- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Detflessin harmaaveden lämmitys
Detflessin harmaaveden lämmitys
Käyttäjän lisäys viestiin 24.11.2015 klo 20:01:54 Harmaaveden säiliön lämmitys ei näytä toimivan. auto 07 detfles globetrotter esprit rt puoliinteroitu as auto. vaatekomerossa on poksi jossa lukee HORN ELEKT. TEMPERATUR. Keskustaulussa on kytkin laitetaan toimintaan,mutta mitään ei tapahdu. Syötettäessä jännite suoraan horniin lämpimällä palaa vireä valo kylmällä punainen lisäksi.. Hupiakkun vieressä olevat sulakkeet ehjät samoin laturin sulakerivi n 10 kpl ehjät. Mistähän vikaa kannattais etsiskellä?
Käyttäjän lisäys viestiin 24.11.2015 klo 22:08:34 Sattuisiko kellään olemaan sähkökaaviota yllä olevaan autoon. eli renault dethlef rt 6844 esprint rt alde lämmityksellä ja talvipaketilla . ( Lattia lämmitys ja harmaaveden sulanapito) vm 07
Joo meillä samanmoinen,en oo ikinä koittanu toimiiko,kun ei oo talvella liikuttu,tarttis vissiin tarkistaa toikin. ,JV
Kuntoonhan tuo pitää saada, en osaa opastaa, mutta jos on eristetty harmaavesisäiliö, ja sinne lasketaan lämmintä vettä, niin ei se päivässä parissa jäädy.
Tarkoitan ettei reissaamista tuo vika estä.
Akilleen kantapää on tyhjennyshana. sen jäätyminen kiinni, varsinkin ajomatkan aikana, estää säiliön tyhjentymisen, ja tyhjennettävä säiliö on, koska talvi on edessä.
Minulla on tuollaisen sisä/ ulkolämpömittarin ulkolämpöanturi työnnetty harmaavesitankin lämmöneristeestä läpi, ja sen avulla voi sisältä seurata harmaavesipytyn pohjan lämpötilaa, eli siellä olevan nesteen lämpötilaa.
Oletan että säiliöön lämmitys järjestetty lämmitysjärj nestekierrosta? Ja sähköinen hälytin tai valvonta tai lämmönohjaus Jos sähkövastuksella onko se akkujännitteellä vai verkkovirralla
Truma autoissa sähkövastuksia alkup tai jälkiasennettuna oli globerotterissa noin.
Dethleffs kevein versio on eristetty säiliö iman lämmitystä
Terv jyrih
Käyttäjän lisäys viestiin 24.11.2015 klo 23:14:05 Onko varmistettu että autossa on säiliöön lämmitys, noita nappeja on tauluissa joskus ylim? Säiliössä on täytösmäärä anturit punainen syttyy kun säiliö n 80 pros täynnä harmaavesi.
Ducato Dethleffs T5601B:ssä alkoi keittiöstä tuleva eristetty vaakasuora parikymmensenttinen putki vuotaa. Purettuani eristeen pois paljastui alta punainen lämmitysvastus ja kuuman vastuksen turmelema putki. Putki korvattiin uudella sekä eristettiin ja putken lämmitysvastus siirrettiin venttiilin ympärille, mistä puuttui lämmitys. Venttiili sijaitsee säiliön alakulmassa koteloituna eristämättömällä suojakuorella. Venttiilikuvassa on nähtävillä säiliön alla oleva solumuovieriste ja säiliön pohjan lämmitysvastus. Tämän korjauksen jälkeen ei venttiilin toiminnassa ole ollut ongelmia. Kuitenkin täytyy muistaa, ettei säiliössä saa olla talvella niin paljon vettä, että tämä vaakasuora putki on kokonaan vesipinnan alla, sillä eristeestä huolimatta pakkanen voi jäädyttää seisovan veden. Kun taviaikana tyhjentää vesijärjestelmän, niin kannattaa tyhjentää boilerissa oleva kuuma vesi jätevesisäiliön kautta, jolloin sinne mahdollisesti muodostunut jää sulaa ja poistuu muun veden mukana.
Todennäköisesti paluukierrosta on putki myöskin. Ohjekirjassa on lisäksi sähköinen säiliön ja putkiston lämmitys jka ei toimi. horn mekkisessä laatikossa on merkit 20 a in ja 1 linjaa pitkin 9 a ja 2 11a .laitettaessa kaapeleilla irtoakusta merkkivalot syttyvät kirjan ohjeiden mukaan.
Pitääpä varoa liikaläämmitystä ,jos saa lämmityksen kuntoon.
Jos kaikki sulakkeet ovat ehjiä, niin minä irrottaisin ohjauspanelin ja mittaisin tuleeko sähkö kytkimelle. Jos ei, niin vika on kytkimen ja laturin välissä. Jos tulee, niin seuraavaksi mittaisin kulkeeko sähkö läpi kytkimestä. Jos ei, niin kytkin on rikki. Jos tulee, niin vika on kytkimen ja vaatekaapissa olevan laatikon välisessä johdossa. Harmaanveden järjestelmän lämmitys on melkoinen virtasyöppö ja akku tyhjenee muutamassa tunnissa, jos lämmitys jää päälle, kun ei olla maasähkössä. Järjestelmän merkkivalot ovat kuitenkin vaatekaapissa ja minun tapauksessani vielä hyllyn alla, niin ettei niitä näe kumartumatta alas. Siksi lisäsin merkkiledin paneeliin kytkimen viereen ja nyt varoitusvalo on hyvin näkyvissä. Reiän poraaminen paneeliin on vain tehtävä hyvin varoen, koska panelin takana on piirilevy parin sentin etäisyydellä. LEDin miinusjohdon juotin mittarivalon miinusnastaan ja plusjohdon laitoin ratsastajamallisella flat-pistokkeella kytkimen toisiopuolelle. Liitän vielä oheen laturista pari kuvaa, jotka varmaan ovat itselläsikin auton paperien joukossa.
Harmaaveden lämmitysongelma on osittain selvennyt. pari propleemaa on pitkässsä selvittelyssä tullut kumpaan johtoon + horn boksissa. Lisäksi jokin vahvistin tai mikä lie laturin vieressä aktiv an masse tai aktiv +12 Kumpaan asentoon kytkin kuuluu? Tiedosta suuresti kiitollinen.
Käyttäjän lisäys viestiin 11.12.2015 klo 23:02:06 asuntoa 1 kuvan laite näyttää liittyvän akun ja laturin väliseen toimintaan . kysymys kumpaan asentoon kytkin aktiv an masse vai aktiv an +12?
Lisäksi varmaankin jotenkin jääkaapin käyttöön
Viisaammat auttakoon mutta tuo ykköskuvan vehje taitaa olla vahvistinrele joka kytkee virran päälle käyttölaitteeseen kun laturi pyörii ja antaa virtaa, sehän on D+ navasta tulevaa.
Sitä D+ -virtaahan ei riitä jääkaapin käyttöön tai tuohon lämmitysvastukseen joten tarvitaan tuollainen vahvistin. D+ on silloin vain herätevirta. Oisko tuo kytkin sitä varten että valitaan joko lataus (an Masse) tai jääkaappi/harmaavesisäiliön lämmitys tms (an +12 ).
D+ - Verstärkung
D+ - Verstärker DP0x Diese Geräte passen das bei manchen Wohnmobilchassis nur schwach belastbare Lichtmaschinensignal an bestehende Ladesysteme an. Es sind ausserdem Varianten erhältlich, die aus dem Drehzalsignal der Lichtmaschine eine stabilisierte Gleichspannung generieren.
Tämä näkyy olevan max 2 amperin vahvistin.
Autosähköstä jotain tietävät lisää (Laukkanen hoi!)
mot
Käyttäjän lisäys viestiin 12.12.2015 klo 10:17:27 Ei tuo 2 ampeeriakaan kyllä mihinkään vastukselle riitä vaan oisko vaan seuraavaa relettä varten. Se Hornin vehje on varmaan sen jätevesisäiliön lämmitysohjausboksi ja vaatiskohan se tuon pienen boostin tuohon herätevirtaan?
Harmaan veden jäätymisenestolämmityksenhän täytyy toimia myös, kun moottori ei käy. Näin ollen kyseinen Schaud-vahvistin hoitanee laturissa olevia jääkaapin relettä ja akkujen erotusrelettä, joiden ei tarvitse toimia moottorin seisoessa. Kytkimen asentoon en osaa ottaa kantaa.
Laturin kytkentäkaaviosta ei löydy yhtään sulakelähtöä, jossa olisi sähköä pääkytkimen ollessa auki. Näin ollen varsinaisen lämmitysvirran täytyy lähteä suoraan akulta vähintään 20 A:n sulakkeen kautta Horn-yksikköön, johon tulee ohjausvirta ohjauspanelin kautta ohuempaa johtoa pitkin. Ohjausvirtakaan ei näyttäisi kulkevan laturin kautta.
Olettaisin, että asuntoa3-kuvan punainen ja valkoinen johdin tuovat sähkön Horn-yksikköön ja muut johdot ovat tuntoelimille ja lämmitysvastuksille meneviä ja ohjauspanelilta tulevia johtoja. Onko punainen ja valkoinen johto irroitettu jostakin?
Näistä autokohtaisista johdotuksista ei taida olla missään kuvia, vaan täytyy tyytyä päättelyihin olemassa olevista laitekuvista. Horn-yksiköstä ei minkäänlaisia kuvia löytynyt edes Horn GmbH:n sivuilta. Laite sisältänee termostaattiohjauksen kummallekin lämmitysvastuspiirille. jotka voidaan aktivoida ohjauspaneelin kytkimellä.
Käyttäjän lisäys viestiin 12.12.2015 klo 18:52:37 Hoksasin juuri, että Hornille tulevan virran täytyy kulkea laturin kautta, koska panelin virtamittari näyttää lähes 20 A, kun lämmitys kytketään (pakkasella). Laturin kytkentäkaaviosta ei kuitenkaan löydy sellaista lähtöä, jonka virta kulkisi virtamittarin kautta pääkytkimen ollessa auki. Tarkistin toiminnan juuri autostani: pääkytkin auki ja harmaan veden lämmitys päälle, virtamittari näytti parikymmentä Amperia.
Ainoa paikka, johon harmaan veden lämmityksen syöttö olisi voitu näin kytkeä, on aurinkokennosäätimen kytkentäpiste 3 Blockissa 4. On nämä kytkentäkaaviot aika puutteellisia.
"Olettaisin, että asuntoa3-kuvan punainen ja valkoinen johdin tuovat sähkön Horn-yksikköön ja muut johdot ovat tuntoelimille ja lämmitysvastuksille meneviä ja ohjauspanelilta tulevia johtoja. Onko punainen ja valkoinen johto irroitettu jostakin?" yllä lainaus Johdot on irroitettu seinän vierestä (mittari johdot osoittavat.aikaisemmin virta ei tullut niihin nyt tulee ) tiedän +ja - piuhan ,mutta en tiedä horn johdoista kumpaan kunpikin tulee.Värejä on käyttty niin lahjakkaasti ristiin kytkennöissä ,joten lokikka on vaikea rakentaa. Virran tulosta sen verran selvennyt . Laturista lähtee blok 5 ja käyttää sulaketta reverse 4 Johto ei mene suoraan horn boksiin vaan vaatekomeron liepeille. Sulatuskytkin käytettäessä releen ääni kuuluu jostain sieltä.(alkuperäinen vika ,poistettu reverse 4 sulake) Kytkenntäkaavasta voisi päätellä aktiv an masse/ +12 Vaikuttavan laturissa releisiin refrigerator relay ja battery out -off relay ( liukukytkintä siirtäessä rele ääni kuuluu)
Ilmeisesti laturissa on muutettu sisäinen kytkentä siten, että Block 5:n lähtö 1 (punainen johto) on kytketty suoraan virtamittarin shuntin perään, koska kytkentäkaavion kuvassa sähkö tulee 1-lähtöön pääkytkimen jälkeen. Omassa autossani Block 5:stä lähtee punainen johto 1:stä ja valkoinen johto 5:sta kuten sinullakin. Siis laturilla punainen on + ja valkoinen - ja näin se on myös minun autossani myös siellä "sokeripalalla" Hornin vieressä. Tosin paikka Hornilla on niin hankalasti luokse päästävissä, etten voinut suorittaa mittausta enkä edes nähnyt muuten, kuin että "sokeripalalle" tuli punaiset ja valkoiset johdot. Ei ole kuitenkaan syytä olettaa, että ne olisi kytketty ristiin.
Mikäli kuvassasi näkyvä "sokeripala" on Hornin kytkentäpaikka, niin ihmettelen siihen tulevia johtoja, kun ne näyttävät niin ohuilta. Olisikohan laturilta lähtevät punainen (+) ja valkoinen (-) jakettu jossain kohdassa ohuemmilla ja erivärisillä johdoilla
Johdot näyttää vähän liian pieniltä arvio 2,5 mm2 . ovat kyllä niin alkuperäisasennuksen näköiset etttä en epäile niitä jälkiviritelmiksi.(toisaalta suora johto ei voi olla ,koska sulatuskytkimen käyttö antaa releäänen horn boksin läheltä vaikka boksin ollessa irti. Kytkentäkaavion mukaan sulake spare 4 tulee modul bw 99 kautta samassa linjassa frost protektion linjan kautta 2ja 3 tv n ja pumpun kanssa samassa linjassa. testi sulake 4 pois =virta pois. Blok 5 liitin irti virta pois. Myöskän jompi kumpi pois rele ääni kojetaulun r kytkimestä loppuu. Toisaalta r kytkin toimii päälle pois kun palautetaan sulake ja liitin paikalleen. Mikäli horn johdossa on punaisessa + niin se se selvittää riittävästi sulana pito johdotukset.hyvä juttu. Enää jää selvitykseen liukukytimen asento aktiv masse vaiko aktiv +12
Schaud Verstärker näyttää olevan D+:n vahvistin, joka nimensä mukaisesti vahvistaa D+:n paremmin kuormitusta kestäväksi. Siitä lienee valittavissa suora tai käänteinen toiminto, jonka tulee ohjata jääkaappireleet ja akkujen erotusrele vetämään moottorin käydessä. Liukukytkimestä tulee siis valita se asento, jolla releet vetävät, kun laturi pyörii. Luulisin, että asian voi kokeilla käytännössä, että kumpi asento toimii tarkoitetulla tavalla.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.12.2015 klo 16:30:33 Kuten edellisessä vastauksessani kirjoitin, niin sulake 4:n täytyy saada virtansa suoraan shunttivastukselta, koska se on jännitteinen, vaikka pääkytkin on auki. Tältä osin laturin sisäistä kytkentää on muutettu.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.12.2015 klo 21:11:28 Koska Modul 99:n toimintatapa on arvailujen varassa, niin sen ohjaama sysäysrele ei ilmeisesti toimi päävirtakytkimestä, vaan on kiinniasennossa, vaikka päävirtakytkin (ja toinen päärele) onkin auki. Mikä toiminto sen sitten sysää auki (tai kiinni), on hyvä kysymys. Noita sisäisiä kytkentöjä tuskin on muutettu, toisin kun aikaisemmin päättelin.
Tarkistetaan asia. Oletan liukukytkin rasian olevan vaikuttamassa jääkaapin toimintaan . Jääkaappi automaattitoiminnolla auton käydessä käyttää akkuvirtaa ( autosta tulevaa) kun auto ei käy kaasua ,mikäli ei ole verkkovirrassa. Näin se on aikaisemmin toiminut.
Näytti tulevan jännite myös tässä autossa riippumatta siitä onko päkykin auki vaiko kiinni. Erikoinen ratkaisu ohjauskykimellä . Kykin aennossa lämmitys toimii . ohajuskykimen johdot jännitteettömiä. Ja päin vastoin. Laitoin merkkilampun suoraan johdolla lämmitys johdoista ennen horn boksia.
Panelissa oleva pääkytkin ohjaa vain RE1:n toimintaa. Kun akkujen erotuskytkin (Batterie Trennschalter, kuvassa auki-asennossa) on kiinni niin se antaa sähköä Truman jäätymisenestoventtiiliille (Heizungsventil/Frostschutzventil) Block 4/4 sekä ohjaa RE2:n kiinni ja sähkö pääsee lämmityslaitteelle (Heizung) Block 4/1, perusvaloille/porrasmoottorille (Grundlicht/Trittstufe) Block4/2 sekä harmaan veden sulanapitoon Block 5/1+4. Tämä kytketään toimintaan ohjauspanelin R-kytkimellä.
Kun panelin pääkytkimestä suljetaan RE1, niin sähkö pääsee Block 8:aan kytketyille TV:lle, pumpulle, piireille 1 ja 2 (Kreis 1,2) reserveille 1,5 ja 6 sekä Block 5:n reserveille 2 ja 3.
Modul BW 99:llä on vielä yksi tärkeä toiminta. Kun akkujännite laskee alle 11 V:n, niin moduli ohjaa molemmat pääreleet RE1 ja RE2 auki, jolloin myös lämmitys, harmaan veden sulanapito, porrasmoottori ja kaikki valot lakkaavat toimimasta. Ainoastaan Truman venttiili saa sähköä.
ASIKAINEN MATTI. Voisiko sinulle soitella, olisi asiaa joka sivuaa aloittajan aihetta. Numeroni 0400850641
Niinpä niin ei tuonkaan asia pitäisi olla ylite pääsemätön.
Nyt minusta pitää ajatella näin;
On kasi ohjainta. A= Kuten täällä on todettu ohjain tai vahvistin joka kytkee virran suoraan auton laturista kun se antaa virtaa D+ on aktiivinen ,eli siinä on jännite kun moottori käy. -tällä voidaan ohjataan virran kulutus auton lataus generaattorin piiriin, kun auton moottori käy.
B=Horn elektronicer tempperatuurregel n0 135-111-0169 viittaa siihen silikoni vastuksen säätöön joka oli putken ympärillä ja sulanut.
-nyt se avainsana onkin ,kun katsoo dataa niistä silikoni lämmittimistä toimiiko säätö ja kuinka se on tehty. -Hornin sivuilla on useampia antureita, on PT1000 ja myös yksinkertaisia onn/off piimetalli termostaatteja, mutta kun taas ko,yrityksen sivut ei kerro silikonivastuksen säädöstä mitään.
Siis ei kannata arvailla minusta tuonkin probleeman ratkaisu on helppo jos pääsee tarkistamaan ja mittaileman kytkennät.
Kun tuokin ongelma liittyy minun työhöni, kun suunnittelen vastaavia järjestelmiä toivottavasti voin olla avuksi.
Käyttäjän lisäys viestiin 18.12.2015 klo 18:03:13 Niin jäi vielä mietittämään se varsinainen jätevesisäiliö,minkälainen vastus siellä on?
Minulle on jäänyt varastoon 12vDC vastus ,joka asennetaan tankin kylkeen tehoa en muista mutta senkin pitäisi jätevesi pitää sulana.
Arto Vastaan huomenna
Mauri Aikaisemmin ketjussa on kuva harmaavesisäiliön venttiilistä, jonka muovikulma on avattu. Siinä näkyy säiliön ulompi vaippa, valkea eristelevy ja punainen lämmitysvastus eristeen ja säiliön pohjan välissä. Aikaisemmin viemäriputken päällä ollut nauhamainen vastus kierrettiin korjauksen yhteydessä venttiilin ympärille. Toteutusta en ole nähnyt, kun siinä on vaippa suljettu ja työ tehtiin takuuseen.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.