Ducaton kytkin.

HASTREN TIMO 27.12.2015 23:07

Onko Ducatossa säädettävä kytkin? Vuosimalli -04 peltikuorinen Win. Kilometrejä 120 000 ja kytkin ottaa liian ylhäällä.

Vinkit voi soittaa numeroon 050 598 1360.

SEILISTÖ RAMI 28.12.2015 20:57

Ei taida olla, reippaasti nostat sen kiinniotto vaiheen niin ei ala luistaa. Itellä vaihettiin kytkin n200 000 km kohdalla.

HASTREN TIMO 28.12.2015 21:13

Ei ihan vielä luista mutta ei tarvi painaa kuin 3-4 senttiä niin irrottaa.

VÄLIMÄKI JARMO 28.12.2015 21:58

No,toi peruutus eniten syö,kun peruutus vaihde on niin nopea,joutuu usein kytkintä luistattaan. ,JV

KAAKKOLAHTI TOIVO 28.12.2015 22:24

Kysäse korjaamosta .Kyllä vanhemmissa muistaakseni säätö mahdollista.

KOISTINEN TOIVO 29.12.2015 07:16

https://www.google.fi/search?q=ducaton+04+kytkimen+s%C3%A4%C3%A4t%C3%B6&biw=1280&bih=913&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiXypbJp4DKAhWBEiwKHTJaBzsQsAQIOA http://www.kuljetusalanne.net/albumi/fiatducato04kytkimenvaihto/ Tuossa vähän osviittaa. Toivopoika

JANHONEN MATTI 29.12.2015 13:49

Kytkin tai paremminkin kytkinlevy on kuluva/kulutus osa. Levyn kuluminen riippuu sen laadusta ja liikkeelle lähdettäessä ja vaihdettaessa kuljettajan taidoista. Ajon aikana kytkinlevy on levossa.

Normaalisti se menee niin, että uutena kytkin ottaa alhaalla ja levyn kulussa yhä ylempänä ja vihdoin kytkin jopa "kantaa" jolloin kytkinpolkimessa ei enää ole vapaaliikettä lainkaan. Tällöin painelaakeri rasittuu, kytkinlevy kiillottuu ja lämpenee ja alkaa luistamaan. Luistava kytkin alkaa luistaessaan myös haisemaan vähän samalle kun ylikuumentuneet jarrut. Jos kytkin polkimessa ei vapaaliikettä enää lainkaan niin ehdottomasti pitää tarkastaa mistä moinen johtuu. Ensimmäinen asia on tarkistaa vaijerin säätö. Uusikaan ei maksa kun muutaman kympin.

Luistamisen voi todeta parhaiten ajamalla loivaa ylämäkeä 5 tai 6 vaihteella ja painamalla kaasun pohjaan. Jos moottorin kierrosluku kasvaa, mutta auton nopeus vastaavasti ei, on kyse kytkimen luistamisesta. Jos kytkimessä on mekaaninen vaurio sitä voi testata (karkea testi) moottorijarrutuksen avulla. Usein rikkinäinen kytkin alkaa ääntelemään rapisemalla ja rahisemalla ts. poikkeavasti moottorijarrutuksessa, jossa kytkimeen kohdistuu vääntö toisesta suunasta kun moottorilla vedätettäessä.

Asian arviointia vaikeutta se, että joissain autoissa kytkin ottaa alhaalla ja toisessa taas ylhäällä. Autosi ajokilometrimäärä on vielä aika pieni ja sen perusteella kytkinlevy ei pitäisi vielä olla lähellekään lopussa.

Tarkastuta asia ja mieluusti aiemmin kun myöhemmin

HAAPANEN TIMO 29.12.2015 16:09

Aika monessa autossa on polkimen yläpäässä räikkä joka levyn kuluessa naksahtaa hampaan kerrallaan alas ja polkimen asento on sama koko ajan huolimatta levyn kulumisesta.

@timppa

JANHONEN MATTI 29.12.2015 17:32

Manuaalivaihteisissa henkilömersuissa kytkinlevyn kuluneisuuden mittaus on järjestetty suorastaan ovelasti. Vaihdelaatikon ja moottorin saumassa oli kytkimen työsylinterin kohdalla pieni rako. Työsylinterin työntövarrelle oli sorvattu ohennuskohta, joka vaihtoi paikkaa sitä mukaan kun levy kului Kun painoi pellistä tehdyn mittapalan aukosta työsylinterin varrelle niin palan painumasta näki suoraan onko kytkinlevy "vaihdon vioissa" vai ei.

Nykyisin kytkinlevyn ja paineasetelman kunnon tarkastus olisi helppo homma endoskoopilla jos kytkinkotelossa vain olisi kytkinlevyn kohdalla läpimitaltaan 11-12 mm reikä. Jo 35 euroa maksavalla kameralla tuo onnistuisi ja kannettavan ruudulta voisi tarkastella missä kunnossa kytkin on.

LAUKKANEN MAURI 29.12.2015 19:18

Kun tämänpäivän auton ,oletan että melkein kaikki on varustettu hydraulisella kytkimellä niisä ei ole yleensä säätöä.

Ymärtääkseni joissin autoissa on kytkinpolkimen asennon säätö ,mutta jos kytkinlevy on kulunut kytkimen irroitus suhteessa polkimeen muttuu.

Siis se ottaa kiinni jo lattian rajassa,kun normaalisti se on siinä puolivälissä polkimen liikerataa.

Jos kytkinasetelman piirtää paperille ja ajtelee kuinka levyn kuluminen muuttaa painelaakerin asentoa akselilla,se siirtuu ulospäin levyn kuluessa ja täten kytkimen työsylinterin liikerata kasvaa ja kun hydraulisen sylinterin männän matka on vakio se ilmenee polkimen muuttuneena asentona liikelle lähdetäessä.

HAAPANEN TIMO 29.12.2015 19:56

Tässä -04 Ducaton kytkimen vipu johon vaijeri tulee kiinni.

Toistan ylemmän kirjoitukseni: ''Aika monessa autossa on polkimen yläpäässä räikkä joka levyn kuluessa naksahtaa hampaan kerrallaan alas ja polkimen asento on sama koko ajan huolimatta levyn kulumisesta.''

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 29.12.2015 klo 19:57:10 Linkki kytkimen vivusta unohtui http://www.kuljetusalanne.net/albumi/fiatducato04kytkimenvaihto/1820979#

HASTREN TIMO 30.12.2015 08:42

Alkuperäinen kysymykseni oli onko kytkin säädettävä....

HAAPANEN TIMO 30.12.2015 09:19

Kurkista ylemmän linkin vipuun. Siellä se säätö on, jos on. Polkimen yläpään systeemiä en tunne, mutta hataran muistikuvan mukaan ( -01 autosta ) automaattiräikkää siellä ei olisi.

Auto on pihalla teltassa niin kuljettajan puoleisessa reunassa etten pääse ovesta tutkimaan.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 30.12.2015 09:38

Soitin kahteen korjamoon Juutiselle Ranualla, ja Wetterille Kemiin. Vastaus oli Ei ole säätöä. Elikkä kun, ja jos alkaa luistaan, niin paketti uusiksi. Jos jää tielle, mikä nyt ei yleensä, koska ilmotelee luistosta Janhosen kertoman mukaan, ja oman kokemukseni, niin kyllä korjamolle pääsee yleensä omin voimin. Muta jos hajoaa, niin hinauspalvelulla Joskus saattaa juuttua poljin pohjaan, mutta se on eri asia. Tämä lienee ehkä selvitti asian. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 30.12.2015 09:39

Unohtu. Kaikille hyvää tulevaa uutta vuotta Toivopoika

LAUKKANEN MAURI 30.12.2015 10:37

Tässä kuvia korjaamokäsikirjasta,jos ois apuva?

LAUKKANEN MAURI 30.12.2015 10:43

Lisää;

Käyttäjän lisäys viestiin 30.12.2015 klo 10:46:49 Siis kysymys on Ducato/Pösö J5/Citroen C25 & Jumper, 1982-2002 autoista.

NIEMINEN HEMMO 30.12.2015 11:07

Kannattaa soittaa suoraan merkkihuoltoon, jossa selviää auton tietojen mukaan onko säätöä vai ei. Täällä menee ihan arvuutteluksi, kun mallit heittää. Epäilen kyllä, ettei säätöä ole.

Itselläni reilut 130tkm ajettu ja juuri ensimmäisen kerran uusittu koko kytkin. Että kyllä niitä jo noissa kilsoissa menee.

JANHONEN MATTI 30.12.2015 11:58

Asia selviää sekunti sen jälkeen kun on nostanut konepellin ylös.

Jos kytkimellä on työsylinteri rintapellissä ja sille nestesäilöä tai nestesäiliö on yhteinen jarrunestesäilön kanssa yhteinen se on siinä.

Jos taas on vaijeri on myös säätö.

Kyseessä on II-sarjan Ducato (facelift) 2002-2006. Moottorityyppiä kysyjä ei ole maininnut. Maininta auttaisi aina asiaa.

Jos kytkinvaijeria tarvitsee, niin niitä myy mm. Motonet 20-25 e/kpl.

http://www.motonet.fi/fi/varaosat/139/1044981/autot/fiat/ducato-ii-94-06?vuosimalli=2004#Voimansiirto

LAUKKANEN MAURI 30.12.2015 12:09

Tuossa periaatekuva hydraulisesta kytkimestä,ne säädöt on vähissä,no sitä polkimen asentoa voi säätää ehkä,mutta jos levy on kulunut ei auta!.

SUOMI SEPPO 30.12.2015 20:23

Joskus se työsylinteri voi löytyä sieltä vaihdelaatikon luota. Ulko- tai sisäpuoleltä (yhdistettynä painelaakeriin joka on järjetön ratkaisu) . @seppo

TURUNEN HEIMO 30.12.2015 23:23

Jostain syystä yleistyvä ratkaisu. Muuten ihan kätevä ratkaisu paitsi jos tulee työsylinteriongelmia.

HASTREN TIMO 02.01.2016 18:45

Kiitän osallistuneita ja toivotan Hyvää Jatkoa Alkaneelle Vuodelle.

Terveisin Timpa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.