 vielä aivan hyvin,sekä kaasulla että sähköllä.Ulkoinen tuulilasin peitto minullakin on.Ohjaamon väliverho auttaa jonkin verran.

LAUKKANEN MAURI 03.01.2016 16:54

Jos haluaa lämpimän ja varman talviauton niin ainut konsti on asentaa puoli/täysi integroituun lisälämmitin eteen.

Lämpöä riittää tuossa truma 6000EH mallissa jos se toimii, mutta lämpötilaerot on suuria etu ja takapään välillä ja niihin ei ole oikein lääkettä ,virtauksia pitäisi sinne eteen saada lisää mutta se on jälkikäteen vaikeaa.

Minä tulin siihen lopputulokseen ostin truma 2400E eBaysta ,siellä niitä riittää. Uuden hinta on 1200€ paikkeilla .

Asennus on helppo eikä maksa paljon vaikka ammattimiehet sen tekisivät. Aamuisin on mukava juoda ja syödä kun se puhaltaa lisälämpöä hiljaisesti ja toimii varalaiteena jos se iso truma menee rikki,kun eivät nämä tumat ja aldet näytä olevan ikuisia laiteitta vaan vaativat huoltoa kokemuksen mukaan. Tuossa linkki eBayn sivuille: http://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-wohnwagen-mobile/truma-e-2400/k0c220

Käyttäjän lisäys viestiin 3.1.2016 klo 17:01:14 Tuo 1200€ on hinta Suomessa.

LEPOLA SAKARI 03.01.2016 17:15

Kyllä Trumaticilla pärjää, meillä ei ole ollut kylmä yli -20C keleillä eikä koskaan ole tarvinnut pitää lämmitintä täysillä. Auto on -07 täysintegroitu Rapido jossa kuuden kW:n Trumatic kaasulla ja 1,8 kw sähköllä. Lämpötilaeroa on etu- ja takapään välillä hiukan, takapää on viileämpi ja nukkumisen kannalta hyvä näin. Termopeite on etuikkunoissa talvisin. Rapidossa Trumatic on keskellä autoa, keittiön alla ja jakaa hyvin lämpöä koko autoon. Suuttimia on riittävästi ja kohdistettu myös ohjaamoon. Ei ole vielä tullut tarvetta hankkia lisälämmittimiä. Sen verran ollaan lämmitystä tehostettu että makuutilan ( poikittainen sänky takana) molempiin ikkunoihin on tehty itse termopeitteet. Takaikkuna on selän kohdalla ja sivuikkuna pään. Molemmat kylmittävät nykkujaa pakkasella mutta termopeite poistaa tämän vaivan. Edellinen automme oli myös lämmin, vuoden 1989 Solifer 6700. Siinä oli Priimuksen vesikeskuslämmitys ja vesikiertoinen lattialämmitys joka oli todella tehokas. Sekä 2 kw sähköpatruuna. Kyllä tarkeni.

POKKINEN TAPANI 03.01.2016 18:03

Joo Laukkanen! Jopa huumori hyymerinkin voi saada lämpimäksi, ainakin pikkupakkasilla, kun laittaa 6kilovatin lisäksi toisen 2kw lämppärin keulaan huutamaan.

Vaan tasalämpöiseksi niitä ei saa jollei eristä paljaalla pellillä tai ohkaisella muovilla olevia osia.

Toinen mahdollisuus on ostaa jo tehtaalla valmiiksi rakennettu auto. Tietty se ei sitten ole huumori hymeri, eikä silloin saa 80cm tiiliseinätsatusta.

Noh onneksi en ole ainut typerys joka humori hymeriin on sortunut. ei toista kertaa -tapani-

LAUKKANEN MAURI 03.01.2016 18:06

Se on yleensä näin että tuo 1,8Kw riittää lämmittämään sen +20 astetta. Eli +-0/+20 on vakio arvo matkailuautoille.

Yleensä monessa intergodussa on se lisälämmitin jo tehtaalla sinne etupäähän asenettu,kun se on vaan kylmempi kaikissa autoissa, alustasta riippumatta.

Toinen vaihtoehto että etupää "vuorataan lämpöpattereilla ,kuten näin yhden defllesin ,etuosa oli yhtä lämmityspatteria.

Kun minulla oli aikoinaan Burster aldella vedin sen etuosaan lisää patteria ja parani,mutta oisi voinut olla perempikin?. .

POHJANTÄHTI JORMA 03.01.2016 18:07

3vrk kolme x11kg kaasua Kabe viimeistä mallia, Uuden Vuoden kulutus. Pettynyt en ole, vieraan auto ! Puoli Integroitu n 6-7 m pitkä, se siitä Kaben lämmön pitävyydestä.

LAUKKANEN MAURI 03.01.2016 18:14

En ole hymerissa palellut, se lisälämmitin sinne eteen tuli pelkästään mukavuus syistä,oletan kun minullakin on ollut monenlaista kuljinta ja kaikissa olen tarjennut enkä rupea minkään auton mainosmieheksi enkä myöskään haukkumaan niitä, ovat ihmisten tekemiä,toistaiseksi?.

MÄKINEN ERKKI 03.01.2016 19:26

Meillä on Hymer Van 562 joka onTransitin pohjalle tehty puoli-integroitu vm2008 (TRUMA 6000EH). Kokeilin ensimmäisenä syksynä lämmön riittävyyttä. 1800W:lla sain lämpötilaeroksi 23 astetta. Tällöin 40 asteen pakkasella Trumasta otetaan noin 4900W ja sisälämpötila on 22 astetta. Meidän auton lämmitys riitttä noin -50 asteeseen pelkällä kaasulla. Autossa on keulapeite joka on pyörien puoliväliin saakka. Talvivuorokausia olemme yöpyneet noin 300kpl. Kerran menimme hiihtokeskukseen kun pakkasta oli -40 tällöin laitoin yöksi ihopaidan, kaikki muut yöt olen nukkunut ilman paitaa. Jos kaasu loppuu yöllä, laitan Truman 1800W ja 1200W sisätilanlämmittimen päälle. Tämä riittää noin -15 saakka, ei tarvi mennä pulloa vaihtamaan jos ei ole kylmempi. Olen laittanut toisen tuntoelimen takaosaan joka on 0,5m polvien yläpuolella ja 30cm irti ulkoseinästä, sekä vaihtokytkimen. Tällöin vodaan valita etu tai taka säätö. Tämän jälkeen ei ole tarvinnut yöllä säädellä lämpöjä.

LAHDENPERÄ ARI 03.01.2016 21:45

Tuohon Kaben kaasunkulutukseen en kyllä usko. 6 kilowatin lämmittimen pitäisi huutaa koko ajan täysillä saadakseen pullon tyhjäksi vuorokaudessa. Jotain täytyy olla pielessä.

KOSKINEN OLLI 03.01.2016 23:32

Lähestyisin asiaa Toivosen Martin esittämästä näkökulmasta. Tuntematta kyseistä lämmitintä, mutta eikös se ole niin, että syytä tehdä ero Truman termostaatin ja sisälämmön tunnistinanturin välillä. Termostaatti on se jossa on säätönappulat. . Eikä sen sijainnilla ole merkitystä. Sisälämpötilaa tunnistelee sisälämpöanturi, ja sen sijainnilla onmerkitystä. .sisälämpöanturi on minun autossa (lämmitin 6002) sellainen musta pieni pyöreä namiska ukko oven lähellä 20cm katonrajasta. Se on työnnetty noin 10mmm reikään, ja lähtee ulos kynsillä vetämällä. Siihen tulee kaksi johdinta.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.1.2016 klo 23:34:35 .... Ulko oven lähellä....

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2016 04:33

No se sisätilan lämmöntunnistinanturi on se termostaatti, eli laite joka reagoi lämpöön. Säätönappula on säätönappula. Aivan kuten auton moottorissa, jossa termostaatti säätelee vedenkiertoa jäähdyttimeen lämmön vaikutuksesta. Jos et tiennyt niin thermo tarkoittaa lämpöä ulkomaankielellä.

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2016 04:55

Mäkisen Erkille. No meillä on just se Hymer Van, mut muistaakseni 642. Siis ilman isoa takatallia. Istuinryhmä takanakin, jonka tilalle tässä autossa on tehty parisänky. Mallia -07,siis 5 vaihteisella 130 heppaisella koneella. Siellä takasängyssä siis paleltuu -10c pakkasella, eikä toisaalta saa nukutuksi täysillä ulvovan Truman takia. Vessan ovea kun pitää raollaan tulee lämpöä vähän enemmän nukkumatilaan. Käsittääkseni siinä Trumassa pitäis olla muitakin asentoja, kuin täydet, tai ei ollenkaan. Lämpö takasängylle tulee mielestäni hölmösti sinne matalaan takatalliin 3:n suuttimen kautta.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.1.2016 klo 04:56:22 Tää on siis alkovimalli.

KOISTINEN TOIVO 04.01.2016 08:28

Minköhän takia sisälämpötilan tunnistin on lähellä kattoa. Minusta sen paikka olisi jossain alempana, jolloin se reagoisi oven avauksesta tlevaan kylmään ilman joka on raskampana alhaalla kulkevaa. Toivopoika

PAANANEN KIMMO 04.01.2016 13:17

Kuulostaa, että vika on tuossa miten tuo takaistuinryhmä on muutettu parisängyksi. Ei matalaan takatalliin tarvitse puhaltaa kolmella suuttimella, vaan ne pitäisi puhaltaa asuintilaan. Itselläni on sama auto korkealla takatallilla ja talliin puhaltaa yksi suutin ja sitäkin pidän puoliksi kiinni. Mitään tarkenemisongelmia ei myöskään ole ollut. Käyttömukavuutta parantamassa on 160W lattialämmitysmatto istuinryhmän ja ulko-oven välissä.

Terv, Kimmo

MÄKINEN ERKKI 04.01.2016 14:44

Tuntoelimen paikasta vielä hiukan kokemuksia. Aiemmin kun sänkyjen luona illalla oli lämpötilaksi saatu 22 astetta, ja mentiin nukkuun niin ihmiset lämmitti lisää 2x100W. Jos pakkanen vielä muuttui -10 esim.-20 niin tuntoelin korjas liikaa, jolloin sisälämpötilaksi tuli 25-26 astetta sänkyjen luona. Sitten alkoi tulla ohjeita lämmönsäätöön vaimolta, jonka sänky on Truma lämmittimen yläpuolella. Siksi tämä tuntoelin lähemmäksi ihmisiä ja irti ulkoseinästä niin toimii hyvin. Koska meillä on ollut talvikausipaikka (viides vuosi) olen lämmittänyt enimmäkseen kaasulla koska säätö toimii tällöin juoheemmin (Truma vaihtelee liekkien määrää ja puhallinnopeutta). Jos on vastukset + kaasu valittuna, Truma käyttäyttyy huonommin kuten tuolla yllä on kerrottu.

PULKKI MARTTI 04.01.2016 14:47

Aletaan siitä Kaben kaasunkulutuksesta. -35 ja takuuvarmasti kuluttaa alle 11 kg vuorokaudessa ilman sähköä. Sanoisin että pullolisella pärjää pari päivää. Trumasta. Selkee toimintaongelma. Joko termostaatin/käyttöpaneelin kuten Mauri kertoi+ ehkä vielä niin että suuttimia on liian vähän ja väärissä paikoissa. Molemmat ongelmat ovat korjattavissa.

HYTÖNEN RAIMO 04.01.2016 15:42

Minkälainen (minkälaiset) säädin siinä on? Jos Truma Kombin alkuperäiset (kaksi eri säätökiekkoa ja toisessa vielä kahdessa kerroksessa) niin ne ovat (äkkinäisellle) hieman hankalat ja voi tulla helposti virhevalintoja. Eli itse tsekkaisin ensimmäiseksi säätimien asennot.

Toisaalta tuossa Maurin linkissä oli uusi CP säädin joka parantaa toimintoja (tai sitten ei). Jos lämmityslaite on Kombin alkupään sarjaa, pelkkä säätimen vaihto ei riitä vaan pitää vaihtaa myös piirilevy. Uudemmissa (mustarunkoiset) riittää pelkkä säätimen vaihto.

Ja kyllä tuolla lämmityskalustolla pitäisi tareta kovallakin pakkasella, jos ei, niin jokin on vialla.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 04.01.2016 15:49

" Lämpö takasängylle tulee mielestäni hölmösti sinne matalaan takatalliin 3:n suuttimen kautta."

Tuossa se syy ja seuraus ilmeisesti on. Ainakin Truman 6002 toimii siten. että termostaatti ohjaa vain lämmittimen tehoa kytkemällä päälle pikkutehon, ison tehon tai molemmat. Kun lämmitin kuumenee nostaa puhallin sen mukaan kierroksia. Jos poistoreikiä on tukossa, eli lämpö ei pääse pois lämmittimestä se nostaa puhallusnopeutta. Kun kolme suutinta on takatalliin jotka saattavat olla tukossa tai ilma ei pääse poistumaan esim. tavaroiden takia, kuumenee lämmitin, vaikka ilma asuinosassa pysyy kylmänä ja puhallin pauhaa täysillä.

Takatallin suuttimista ainakin kaksi pitäisi ohjata suoraan asuintilaan, kenties kaikki ja ottaa yhdestä haara reikäputkelle joka kiertäisi tallin seinustalla lämmittäen seinustaa ilmasolien kautta.

Noissa muutoksissa taitamaton suutari tekee isompia virheitä lämmityksessä kuin taitamaton autonrakentaja.

Uudempien Combi 6 lämmittimien on jopa sanottu voivan hajota jos suuttimia on tukittu.

RUUTIAINEN HARRI 04.01.2016 16:53

Minulla myös alkovi Hymer 644 isolla takatallilla. Takatalliin tulee yksi suutin joka on käytännössä kiinni koko ajan. Hyvin tarkenee takasängyssä, alkovi on viileampi. 31 asteen pakkasella on tarjettu nukkua, ei ole kokemusta kovemmasta pakkasesta. Todennäköisesti kysyjän autossa jotain häikkää noiden takatallin suuttimien takia, tulisi ensimmäisenä mieleen. WC suutin saa olla melkein kiinni, muuten on wc turhan lämmin. Lämpöverho etu- ja sivuikkunoilla, omatekoinen väliverho ohjaamon ja asuintilan välissä. Ohjaamo hohkaa kylmää ellei sitä erista asuintilasta

VÄLIAHDE JUSSI 05.01.2016 00:15

ei palellu Tabbertissa Albella näillä pakkasilla vaikka, ei ole keulapeitettäkään.

HIETAVUORI JUHA 05.01.2016 08:58

Kyllä minäkin näillä keleillä , nyt - 20 C , olen Alde uskovainen . Ainakin vielä ( 8v vanha Detsku ) pelannut hyvin ,kunhan akussa virtaa ja pullossa kaasua .

PAANANEN KIMMO 05.01.2016 10:34

Niin, vaikuttaa että tässä turhaan parjataan hyvää autoa, kun se on vaan modifioitu huonosti ja ajattelematta kokonaisuuden toimintaa. Hymer C642 ja Truma oikein käytettynä ja ehjänä ei mitään ongelmaa ainakaan näillä -20 pikkupakkasilla.

MATTILA JARI 06.01.2016 18:04

Moi !

En ole palellu minäkään Fiat Joint 7m vm. 2009 pitkässä alko-ovi autossa. Truma töhöttää lämpöä joka suuttimesta ja etuikkunoissa termopeitto. Hyvin pärjää täällä pohjolan oloissa keli kuin keli. Eikä ole ollu kylmä milläkään autolla (5kpl) joita olen käyttänyt ympäri vuoden ja kaikissa on ollut Truma lämmitin. Ainoastaan silloin Truma on lopettanyt toiminnan kun hupiakku meni oikariin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.