Automaattivaihteinen vuoristossa?

HERRALA JUHANI 29.09.2015 13:53

Kertokaapas kokeneemmat automaattivaihteisella ajaneet. Mitenkähän automaattivaihteisen matkailuauton kanssa pärjää vuoristossa, esimerkiksi Norjan tai Itävallan serpentiineillä. Mietin tuota pienellä vaihteella jarruttamista alamäessä. Onnistuuko? Itsellä ei ole kokemusta automaattivaihteisesta matkailuautosta.

TURUNEN HEIMO 29.09.2015 15:15

Kyllä se sujuu aivan hyvin. jos voimakkaammin haluat jarruttaa moottorilla niin siirry käsikäytöön ja laita pienempää silmään. Henkiläautossani on automaatissa myös S-asento jossa vaihtaa myöhemmin ja moottorijarrutus on voimakkaampaa.

JANHONEN MATTI 29.09.2015 16:00

Kyllä se ihan hyvin sujuu kuten Heimo tuossa kirjoitti. Noissa uusimmissa 16" ja 17" vannekoolla olevissa on jo niin tehokkaat levyjarrut, että moottorijarrutusta ei jossain 3,5 tonnin autossa juuri tarvita.

Oikea jarrutustapa on oikeastaan tärkeämpi. Voimakas jarrutus jolla vauhti tapetaan ja sitten annetaan jarrujen jäähtyä jne. Niin se raskas kaluston kuskitkin tekee olkoonkin, että niissä on yleensä hyvä moottorijarru, jota matkailuautoissa ei ole.

Pahinta on jos koko ajan hipsii jarrua jolloin jarrulevyt ja palat kuumenee, eivätkä pääse välillä lainkaan jäähtymään. Siitä voi seurata jarrujen häipymää.

YLITALO ASTA 29.09.2015 16:09

Vuoristoteiden laskettelu ilman moottorijarrustusta tappaa jarrut aivan varmasti myös näistä uusista fiat, mersu ja ford alustoista jotka ovat alle 3,5 tn. Jos s-mutka tietä lasket tulemaan kolmonen nelonen silmässä pari kilometriä on jarrut entiset. Vaarallisia neuvoja tuntuu tulevan kokeneeltakin kulkijalta. Ja vuoristotiellä tuolla raskaassa kalustossa olevalla pakkokaasu jarrulla ei ole mitään tekoa, vaan siellä käytetään sähköistä kardaanijarrua. Eli edelleen ylös mennessä käytetyt vaihtee myös alas mennessä eli s-mutka tiellä käytännössä ykkönen ja kakkkonen. Ja automaatilla samaan tyyliin.

T : Masi

NISSINEN VESA 29.09.2015 16:37

Ainakin kokonaismassaltaan 5tn:n Sprintterillä moottorijarrutus toimii, kun koplaa manuaalisesti pienemmälle. Vakkarisäädin koplaa automaattisesti pienemmälle, kun automaattihaistelija arvelee tarvitsevansa moottorijarrutusta. Hyvin automatikilla pärjää. Vn

JANHONEN MATTI 29.09.2015 17:14

Mistähän museoautosta Masi puhuu?

Olen joskus käynyt automaatilla suurenkin mäen päällä, ja tullut alas vaihde automaatilla ihan noilla omilla neuvoilla.

Mitä nykykuorma-autojen pakokaasujarruihin tulee niin ei ole leluja ne. 13-16 litraisten koneiden jarrutehot tasoa 250-320 kWh eli n. 65-70 % moottorin tehosta ja autoissa on vakionopeudensäädin myös jarrutusta koskien joka toimii yhdessä jarrujen ja moottorijarrun kanssa.

On se ihan eri asia jarruttaa kaikilla pyörillä, kun vetävän akselin yhdellä.

YLITALO ASTA 29.09.2015 17:45

No sovitaan sitten niin että tiedot on ajalta museo. Oma on jo miltei viisi vuotias matkailuauto jossa on 16 tuuman renkaat. Ja noin viikko takaperin tuli ajettu museo mersulla, tosin vain puoliperävaunun vetäjä ja vanhakin se oli, rekisterissä jo tammikuusta 2015.

T : Masi

JANHONEN MATTI 29.09.2015 22:14

Joko ajamassasi mersussa oli tämä uusi mersun kulumaton jarru, vesihidastin. Sillä saavutetaan jopa 750 kW jarruvoima

YLITALO ASTA 30.09.2015 12:19

Jos Voith;tin valmistamaa tarkoitat, niin ei ollut.olen tosin koittanut ja tehokas on. Muutama autoilia jolla on,on kertonut sen nimen olevan renkaanpolttaja nykyisin. On aika rasitus kuulemman renkaille kun yksi-akseli ottaa kaiken voiman pois. Mutta hyvä vehje esimerkikisi pariisi- montpellier välillä missä ei tarvitse valtavaa jarrutehoa, mutta hidastusta. Ja vakionopeus säädin normi jarrusysteemissä kiinni on aika hupa jarrupaloille silloin kun ajetaan mäkisessä maastossa.

T : Masi

TURUNEN HEIMO 30.09.2015 15:39

Taisin tullakin vika sivuille, luulin tämän olevan karavaanarien foorumi.

HERRANEN MATTI 03.10.2015 21:16

En oikein ymmärrä noita juttuja. Mersulla olin liikenteesä Norjassa, eikä huomannut mitään ongelmaa. Kyllä se automaatti hoiti sen nopeuden ihan niin kuin ajattelinkin, vaihtoi peinemmälle, mikäli moottori ei jaksanut jarruttaa tarpeeksi. Ei siinä tarvittu mitään manuaalisäätöä.

HERRALA JUHANI 04.10.2015 09:01

Tuota juuri mietinkin että hoitaako automaatti alamäessäkin nopeuden ja vaihtaa pienemmälle. Kokemusta automaattivaihteisesta ei minulla ole ja siksi tuota pohdin. Aikomus olisi vaihtaa asuntoautoa ja automaattivaihteinen Mersu olisi mielessä. Kiitos Matille ja kaikille muillekin vastanneille.

VEIJOLA ESA 04.10.2015 18:16

Katsokaas auton ohjekirjasta mitä sanotaan vuoristossa ajosta.

HERRALA JUHANI 05.10.2015 08:30

Hyvä vinkki Esalta. Kunhan ( tai jos ) saan vaihdettua automaattiin niin pitääpä katsoa ohjekirjasta. Nyt vasta mietin automaatin ja manuaalisen väliltä kumpi olisi parempi omassa käytössä ja tuli tuo vuoristossa ajokin mieleen...

HAAPANEN TIMO 05.10.2015 08:58

Melkoisella varmuudella automaattiin uppoaa vuosien saatossa moninkertainen määrä rahaa manuaaliin verraten.

@timppa

VÄLIAHDE JUSSI 05.10.2015 09:07

Kyllä sillä hyvin pärjää tai anaiskin pitäisi pärjätä.

VEIJOLA ESA 05.10.2015 18:27

Mulla automaatti pelasti tämän kesän ajot ja matkat, kun tuo vasen polvi rikkoontui niin, ettei kytkimen käytöstä tahdo tulla oikein mitään. On se tuo automaattiloota niin pirun mukava ominaisuus matkailuautossa. Hidasajaminen jotenkin helpompaa ja törmäysriski ahtaissa tiloissa pienempi. Makuasioita kuitenni :-))

Käyttäjän lisäys viestiin 5.10.2015 klo 18:34:47 niin ja itse asiaan. automaatilla ajelu vuoristossa on todella nautittavaa, kun ylös mennessä kone hoitaa vaihdot oikea-aikaisesti ja alamäessä senkun näpäyttää pienempää pykälää kepistä, jos moottoria tarvitaan jarruttamiseen. Jää paremmin aikaa katsella maisemia, kun ei tarvi kiinnittää niin paljoa vaihtamiseen huomiota. Kaupunki suunnistuksessa ajoa helpottaa kovasti, jos karttoja tai kepsiä joutuu ajon aikana käsittelemään.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.10.2015 klo 18:36:47 Ja mäkilähdöt onnistuu aina ja turvallisesti...

Käyttäjän lisäys viestiin 5.10.2015 klo 20:09:39 sanoisin, että on varsinainen ajoturvalisuutta lisäävä tekijä.

WILHELMSSON LEIF 05.10.2015 19:49

Täysin samaa mieltä se on yhtä juhlaa ajaminen ja hyvin on pelannut.

JANHONEN MATTI 05.10.2015 19:59

Automaatti on auton käsiteltävyyden kannalta hyvä.

Jos missä sen huomaa kun joutuu liikeruuhkaan jossa jono etenee auton mitan kerrallaan. Samoin leirialueilla, laivoissa, markettien pihassa automaatti helpottaa auton liikuttelua.

Tuota vuoristoajoa josta tämä ketju alkoi on sittenkin aika vähän. Aikansa sitä koluaa vuorensyrjiä ja sitten se vain jää.

Se on vähän kun Lapin ukolla. Lantalainen ihaili korkea tunturia ja arveli, että sen huipulta sitä saattaisi nähdä kauaksi. Jo vain, vastasi Lapin ukko, vaan eipä ole tullut käytyä.

LEHMUS SAULI 15.10.2015 16:01

Itsellä 2008 vuosimallin sprintteri 318 koneella ja automaatilla, kokonaispaino 3880 kg. Muutamana kesänä tullut ajeltua alppimaiden teillä ja ollut jyrkkiä ylä- ja alamäkiä, mutta tosi hyvin on automaatti toiminut. Alamäessä tosiaan kannattaa valita pienempää pykälää, niin ei tarvi pelätä jarrujen pettämistä. Väitän että niissä monien kilometrien jyrkissä laskuissa jarrut kuumenee liikaa jos hidastaa vain jarruilla. Muutenkin olen automaattiin todella tyytyväinen, kun voi keskittyä vain ajamiseen. Leiriytymiset ym tarkkuutta vaativat ajamiset helppoja automaatilla. Talviajossakaan ei ongelmia, no tietty takavetoisuus auttaa liikkeelle lähdössä. Tietty kulutus hieman suurempi ja tehoja hiukan vähemmän, mutta mukavuudesta kannattaa hiukan maksaa.

HAAPANEN TIMO 15.10.2015 16:27

Tuolla Espanjassa kun on helvatinmoisia viidenkin kilometrin nousuja joissa noustaan nollasta liki kilometriin on siellä mäen päällä ja jo loppuosassa motarin sivussa jälkiä joissa auto on palanut.

Mustia röpöläisiä kohtia voi olla liki kymmenen muutaman sadan metrin välein. Vuosien saatossa tietty syntyneet. Helteillä tomimattomalla flektillä vedetään niin pitkään kun menee.

@timppa

LEPPIKANGAS MARKKU 19.10.2015 23:44

Olen ajanut automaateilla vuodesta 1974, vetänyt vaunua tasasella sekä Alppien yli useasta kohtaa. Momentin muuntimella varustetulla Volvolla pidin paussia jos alkoi lämpönousemaan. Nyt on 4500 kg as.autossa robottivaihde ja se vaihtaa myös pienempään. Yhtään vaihteistokorjausta ei ole tehty autoihini tänä aikana.

Minkälaisilla vaihteistoilla varustetuilla autoilla jenkit ajavat?????? !!!!!!!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.