Ensimmäinen "hiukkaslousku" auto

KNUUTILA ARI 30.10.2015 09:50

Ducaton Multijet mootoreiden hiukkassuodattimen toimivuuteen vaikuttavat tekijät. Polttoaine,moottoriöljy ja lisäaineet. Mistä huomaa ajon aikana ,kun poltto alkaa, antaako jonkun merkin syttyykö jokin merkkivalo .Netti täynnä tietoa, autot näyttävän olevavan puoli tulessa ,kierrosmittarin lukemat punaisella. Kertokaa omakohtaisija kokemuksija . Että osaan varautua kun putsaus alkaa......Ps.maskisuojat päällä lämmöt normaalit ehkä hieman plussalla ,pihalle saavutuani yllätäen tuprautti vaaleanharmaata savua ja haisi aikasen pahalle ? Autossa kaikki ok !

Käyttäjän lisäys viestiin 30.10.2015 klo 09:59:32 http://www.optimoiautosi.fi/text/details/id/33 Oletteko käyttäneet...

Käyttäjän lisäys viestiin 1.11.2015 klo 09:22:47 Castrol Magnatec 5W-40 C3 Teboil Diamond Diesel 5W-40 Kumpi parempi MultiJet 130 moottori.

TERVASMÄKI MARKKU 30.10.2015 13:05

Työautossa (Opel) hiukkasloukun putsailun huomaa siitä, että pysähdyksissä, kone käynnissä tai sammuneena, että haisee palaneelle kumille.

LEHTO HANNU 30.10.2015 13:24

Normaalisti toimivana hiukkasloukun poltto ilmenee ajaessa kulutuksen suurenemisena polton aikana ja karkeempana käyntiäänenä moottorijarrutuksessa, ihan normaalisettiä. Paikallaan ollessa tyhjäkäyntiääni kovenee ja kierrokset nousevat ja mainittu "palaneen käry" haisee. Poltto tapahtuu normaalisti 300-500 km välissä riippuen ajo-olosuhteista. Mitä useammin hiukkasloukku putsataan poltolla sitä parempi. Itsellä poltto tapahtuu n. 300 km välein. Siksi kulutus nousee ja kierrokset nousee että loukun lämpötila saadaan tarpeeksi korkealle että kuumuus polttaa pienhiukkaset loukusta.

HALMEENMÄKI JUHANI 30.10.2015 18:43

"Polttoaine,moottoriöljy ja lisäaineet."

Polttoaine: biodieselistä saattaa olla rajoituksia, ja en nyt ekana laittaisi venäläistä sieltä pikkukiosin takana olevasta rekkapumpustakaan moisen tankkiin. Mutta mikä tahansa kotimainen on jees.

Moottoriöljy: vain ja ainoastaan autovalmistajan suosittelemaa! Saattaa olla "ACEA-jotain" tai vaikkapa autovalmistajan "MB 223.-jotain" ja noissa ei sitten saa olla numeronkaan heittoa. Oikeesti, väärä öljy palaa tuhkaksi ja se loukku on sitten todella pientä pilliä !

Lisäaineet: jollei poltti toimi, ja mittaristoon syttyy valo, niin sitten äkkiä tankkiin ja baanalle putki punaiseksi. Muuten ei tarvi. Kunhan muistat sen ajotavan: kerran tankillisella ajetaan oikeesti kone kuumaksi, tien päällä! Se on se paras tapa saada loukku toimimaan for ever.

Mulla on ollut itselläni (kohtuullisen paljon ajettu) loukullinen auto nyt vajaa 20 tkm, ja ainoastaan yhden kerran veikkaan huomanneeni polton. Eli ei sitä välttämättä huomaa yhtään mistään, etenkin jos tosiaan ajaa paljon maantieajoja.

JANHONEN MATTI 30.10.2015 20:05

Kuka todellisuudessa myy kotimaista dieseliä?

Monet antaa niin ymmärtää mutta tuontiluvut kertoo toista.

SAARELA MARKKU 31.10.2015 00:18

Siis mikä poltto? Ja mikä putsaus? Hei Ari... älä mieti tälläisiä asioita ollenkaan, niin kauan kuin sun ducatos kulkee eteenpäin ilman nikottelua. Tankkaat vaan autoos dieseliä, ja annat sille kierroksia, tästä olen jo joskus kirjoittanutkin tänne, niin kaikki on hyvin. Ja tottakai, huollatat tai huollat sen ohjekirjan mukaan, niin kaikki on hyvin. Kertauksen vuoksi, dieselautoissa on kierroslukurajoitin, et voi antaa ylikierroksia dieselautoille, mutta dieselautoja pitää kierrättää rajoittimelle asti, jotta moottori pysyy puhtaana. Eli, dieselmoottorille pitää antaa kierroksia, jotta se pysyy puhtaana, muuten esim.ducato, jos sillä ajaa pitkän matkan esim. 6 vaihteella alle 2000 rpm. niin moottori nokeentuu. Aina ducatolla matka-ajossa pitää kierrokset olla yli 2000rpm.

TURUNEN HEIMO 31.10.2015 10:02

Jos pönttö on tuhkasta tukossa sihen ei auta mitkään kierrokset ja kova käyttö. Noki kyllä lähtee mutta tuhka ei sillä sehän on jo kerran palanutta. Minun autoissani ei regenerointi ole aiheuttanut mitään kierrosten nousua vaan käyntiääni hieman raskaampi ja hetkellinen polttoaineen kulutus nousi kunnolla. Tietenkin se haju joka nousee tulikuumasta putkesta kun pysähtyy. Eräs Audin omisatja valitti netissä kun regeneroinnissa kierrokset nousee 2800 ja merkkihuollosta kuuli sen olevan ominaisuus, minusta vakava vika. Pönttön voi koittaa putsata joko paikallaan tai irroittetuna. Juutuupissa löytyy sekä heinoja että raakoja menetelmiä. Nykydieseleissä vapaalla ei kierroksia saa yli 3000 mutta kyllä ajossa onnistuu. Miksi rajoittimelle, kovaa melua ja teho- ja vääntökäyrät taittuu alaspäin. Tuo on aivan totta että alle 2000 ei pitäisi ajaa, sille alle ajaissa myös kaksoimassavauhtipyörä saa työtahti-iskuja koneesta, ellei kone ole useampisylinterinen.

LEPOLA SAKARI 31.10.2015 10:29

Minun Ducatossa (3,0) ei ole hiukkasloukkua, mutta henkilöautossa (Citroen) se on. Sitikassa, joka on 2010 mallia eli Euro5, käytetään lisäainetta jota pitää täydentää 120 tkm välein tai jos tietokone käskee. Minulla ensimmäinen täydennys tuli vasta 180tkm kohdalla. Polton huomaa vain auton ollessa paikallaan, kone käy vähän raskaammin tyhjäkäyntiä ja pakokaasut on tosi kuumat ja haisevat. Hiukkasloukku tarkastettiin 120tkm huollossa ja tietokone ilmoitti tukkeutumisasteeksi 1%. Oikea moottoriöljy ja kovaa monoa autolle niin hiukkasloukku pysyy puhtaana.

HALMEENMÄKI JUHANI 01.11.2015 18:54

Ja tuo PSAn käyttämä Eolys tosiaan auttaa pitämään FAPin puhtaana (DPF ranskaksi siis). Mutta ihan eri asia kuin Euro6-normin autoissa käytettävä AdBlue sitten.

Harmi kun mulla ei KMVP oireile vielä näilläkään kilometreillä, kun on automaatti :) Joka kyllä ajattaa sieltä 1 500 kierroksesta alkaen, mutta silti on loukku kunnossa. Se kun auttaa nuo 150 km ja yli reissut.

Audi, Mazda ja jokunen muu ei auta kierroksetkaan, se että menee tukkoon on ihan muusta kiinni.

Se kotimainen diesel: kun ensin puhuin "venäläistä sieltä pikkukioskin takana olevasta rekkapumpusta" niin oletin, että sen jälkeen "kotimainen" olisi kaikille ymmärrettävissä kotimaisilta polttoaineasemilta ostettavana. Eli vastakohta itänaapurista tankattavalle, jossa sitten laatuvaihtelu on isoa.

AALTONEN JUKKA 02.11.2015 16:01

Kyllä se on vaan niin että dieselien aika on mennyt. Itsellä euro IV ilman hiukkasloukkua eikä isompaa numeroa tule. Vaatimustaso dieselin päästöjen läpäisemiseen vaatii aina vaan enemmän härpäkkeiitä joiden toiminta ja huolto käytännössä tuo sietämättömiä kustannuksia. Joten kannattaa pitää vanhasta kalustosta hyvää huolta että niillä voi ajaa mahdollisimman kauan. Hyvin hoidetulla euro III tai IV:lla ajaa hyvinkin 500 000 km. Ja jos on laatukoppa esim. Hymer niin ei niidenkään kunnossapito pitkällä aikavälillä ole mikään ylivoimainen kustannus.

HAAPANEN TIMO 02.11.2015 16:47

Totta puhut, euro nelosella vielä jotenkin pärjää ellei hiukkassuodatinta ole. Sen jälkeen ei tule kuin ongelmia.

HALMEENMÄKI JUHANI 02.11.2015 17:05

Tunnustan itse rikkoneeni jo useat lupaukseni modernin tekniikan suhteen. Kärjetön sytytys, ruisku, katalysaattori, ABS-jarrut, väyläohjaus, turbo, ja nyt tuo DPF...

LEPOLA SAKARI 02.11.2015 18:34

Täytyy myös todeta, että minulla ei ole ollut mitään vaikeuksia henkilöautojen modernin tekniikan kanssa. Hyvin on toimineet, useammalla autollani olen ajanut yli 400 tkm. Tässä viimeisimmässä on myös hiukkasloukku ja sekin on pelannut moitteeta kohta 200 tkm. Onko ollut hyvää tuuria vai johtuuko siitä että en ole seonnut noihin saksalaisiin laatuautoihin vaan ajanut viimeiset 25 vuotta ranskalaisilla, pääosin dieseleillä. Matkailuautot on olleet Fiateja ja niistäkään ei ole pahaa sanottavaksi.

HAAPANEN TIMO 02.11.2015 18:50

No juu, kyllähän tekniikka hyväänkin suuntaan menee. Se pelehtiminen vaan harmittaa, pidin turboboikottia vielä -90 luvun alussa, sitten sellainen tuli väkisin sprinterin mukana ja siitä sitten aloitettin eeberin korjausrumba kun sekin kamina siinä tarvittiin.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.