Ducato 2007 latausongelma

POIKONEN EERO 24.11.2015 18:57

130 ducato lakkasi lataamasta. Kokeilin toista akkua, ei vaikutusta. Vaikka auto käynnissä niin jännite pikkuhiljaa laskee. Asunto-osan latausmittari jököttää tarkasti punaisen ja vihreä välissä. Ei hievahdakaan vaikka laittaa esim. pitkät valot päälle tai nostaa kierroksia. Tyhjäkäyntikierrokset ovat myös normaalia korkeammalla, n. 1200. Jos laittaa apukaapeleilla toisesta autosta lisävirtaa, laskee kierrokset normaalitasolle. Ennenkin alan uutta laturia hankkimaan olisiko kenelläkään kokemuksia voisiko vika olla jossain muuallakin.

TERVASMÄKI MARKKU 24.11.2015 19:35

Tarkista vaihdelaatikon päälle tuleva paksu maajohto. Voi joutua irroittamaan ilmanputsarin, että näkee kunnolla. Voi koittaa laittaa starttausapukaapelin siihen rinnalle. Jos auttaa, niin maajohdon kaapelikengät sisältä hapettuneet.

TURUNEN HEIMO 24.11.2015 19:54

Jos laturissa vika niin ei sitä tarvitse vaihtaa noin vain. Hiilet kannattaa tutkia ja vaihtaa. Samoin tuo edellä mainittu mahdolllinen maadoitusvika. Aina helpoimmat ja halvimmat korjaustavat ensin. Toisaalta tarvikelaturit on nykyään kohtuuhintaisia.. Korjaamolla laturi ilman muuta vaihdetaan, bisnes se on joka kannattaa.

SUOMI SEPPO 24.11.2015 20:03

Kannattaisikohan mitata ihan yleismittarilla paljonko on jännite starttiakun navoissa kun kone käy. Jos päälle 13,5 V niin kaikki mahdollinen sähkön kulutus (Ducaton) päälle ja nosta koneen kierroksia. Jos voltit 14-korvilla kuormankin kanssa niin en ainakaan minä lähtisi suinpäin laturia vaihtamaan. Mikäli sait auton käyntiin omalla akulla niin en usko että maajohto olisi kovin huonona. @seppo

POIKONEN EERO 24.11.2015 20:40

Maadoitus testattu, ei vaikutusta. Navoissa nyt jännite 12,3. Kun laittaa käyntiin niin 11,9 ja pikkuhiljaa lähtee laskemaan. Kierrosten nostolla ei minkäänlaista vaikutusta. Eihän startilla ole mitään omaa sulaketta?

POIKONEN EERO 24.11.2015 20:59

Siis tarkoitin tietenkin onko LATURILLA mitään omaa sulaketta

KIMPPA PENTTI 24.11.2015 22:46

Mites onko latauksen merkkivalo ehjä. Laturi saa alkuun magnetointinsa latauksen merkkivalon kautta ja jos se polttimo on rikki niin laturi ei lähde lataamaan. Tässä yksi mahdollinen vikapaikka joka kannattaa tarkistaa myöskin ennen suurempia korjaus töitä.

POIKONEN EERO 24.11.2015 22:58

Kyllä se punainen latauksen merkkivalo palaa mittaritaulussa

Käyttäjän lisäys viestiin 25.11.2015 klo 07:38:17 Voi vi..atin sähköjä! Vika monipuolistui. Latailin yön aikana akun täyteen, käynnistin ja hetken päästä taas kierrokset nousee, ei lataudu. Vaan kun käänsin virta-avaimesta sammuksiin eipä sammunutkaan. Kääntelin avainta lähelle starttiasentoa ja jossain kohdassa sammuu ja samalla syttyy ajonestovalo mittariin. Kun ottaa avaimen pois ja odottelee hetkisen sammuu ajoneston valo ja saa taas käyntiin, ei sammu jne.

POIKONEN EERO 25.11.2015 08:23

Elikkäs vivahtaisi virtalukko viaksi. Tuleeko virtalukon kautta esim. herätevirtaa laturille?

KARJALAINEN ALPO 25.11.2015 09:06

Virtalukon pohja sökö. Jos ei pysty vaihtamaan pohjaa niin vaihda koko virtalukko.

SUOMI SEPPO 25.11.2015 09:53

Mitenkähän ajonesto reagoi jos vauhtaa koko lukon ? Onkohan se erillinen yksikkö vai kiinteä lukon kanssa ? Itse veisin nyt auton autosähkökorjaamoon niin ei tulisi niin paljon arvuuttamalla vaihdettuja osia. Kun vika selviää niin laitappa raportti tänne palstalle. @seppo

PESONEN MARKKU 25.11.2015 12:22

Mulla Kabe kopalla 09 Fiat 3,0l koneella oli saman tyyppinen vika,kierrokset nousi aina välillä itekseen,varoitusvalot kojelaudassa elivät omaa elämäänsä mutta laturin valo ei palanut.Mitatiin lataus ja se näytti normaali arvoa ja välillä ei ladannut no vaihdettiin lataussäädin ei auttanut.Sitten lueskelin täältä näitä juttuja ja löysin jutun tuosta korin ja moottori välisestä maadoituksesta ja eikun käynnistys kaapelilla kokeilemaan ja kas lataus rupesi toimimaan.Vaihde laatikon päällä oleva moottorin ja korinvälinen latta kaapeli oli suola röpön vaikutuksesta hapettuna vaikka on moottorin alasuoja.Nyt on suojattu uusi kaapeli ja monet mystilliset viat pois.Uusia vikoja odotellessa.

T.markku

POIKONEN EERO 08.12.2015 21:41

Nyt ompi sitten uusi virtalukko saapunut ja vaihdettu. Nyt kyllä sammuu hienosti avaimesta mutta lataukseen ei vaikuttanut mitään. Toista kertaa ei myöskään käynnistynyt, ilmeisesti ajonesto meni päälle, kun moottoritilasta kuuluu sammuttamisen jälkeenkin hiljainen "vihellys". Uuden virtalukon ohjasta puuttui 2 nastaa, liekö sillä merkitystä. Vaihdoin kyllä alkuperäisestä sylinteriosan ja "lukijan". Liitteessä kuva pohjasta, josta punaisen suorakaiteen sisältä puuttuu ne pari nastaa. Osanumerossakin on ero vanhassa on 3 ja uudessa 1.

Vanhalla virtalukolla sai kyllä taas käyntiin...

...ei helppoa! Nyt on vanhan virtalukon pohjaosa lillumassa CRC:ssä jos vaikka "heräisi henkiin"

POIKONEN EERO 17.12.2015 13:50

Lopullinen vika löytyi sitten laturista. Vaihtolaturi tilalle ja kaikki toimii, auto sammuukin taas avaimesta. Ihmeellisiä ovat sähkön tiet...ainakin Fiatissa.

Elikkäs jos joku tarvitsee uutta virtalukkoa Ducatoon, sellainen on tarjolla edulliseen hintaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.