Litrat, eurot ja kilometrit
04.11.2015 11:57
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämän sisällön näyttäminen edellyttää seuraavan evästetyypin hyväksymistä: {category}.
Me matkailuautoilijat olemme aika tarkkoja siitä, mistä löydämme edullista polttoainetta ja myös siitä, mikä se kulutus lopulta oikein on ollut. Asia mietityttää ainakin sellaisia, jotka ovat vasta aloittelemassa harrastuista. Lähinnä viihdyttääkseni itseäni, olen pitänyt kirjaa siitä, paljonko tankin kautta on nestettä ja rahaa palanut. Vuonna 2013 kilometrejä tuli mittariin 11775, polttoainetta paloi 1139,41 litraa ja euroja meni 1612 €. Keskikulutus 9,67 l/100 km. Vuosi 2014 oli vähän kiireisempi, joten reissuja oli vähemmän. Kilometrejä aavistuksen yli 9000, polttoainetta meni 907,5 litraa ja rahaa 1058,96 €. Keskikulutus 10,04 l/100 km. Tämän vuoden 2015 "saldot" alkavat myös olla valmiina. Kilometrejä vajaat 11 000, litroja 1053,67 ja euroja 1247 €. Keskikulutus 9,84 l/100 km. Kyse on vuonna 2013 käyttöön ottamastani uudesta Bürsneristä, puoli-integroitu t728, pituus 7,40 m, isommalla 150 hv:n Fiatilla. Ajopaino on ollut lähes aina 3500 kg:n tietämissä, useimmilla pitkillä Euroopan matkoilla varmasti muutama sata kiloa ylipainoakin (fillarit, kanootit, viinit...)! Valtaosa kilometreistä on ajettu Euroopassa suunnilleen 100 km/t keskinopeutta, joskus Saksan motareilla tuntikausia jopa 115 km/t, kun sillä nopeudella selviää keskikaistalla mukavimmin rekkajonon ohi, eikä vielä jää vähän nopeampien tukoksi. Eli yllättävän samanlaisena keskikulutus on pysynyt, vaikka joskus vastatuulessa tai Alpeille noustessa kulutusmittari lähenteleekin pidempiä aikoja 20 l/100 km. Kirjanpito näyttää myös, että dieselin hinta on tullut alaspäin ja tänä vuonna Euroopassa alkoi selvitä jopa vähän yli euron litrahinnalla, kun hieman katsoi missä tankkasi.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.