Se ajokorttien painorajoista ...
KÄNSÄLÄ JUHA
24.12.2015 20:30
Näin vuden viimeisten päivien ratoksi ihmeteltävää :
Jos B - kortilla saa ajaa yli 3500 kg autoa , miten ihmeessä tämä on sitten mahdollista - kyllä kusee pahasti ...
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1450674726528.html
LAUKKANEN MAURI
24.12.2015 20:36
Niipä niin ,olen jo aikaisemmin kirjoittanut aiheesta kun tonlainen kymmenin tonnien trakori ajelee hirveeää vauhtia,mikaliseen matkaan tuo pysähtyy jos
vauhtia on noin 50km/h.
Sekä ratissa se 16vuotias yli innokas kuski?.
JOKINIEMI PETRI
24.12.2015 22:02
Keskusta hallitus ja maajussien mukulat, ei tarvi rahaa pistää ajokorttiin.
KOISTINEN TOIVO
24.12.2015 22:08
Se on siinä pikkusen lipsahtanu, kun se trakrori ei ole ajoneuvo, vaan polttoöljyllä kulkeva työkone.
Kun sitten on traktorien koot nouseet noista parin tonnin painoista yli kymmentonnisisksi hirmuiksi.
Perävaunu taas on eri asia, joka on traktoriin kytkettävä apulaite, kuten niittokone.
Siittä on sitten kehitynyt nuo painot.
Lainlaatija on siinä jäänyt kelekasta.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat
http://www.autokoululiitto.fi/Koulutus/Ajokorttiluokat.
40 km/h on pienen miehen ajonopeus, koska liikennetraktoriin vaaditaan 18 vuoden ikäraja, ja se kulkee 50 km/h
Aikanaan lokomon autonosturit olivat laskettu työkoneiksi.
Silloin sai ajaa alavaunua traktorikortilla, mutta ylävaunuun piti olla se oma ajokortti.
Toivopoika
VIRTA URPO
25.12.2015 15:51
Taas perinteistä suomalaista kateutta kateutta karavaanareilta ja SKALin puolelta taas pelätään kilpailua. SKAL vois enemmin katsoa omiensa perään, ettei kaikenlaiset Viron ja itäplogin kuskit täällä ajelisi , ja jopa usein heidän halppis renkeinään.
LATVALA MARKO
25.12.2015 17:06
Se juna meni jo, kun jollakin taholla olisi valtaa kieltää ulkomaalaisten tulo tänne tavaraliikennettä harjoittamaan. Hallitus oikein hyväksyi kabotaasin vapauttamisen.
Ja ainahan sitä on ajettu parempien taksojen maassa. Allekirjoittanutkin Norjan ja Tanskan sisäisiä ajoja. Eli onhan se ihan selvää, että tännekin tulee autoja parempien taksojen perässä.
Jännä juttu sekin, että Eestiläiselle autolle on jo Eestiläinen kuskikin liian kallis. Aika paljon Eestiläisiä autoja ajavat Valkovenäläiset kuskit. Eli aina haetaan halvempia kuluja ja parempia taksoja.
KOISTINEN TOIVO
26.12.2015 08:24
Tavaraliikenteeseen ei ole liikennetraktoreilla mitään tekemistä.
Sen rajoittaa niiden 50 nopeus, ja täysi sopimattomuus siihen hommaan, jo rengaskulumisen takia asfaltilla.
Monttuun ja pellolle jäävät töihin rattorit.
kapotaasit, ja sen semmoset onkin siten toinen juttu.
Toivopoika
KAASINEN PERTTU
26.12.2015 09:47
Turun satamassa oli aikoinaan kuorma autosta tehty traktori koska siinä oli traktorin rekisterikilpi!
LATVALA MARKO
26.12.2015 11:05
Vähän kuitenkin vielä kabotaasista, vaikka ei tänne kuulukaan.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/155991-professorilta-tayslaidallinen-hallitukselle-kymmenia-tuhansia-suomalaisia-tyopaikkoja#.Vn5Lpez_jr4.facebook
NYYSSÖNEN KAJ
26.12.2015 12:52
Vielä ajokortin painorajoista.
Jos ajoneuvo on erikoisauto ja käyttötarkoitus matkailuauto tai linja-auto niin B-kortilla saa ajaa oli paino mitä vaan.
SUOMI SEPPO
26.12.2015 14:20
Kajtsu näytätkö linkin vaikka TraFin sivulle.
Käyttäjän lisäys viestiin 26.12.2015 klo 18:47:55
Toivottavasti sinulla on kumminkin vähintään C-kortti.
KOISTINEN TOIVO
26.12.2015 16:11
Minuakin kiinnostaa, jotta mihin se 3500 kiloa katosi.
Toivopoika
HAKALA JYRI
26.12.2015 16:13
Olisko tuossa Nyyssösen Textissä kirjainvirhe. B? Pitäis olla ?
T jyrih
VALLIUS MARTTI
26.12.2015 18:19
Kaj tarkoitaa Ruotsalaista ajokorttia joka on saatu ennen 1/7 1996 ja ei olle ollut sen jälkeen perutettu""kuivumassa""Mutta ajoneuvon täytyy olla rekisteröity erikois autoksi ja matkailu autoksi siloin ei ole mitään painorajaa saa painaa vaikka 12 tonia, tieto löytyy kyseisestä osoiteesta www.transportstyrelsen.se mutta vain toisella kotimaisella kielellä TV Kulkuri
Käyttäjän lisäys viestiin 26.12.2015 klo 18:52:55
Siis kysymys on B kortista
SUOMI SEPPO
26.12.2015 18:51
Tällä hetkellä voimassaoleva : http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajo-oikeus_ja_ajokorttiluokat
@seppo
VÄLIAHDE JUSSI
30.12.2015 15:54
Kyllä se paino ei ole mihinkään kadonnut.Bajoluvalla ei ajeta yli 3500kg painoja,
laillisesti C AJOluvalla se onnistuu,mieluumin D kortti
HUOVINEN TUOMO
30.12.2015 16:08
Miksi mielummin D kortti, kun C:llä kin saa ajaa? Tuomo
JANHONEN MATTI
30.12.2015 17:10
B-kortilla ajettavaan vetoautoon voidaan kytkeä enintään 750 kg kokonaismassaltaan oleva perävaunu = 3500 kg +750 kg
SUOMI SEPPO
30.12.2015 19:31
Tai sitten vaikka 2500 kg + 1000 kg.
@seppo
HYTÖNEN RAIMO
31.12.2015 16:57
Tuo juttu koskee pääsääntöisesti vain traktorien (euro)ajokorttiuudistusta. Sen mukaan 15 vuotta täyttänyt saa ajaa alle 3 500 kiloista ja alle 49 kmh kulkevaa traktoria pelkän teoriakokeen suoritettuaan. Painavammat ja nopeammat koneet edellyttävät käsittelykoetta ja raskaimmassa ja nopeimmassa päässä jopa kuorma-autokorttia.
Ja varmuudella uudet liikennetraktorit tulevat myös rahtikuljetuksiin (osa on jo), sillä nopeusluokkia riittää aina 80 kmh saakka. Melkoista haipakkaa traktorilla.
Käyttäjän lisäys viestiin 31.12.2015 klo 16:59:24
Tuli painetuksi väärää näppäintä. Kirjoitin 49 kun pitää olla 40 kmh...
KOISTINEN TOIVO
31.12.2015 18:55
suurissa traktoreissa löytyy jopa 500 hepan koneita, mutta rengas valmistajilla tule kehityksen paikka.
Varmaan lyhyillä jakolinjoila voisi olla, muttta satatonnista yhdistelmää tuskin syrjäyttää.
Toivopoika
HYTÖNEN RAIMO
01.01.2016 23:26
Aivan, ja lisäjippona pieni porsaanreika matkailuvaunun vetäjille. Kun valitsee vetäjäksi alle 3500 kiloisen traktorin (saa nelivetoinakin), niin rattiin pääsee ilman autokoulua ja yhdistelmällä pahempaankin paikkaan-)))
Kauankohan menee ennen kuin joku kokeilee? Tai onhan noita jo traktorilla vedetty aikaisemminkin - mutta tällä uudella direktiivillä.
TURUNEN HEIMO
01.01.2016 23:38
En kyllä usko että polttoöljyllä ajetaan maantiellä millään työkoneella kuin salaa. Poikkeuslupavero on sen verran´suuri ettei vuorokauden tunnit riitä kattamaan.
VÄLIAHDE JUSSI
08.01.2016 20:10
minulla on tilanne että,auto ajettavissa Bkortilla,mutta minulla on C Kortti ja auton
saan aina rekisteröityä kuorma-autoksi ilman lisäpaikkaa,mutta taloyhtiön
vastaa häviäisin parempi on antaa sen olla henkilöautona onhan tässäpihassa
muidenkin autothenkilöautoja.Taloyhtiön hallitukseta vaan pian loppuu aika.
KÄNSÄLÄ JUHA
09.01.2016 11:05
Keskustelu menee vähän sivupoluille !
Kyse oli siitä riittääkö 15 -vuotiaalla vastuuta ajaa liikenteessä noin painavaa yhdistelmää .
Onhan se ymmärrettävää , että kotitilan ja maaviljelysalueiden välillä vanhemmat tarvitsevat jälkipolven apuan kuormien siirrossa - eihän maatiloilla ole kuitenkaan ole varaa palkata vierasta työvoimaa.
Mutta se että sillä kortilla ajetaan kymmeniä kilometrejä vilkasliikenteisellä on jo vähän hurjaa , huomioon ottattaen , ymmärtääkö 15 kesäinen edes kuinka suuresta vastuusta on kyse.
VÄLIAHDE JUSSI
28.01.2016 20:18
kyllä siitä maksu tulee jos,ajaa Bkortilla kuorma-auton painoilla,trktoreiden
jarrut on tehtyniin hyvin,mutta eihän mopokaan saa kulkea viittäkymppiä
juuri siitä syystä. minulla on se tilanne että,matkailuautoni on henkilöauto
vaikka,se menisi kuorma-autoksi milloin,vain korttini onCE,mutta autoni
pysyy henkilöautona 4h rekisteröitynä henkilöautona ja siitä nuoriso tykkää
kun,isoa autoa saa ajaa Bkortilla ja kulkee ihan riitävän hyvästi 3 litran turbokoneella.
VALKAMA MARKKU
17.02.2016 20:49
Mikä ihmehaloo tuosta T- kortin ikärajasta nyt on tullut.
Ainahan sitä on saanut 15 vuotias pelkän teoriakokeen jälkeen ajaa, painosta riippumatta, kaikkia traktoreita joiden nopeus on rajattu 40KM/H.
( eikä nytkään niitä nopeampia saa ajaa kuin C-kortilla )
Minäkin hankin T- kortin heti 15v. syntymäpäivänä (197X) ja saman tien soranajoon.
VÄLIAHDE JUSSI
22.02.2016 14:01
ensin traktori kortti seuraavaksi moottoripyöräkortti seuraavaksi yksityinenkuorma-autokortti sitten,ammattikortti ja yhdestelmä kortti.
Nyt se aika on jäänyt taakse Mersulla loput kilometrit,pelkän Bekortin varassa.