Carthago Chic C-Line I 4.8 vm 2010

TUOMINEN MARKKU 30.09.2015 21:45

Mielipiteitä otsikon mukaisesta autosta? Fiatin 3,0 l koneella ja "automaatilla" = robotisoidulla vaihteistolla. Alkon alustalla. Alden nestekiertolämmitys lattialämmityksellä, erillisvuoteet. Pärjääkö myös talvikelillä(-25 astetta) ilman villasukkia? Ajo-ominaisuudet? Nyt 15 " renkaat, voikohan vaihtaa 16 " kokoisiksi.

Kiitokset mielipiteistänne ja lausunnoistanne!

SALO JYRKI 30.09.2015 21:49

Vastailin tonne toiselle palstalle..

LEHTINEN ANTTI 05.10.2015 22:37

Meillä on aivan samanlainen, mutta i4.2. Oikein hyvä auto on, mutta pakkasella ohjaamosta tulee kylmää, varsinkin kun etupeti on alhaalla. Ei auta se lisäpuhallinkaan kuskin penkin alla. Hyvin tarkenee nukkua talvellakin ja oikein hyvä on ajaa. 3500kg kokonaispaino tälle autolle ei ole mahdollinem kuin ilman matkatavaroita ja matkaseuraa...

NÄRHI JUHA 06.10.2015 09:00

Moi!

Itselläni oli vuoden tuoreempi ja 4.7 mallina - lähes sama. Keulassa nostovuode - niin kai tässäkin mallissa

Olen omistanut 2 Carthagoa; ensimmäisen ja viimeisen. C haluaa mielellään profiloitua ns. Premium-autojen rakentajaksi, mutta ainakin nämä 'edullisemmat' mallit ovat onnettomia; rakennettu hieman kuten Hobbyn autot eli 'päältä kaunis ja todellisuus aivan muuta'

Pari asiaa, johon kannattaa kiinnittää huomiota:

Ovatko asunto-osan akut lämpimässä tilassa vai rungona alla omassa kylmässä lokerossaan? Jos kylmässä tilassa, akkujen varautuminen huomattavasti heikompaa talviaikana eli vastaavasti selvästi huonompi toiminta-aika Minne vesijärjestelmän pakkasvahti on sijoitettu? Omassaa pakkasvahti oli täysin riittämättömästi lämmitetyssä runkolokerossa, joka aiheutti sen. että auto kusi alleen hiemankin kovemmilla pakkasilla. Onko autossas keulassa nostovuode? Jos on, ulkokatto on toden näköisesti muotoiltu siten, että mm. sadevesi kerääntyy katolle kohtuu kokoiseksi lammikoksi (vaikka auto seisoisi vimossa..) ja tässä alla on suoraan yksi katon sauma... Jos autossa nostovuode keulassa, sen kiinnitys pettää takuuvarmasti. Siinä ei ole mitään lisätukea, jolla sängyn voisi kiristää paremmin ylös ajon ajaksi. Lepää oman mekanisminsa varassa ja raskaan sängyn kiinnitys ei kestä loputtomasti heilumista ja tärinää - antaa periksi kyllä Ikkunoissa niin vähän 'massaa', että vuotavat solkenaan sisään. Ja sitten se loputon lista muista ongelmista, joita ei autossa olisi jos osataan auton suunnittelu

C ei tarjoa todellista vastinetta kovemmalle hinnalle - kannattaa unohtaa. Muitakin vaihtoehtoja on!

JUNTUNEN TOMI 06.10.2015 09:42

Luulempa että kaikissa intekroiduissa autoissa tulee kylmää etuosasta. sitä varten on keksitty talvipeite , mikä auttaa kummasti tuossakin asiassa. Mulla ollut 4 erimerkkistä autoa. Ja tämä C viimeisin. mielestäni monia asia on paremmalla mallilla kuin muissa ja olen ollut tyytyväinen. suurempia vikoja ei ole ilmennyt ja lämpöä on riittänyt. Kaasun kulutuskin on kohtuullista muihin verrattuna.

tuosta ikkunan vuotamisesta kuulin kyllä jostakin myös. Joka on ollut joidenkin vuosimallien riesana, koska tehdas on halunnut saada siistiä työtä kerralla ja laittanut massaa niukasti. ikunnathan kannattaa kiristää kaikissa autoissa kerta vuodessa ja massan lisääminenkin on kohtuu helppoa ja edullista, vaikka teettäisi työn ammattitekijällä.

mulla vesi valuu pois neljästä eri kohdasta ja mitään lammikkoa ei synny :)

yhtä kaikki. mulle ollut passeli peli ja olen tyytyväinen. Joka vehkeessä varmaankin joku kohta ei ole kohillaan, tässä merkkissä kylläkin suurin osa.

VEIJOLA ESA 06.10.2015 17:13

Olen Tomin kanssa samaa mieltä. Kyllä nuo matkailuautot tahtoo ola keulistaan kylmiä tasaisesti kaikissa merkeissä. Eristäminen lienee hankalampaa, kuin asunto-osassa. Pienellä virittelyllä saa tilannetta parannettua, ja keulapeitolla sekä sisäpeitolla, joka eristää ohjaamo-osan tilanne muuttuu totaalisesti lämpimämpään suuntaan säästäen vielä kaasua lämmitämisessä. Carthagon e ja liner malleissa lienee jonkin verran paremmat talviominaisuudet. Itsellä E- malli ja em. konsteilla autosta saatu kelvollinen talviauto kovemmillekkin pakkasille.:-)

Käyttäjän lisäys viestiin 6.10.2015 klo 18:04:02 Tuo nostosängyn lukituksen löystyminen on totta, mutta siihen ratkaisuna on valkoisten muovipalojen säätö, jolloin sänkyä ylhäällä pitävä lukkotappi pysyy paremmin rei'issään ja sängyn pitkittäisvälys tiukenee, jolloin sängyn lukitus ei löysää tärinästä.

KARVONEN JARI 06.10.2015 23:02

Kiinnostaisi talvikokemukset myös uusien C- ja E-Linen osalta. Oiskohan niihin tehty muutoksia etupään osalta? Näyttää ainakin hyvin tehdyiltä autoilta, läheltäkin katsottuna.

JUNTUNEN TOMI 07.10.2015 22:53

Tutkinpa tuossa C ja E linen eroja. C-linen kokanaiskorkeus on 2,89 m kun E-line on 3,05 m. E-linen välipohjan korkeus on 22 cm ja C:n 17 cm. seisomakorkeus sisällä on E:ssä 2,11 m ja C:ssä 1,98. Joku ei tässä täsmää. Jos laskee kaikki sentiti jossa E-line on korkeampi siis sisäkorkeus 13 senttiä ja välipohjassa 5 senttiä, niin kokonaiskorkeus on vain 7 senttiä korkeampi. näin tänään autot vierekkäin ja minusta alapohja oli autoissa samalla korkeudella. ainoa selitys on, että E-linen välipohja on jossain kohdassa 22 senttiä korkea, muuten tämä yhtälö ei kyllä mielestäni ole mahdollinen. C-linethän ovat kanssa madalletulla alustalla., että otappa selvää. ainoa ulkonainen ero jonka huomasin oli ulko-ovi..laskeskelin, että aika paljon tulee lämmitettäviä kuutipoita lisää 13 sentin osalta esim 8 metriseen autoon jos se ainoa ero sitten. luulen, että pohjassa ei ole kyseistä eroa kokomatkalta ja maksaahan sekin enenmmän kun lämmittää sitä pohjailmaa, en tosin tiedä mitä 5 senttiä tekee lämpökertoimena, jos aine vahvuus on muuten pohjassa sama ennen tätä välipohjaa, siis alaeristeen paksuus. mielestäni sen jälkeisellä korkeudella ei ole niin merkitystä. voi olla että olen väärässä. omani on viimevuoden mallia C-line XL. Messuilla vertailin E-linee ja merkille tuli pantua, että moni asia oli muuttunut muovisempaan suuntaan jo vuodessa, no onhan lentokoneissakin jo komposiittia ja sehän kestää.. tälläsia aateita tälläkertaa. Olettamus = E-line sopii pitkille ja C-line pätkille js vähän köyhemmille...molimissa tulee hiki talvellakin jos haluaa :)))))

KOIVUPURO PEKKA 08.10.2015 08:28

Noilla senteillä ei ole juurikaan merkitystä kaasunkulutukseen mutta iso ero noissa C ja E malleissa on vesitankkien sijoittelussa ja siten jonkin verran toiminnassakin talviaikaan! E.ssä ne molemmat tankit on alemman eli sen eristävän pohjan yläpuolella ja C:ssä ne on pudotettu osittain pohjan alle menevään muovikaukaloon jonka eristevahvuus on ohuempi kuin lattian ! Ja koska lämmöllä on taipumus nousta ylöspäin niin on hiukan haasteellista pitää kovalla pakkasella kaukalo pohjaa myöten plussalla !

Noihin Juhan mainitsemiin ongelmiin sen verran että itse laitoin alapohjasssa oleville akuille ohuen putken jota myöten Truma työntää lämpöä akkukoteloon ja samalla pysyy tuo automaattisesti +4 asteen lämmössä laukeava vesiventtiilikin kiinni koska se sijaitsee siinä akkukotelon läheisyydessä !

Ohjaamoon kannattaa kaikissa autoissa siis myös integroiduissa laittaa ohjaamon sisäpuolinen thermopeite koska ei ole muuta konstia eristää rintapeltiä, pyöräkoteloita,ilmanvaihtokanavia,kuskin ovea, ohjaamon lattiaa yms. kuin tuolla sisäthermopeitolla!

Integroidussa olen käyttänyt peitettä joka ylettyy lattialta kojetaulun päälle ja sivusuunnassa oikean puolen seinästä kojetaulua myötäillen tuonne kuljettajan puoleiseen B pilariin ! Silloin kylmä jää tuon thermopeiton taakse ja esim kuskin penkissä istuessa ei tarvitse palella ! Ulkopuolen thermopeitoilla samaan ei päästä vaikka siellä olisi millainen erikoispaksu jättipeitto joissa ongelmana on niiden käsittely ja säilyttäminen ! Ulkopuolelle riittää hyvin tuulilasin ja konepellin yläosan peittävä peitto jos autossa on tupla thermosivulasit ! Noita sisä ja ulkopeittoja voi kysellä ainakin tuolta rs-safety.fi osoitteesta Yläsänky Carthagossa vaatii joskus säätöä niin kuin kaikki muukin tekniikka ja tuo Esan ohje on tosi hyvä!

Myös ikkunat, kattoluukut ym pitää muistaa kiristellä sisäpuolelta vaikka kerta vuodessa ja se kannattaa tehdä käsin eikä akkukoneella, jotta ei suttauta ruuveja ! Tuo kiristäminen pitää ulkosauman tiukkana ja estää veden pääsyn seinän ja karmin välistä sisälle! Carthagossa onneksi vesi ei aiheuta mitään vaurioita koska eriste ei sitä ime ja seinässä ei ole puuta tai vaneria joka vettyisi.

Myös kaikki auton muutkin ruuvit kannattaisi kiristää ainakin joskus, koska ne löystyvät joka autossa ajan kanssa kun kori elää Suomen surkeilla teillä! Ruuveja on eniten kalusteiden ja seinien liitoksissa, muovitulppien alla ja itse olen käyttänyt aina ruuvin irti ja ( tarvittaessa vaihtanut hiukan paksumpaan) sekä kastanut sen ruuvin kärjen Kiilto liimassa, jolloin se liiman kuivuttua on tiukassa ja seuraavalla kiristyskerralla puree hyvin kiinni siihen kuivuneeseen liimaan ! Tuo homma vie helposti pitkän päivän koska noita ruuveja on satamäärin ja osa aika vaikeissa paikoissa ! Carthagoissa kannattaa erityisesti kiristellä ne takasänkyjen ruuvit joilla punkat kiinni seinärakenteissa koska ne tahtovat varista pois ajan kanssa !

Asuntoautoissa pitää aina muistaa että merkistä riippumatta ne on liukuhihna tuotteita joita pitää ja voi parannella monin tavoin ja siinähän me karavaanarit ollaan takuulla maailman parhaita !

LAUKKANEN MAURI 08.10.2015 08:36

Maailmassa on monta ihmeelistä asiaa,eli asuntoauto muiden asuntoautojen joukossa on myöskin Carthago,juttujen perusteella.

HAAPANEN TIMO 08.10.2015 08:50

Kyllä se hyvä auto on kuitenkin. Itsekkin joudun vielä kerran auton vaihtamaan ja Carhagon puoli-inegroitu T 4.9 on pohjaratkaisultaan juuri se oikea meille. Alle 3500kg ja erillinen suihku on vaatimuksena.

Tätä pohjaa on kyllä aika monella valmistajalla, mutta ei tuo Carthago ole yhtään hassumpi hinnaltaankaan. http://suchen.mobile.de/wohnwagen-inserat/carthago-chic-c-line-t-4-9-muelheim-an-der-ru/194512224.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=MH&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=5000&makeModelVariant1.modelDescription=Chic+T+4.9&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorhome&segment=Motorhome&negativeFeatures=EXPORT&categories=PartlyIntegrated&noec=1#

@timppa

NÄRHI JUHA 09.10.2015 09:40

Todetaan nyt tämäkin vielä: Hymerissä ei koskaan eikä ikinä tarvinnut 'kiristellä ikkunoita' tai irrotella/kiinnitellä ruuveja päiväkaupalla ja tunkea jotain helvetin liimaa/massaa niiden reikiin. Auto oli tehty tehtaalla valmiiksi ja oli aidosti erittäin laadukas.

Oma tilanteeni mahdollistaa objektiivisemman tarkastelun; en enää omista Carthagoa - ei ole tarvetta uskotella itselleni; pakkohan tämän on olla 'hyvä'...kun se ei sitä todellakaan ole

Sääliksi käy sitä reppanaa, joka osti tämän 'laatuauton' varsin hilattain itselleen..

Hyvää syksyä kaikille

TURUNEN HEIMO 09.10.2015 11:21

Kun aikoinaan hankin auton niin en todellakaan toivonut mitään työleiriä siitä. Toki joskus sarana tai vastaava voi löystyä ja silloin sen korjaan. Tietenkin siitä pitää huolta pitää, huollot ja muut aikanaan, käytännössä vuosittain perushuolto. Matkailuautossa aina jokin kolisee ja helisee, irtoroinat tai rakenteet.

TUOMINEN MARKKU 09.10.2015 13:40

Kiitokset kommenteistanne! Eli normaali matkailuauto, jossa käyttäjän mieltymyksistä ja erilaisista vaatimuksista johtuen sekä vikoja(erilaisia ominaisuuksia) että paremmuutta toisiin verrattuna. Huolimatta Juhan katkerasta vuodatuksesta Cartagon huonosta laadusta, auto on edelleen yhtenä vaihtoehtona. Autossa ei ole edessä nostovuodetta, vesisäiliöt on lämmitetty. Erillisvuoteet, nestekiertoinen lämmitys myös lattiassa ja automaattivaihteisto on yhdistelmä, jota vähän ajetuissa on harvemmin saatavilla. Uudenhan saa, mutta .... Mikä auto Juhalla nyt on, kun se ylistetty Hymerkin vaan oli?

NÄRHI JUHA 09.10.2015 14:44

Hymerin vaihdoin Carthagoon - siis huonompaan. Carthago on nyt siis pantu kiertoon ja olen pahoillani sen uuden omistajan puolesta. Jatkoa mietin

JN

KARVONEN JARI 09.10.2015 21:03

Juha ostitko Carthagon uutena? Oliko ongelmat jo takuuaikana? Hoidettiinko takuukorjaukset puutteellisesti, mistä jäi huonot muistot? Vai eikö myyjäliikettä kiinnostanut hoitaa vikoja?

Pekalle kiitokset aina yhtä ammattimaisista kommenteista ja aina kiinnostavista parannusehdotuksista!! Onko Truman ja Alden välillä suurta eroa C-Linessa (5.0) lämmön tasaisuudessa?. Tiedän, etta niitä puhalluksia voi lisäillä tarvittaessa Trumaan, mutta jos vertaa autoja tehtaanjäljiltä.

POKKINEN TAPANI 10.10.2015 18:55

Carthagosta ei ole omakohtaista kokemusta.

vaan jos Närhi Juha pitää Hymeriä laatuautona?, niin salli minun nauraa!

Näin on ja en lähde tuon hinnaltaan laatuhymerin puutteita luetteloimaan, puhumattakaan sen takuu ja jälkikorjauksesta jos ja kun ongelmia takuuaikana tulee. Ainakin B-klass on nimensä mukainen B-laadun tuote.

Voin vilpittömästi sanoa, että ensimmäinen ja viimeinen Hymeri tässä talossa. Fiatin alusta on sensijaan toiminut lähes moitteetta. Moottrorin uudelleenohjelmoinnin jälkeen häiriövalo loppui, polttoaineen kulutus pieneni, vääntö ja teho kasvoi kiitettävästi, mitä nyt tahtoo jäädä tasaiselle nurmi-heinikolle sutimaan kun kevyt venekärry perässä. Lumiketjut ovat tästä lähin aina kesäisikin matkassa.

-tapani-

KOIVUPURO PEKKA 11.10.2015 19:56

No Juhalle voin sanoa, että saman kiristelyn olen tehnyt aiemmin useampaan Hymeriinkin ja oli ihan yhtä tarpeellinen kuin kaikkiin muihinkin merkkeihin ! Ruuvit löystyvät kun korit elävät ja käytännössä tuo ruuvi on takuulla lujemmin kiinni Carthagon alumiinipeltisessä seinän sisäpinnassa kuin Hymerin 2.5mm paksuisessa sisäviilussa, jota joku jopa vaneriksi nimittää ! Nämä vehkeet vain on rakennettu mahdollisimman kevyesti ja siitä johtuu tuo parantelun ja huoltamisen tarve, toki sitä ei ole pakko tehdä, mutta jos tahtoo ajaan autolla, joka ei narise ja nirise ainakaan kovin paljoa, niin se kyllä kannattaa! Mutta jokainen tekee osaamisensa ja viitsimisensä mukaan ja kärsii seuraukset bahoissaan!

KOIVUPURO PEKKA 11.10.2015 20:10

Jarille kiitokset kommentistasi ja vastauksena tuohon Alden ja Truman vertailuun Carthagon C50 lämmityksessä toteaisin, ettei sillä ole niin kauheasti väliä, että millä se lämpö jaetaan, kunhan se tehdään mahdollisimman tasaisesti! Carthagossa se tulee pakosta tasaisest,i koska liki 40% puhalluksesta suuntautuu kaksoispohjan sisälle, jossa se leviää tasaisesti lämmittäen sen sisälattian pinnan tasaisen lämpimäksi ja sen jälkeen lämpö nousee isoja ilmasolia myöten seinäpintoja lämmittäen ylös aina kattoon asti! Tästä seurauksena todella tasainen ja miellyttävä lämpö, koska seinän sisäpinnoilla sen huovan alla on pelti joka tasaa ja varastoi tehokkaasti lämpöä! Alumiinipellin lämmön johtavuus on kait 40 kertainen verrattuna vaikkapa tuohon puupohjaiseen levyyn eli vaneriin!

Vertailuna voidaan ajatella samalla 6kw puhallinlämmittimellä varustettua yksi pohjaista autoa, jossa lämpösuuttimet ovat yleensä 10-15 cm korkeudella lattiasta ! Lämpöhän kurvaa tehokkaasti ylöspäin eli voipi kysyä että mikä sitä lattiaa ja lattiianrajaa sitten lämmittää siinä tapauksessa muu kuin villasukat jalassa ?

TUOMINEN MARKKU 11.10.2015 21:47

Jarrua poijjaat, jarrua ja vaihdetta pienemmälle!! Älkää nyt vaan kukaan polttako sen paremmin Hymeriä kuin Carthagoa puhumattakaan omista hermoistanne, kyselin vaan mielipiteitä ja kokemuksia Carthago-merkkisestä matkailuautosta. Olemme vaimoni kanssa jo jonkin aikaa etsineet autoa erillisillä vuoteilla, Alde-lämmityksellä ja vaimon toivomuksesta myös automaattivaihteistolla ja vaihtoehdot kun hakee vähän käytettyä ovat olleet vöhissä! Nyt ion löytynyt auto joka saattaa täyttää tavoitteet ja kauppa on lähellä toteutumista.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.10.2015 klo 21:53:26 Kysymys vielä Koivupuron Pekalle: Olet siis käyttänyt ohjaamossa thermopeitettä joka ulottuu lattialta kojelaudan yläpintaan, ei sen ylemmäs?? Ja se on riittänyt? Ulkopuolella tuulilasin peittävä peite vai kuinka? Tällöin kojelaudan yläpuolinen osa jää "hyödynnettäväksi" tilaksi?

KOIVUPURO PEKKA 12.10.2015 08:44

Näin nimenomaan, se riittää mainiosti koska sieltä kojetaulun alta se kylmä "hiipii" sinne lattialle ! On vain tärkeätä ulottaa peite sinne kuljettajan B pilariin asti ja siten että se ovikaukalo jää kylmälle puolelle! Myös peitteen alaosan pitää taittua hiukan lattiamattoa vasten jolloin siihen reunan päälle voi vaikka laittaa ohjaamon maton reunan niin on ainakin tiiviisti! Sen yläosan saa nätisti kiinni vaikka karhutarralla muutamasta kohden kojetauluun ja siten se jatkettu kojetaulu jää käytettäväksi aina tuulilasia myöten esim takkien tai naisväen laukkujen tms säilytykseen ja niitähän riittää kun ennen oli meikkipussi niin nyt on restaurointisäkki!

PULKKI MARTTI 13.10.2015 19:37

Pattereita pojat pattereita. indekroituun saa helposti niitä lisää ohjaamon puolelle. Penkkien eteen, reunoille, ja vaikka minne. Vesikiertoinen matto on myös keksitty.

JUNTUNEN TOMI 13.10.2015 22:51

C c-line 5,8 Q xl vm-15

no joo..viikonloppuna oli yöllä 7 astetta pakkasta. etuosassa oli lämmintä 25 astetta ja taka kämpässä 20. eikä noussut millään. etuosassa ei ollut edes pakkaspeittoa, pelkät haitari valosuojat. ikkunatkaan eivät olleet huurussa mistään kohin. pumpun nopeuden laitoin vitoselle ja laitoin jonkun asetuksen talviasentoon.

Tietääkö kukaan saako kiertoveden lämpöä säädettyä jotenki.?.. tuossa kopperossa kyllä tullee äitiä ikävä kunnon pakkasella, jos makuutila takana on niin viileä.

saakohan siihe aldeen termarin taakse tai jotai ?

Noh tietty liha säilyy paremmin viilessä.

JUNTUNEN TOMI 13.10.2015 22:52

C c-line 5,8 Q xl vm-15

no joo..viikonloppuna oli yöllä 7 astetta pakkasta. etuosassa oli lämmintä 25 astetta ja taka kämpässä 20. eikä noussut millään. etuosassa ei ollut edes pakkaspeittoa, pelkät haitari valosuojat. ikkunatkaan eivät olleet huurussa mistään kohin. pumpun nopeuden laitoin vitoselle ja laitoin jonkun asetuksen talviasentoon.

Tietääkö kukaan saako kiertoveden lämpöä säädettyä jotenki.?.. tuossa kopperossa kyllä tullee äitiä ikävä kunnon pakkasella, jos makuutila takana on niin viileä.

saakohan siihe aldeen termarin taakse tai jotai ?

Noh tietty liha säilyy paremmin viilessä.

KOIVUPURO PEKKA 13.10.2015 23:40

Takana on parannettava ilman kiertoa pattereille ja tarvittaessa lisättävä ehkä pari patteriakin jos ei muuten tasoitu! Ilmaa järjestelmässä ei varmaankaan ole koska se kierto on yksilenkkinen ja jos neste ei kunnolla kiertäisi, niin auto olisi tasaisen kylmä! Mittaa kuitenkin lämpötilat pattereista ja Aldelta esim infra punamittarilla ! Sama ongelma on ollut E-Line 44 ja 47 malleissa joissa pattereiden ilmankiertoa parantamalla saatiin takavuoteen lämpötilaa nostetuksi reilut 5 astetta ja myös lämmin ilma virtaamaan patjan alta takaseinälle jolloin ikkunan aiheuttama vedon tunne väheni sen vieressä nukkuvalta huomattavasti! Niistä muutoksista löytynee juttuni jostain arkistosta näiltä palstoilt!

Tuota Alden pumppua ei ole tarkoitettu olemaan vitos asennossa kuin ilmauksen aikana! Jos kierto on kunnossa muuten, niin sillä vitos nopeudella ei saavuteta oikeastaan mitään, koska ongelmaksi tulee lämmön siirtymisen hitaus suhteessa nesteen kiertonopeuteen , sopiva nopeus pumpulle lienee näillä keleillä kaksi ja kovemmilla pakkasilla kolme !

Yleisesti voi todeta että termostaatin haistaja on usein sijoitettu huonosti liki kaikilla auton valmistajilla , esim Carthagossakin se sijaitsee usein asunto-osan oven päällä olevassa panelissa, koska siihen se on helppo asentaa ja toimii pikku pakkasiin asti, mutta kovemmilla pakkasilla siinä on ongelmana lämmön pakkautuminen yläosaan, jolloin termostaatista loppuu vara nostaa lämpöä vaikka lämmitimessä olisi kapasiteettia ja lämmölle tarvetta alempana ! Siihen ratkaisuna on siirtää se haistaja sopivaan paikkaan noin 20-30 senttiä lattiasta ylöspäin ja siihen on yleensä riittävästi kaapeliakin siellä kotelon sisällä !

VEIJOLA ESA 14.10.2015 10:30

Näin on. Peräosan lämpimyyteen vaikuttaa radikaalisti patterin ilmankierto, jonka e44 mallissa patjalla saa tehokkaasti estettyä. Toisaalta sitä voi hyödyntääkin jos halua nukkumatilan pysyvän viileämpänä, mutta etuosan lämpimämpänä. Alden lämpötilakompensaatio asetuksella saa pakkasilla todellisen lämpötilan ja mittarinäyttämän matsattua kohdilleen. Tuo vaatii vähän paneutumista asiaan. Huurteen kertyminen etuikkunaan riippuu paljon sisäilman kosteuden tasosta ja sisä sekä ulkolämpötilojen eroista. Suosittelenkin talvella kämpän lämmittämistä sähköpatruunalla ainakin vuorokauden ennen reisuun lähtöä, jolloin koppi kuivuu ja lämpenee läpikotaisin jolloin lämmin ilma kiertää kunnolla. Ajon aikana kannattaa pitää aldepumppu päällä jolloin lämmönvaihdin ( jos on) kerää moottorilämmön ja pitää kopin lämpimänä myös ajon aikana unohtamatta parkissa etupeittoa.

JUNTUNEN TOMI 15.10.2015 15:33

No jopas jotakin. Tänään oli aikaa vähän tutkia tuota matkamajaa. Ja kas kummaa takaparisängys patjojen alta löytyi lämmitysputkisto. siinä oli hana jota ropelsin ja jo vain putket suhahtivat lämpimiksi. Eli ilmeisestikkin sänky pysyy kuumana jos haluaa. Tosi hieno juttu. Eli toivattavasti ensi talvi on kylmä. On sitä mukavaa vaan köllötellä kuumalla patjalla, vällyjen alla ja kattoo kuutamoo....:))))

ainno mitä en löytänny alden jäätymis suojaa vai mikä se oli ? :)

Tomppa

VEIJOLA ESA 15.10.2015 20:51

Jos tarkoitat magneettiventtiiliä , joka tyhjentää vedet boilerista automaattisesti alden lämpötilan laskiessa lähelle nollaa sitä ei tennäköisesti ole, vaan poistoventtiili on se keltainen käsisäätöinen läpyskä alden vieressä kotelon pohjalla josta vedet boilerista saa tyhjennettyä. Kannattaa tsekata asia vielä käyttöohjekirjasta.

TUOMINEN MARKKU 15.10.2015 22:12

Käyttöohjekirja C-line 4,8 2010?? Suomeksi?? Mulla ei sitä hankkimassani autossa ollut, ainoastaan englanniksi ja sen tulkinta on työlästä! Löytyisköhön joltain vastaavan version omistajalta suomenkielistä? Myyjä väitti että 2010 ei suomenkielistä ollut saatavilla! Omiaan varmaankin puhui! Voisin kopioida tai maksaa kopioinnin vaivannäöstä! Esim. vesisäiliöiden tyhjennysventtiilien toiminta on vieläkin hakusessa!!(Venttiilit löysin!!)

JUNTUNEN TOMI 17.10.2015 11:03

joo on ihan totta, että käyttöohjekirja ei ole suomeksi.. mullakin tuossa uudessa autossa on käyttöohjekirja vain englanniksi.

TOIVONEN MARTTI 17.10.2015 12:07

Täytyyhän semmoinen olla vaikka kyseessä onkiin noin halpa ostos!

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuluttajavirastolle-paljon-valituksia-suomenkielisten-kayttoohjeiden-puuttumisesta/1978988

mot

KAVONIUS ANTERO 18.10.2015 10:16

Minun 2012 ostamassani cartagossa kyllä paksu ohjekirja suomenkielellä, sekä myös monen muun laitteen ohjeet suomeksi, mukana seurasi suhteellisen paksu kassi jossa kaikki kirjat ovat. Auto ostettu suomesta uutena. Olisiko kyseiset autot saksasta ostettuja käytettynä, tuskin saksalaiset suomalaista ohjekirjaa mukaan laittaa. PS: Auto toiminut moitteetomasti, ja myöskin talvella lämmin.

JUNTUNEN TOMI 18.10.2015 10:21

kyllä se on ihan suomesta ostettu auto ja maahantuojan tuoma. No mulle ei ole väliä onko se suomeksi vai englanniksi. Totesin vain aikasempaan, että ei sitä kaikissa ole suomeksi. Samanlainen salkku tuli mullekkin. Hah onhan siinä pää kirjassa kuvat :))))) niin sitä aku ankkaakin on luettu.

NÄRHI JUHA 21.10.2015 14:19

Myös ikkunat, kattoluukut ym pitää muistaa kiristellä sisäpuolelta vaikka kerta vuodessa ja se kannattaa tehdä käsin eikä akkukoneella, jotta ei suttauta ruuveja ! Tuo kiristäminen pitää ulkosauman tiukkana ja estää veden pääsyn seinän ja karmin välistä sisälle! Carthagossa onneksi vesi ei aiheuta mitään vaurioita koska eriste ei sitä ime ja seinässä ei ole puuta tai vaneria joka vettyisi.

Joo-just näin. Mitä nyt sitten vaikka hometta - vai joko C julistetaan homehtumattomaksi? Tietysti...

VAKAVAMMIN: minkä auton ohjeissa puhutaan ikkunoiden ym. kiristämisestä? Ei ainakaan C:n ohjeissa puhuta sanaakaan!

Kun hankintahinta on helposti 100 t€ ja monesti jopa selvästi enemmän, on ihan kohtuullista odottaa auton pysyvän kasassa ilman 'ruuvaamista ja liimaaamista' Kyllä, määräaikaishuollot alustalle, moottorille, jne jne on oma asiansa, mutta ei se nyt helvetti mene niin, että ilta illan perään puristellaan liimaa sinne & tänne, jotta 'laatuauto Carthago' pysyy kasassa - oman kokemukseni mukaan on ostettava kaksi autoa; Carthago ja sitten toisena se oikea laatuauto

MÄKELÄ JAN 21.10.2015 21:05

Soittelin auton tiimoilta, mutta annoin sitte olla..... :) Mielestäni tein hyvän kaupan vuoden vanhasta Brustnerin Nexxosta.

T. Ei-reppana

Käyttäjän lisäys viestiin 21.10.2015 klo 21:09:20 Edit : tämä kommentti oli Juhalle

KOIVUPURO PEKKA 21.10.2015 21:25

No jokaisella on mielipiteensä, mutta tämä ei siis koske pelkästään Carthagoa, vaan joka ainoaa muutakin kopperoa jota käytetään, eikä seisoteta pihalla koristeena ja tuo kiristely ei siis ole pakollista, mutta silti suositeltavaa ainakin jossain vaiheessa ! Enkä ymmärrä Juhan pointtia siitä että jos auto maksaa 100 tonnia niin miksi sitä ei tarvitsisi huoltaa tai pitää kunnossa , päin vastoin sitäkin suuremmalla syyllä nuo toimenpiteet kannattaa tehdä ja jos tai kun ei itse osaa, niin paikallinen caravanhuolto auttaa ! Ja Juha varmaan osaa kun tuntuu niin kovasti kiristävän otsasuontakin tämä aihe !

NÄRHI JUHA 22.10.2015 10:17

Lue Pekka viestini ennenkuin auot päätäsi; en puhunut mitään ettei autoja pidä huoitaa..

ISO kiitos!

KOIVUPURO PEKKA 22.10.2015 20:21

"VAKAVAMMIN: minkä auton ohjeissa puhutaan ikkunoiden ym. kiristämisestä? Ei ainakaan C:n ohjeissa puhuta sanaakaan!

Kun hankintahinta on helposti 100 t€ ja monesti jopa selvästi enemmän, on ihan kohtuullista odottaa auton pysyvän kasassa ilman 'ruuvaamista ja liimaaamista'"

No Juha koetappas nyt ottaa ihan rauhallisesti ! Tuosta tekstistäsi vain saa sen käsityksen ettei korin huoltaminen sinua kiinnosta, puhumattakaan että olisit sitä tehnyt tai edes suunnitellut tekeväsi ! Mutta tee just niin kuin haluat, omahan on autosi, tuo ohje oli ihan hyvässä hengessä laadittu opastus niille, jotka sen haluavat omaansa tehdä ja kuten sanoin, koskee joka ainoata merkkiä vaikka maksaisi miljoonan uutena!

Ja mitä tulee tuohon ohjekirjaan niin ei sieltä löydy monta muutakaan asiaa kuten esim AL-KOn akselien rasvausta tai lämmittimien huoltamista tms ja silti ne taytyy/kannattaa tehdä tai teettää aina silloin tällöin! Noitakin kori huoltoja tehdään caravan liikkeissä joka merkkiin ainakin siinä vaiheessa kun kaappien ovet tippuvat tms, mutta tällä jutulla halusin antaa vinkkiä että voi niitä tehdä itse kukin ja pitää kulkimensa kunnossa!

"Pään aukominen" minun osaltani tästä aiheesta loppuu tähän viestiin ! Kiitokset lukijoille!!

JUNTUNEN TOMI 22.10.2015 23:56

Carthago on hyvä auto ja ihanan kallis !!!!!!!!

TUOMINEN MARKKU 23.10.2015 00:09

Alkuperäinen kysymykseni koski autoa Carthago Chic C-line I 4,8, josko joku muistaa? Sen jälkeen keskustelu(eli kirjoittelu) on jatkunut ja laajentunut päätyen toisten "mollaamiseen" kirjoitusten tasosta ja toisten lukemisen ymmärtämiseen!! Rauhoitutaanpa hetkiseksi ja toivottavasti tämän jutun osalta lopullisesti, sillä auto on hankittu, normaaliksi sarjatuotteeksi ja caravan-kauppiaan mielestä "helmeksi" todettu. Auto on rakenteeltaan tosi jykevän tuntuinen Kaben rakenteisiin verrattuna. Seinät ja katto pehmeällä tekstiilillä päällystetty kuten Kabessa. Tosi tukevan tuntuisesti rakennettu, kuten kaikki kalusteiden kiinnikkeet tosi tukevat ja "narisettomat" ilman heikkoja muovisia kulmakiinnikkeitä. Kaikki kiinnityskohteet peitelevyjen alla ja tuntuu, että en ainakaan ensimmäisenä vuotena kaikkia ruuveja tule kiristelemään, niitä kun on suhteettoman paljon(esim.20 cm:n hyllyssä 4 kpl!!). Sisäseinän alumiinilevy on ehkä osasyynä kiinnitysten tukevuuteen? Muutenkin kaikki rakenteet tuntuvat tukevilta ja ilman natinoita rakennetuilta ja tuntemusta vahvistaa muutaman sadan kilometrin ensivaikutelmakin. Luukkujen ja kaappien overt sulkeutuvat ilman "pakkoliikkeitä" ja ovat ajossa hiljaisia! Ilmasolat pattereilta tulevan ilman johtamiseksi esim. seiniä myöten ylös asuntotilaan ja kaappien taakse selvästi heikommin toteutettu kuin Kabessa, esim. vaatekomeron alla olevan patterin lämpimän ilman johtumista ylöspäin ei ole mitenkään mietitty(?), yhtään reikää/aukkoa ei komeron välitasoissa ole(pitänee porata muutama reikä lisää!!). Vastaavan tyyppisiä "suljettuja" alueita monta, ei niistä sen enempää, eli ilmasolat alhaalta ylös on selvästi heikommin toteutettu kuin Kabessa, käytäntö sitten osoittaa lopullisen toimivuuden. Palaillaan käyttökokemusten myötä keväällä asiaan, josko jotain kiinnostaa?? ja toivottavasti yleinen mollailu tältä osin on ohi!!

LAUKKANEN MAURI 23.10.2015 10:09

Erittäin hyvä juttu carthagosta yleisesti ottaen ,eli ei ole kaikki kultaa mikä kiltää voisi keskustelun lopun kiteyttää lauseeseen.

Olenmpa minäkin ajatellut ajelevani vielä ko,merkillä mutta kun taitaa se sittenkin olla ihmisten tekemä tämä Carthagokin?.

VEIJOLA ESA 23.10.2015 11:52

vaatekomeron alla olevan patterin lämpimän ilman johtumista ylöspäin ei ole mitenkään mietitty

Oisko se juuri näin mietitty?

TUOMINEN MARKKU 23.10.2015 20:54

Esalle: Miksi olisivat suunnitelleet niin, ettei lämmin ilma pääse nousemaan ylös? Onko sinulla autossasi vastaavan tyyppisiä ratkaisuja ja jos on, tiedät ilmeisesti miksi niin on, joten kertoisitko muillekin!

VEIJOLA ESA 23.10.2015 21:04

En tiedä, yksi mutta selitys voisi olla lämmön ohjaaminen myös välipohjaan vesitankeille. Turhaa sitä komeroa on kauheesti lämmittää.

Käyttäjän lisäys viestiin 23.10.2015 klo 21:54:10 Lisäksi lämpö leviää myös seinän alumiinilevyä myöten ylös ja svuille.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.