Erään EGR-.venttiilin tarina
TERVASMÄKI MARKKU
12.12.2015 10:35
Auto Pösseli 07 2.2 tdci (sama kone mm. Transitissa)
Laitoin kuvan yhteen keskusteluun, jossa egr-venttiilin yksi pinni viidestä oli syöpynyt poikki. Siitä johtuen venttiili ei ole toiminut varmaan yli vuoteen!
Tilanne sama jos tulpataan egr. Tämä juttu pätee vain tähän koneeseen, Ducaton koneet erilaisia.
Ostin jo aiemmin egr-venttiilin ja tässä pari viikkoa sitten purin auton keulaa, että pääsen helposti vaihtamaan ko. venttiilin.
Irroitin imusarjan pois tieltä: se ei ollut pahemmin nokinen, vaan hiukan kostea!
Mitä u....a. no irroitin egr-venttiilin yhdessä kuvassa vasemmalle imusarjaan menevän putken kanssa. Putkesta lorahti VETTÄ! Ehkä n. desilitra..
"ison maailman" Ford-palstaltakin kyselin vähän kommenttia..
Oma teoriani on, että tuohon metalliputkeen on ajan saatossa vain kondensoitunut vettä pikkuhiljaa. Ja kun egr-venttiili ollut poissa pelistä, niin se ei ole "puhaltanut" putkea kuivaksi.
Misi imusarjaan kerääntynyt kosteutta? Imuilman mukana tulee tietty aina vähän, mutta luusisin tuohon ko. putkeen kertyneen veden loiskuneen sinne imusarjan puolelle.
Toinen mahdollisuus olisi egr-jäähdytin (pakosarjan ja egr-venttiilin välissä oleva nestejäähdytetty palikka) joka vuotaisi jäähdytysnestettä venttiilin suuntaa ja sitten imupuolelle.
Jäähdytetty egr-venttiili on eri asia kuin tuo jäähdytin.
Näin ei voi olla koska tuo "kuuma puoli", josta pakokaasu tulee egr-venttiilille, oli kuiva ja vain hieman nokinen.
Toisekseen jäähdytysnestettä ei häviä.
Kondenssiteoriani on helppo ymmärtää kun esim. liikennevaloissa katsoo edellä lähtevän auton pakoputken päästä lorisevaa vettä.
LAUKKANEN MAURI
12.12.2015 10:56
Samaa asiaa olen miettinyt, kun näkee usein liikenteessä kun edellä seisovasta,
liikenne valoissa olevasta autosta pakoputkesta tulee vettä.
Kuten me tiedämme suhteellinen ilmankosteus voi olle korkea ja onkin ja vesi ei
pala,minusta.
Kun mootori on tavallaan ilmapumppu,ilmamäärät jotka kulkevat mootorin läpi
ovat suuria ja ilmankosteuden olessa suuri on myöskin mukana tulevan veden,
kosteuden määrä suuri,minne se vesi häviäisi kun se ei pala on kysymys.
Siis se pakoputkesta tuleva höyry tai vesi todistaa se ,siis oisko tuossa se ratkaisu
tuohon EGR ventiiliin veden löytymiseen?.
ASIKAINEN MATTI
12.12.2015 11:20
Polttoaineen palamistuloksena syntyy mm. vettä, joten veden vuotaminen pakoputkesta (erityisesti kylmästä) ei ole mikään ihme.
TERVASMÄKI MARKKU
12.12.2015 12:06
Lainaus Laukkanen Mauri:
Siis se pakoputkesta tuleva höyry tai vesi todistaa se ,siis oisko tuossa se ratkaisu
tuohon EGR ventiiliin veden löytymiseen?.
Tarkennus, egr-venttiilissä nimenomann EI ollut vettä, se vesi oli venttiilin jälkeen olevassa putkessa. Katso kuvaa.
Oma teoriani on, että tuohon metalliputkeen on ajan saatossa vain kondensoitunut vettä pikkuhiljaa.
Ja vesi nimenomaan tullut välijäähdyttimen jälkeen, imusarjaan menevään egr-venttiilistä tulevaan metalliputkeen. Katso kuvaa. Venttiilissä EI siis ollut vettä tai merkkejä siitä.
Edelleen, pätee tuohon moottoriin. Ducaton systeemit ei ole minulle tuttuja. Tässä 2.2 tdci:ssä ei mm. ole kaasuläppää.
LEPOLA SAKARI
12.12.2015 13:15
Tiedän erään tapauksen jossa BMW ei käynnistynyt ja syyksi selvisi että pakoputki oli jäätynyt umpeen. Kondensiovettä kertynyt sopivasti johonkin mutkaan ja yön aikana jäätynyt.
ASIKAINEN MATTI
12.12.2015 14:30
Jos EGR-venttiili ei kiinni ollessaan ole täysin tiivis, niin se pääsee tihkuttamaan pakokaasussa olevaa vettä imusarjalle menevään putkeen, mutta koska siellä ei voi olla isompaa kaasuvirtausta, niin vesi jää seisomaan putken mutkaan.
HAKALA JYRI
12.12.2015 15:50
Vettä? Vanhan teorian mukaan Kun 1 litra polttoainetta palaa tarvitaan yli 10 kuutiota ilmaa ja palamistuloksena syntyy 1litra vettä ym ym ym, nykymuotoista lukemat eri.
Terv jyrih
KAUPPI ERKKI
12.12.2015 16:34
Minulla 2,2 ducatossa jumitti toi egr venttiili kiihdyttäessä pukkasi aina mustaa savua jonkin aikaa risteyksistä lähtiessä. ei antanut vika koodia, mutta tiesin että joku siellä mättää purkasin venttiilin ei ollut karstaa mutta kun vääntelin siitä irti sen laipan jonka sisällä on sähkömoottori joka säätää sitä venttiiliä niin se oli ihan hapettunut ja jumissa putsasin ja voitelin kaikki laakerit [puslat] jonka jälkeen kasasin venttiilin uudelleen savutus lakkasi ja veto palasi alakierroksillekin.