Tehostimen öljy

HALINEN HARRI 05.11.2015 19:23

Alkoi viime kesänä vajenemaan. Desi/tuhat kilometriä noin keskikulutuksena. Missään ei näy roiskeita, sumujälkiä eikä alle tippumista. Autolla ajettu alle 20000 km. Mihin piruun se katoaa - ilmaanko haihtuu?

KOISTINEN TOIVO 05.11.2015 19:41

Kyllä se vuotaa. Meillä vaihdettiin ensimmäinen kerta yli 100000 jälkeen, ja kertaakaan ei lisätty. Desi 1000 kilometrillä ei kuitenkaan ole iso määrä vuotaa, mutta kyllä se jostain menee. Paikallan ratin kääntelyä kannattaa koittaa, ja sitten kattoa liitokset. kattoa, että ennen koetta on jokapaikka kuiva, ja puhdas Sen kaikki osat ovat kuitenkin pienellä alalla konehuoneessa. Toivopoika

EEROLA TEEMU 06.11.2015 11:20

Jos desi menee tuhatta kohti, niin sen vuodon voi paikallistaa. Ei haihdu ilmaan. Minulla ei tarvinnut 115000 km tippaakaan lisätä, mutta sitten meni kaikki yhdellä matkalla. Pumpulta raidetangolle menevään letkuun oli tullut ruostumisen takia vuoto ja letku siis vaan uusittiin.

Luulisi ihan tarkalla katsomisella näkyvän mistä on vuotanut, kun seuraa letkun reittiä koko matkan. Jos on letkusta, eikä löystyneestä kiristyksestä, niin vaihdata uusi letku, ettei murru lopullisesti matkalla. En tosin usko letkuvikaa noin vähillä kilsoilla.

VIRTA URPO 08.11.2015 15:22

Vm-07 ja uudesta asti hieman vuotanut, mutta havaittiin vasta vuosi ja 3 kk jälkeen ja delta vain kiristi voimalla nuo kupari putkien mutterit, eikä halunnut tehdä muuta kun se kait oli ohje korjaus takuuna. Teki silloin ns. tulosta ja me matka-autoilijat oltiin P:stä. Konkurssi tuli vasta myöhemmin.

Egr venttiilinkin 7:n korjaus kerran jälkeen vasta saivat kuntoon, vaikka Norjassa todettiin ja josta oli selkeä selonteko. Mutta eihän suomalainen Norskia silloin uskonut varsinkaan Porilainen.

Tuon tehostin vuodon jatkumisen huomasin jatkuvan edelleen, mutta takuu oli just ohi eikä Delta Poria pätkääkään silloin kiinnostanut muuta kuin rahalla koko ohjaus tehostin kalusto.Annoin olla. Tuo vuoto ollut siitä asti enkä ole sille tehnyt mitään. Hieman tahraa pohjalevyn pintaa. Menee n. 0,5 -1 dl/ vuosi ( 10-20 tkm ).

HAKALA JYRI 08.11.2015 16:45

Auton merkkiä tuntematta -takuu vika? -tark kuumana ei yli max merkin öljyä (tarkistus ohjekirjaan mukaan) -putkiliitokset, lauhdutin ,putket letkut voi olla myös jäähdyttimeen etupuolella -jos moottorissa laipalla kiinni oleva pumppu voi öljy mennä moottoriöljynsekaan , Hihnavetoisessa ei mahdollista terv jyrih

TURUNEN HEIMO 08.11.2015 17:18

Ihan uteliaisuuttani kysyisin missä autossa ohjaustehostimen öljy vaatii lauhduttimen.

SAMPO PIRKKO-LIISA 08.11.2015 18:16

Meillä -07 Transitin tehostimesta rupesi öljy hissukseen vajenemaan kun autolla oli ajettu 180000km. Huollossa vaihtoivat putket, joista toinen oli jo ruostunut puhki. Myös jakoketjun koppa on jouduttu vaihtamaan ruostumisen takia. Muuten arkiajossa oleva Hoppa kulkee edelleen hyvin vaikka mittarissa 220tkm.

KOSKINEN OLLI 08.11.2015 19:47

En näistä uudemmista autoista tiedä, mutta vanhemmissa saattoi hammastangon haitarikumeihin kertyä muutama desilitra, ennenkuin öljy alkaa kurkistelemaan ulos hammas- / raidetangon haitarikumien päistä.

Tuontyyppistä vuotoa joissakin vanhemmissa autoissa aiheutti tai ainakin lisäsi mm. se että jos autoa käytetään ahtaissa paikoissa niin että ohjauspyörää käännetään, ja pidetään se ääriasennossa käännöksissä pitkään, silloinhan ohjaustehostimen paine korottuu kun tehostin yrittää kääntää pyöriä vasten käännön rajoitinkumeja.

Eli jos vian osasyy on tuossa, niin on syytä ajella siten ettei käännä ohjauspyörää ääriasentoon.

EEROLA TEEMU 08.11.2015 19:56

Olli, hyvä havainto. Ei nyt tässä aloittajan tapauksessa, kun on melkein uusi peli, mutta silloin jos öljyjä ei vaihdeta muutamaan 100 tuhanteen kilometriin, niin saattaa sakkaantua ja kerääntyä jonnekin hammastangon liepeille. Näkyy myös ohjauksen jäykkyytenä, mutta syynä jäykkyyteen voi olla myös ripustuksen yläpään kulunut ja töhkäinen laakeri (Ducato).

ASIKAINEN MATTI 08.11.2015 21:23

Kun pyöriä kääntää ääriasennosta toiseen auton ollessa paikallaan asfaltilla, niin se kyllä koettelee niin ohjaustehostinta kuin niveliäkin. Auton hidaskin liike keventää molemmissa paikoissa. Asiahan on ilmiselvä meille, jotka olemme ajaneet ilman ohjaustehostinta.

VIRTA URPO 09.11.2015 17:40

Jos nyky auton olemattoman huonoja ohjaus niveliä haluaa säästää ja pidentää vaihtoväliä. Hyvä neuvo on ajaa kuten aikoinaan tehostamattomilla. Vasta liikkeessä kääntää - ei purista laakeri pintoja olleskaan niin kovin. Pahaa oikein tekee kun katselee noita jotka paikoillaan vääntävät.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.