Truma ja nestekiertoinen lattialämmitys?

JUNTUNEN KAUKO 06.12.2015 20:11

Keväällä luin myytävien m-autojen ilmoituksesta autosta jossa oli truma ilmakiertoinen lämmitys sekä nestekiertoinen lattialämmitys. Tuo jäi mietityttämään että miten nestekierto oli järjestetty. Oliko siinä kaksi eri järjestelmää vai oliko nesteen lämmitys otettu jotekin truman järjestelmästä. Kysyisinkin onko kellään autoa jossa on oheisenlainen lämmitys? Auton tyyppiä en muista jossa kyseinen järjestelmä oli.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.12.2015 20:18

Kaverilla on tuollainen auto, mutta lattialämmitys on itse tehty jälkikäteen. Lattiaa lämmittää Webasto ja sitä on myös mahdollista lämmittä myös sähköllä. Lämmtysjärjestelmän rakensi n 5 vuotta sitten nykyään 88 vuotias pellepeloton joka ajelee edelleen matkailuautollaan.

LAITINEN TAPANI 06.12.2015 20:39

Nestekiertoinen lattialämmitys on asennettu Citroen retkeilyautoon. Lämmitin on Truma Kombi 6 Diesel ilmalämmitin, josta saa 40 tai 60 asteista vettä. Vettä kierrättää kiertovesipumppu ja termostaatti lattiassa hoitaa lämpötilan säädön ohjaamalla kiertovesipumppua . Samaa lämmintä vettä tulee myös hanoista. Lattiassa putket ovat 10 mm kupariputkea.

TERVO JARI 06.12.2015 21:38

Vesi ?

Sehän jäätyy talvella ja kupariputki menee rikki . . .

Haloo . . .

HIETAVUORI JUHA 07.12.2015 06:53

On minustakin aika erikoinen ratkaisu , aika haasteellista niitä putkia tyhjäksi puhallella joka reisun jälkeen . Reinot jalkaan , paljon halvempi ja toimiva ratkaisu .

KOIVISTO ESA 07.12.2015 09:06

Hain 2006 Saksasta LMC:n alkoviauton jossa oli Truma ilmalämmitys ja nestekiertoinen lattialämmitys. Se oli tehdastekoinen systeemi ja LMC:llä käytössä useissa malleissa. Lattialämmityksen nestesäiliö oli Alden tekemä. Takatallissa oli nestesäiliö ihan kuin muissakin nestelämmitteisissä autoissa. Kuvassa näkyvässä kotelossa oli semmoinen paksu lieriö, mihin tuli kuumaa ilmaa joka lämmitti sen sisällä olevat lattilämmityksen elementin josta saatiin lattialämmitykselle lämpöä. Voin sanoa, että systeemi oli ihan hyvä ja toimiva. Etuna vielä sähkölämmitykseen nähden, että voi pitää päällä ajon aikana.

LAUKKANEN MAURI 07.12.2015 09:31

Onhan tuo täysin mahdollista vaikka on truman ilmalämmitys,siis väliin se lämmön vaihdin ja toisipuolelle glogolit kuten tavallista.

Ainut asia mietitityttää kuinka se lämmönvaihtimen ensiäpuoli on kytketty trumaan?. Itsekkin olen pähkäillyt vastaavaa järjestelmää ja minä tekisin sen lämpimänveden syötöstä,siellähän on sitä energiaa vaikka truma ei puhalla,lämminvesi säätö toimii aina ,vaikka as,osan lämpö olisi saavutettu.

LAUKKANEN MAURI 07.12.2015 09:34

Lisätöitä tulisi sen käyttöveden osalta vähän,ainoastaan kierron järjestäminen ja pienen lisäpumpumpun asennus käyttövesi piiriin.

KARVONEN PEKKA 07.12.2015 15:09

Minulla on LMC jossa on vesikiertoinen lattialämmitys. Lämpö otetaan Truman lämminvesiboilerista omalla kiertovesipumpulla. Oma termostaatti. Vesi joka siellä kiertää on ihan samanlaista glygoliseosta kuin moottorissakin.

TANSKANEN PERTTI 07.12.2015 16:18

Samanlainen LMC:n ratkaisu minullakin. Tuntuu että termostaatti katkaisee pumpun turhan aikaisin. Voi johtua myös siitä että kun auton ilma on lämmennyt eikä koko ajan tarvitse kaasuttaa, niin lämpöä ei riitä lattiaan.

LAUKKANEN MAURI 07.12.2015 18:01

Kun tosia asia on että Alden lattialämmityksen säätö on aivan susi,eli ns,onn/off säätö;Lämmittimen poltin käynnistyy lämmittäen lämmitysjärjestelmässä kiertävän nesteen. Kun vaunun lämpötila on kohonnut huonetermostaattiin asetettuun lämpötilaan, kiertovesipumppu pysähtyy. Termostaatti tunnistaa tällöin nesteen lämpötilan kohonneen termostaattiin asetettuun arvoon ja poltin sammuu. Nesteen lämpötilan laskiessa sitten muutaman asteen lämmitin käynnistyy uudestaan.

Siis kiertävän nesteen lämpötila lattia piirissä on liian korkea,noin +70 astetta,turva termostaatti pysäyttää koko järjestelmän 88 asteen lämpötilassa.

Samanlainen säätö myös pattereissa:onn/off säätö.

Normaaleissa kiineistöissä on lattialämmöt rajattu noin +35 asteeseen.riipuen lattia materiaaleista.

Samoin on patterilämmityksenkin menoveden kanssa ,se on ulkolämpötila kompensoitu,mitä ei taida normaaleissa as,auton tai vaunujen säädöissä olla, on vain tuo edellä mainittu Alden onn/off säätö.

Kun nyt haukutaan Truman ilmalämmitystä siinä on lineaarinen säätö,lämmön tarpeen mukaan,tarkitan nyt sitä uusinta Truman säädintä ja se toimii erittäin hyvin, eli kysymys on Kun tosia asia on että Alden lattialämmityksen säätö on aivan susi,eli ns,onn/off säätö; Lämmittimen poltin käynnistyy lämmittäen lämmitysjärjestelmässä kiertävän nesteen. Kun vaunun lämpötila on kohonnut huonetermostaattiin asetettuun lämpötilaan, kiertovesipumppu pysähtyy. Termostaatti tunnistaa tällöin nesteen lämpötilan kohonneen termostaattiin asetettuun arvoon ja poltin sammuu. Nesteen lämpötilan laskiessa sitten muutaman asteen lämmitin käynnistyy uudestaan.

Siis kiertävän nesteen lämpötila lattia piirissä on liian korkea,noin +70 astetta, turva termostaatti pysäyttää koko järjestelmän 88 asteen lämpötilassa.

Samanlainen säätö myös pattereissa:onn/off säätö.

Normaaleissa kiinteistöissä on lattialämmöt rajattu noin +35 asteeseen.riipuen lattia materiaaleista.

Samoin on patterilämmityksenkin menoveden kanssa ,se on ulkolämpötila kompensoitu, mitä ei taida normaaleissa as,auton tai vaunujen säädöissä olla, on vain tuo edellä mainittu Alden onn/off säätö.

Kun nyt haukutaan Truman ilmalämmitystä siinä on lineaarinen säätö, lämmön tarpeen mukaan,tarkitan nyt sitä uusinta Truman säädintä ja se toimii erittäin hyvin, eli kysymys Truma CP+ uudesta säätimestä.

Mutta enhän vaan pahoittanut Alde miesten/naisten mieliä, minäkin lämmitelin aikani Aldella,mutta nyt Trumalla.

TERVO JARI 07.12.2015 18:05

Erikoinen ratkaisu käyttää ilmaa lämmön siirrossa lämmittimeltä nesteeseen, erittäin epätaloudellinen ratkaisu. ( Kertomuksesta edellä saa tuon käsityksen lämmittimen toiminnasta )

Eikö Truma ole osannut sijoittaa lattialämpövaihdinta lämmittimen ytimeen ?

Nykyisissä ilmalämmityslaitteissa käyttövesi lämpenee lämmittimen ytimen "ulkovaipassa" , lämpimän veden lämmityksessä ilmapuhallin kabiiniin ei pyöri jolloin vain vesi lämpenee, tosin hitaasti.

Tuohon samaan "pakettiin" olisi voinut rakentaa tuon lattialämmitys"kierukan".

Trumalla ja Aldella taitanee olla "yhteinen katto", sama omistaja.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.12.2015 klo 20:37:44 .

Lattialämmitykselle kierukan paikkaa . . .

http://dealer.truma.com/truma05/bildarchiv_/popup/presse_bild_popup_nl_55217.html

Tuohon vesisäiliön ja "tuubiston" yhteyteen, kun kyseessä Truma 6002 ja alla diesel / kaasu Combi 6 . . .

http://www.karavaanarit.fi/@Bin/75175698/Kaasu-Nafta.jpg

VÄLIMÄKI JARMO 07.12.2015 21:01

Noh tuota,mulla noita pölypuhaltimia oli aikanaan rekas,niinpä nyt on siirtyny puhtaampaan ilmaan mä,eli aldeen,enkä enää ikinä pölypuhallinta haluu,toki jos siivooja ei oosi lomalla aina,mutta ei se mitää auta.Mutta makunsa kullakin sano koira kun takapuoltaan nuoli. ,JV

HERRALA JUHANI 08.12.2015 08:22

Eikös Hymeriinkin saa Truman nestekiertoisen lattialämmityksen? Ainakin uudempiin lisävarusteena. Onko kellään kokemusta tai parempaa tietoa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.