Pakokaasu kuuluu pakoputkeen eli kysymys vaihtoehtoon.

TURUNEN HEIMO 08.10.2015 18:12

No sattuipa nyt se oikeastaan odotettu tapahtuma, tankkasin autooni kengurubensaa ja sain moottrivalon syttymään. Vikana tuo nerokkaasti suunniteltu läppäkotelo joka jo tekotapansa puolesta kerjää ikävyyksiä ja on altis vaurioitumaan kosteudesta, lisäksi ahdinkoa lisää Fiatin vedet sen päälle laskeva tuulilasin vesikouru ja ohjaamon ilmanoton tiivisteen huono istuvuus. Mietin joko uusi osa joka sitten alkaa odottamaan vikaantumistaan vai kytkeäkö koko hökötys pois käytöstä. Systeemi laskee pakokaasua imuilmaan vaikka lätkä pohjassa vaikka sen pitäisi toimia vain osakuormalla. Moottorin optimointi on taas mietittävänä koska sivutuotteena saa moottoriin lisää voimaa jopa 170 hv ja vääntöä 420 nm. Tai maksaa se satasen lisää siellä mistä utelin. Te joilla on kokemusta 130 ja 150 hv autoista niin onko ero merkittävä? Omani on tuo 130 ja ei se juuri ylämäessä kiihdy. 170 kuulostaa minusta liialta vaikkakin aika leuhkalta. Ajettavuus varmaan paranee runsaan lisäväännön ansiosta. Polttoaineen säästöön suhtaudun skeptisesti mutta vertailukohdaksi on jokusen kymppitonnin tarkka tankkauskulutusseuranta. Tuo toki sen tiedoksi kunhan kokemusta on jokunen tuhat kilometriä.

KOISTINEN TOIVO 08.10.2015 20:11

Hiukka kummalta kuulosta nuo tyyppiviat, vaikka ei itsellä kestä remeltää. Ooppelin tyyppiviaksi voi laskea tuulilasin alareunaan jäätyvät pyyhkimen sulat, joka on ollun ainakin 06 mallista lähtien, ties sitten vaikka aiemmissakin. Huonosti kuuluu tehtaille tieto Niin siittä hevosmäärästä, ja väännöstä. Se on hyvä, mutta pitää muistaa, jota vaihteiden käyttöä ei unohda. Onko noiden mallien voimansiirto laskettu nuo tehot kestävän. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 08.10.2015 20:20

Nosta ylemmäs niitä pyyhkijöitä.

@timppa

JOKINEN REINO 08.10.2015 21:43

Rellussa ja oopelissa nuo pyyhkijät jäätyy kun , tuulilasin alareuna on noin 20 cm. alempana kun tuulilasille ilmaa ohjaavat suuttimet. Tuulilasin alareuna myös huurtuu helposti, jos ajaa räntä /lumisateessa. Pyyhkijöiden nosto ei auta , valitettavasti.

HAAPANEN TIMO 08.10.2015 22:16

Tarkoitan että irroittaa pyyhinten varret ja muuttaa asentoa ylemmäs niin paljon kuin on mahdollista toinen ääriasento huomioon ottaen.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 09.10.2015 06:34

Tehty on. Siirretty niinpaljon kun antaa liikerata varaa, ettei vasen pyyhkijä yläasennossa mene pois lasilta. Oikeanpuoleista senverran, ettei mene ristiin lähtiessä liikkeelle vasemman sulan kanssa. Asia vaan on niin, että suunnittelu ei ole palannut Ulkonäkö syystä on laskettu lasin alareuna liian alas, ja puhallus ei sinne yllä. Ainoa konsti liene sähkövastuksen asennus alareunaan, mutta koska vähän ajan toistaiseksi talvella, niin en ole alkanut vastuskalvoa liimaaamaan. Ja siinä on sekin ongelma, että ajoakku on niin kylmässä paikassa, että virran ottokyky ei riitä kylmällä. Riittääkö sähkö kaikkeen hommaan Olen koittanut asuntopuolen lämmityspuhallusta johtaa sinne kuskin oven alapäähän askelkotelon seinään, ja jos ei auta täytyy porata riekä, ja pikkuputkella johtaa lämpöä akkukoteloon, tai siirtää se sisälle. Ei ole talviauto opel

Sitä vaan moitin kun ei palaute jota varmasti on tullut, muuta ikinä mitään. Joskus on mieli monessakin asiassa, jotta suunnitelija ei kertakaikkiaan kestä palautetta. Jatketaan jääräpäisesti omalla linjalla. Toivopoika

HIETAVUORI JUHA 09.10.2015 07:11

Vaihda Toivo Ransiittiin ! Saa lämmitetyllä klasilla ! ( minulla ei kyllä ole , en älynnyt autoa tilattaessa . ) Yhdessä aikaisemmassa kyllä oli , on sitten hieno keksintö .

KOISTINEN TOIVO 09.10.2015 07:50

Halavemmalla pääsee, kun antaa köllöttää tallisa, ei klasi jäädy. Olisihan noita vastuskalvoja, ja kuulemma jo lämmitetäviä pyyhkijän sulkia

KOISTINEN TOIVO 09.10.2015 07:51

Ransittiahan ei saa käyntiin, jos aurinko menee pilveen. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 09.10.2015 08:02

Heimon kaasuläppäaloitus meni heti uusiin puihin, sori vaan, taisin itse sen sinne johdattaa.

Optimointi on ehdottomasti paras ratkaisu. Tehot jättäisin rauhaan.

@timppa

MANKISENMAA HANNU 10.10.2015 13:46

Käyppä lukemassa aiheet Matkailuautot/Mankisenmaa Hannu. ne löytyy, kun sivuja avaa noin 4-8 kertaa "50 seuraavaa" Olen molemmista aiheesta tehnyt avauksen, tälle foorumille. Tehot lisääntyy muuten automaattisesti, kun erg/kaasuläppäkotelo poistetaan käytöstä ja ei pakokaasua päästetä imusarjaan. Itse teetin mootorin optioinnin, autoni on -07 2,3 multijet 130 hv/320nm ja nyt on tehoa 170 hv/390nm ja kulutus tipahti noin 1,5 litraa/sataselle. Optionnin jälkeen olen ajanut vajaa 10 000 km ja hyvin on toiminut ja katsastuksessa mitatut CO- päästöarvot eivät nousseet, vaikka todellisuudessa auton"Nox-arvot" ovat hiukan isommat joita ei mitata. Hintaa optioinnille tuli noin 500 euroa. Se on vähän kun kulutus tipahti ja ei ole ikinä autossa "kaasläppä vikaa", kun se on poistettu tietokoneelta. Veden suojauksesta pistin kuvat palstalle, joka minusta on hyvä ratkaisu, vaikka muutama "näsä viisas" tyrmäs ideani, suosittelen jos haluaa että autossa olisi mahdollisimman vähän vikaa.

JANHONEN MATTI 10.10.2015 14:28

Tehot ei nouse automaattisesti koska kunnossa oleva venttiili toimii vain osakuormalla.

Myöskään moottorin ilmansaantiin putkiston lialla ei turbokoneessa ole merkittävää vaikutusta koska ilma menee sylinteriin kulloisellakin turbon paineella. Likaiset putket voi aiheuttaa ilman pyörteilyä joka voi haitata täytösastetta, mutta painoarvo on siinäkin sanalla voi. On autoja joissa ilman pyörteilyn aikaansaamiseksi on tehty läppiä ja niiden toimintaa likaisuus vaikuttaa haitallisesti.

Vapaasti hengittävässä olisi toisin.

TURUNEN HEIMO 10.10.2015 19:28

Liian monessa Fiatissa pakokaasun kierrätys ei lopu koskaan sillä solenoidi tarjoaa alipainetta varsinaiselle egr-venttillille joka pysyy auki kierroksilla joilla ajetaan matka-ajossa. Minusta erg-vika ja läppäkotelo eivät vaikuta toistensa toimintaan. pakokaasu toki tulee läppäkotelon runkoon mutta se on ohjattu imusarjaan päin aukon muotoilulla. Läppäkotelo on ns puhtaalla puolella eli sen läpi tulee ilmaan ilmanpuhdistimesta, sitten maf:in läpi turboon josta välijäähdyttimen läpi läppäkotelon kautta imusrajaan. Koko reisa on surkeasti toteutettu läppäkotelon tomilaitteen elektroniikka joka imee veden sisäänsä, ruostuu ja lopulta antaa singaalin väärästä asennosta. Yleensä se ei toivu putsauksella. Läpäkotelon tarkoitus on kaiketi luoda paine-eroa turbon ja pakokaasun kesken pienemmillä kierroksilla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.