Lämminvesivaraajan tyhjennys?

LIPIÄINEN JARI 17.11.2015 13:09

Terve! Tulipa ruvettua karavaanariksi ja hankittua ensimmäiseksi matkailuautoksi jo tuollainen maailmaa nähnyt Citikan alustalle tehty Hymer Camp vuodelta 1992. Eli ei siis mitenkään tuore peli kyseessä ja sillä vieläpä nyt ihan amatööri käyttäjä! :) Talveksi auto on jo nyt pistetty katon alle ja vesiputket puhaltelin paineilmalla tyhjiksi veden kulkusuuntaan (kun eikös siellä ole jonkinlaiset takaiskuventtiilit putkiston tyhjäksi valumisen estämiseksi?). Mutta kysymykseni kuuluukin että mitenkäs tuo varaaja tyhjennetään? Kun eikös siellä varmaankin myös ole vettä (n. 10 litraa, jos varaajan päällä olevaan tarraan on uskominen)? Auto on aikanaan tuotu Saksasta ja kaikki ohjekirjat tietenkin sillä tiellään. Joskin eipä niistä saksankielisinä mitään iloa olisikaan ollut. Hymeriltä sain jonkinlaiset englanninkieliset ohjeet, mutta niissä ei mielestäni ollut tuota mitenkään selitetty - ainakaan niin että olisin ymmärtänyt mitä tehdä! :) Ohessa kuva itse autosta sekä tuosta varaajan päältä otettu kuva.. Koitin viestihausta katsella vanhoja viestiketjuja, mutta en niistäkään oikein suurempaa valaistumista kokenut. Joten suuret kiitokset, jos joku osaa antaa käytännönvinkkejä amatöörille! :)

KORHONEN PAULI 17.11.2015 14:06

Siinä on varmaankin tuolla lattianrajassa venttiili. Se vaan auki, niin tyhjenee

pkk

KORHONEN PAULI 17.11.2015 14:10

https://dealernew.truma.com/_anweisungen/Truma-Katalog/pdf_verzeichnis/70_000/70000_67800.pdf

HÄMÄLÄINEN MARKKU 17.11.2015 15:13

Sieltä pitäsi löytyä kaksi hanaa. Truma Boiler kuvassa olevassa punaisessa letkussa joka lähtee alaspäin, sekä valkeassa letkussa, Toteutus voi olla myös niin tehty, että on vain yksi tyhjennys hana joka on siinä valkeassa letkussa jossakin ja boileri saa ilmaa punaisen letkun kautta kunhan lämminvesihana on jossakin auki. Itsellä oli samanlainen boileri kuskin penkin alla ja penkin kupeessa oli kaksi vipuhanaa jotka molemmat piti avata saadakseen boileri tyhjäksi. Alaosassa olevan hanan kautta tuli vesi ulos ja ylälaidan hanan kautta tilalle meni ilmaa.

Toivottavasti tämä selvitti tilannetta, elle joku Hymerin omistaja kerro tarkemmin.

VALTONEN MARTTI 17.11.2015 17:09

Onpa aloittaja löytänyt harvinaisen hyväkuntoisen näköisen kulkineen ikäisekseen.

LIPIÄINEN JARI 18.11.2015 09:15

Kiitoksia hyvästä ohjeesta sekä vinkeistä! Jospa noilla neuvoilla saisin viikonloppuna päivänvalossa tuon varaajankin tyhjäksi. Ja täytyypä yhtyä tuohon kommenttiin kunnosta: Pitkälti yli sata autoa tuli katseltua netistä ja toistakymmentäkin käytyä katsomassa livenäkin, mutta aika pommejahan nuo pääsääntöisesti olivat tuossa hintaluokassa olevat kulkineet. Todellisia ajokilometrejä en tiijä mitä lie ajettu, mutta mittarissa on 170tkm. Kaikinpuolinen kunto sekä sisältä että ulkoa tosin viittaa siihen että voisi vaikka kaikki kilometrit olla mittarissa!

LIPIÄINEN JARI 18.11.2015 09:24

Ja toki hyväkuntoisesta olisi tarkoitus tehdä vieläkin parempikuntoinen! ;) Loput pintojen käsittelyt jää kevääseen kun kelit taas lämpenee..

JOKI MIIKKA 18.11.2015 15:23

Moi,minulla on samanlainen Hymeri.Tiskialtaan alla lattiassa on on kaksi venttiiliä,ne auki niin tyhjenee,mikäli tiskiallas auton peräosassa.

Ja pidä vaihteistossa öljyä sentin yli ylämerkin,saa vitonenkin voidetta,äläkä aja vitosella alta kahdeksankympin.Koneen täytyy kiertää tarpeeksi.että voitelu pelaa.Näissä koneissa on tyyppivika,että vitonen hajoo.Mulla 2,5 TD kone.

KARJALAINEN ALPO 18.11.2015 21:27

Ei Fiatissa ole vikoja, ne ovat ominaisuuksia.

LIPIÄINEN JARI 19.11.2015 08:52

Kiitokset Miikalle tiedosta! Tuossa englankielisessa ohjeessa olikin jotain mainintaa tiskialtaasta, mutta enpä sitten sen paremmin ymmärtänyt tutkia tiskialtaan alta. Tiskiallas on miullakin siis takaseinällä. Koitin vain katsella jotain hanan tapaista tuolta boilerin kupeesta, mutta enpä löytänyt.. Tuo onkin jo tullut tutuksi tiedoksi noita autoja metsästäessäni, että 5-vaihteella ei saa ajaa alta kahdeksaakymppiä. Mutta tuo oli ihan hyvä tieto että öljyä kannattaa olla hieman liikaa.. 2,5TD täälläkin.

KARJALAINEN ALPO 19.11.2015 08:56

Minullakin oli ensimmäinen matkakuljin 2,5 TD ja edellinen omistaja kehotti myös moottoriöljyt pitämään ylärajassa tai aavistuksen yli, vaikka öljyvuotoja ei ollutkaan. Hän oli koneinsinööri, kaippa tiesi mistä puihin.

Näin myös olen tehnyt Fiateissa eikä ongelmia ilmennyt.

KORHONEN PAULI 19.11.2015 09:32

Eikö tuossa ole boilerilla pakkasvahtia? Epäilyttää, että boileri ei tyhjene täysin niistä perällä olevista hanoista, koska näyttää nuo letkut kiertävän aika ylhäältä.

pkk

LIPIÄINEN JARI 19.11.2015 10:16

Kuten sanottua niin meikäläinen on ihan amatööri näiden suhteen, joten tuohon pakkasvahtiin en osaa ottaa mitään kantaa! :) Täytyy tutkia viikonloppuna päivänvalossa uudestaan tuota boileria ja tiskialtaan ympäristöä, töiden jälkeen tuntuu olevan jo turhan pimeää taskulampun kanssa pyöriä..

HÄMÄLÄINEN MARKKU 19.11.2015 11:48

Ei tuolloin ollut vielä pakkasvahtia, se tuli vasta combipannujen myötä. Kyllä tuosta putket lähtee alaspäin valkoinen joka on tärkeämpi on alempana, myös punainen kaartuu alas. Tuon ikäisen auton vaihteiston uusittu öljymäärä on 1,95 l alkuperäisen 1,25 l sijaan, eli vaihdossa sopiva määrä on pistää sinne 2 l GL4 luokan öljyä, sanoi minun huoltomies. Öljy kannatta varmaan vaihtaa, jos edellisestä vaihdosta ei ole tietoa. Vaihteiston öljytikkuun pääsee pitkäkätinen käsiksi, kun poistaa varapyörän, tikku löytyy vaihteiston päältä. Meidän autoon pistettiin vaihteistoöljy KTK:n huollossa öljyä vahdettaessa mittatikun reiästä muoviletkun ja pikku tratin kanssa

LIPIÄINEN JARI 19.11.2015 13:29

Kiitos tästäkin tiedosta! Kaikki vinkit on tervetulleita amatöörille (karavaanailun suhteen, autoista nyt muutoin jotain tiedän)! :) Keväällä ennen käyttöönottoa olisi tosiaan tarkoitus uusia kaikki nesteet, kun ei entisestä huoltohistoriasta ole sen paremmin mitään muuta tietoa kuin se että jakohihna pitäisi olla viime vuonna vaihdettu. Pitänee sitten samalla vaihtaa vaihdelaatikon ölkätkin.

JANHONEN MATTI 19.11.2015 19:46

Puuttuvia käyttöohjeitta ja eri laitteiden hajotuskuvia saat netissä joko Google-haulla tai vaikka ositteesta www.sarkacaravan.fi Sieltä sivuilta löytyy myös varaosaluettelo ja osien hinnat.

Avaa sivulta kohta Lämmityslaitteet ja pääset siitä Truman eri mallien hajotuskuviin - myös boilerien.

Tai jos avaat samoilta sivuilta kohdan Käyttöohjeet ja sieltä edelleen kohdan Truma B10 niin saat boilerin suomenkieliset käyttöohjeet.

JANHONEN MATTI 19.11.2015 20:09

Tässä vielä yksi osoite josta noita käyttöohjeita löytyy

http://www.atstuonti.fi/download.asp?id=43

LIPIÄINEN JARI 23.11.2015 14:12

Kiitoksia kaikille neuvoista! Miikan neuvoilla löysin tosiaan tiskipöydän alta lattiasta yhden Truman-venttiilin joka aukaisemalla rupesi auto laskemaan alleen.. Mutta tosin löysin vain yhden "hanan", en kahta! Sen jälkeen kun veden tulo auton alta loppui niin varmistin että kaikki hanat olivat auki ja puhaltelin vielä uudestaan paineilmaa putkistoihin. Vettä tuli vielä jonkin verran, mutta eiköhän tuo nyt luulisi olevan tyhjennetty joka puolelta.

PASANEN MIKKO 23.11.2015 18:45

Terve Vielä nuista 'aroista' jäätymis paikoista. Vessan mangeettiventtiiliin jos jää tippoja, niin jäätyessä rikkoo sen. Kannattaa kaverin kanssa 'puhaltaa' myös se linja. Toinen painaa huuhtelu nappia ja tonen 'puhaltaa'...........!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.