Vannekoon kasvattaminen 16"
MÄKELÄ JAN
09.10.2015 15:50
Tervehdys kaikille!
Viitisen vuotta siinä meni ilman kalustoa ja nyt tullaan takaisin karavaanariharrastuksen pariin. Viikon vanha ostos Nexxo 690 (2014) pihassa.
Paksut on manuaalit joihin tutustua...
Jossei sitten muita pahoja paheita ole niin ainakin yksi on , ja se on kaluston puunaaminen & varustelu. Ei voi mitään.
Nyt on yhtenä parannuksena mielessä vaihtaa 15" vanne näihin uusiin 16" tuumasiin. Tuossa yksi kaveri jo ehti kehuakin miten tuloo huomattavasti parempi ajettavuus.
Onkohan näin, kokemuksia?
Ja vielä : et on taulukoiden mukaan 50-68 , jako5*118 ja rengas 215/70 Onko uudella rengastuksella odotettavissa sopivuusongelmia, uusi rengaskoko tulisi olemaan 225/75 eli kehä kasvaisi n.6cm ??
TUOMINEN MARKKU
09.10.2015 19:32
Tuolla allaolevasta nettiosoitteesta löytyy hyvä laskuri, joka laskee eri rengaskokojen vaikutuksen renkaan kehämittaan ja joka asetusten mukaan saa muuttua max 5%. Tuo sinun suunnittelemasi muutos, jos otteessa on rengaskokona 215/70 15 ja jos aiot muuttaa renkaan kokoon 225/75 16, lisää sen laskurin mukaan renkaan kehän mittaa 19,5 cm, 5 %.n max muutoksen ollessa 10,7 cm. Tämä vaikuttaa laskennallisesti nopeusmittariin 100 km/h nopeudessa +9 km/h.
Jos otat uudeksi kooksi 215/70 16 muutos on 7,9 cm, jolloin mahtuu paragrafien vaatimuksen sisään. Sitä en tiedä, tuleekohan missään vaiheessa ongelmia, vaikka ylitys olisi yli 5 %, noeusmittarin virhe kannattaisi tietenkin ajossa huomioida.
Olen itse harkinnut vastaavaa tuumakoon muutosta 15 --> 16.
https://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#vaihtoehtoisen-rengaskoon-laskuri
KOISTINEN TOIVO
09.10.2015 20:04
Renkaan halkaisijan kasvattaminen ei minusta kyllä ajo ominaisuuksia muuta.
Suuntaukset, ja asetukset jos ovat kunnossa.
Renkaat ovat rungoltaan tehty ajo ominaisuuksistaan juuri sen koon mukaan mitä ne ovat.
Olen ajanut fiatilla molemmilla malleilla, enkä huomannut eroa.
Halkaisijan kasvu nostaa hieman maavaraa, mutta sekin on muutamia senttejä.
Jos halkaisija kasvaisi 5 senttiä, niin maavara 2,5 senttiä
Mittarivirheen edelinen jo kertoikin, ja sen saa korjattua laatikon sisällä mittarihammaspyörän muutolla.
Jos haluaa saivarrella, niin isompi pyörä tavallaan alentaa koneen tehoa tiehen, mutta sekin on marginaalinen.
Hyvänä puolena on esim 80 nopeus alemmilla kierroksilla samalla vaihteella.
Jos vielä oikeen saivartelee, niin maavaran kasvu nostaa koria, ja saattaa antaa korkeammalla sivutuulelle paremman iskupinnan..
Mutta kuitenkin ei se muutaman sentin maavarakasvu ajo ominaisuuksia muuta.
Toivopoika
ASIKAINEN MATTI
09.10.2015 21:26
Kannattaneeko tuo vanteisiin sijoittaminen pehmeämpää kyytiä havitellessa, kun rengaskoon kasvattaminen 215/70R15 koosta 225/70R15:ksi sallii renkaille 4.1/4.5 paineet 5.0/5.5 asemasta. Kehäkin muuttuu vain pari prosenttia ja renkaat käyvät entisille vanteille, joten rahaa säästyy. Itse ainakin olen tyytyväinen rengasvalintaani.
Muuten eturenkaiden aurauksen tarkistamisen tarpeen näkee parhaiten paljon ajetuista renkaista. Autohan tehdään kahdessa vaiheessa ja aurauksen säätö tyhjälle alustalle ei enää välttämättä päde, kun raskas kori painaa jousitusta kokoon.
MÄKELÄ JAN
10.10.2015 09:49
Hups, puhuin kehän kasvamisesta mutta tarkoitin tietysti halkaisijaa joka kasvaisi sen vajaa 6cm. Olkaa tarkkana!
Suurin liikkeellepaneva voima on juurikin tuo pienen pintapehmeyden löytäminen. Isoon Volvoon tottuneena pikkasen ryskää liikaa saumoissa. Leveyden kasvattaminen 225kokoon olisi askel oikeaan suuntaan, harmi vaan kun alla nyt muutama tuhat ajettu Conti Vanco kierros. Ei taida olla järkevää (lue kustannustehokasta) tapaa hukata.
Auton papereiden mukana muuten tuli raportti nelipyöräsuuntauksesta joka oli tehty tehtaalla. Sitä, oliko se tehty alustalle vai koko kämpälle, ei ole tietoa.
Ja seassa oli punaisia lukijakin mutta "after" osiossa oli jäljellä täsmälleen lamat numerot. Mitähän järkeä ?
JANHONEN MATTI
10.10.2015 11:37
Sinulla on hyvät renkaat alla.
Aja ne ensin loppuun ja mieti sitten.
MÄKELÄ JAN
11.10.2015 12:41
Näinhän sitä pitäisi tehdä jos järkevästi ajattelee. Sitä vaan on vähän kärsimätöntä tyyppiä = Contteilla ajaa sen n.40tkm joka vuosina minun ajomäärillä vähintään 4 vuotta. Tuntuu pitkältä :)