Alden nesteet?
JOKINEN REINO
08.10.2015 10:51
Alde on itselleni hebreaa ,ainakin vielä.
Tarkoitus olis saada uudet nesteet Aldeen, kun en tiedä kuinka vanhat, ja mitä tököttiä tuo vanha on.
Muuta ei tietoa ole tökötin koostumuksesta ,vain vihreä väri.
Tästä asiasta kyllä löytyy aikaisempia turinoita , mutta ei oikein selventävää.
Miksi ei ole merkintää mitä ja milloin sinne on laitettu ?
Nesteitä on niin monta sorttia ,ei niistä saa selvyyttä mille pohjalle niistä mikin on rustattu.
Vihreitäkin on monen merkkistä ,tuskin voi kaikkia vihreitäkään keskenään sekoittaa.
Jos taas vaihtaa punaiseen tai keltaiseen, vaatii hyvän huuhtelun.
Tarjosin hommaa eräälle caravan huoltoliikkeelle , sanoi homman olevan perin hankalan?
Eikä ymmärtänyt mies miksi neste pitää vaihtaa, jos lämmitin muuten on kunnossa.
Lämmitin kyllä toimii ,ainoastaan automaatti-ilmain rupes fuskaamaan ,kolistelemalla anturin kylkeen alkoi pelittään.
Samalla sen anturin vois vaihtaa, tai putsata vanhan ,kun uimuriventtiili se vaan on.
Luulen että nesteenvaihtohomma kuuluu taas niihin kotiaskareisiin , jos on niin perin hankala caravan huollossa tehdä.
Kun se on varmaa ,että kaikkia nesteitä ei voi keskenään sekoittaa,
kun vain sais selville ,mitä tököttiä tuo nykyinen mönjä on
On kai laitettava johonkin tutkimuslaitokseen aine tutkittavaks`.
Luultavasti on pumppusysteemi rakennettava ,ja poistoputken kautta uudet sopat sisälle.
VALTONEN MARTTI
08.10.2015 14:26
Moi! Paljon kysymyksiä sulla. Itselläni on aina laitettu Aldeen vihreätä nestettä. Ihan tavallista. Merkit muistaakseni Zeroa ja olikohan joskus Korrekin.
Yhden kerren vain olen itse vaihtanut ja siitä jäi mieleeni tärkeimpänä että kannatta
mitata paljonko nestettä tuli pois että saa varmuuden järjestelmän täyttymisestä kun saman verran saa laitetuksi. Se oli tosin Primukseen mutta sama asia.
Poisto putken kautta pumppaaminen lienee kätevin tapa saada järjestelmä myös ilmattomaksi. Itse en silleen laittanut mutta jos hyvän pumppaussysteemin keksit niin siitä vain.
Jos neste on kovin sakkaista niin jonkinlainen huuhtelukin voi olla tarpeen.
Sama homma on tulevaksi talveksi mielessä mutta taidan antaa kuitenkin huollon tehtäväksi
Käyttäjän lisäys viestiin 8.10.2015 klo 14:27:03
...ja tämä koski vaunua mutta sama asia sekin..
Käyttäjän lisäys viestiin 8.10.2015 klo 14:29:22
..vielä se että sekoitussuhteeksi yleensä suositellaan neste 40 % vettä 60 %
kiertää kuulemma paremmin.
Käyttäjän lisäys viestiin 8.10.2015 klo 14:59:42
Alden ohjeessa näkyy olevan että jos käytetään alle -25 C asteessa on syytä käyttää sekoitusuhteena 50 / 50 %
VÄLIMÄKI JARMO
08.10.2015 17:37
Ja jos kyseessä retlessi niin täyttö alakautta muuten jää ilmaa,siellä korkeimmassa putkessa ei ole ilmaus ruuvia,erittäin työlästä.
,kokemusta on, ,JV
JOKINEN REINO
08.10.2015 21:21
On kyseessä LMC, ja ilmausruuveja näkyy olevan myös ylimmissä kohdissa.
Kysyin toisesta caravan firmasta tuota samaa hommaa ,että miten on nesteiden vaihto ?
Tekevät tuon vaihdon kyllä ,mutta myös siellä olivat huuli pyöreänä , että miksi?
Ei kuulemma tarvitse nesteitä vaihdella, ellei pannu ole kiehunut ,tai ole muuta probleemaa.
ALDEN suosituksen nesteiden vaihdosta, sanoi tämän firman päällikkö olevan järjetöntä touhua .
Myöntyi kuitenkin homman tekemään kun sanoin että se neste joka tapauksessa vaihdetaan, vaikka kuinka tuoreelta näyttää ,että tiedän mitä siellä on , ja milloin laitettu.
Tein pientä patterinsiirto remonttia, ja siinä jouduin hieman lirittämään nestettä purkkiin .
Puhtaan näköistä se oli , mutta luulen ,että on ensiasennus liemet , ja kun on jo kuusi vuotta lämppärissä lionneet , joutaa vaihtaa.
Onnistuu kuulemma täyttö paisuntasäiliön kautta. tässä rakkineessa.
ASIKAINEN MATTI
09.10.2015 10:13
Miksikähän moottorissa tarvitsee vaihtaa, jos Aldessa ei? Molemmissahan nesteellä on sama vaikutus: lämmönsiirto. Molemmissa myös nesteen inhibiitit kuluvat ja syöpymisenestokyky vähenee.
HAAPANEN TIMO
09.10.2015 10:31
Joo, mutta moottorissa lämmöt ovat 100° hujakoilla ja Aldessa 40-60° astetta korkeintaan.
Miljoonia autoja liikkuu niin ettei nestettä ole vaihdettu koskaan. Vesipumpun vaihdonkin yhteydessä laitetaan usein samat takaisin.
@timppa
HALMEENMÄKI JUHANI
09.10.2015 16:44
Vihreät on sekoituskelpoisia keskenään.
Samoin pinkit keskenään.
Mutta ei ristiin.
Muut värit onkin hankalamppia sanoa varmaksi.
Aluminille ei se perus-vihreä ole hyväksi (kavitaatiosyöpyminen)i
Monopropyleeniglykoli (esim ZERO PROPYLEN) sopii paremmin alumiinille, jos haluaa pysyä "vihreässä". Lainausmerkit siksi, että taitaa olla nykyisin muun väristä.
IPATTI VEIKKO
09.10.2015 20:21
Olen joskus vaihtanut nesteet pannun jopa pakkasella seuraavalla tavalla. Olen tehnyt vielä toimivasta vesipumpusta laitteen jonka liitä vaunun alla olevaan nesteiden poistoputkeen. Ja laskenut nesteet pois astiaan. Laittanut sen pumppusysteemin kiinni poistoputkeen - tehnyt valmiin uuden nesteen ja pumpannut sen sitä kautta verkostoon ja ilma putkistosta tulee pois paisuntasäiliön kautta. Samalla tavalla voi myös huuhdella putkiston ennen uuden nesteen laittoa. Voit mitata vanhan nesteen määrän ja katsoa että sama
määrä uutta.
POIKULAINEN ESA
09.10.2015 20:25
Noillakin pärjää just edellä kerrotulla tavalla.
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/701/445129/Porakonepumput
JOKINEN REINO
09.10.2015 20:57
Zero propylen taitaa olla väriltään punaista.
Ja jos värin vaihtaa. on putkistot huuhdeltava huolella .
Kun on vihreät nesteet ovat olleet ennen , niin pitänee vihreissä pysyä edelleen.
Kaikki vihreät on etyleeni pohjaisia , mutta niissä on silti suuria eroja mikäli uskoa noita tuoteselosteita
Kuitenkin sinne on jokin liemi keksittävä ,mutta tuo perus Zero se ei taida olla.
Löytyi ainakin viisi erimerkkistä vihreää etyleeni pohjaista lientä , jotka pitäis soveltua alumiini härveleihin .
Noista viidestä vielä pitäis löytää se sopivin.
Viima , Nordic , Teboil , Polaric ja Crystal.
VÄLIMÄKI JARMO
09.10.2015 21:15
Äläkää hyvät ihimiset vaan vaihtako,vihreä on tehty sinne jossa vihreä on.punanen taas omaan luokkaan,Hullu saa olla muttei tyhmä. ,JV
JOKINEN REINO
09.10.2015 21:42
Kun ei ole tarkoitus vaihtaa vihreään ,vaan kun joku toope on aikoinaan sinne lämppäriin vihreät laittanut ,niin nyt tuo vaihto oikeisiin liemiin, on hieman hankaloitunut.
Miten mahtaa olla nesteen Super XLC , kun on etyleeniglukoli pohjainen liemi , vaan väriltään on punaista.
Vaihtoväli 5.v.
Nesteellä taitaa kaikki jäähdytinnesteet olla etyleeni pohjaisia ,väristä riippumatta , lisäaineistuksissa on eroja.
Yritän vielä "onkia" lisätietoa näistä liemistä.
FLINKMAN REINO
10.10.2015 15:21
Kaben ohjekirjassaon ohjeena:
Nesteeseen on sekoitettava glykolia korroosion ja jäänmuodostuksen
estämiseksi. Glykoliseoksen tulee olla 40% (vastaa -26C). Jos on mahdollista
että lämpötila laskee vielä alemmaksi, on glykolipitoisuus nostettava (max50%)
Lämpöjärjestelmän neste vaihdettava 2-3 vuoden välein.
Oikea glykolityyppi on monoetyleeniglykoli, joka sisältää ruostumisenestoainetta.
( esm. BS 6580 )
Seuraavia hyväksyttäviä glykolituotteita on saatavana jälleen myyjiltä ja huoltoasmilta;
Suomi: Zero, GlykoShell (Shell), Jäähdytinneste (Neste), Mobil Anti Freeze (Esso)
HUOMAUTUS!
Älä koskaan sekoita erilaisia glykolityyppejä keskenään, koska se voi aiheuttaa
kemiallisia reaktioita, jotka vahingoittavat lämpöjärjestelmää.
T.Reino
LAUKKANEN MAURI
10.10.2015 15:51
Kun olin aikoinaan isontalon renki,ABB niin minäkin touhusin noiden glolien kanssa
otetiin näyteitä vanhoista järjestelmistä ,LTO järjestelmät missä se glogooli on samaa ainetta kuin autoissa .
Yllätys oli kun kymmenvuotiaitten järjestelmien nesteet oli labra tulosten mukaan
hyvät ,niille ei tehty mitään koska tilavuudet on suuria jopa satoja litroja ja miksi
vaihtaa jos ei ole tarvetta.
Yksi asia on tuo lämmönsiirto kyky glokoli järjestelmissä ,se on veranollinen veden
määrään siis lämmönsiirtokyky seoksella romahtaa vahvoilla seoksilla,puhtaalla
vedellä se on optimi.
Siitä tuleekin mieleen enimäiset TM lehden lämpimyys testit,väitetiin että jotkut
viisaat maahantuojat laimensivat glokooli seoksia tahallisesti kun auto meni
TM lehden talvi testiin parempien lämpimyys tuloksien muodossa,mutta sattaa
olla kateelisten puheita?.
JOKINEN REINO
10.10.2015 18:05
Kun nesteet vaihdan, tai vaihdatan , niin vihreät edelleen .
Kun olen tietoa noista jäähdytinnesteistä haalinut , kaikki vihreät on lähes samaa tavaraa, merkistä riippumatta.
HD Zero on yhtälailla sopiva alumiinisiin laitteisiin, kuten, Viima , Nordic , Polaric ,Crystal , King - Artic , Teboset , Motox ja Neste.
Mikäli on pönikän kyljessä olevaa tekstiä uskominen.
Kaikki nämä tuotteet lupaavat sopivuuden alumiinille .
Ja luultavasti Zero on noista yleisemmin käytössä oleva , niin vaunuissa kuin autoissa .
Tuskin kovin paljon noissa liemissä on eroja ,että näistä voin huoletta sen aineen valita , vaikka sitten korvaan mukavammin kalskahtavan nimen mukaan.