Polttoaine

VIITANEN KEIJO 17.10.2015 11:51

Asuntoauton tankki täynnä dieseliä 10/20 astetta Miten poltoaineelle käy talven aikana Tuleeko keväällä ongelmia. Auto kylmässä tallissa.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.10.2015 klo 13:50:46 Tankattu ABC asemalla.

TOIVONEN MARTTI 17.10.2015 11:58

Ei sille talvella mitään ratkaisevaa tapahdu. Jos tankki on täynnä ei tule kondenssia ja kyllä keväällä hörähtää käymään jos akussa on virtaa. Kovalla talvipakkasella ei ehkä kannata yrittää.

mot

KNAAPI JUHA 17.10.2015 13:31

Mitenkähän lienee tuo tankissa kasvava diesel-pasilisko, joka tukkii mömmöllä suodattimet. Jostain luin, että bio-dieselin sisältämä palmuöljy ja ravintorasvojen jämät aihettavat tätä kasvustoa.

Paikallinen Neste- aseman omistaja arveli, että Pro-dieselissä näitä aineita ei ole. Varmaksi ei osannut sanoa.

Joku tieto kertoo, että talvidiesel olisi puhdasta ainetta.

Nesteen sivuilla netistä en tällaisesta asiasta tietoa löytänyt.

TOIVONEN MARTTI 17.10.2015 16:21

Jes, Juha toi esille tärkeän pointin. Eli asia ei ole ihan niin yksinkertainen kuin meikä vanhoja aikoja ajatellen kirjoitti.

Eli jos olet tankannut dieseliä missä on biokomponentti niin sinua koskee Nesteen ohje: "Tankkaa talviseisonnan ajaksi polttoainetta, jossa ei ole lainkaan biodieseliä (FAME, RME). Sama ohje pätee myös muihin pitemmäksi aikaa parkkeerattaviin ajoneuvoihin kuten matkailuautot sekä työkoneisiin kuten leikkuupuimurit. Tarkista moottorin ohjekirjasta soveltuva polttoaine." https://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2c2655%2c2710%2c2821%2c2944%2c3361%2c16362%2c21511

Nyt vaan miettimään mitä tulikaan tankattua.

mot

Käyttäjän lisäys viestiin 17.10.2015 klo 16:36:23 Ai ABC - sitten ei pitäisi olla ongelmia jos se on tuota SmartDieseliä. Ainakaan valmistajan mukaan. Sen pitäisi olla puhdasta mäntyöljyjalostetta eikä siinä pitäisi olla noita bakteereja ruokkivia ruokaöljyosia. Tiedä hänestä.

ANTIKAINEN ESKO 17.10.2015 16:23

Olen syys-lokakuussa täyttänyt tankin aina kesädieselillä, kun auto on mennyt talvilepoon. Talven ollut kylmässä vajassa. Maalis-huhtikuussa on aina käynnistynyt ensi starttauksesta (Ducato 2,8 Power)

STRÖMMER HEIKKI 18.10.2015 08:58

Onnex mun vanha vaihtolava Manni ei ole tiennyt mitään tankissa kasvavasta diesel basiliskosta. Seisoo kaikki talvet ulkona kesädieseliä tankissaan, eikä putsarit sun muut härpäkkeet ole tukkeutuneet. Vähäisen ajo takia, olen vaihtanut putsarit viimeksi 6 vuotta sitten.

VÄLIAHDE JUSSI 19.10.2015 18:49

HeIkki Minun Manni oli erittäin herkkäjäätymään pitiolla erittäin tarkana sen kanssa noiden polttoaineiden pakkaskestävyyden kanssa,muuten ei mitään ongelmaa. Autolla ajettiin pitkälti ylimiljoonakilometriä hyvä ettei,kaksimiljoonaa kilometriä. Nuhapuppu se oli ilamanturboa sentaki se menivaihtoon.

STRÖMMER HEIKKI 20.10.2015 13:31

Nuhapumppu toikin on. 13 Litrainen kone 240 hepoa ilman turboa. Mun Manni seisoo talvet, kun minikaivinkoneella, jota sillä kuskaan, ei tee talvella mitään.

Käyttäjän lisäys viestiin 20.10.2015 klo 13:32:39 -84 mallinen nyt ajettu 439 tuhatta.

TURUNEN HEIMO 24.10.2015 09:47

Sain ensimmäisen dieselautoni 80-luvulla ja en kyllä muista että talvidieselistä oli juteltu koskaan. Autossani, Peugeot, oli esikammiodiseel ja vesilämmitteinen suodatin. Joskus se piti käynnistää hyvin kylmässä kerran -34° ja hehkutin kahdesti ja heti lähti. Kalina aivan hirveä mutta tasaantui pian. Koneessaa ja laatikossa mineraaliöljyt. Olihan se juhlaa saada laatikkoon uutuus, synteettinen öljy ja vaihtokin sujui vitkastelematta.

JANHONEN MATTI 24.10.2015 17:16

Voihan sen jättää tankin korkin auki jos vaikka alkaa laiho kasvamaan.

Totta kai dieseleissä on eroja samepisteen ja suodatettavuuden suhteen mutta niillä ei ole merkitystä jos pakkasilla ei konetta käynnistä, koska matalasta lämpötilasta johtuvat muutokset dieselissä ei jää pysyviksi.

Mitä taas tuohon biodieseliin tulee niin ei ole meidän kylmä talvi otollinen paikka sen muutoksille.

ENQVIST RAIMO 25.10.2015 09:53

Tämä ei kyllä koske mitenkään karavaani asioita, mutta kun Heikki ja Jussi ovat puhunneet Manneistaan, niin minulle tuli mieleen onko kenelläkään tietoa?

Setämiehellä oli 770 Manni ,63 minäkin sillä aloittelin autonkuljettajan urani.Olen yrittännyt saada selville paljonko siinä oli hevosvoimia.Kyllä sillä melkoisia koivukuormia Hämeenlinnaan metsäliitolle ajettiin.Olen nyt karavaani matkoilla nähnyt samanlaisen Mannin Saksassa oli laitettu hienoksi,hieno metallinvihreä väri.Netissä olen kyllä saanut kuvia autosta mutta tehoista ei mitään tietoa.Ajattelin josko joku vanhempi ammattimies tietäisi sen,olisi mukava verrata nykyatoihin minkälasilla tehoilla sitä ennen ajettiin

rami

JANHONEN MATTI 25.10.2015 12:26

Tässä tätä tietoa enemmänkin noista vanhoista vehkeistä. http://vvvnn.nl/man-770-bok-in-bewerking/81/hv.

Siihen aikaan kuorma-autojen tehot alkoi kasvaa nopeasti ja vuosimalleissa voi olla isojakin tehoeroja.

Itsekin joskus apumiehenä sahan bensa-Austinissa jolla ajettiin tukkeja ja tehoaja peräti 85 hv. Kuormaajana oli monelle tuntematon Record. Ei ollut lentokone se. Nykyään sillä voisi olla käyttöä lähinnä mäen haistajana.

ENQVIST RAIMO 27.10.2015 11:10

Eipä tuosta Matin antamasta löytynnyt teknillisiä tietoja. rami

NYYSSÖNEN KAJ 27.10.2015 12:04

Mina laitoin 18.10.2015 tankin tayteen kesadieselia. tantiin meni sita 234 litraa hinta Ayamontessa oli 1,024€/litra.Seuraava tankkaus todennakoisesti huhtikuussa 2016.. Auto jaa seisontaan Olhaon n. 3,5 kuukaudeksi.

JANHONEN MATTI 27.10.2015 12:13

Raimo tuota MAN 770 tehtiin pitkä sarja eri tyyppimerkill ja vaikea sanoa mikä oli ajamasi auton tyyppimerkki vaikka H jne. Ainakin 10 malia on tehty.

Löytyy kuvia MAN´sta jossa oli jo 171 hv kone ja jolla ajettiin rahtia Suomen ja Keski-Euroopan välillä.

Googletamalla www.vetku.fi (Veteraanikuorma-autot) saattaa jopa löytyä esittely Suomeen tuoduista MAN-autoista. Ja netistä joko haulla MAN 770 oldimer tai Youtubesta haulla MAN 770 löytyy paljonkin tietoa.

ROSTEN MIKA 27.10.2015 12:41

Raimo, tuolta löytyy man 770 / 6 syl.diesel / 172 hv. + muuta tietoa http://www.trucksplanet.com/catalog/model.php?id=601

Mika

ENQVIST RAIMO 29.10.2015 10:16

Paljon kiitoksia nyt löytyi tiedot Mannista.Se oli ilmeisesti tyyppiä H se oli kuusivaihteisella vaihteistolla ,siinä ei liikkunnut vaihdekeppi sivusuunnassa olenkaan ,vaan eteen taakse ja ylös ja alas.En ole tavannut vastaavaa toista joka toimisi vastaavalla tavalla. kiitos ,rami

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.