Ducato 130 Multijet EGR-venttiilin tulppaus
MATTILA JARI
25.09.2015 06:49
MORO !
Onko kukaan tulpannut Ducato 130 Multijetin vm. 2009 EGR-venttiiliä, onnistuuko tulppaus vai ei, onko siinä mitään sen kummempia ongelmia jos sen tulppaa ?
JANHONEN MATTI
25.09.2015 11:09
Kyllä se teknisesti onnistuu.
Valmiita läpiä on myynnissä joko reillä tai ilman.
Joissain tulpissa tulppaus on tehty vain osittain jättämällä tulppaan läpimitaltaan 8-10 mm reikä.
Riippuen moottorinohjauksesta se voi alkaa herjata siitä, että venttiili ei toimi.
Tämä voidaan poistaa ohjelmaa muuttamalla.
Moottorin pakokaasut on joillain tehoalueilla kuumempia kun jos venttiili toimii.
Venttiili voi toimi vain osateholla.
Tulppaus lisää moottorin NOX-päästöjä
Moottori voi lämmetä tavallista hitaammin.
Tässä ne pääasialliset vaikutukset.
Ja muistutan tästäkin vaikka olen omankin auton venttiilin tulpannut.
Tarkasti ottaen venttiilin tulppaus muuttaa moottoria niin, että se ei läpäisisi katsastusta jos NOX-päästöt mitattaisiin tai katsastuksessa voitaisiin todeta onko venttiili tulpattu vai ei.
MATTILA JARI
26.09.2015 07:37
MOI !
Onko väliä tulppaako EGR:n ennen venttiiliä vai jälkeen. Jälkeen on paljon helpompi homma tulpata.
HAAPANEN TIMO
26.09.2015 10:21
En ko. moottoria tunne, mutta kaasulappäkotelon puolelle minä laittaisin. Kuvissa alhaalla.
https://www.google.fi/search?q=Ducato+130+Multijet+2009+EGR-valve&espv=2&biw=1920&bih=955&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCUQsARqFQoTCMXxkL6TlMgCFcQJLAodqooBuA#imgrc=qpWbTlW8rR3IeM%3A
@timppa
TURUNEN HEIMO
26.09.2015 10:56
Tietääkseni se tulee ennen pakokaasuventtiiliä (egr) eli konetta katsoen sen oikea yläkulma siihen missä venttili on kiinni pakosarjassa.
Toinen mahis on helpompi kokeilla, estetään erg:n toiminta tulppamalla alipaineletku, Homma joko toimii tai ei.
Eihän noista ole muuten apua kuin ennaltaehkäisyyn, jos vika on kaasuläppäkotelossa niin siihen ei enää tulppaukset auta.
MATTILA JARI
26.09.2015 11:12
Moi
Ei ole vikaa kaasuläppä kotelossa, se on vaihdettu jo 30 tkm sitten, nyt autossa on 60 tkm ja se toimii loistavasti. Tulpaisin EGR:N vain sen vuoksi etten viitsi sitten tulevaisuudessa kun kilometrejä tulee lisää putsailla imusarjaa ym.. paikkoja että auto kulkee niin kuin pitääkin eli täys tehoisena. On niitä paskasia imusarjoja nähty jo ihan riittävästi.
MATTILA JARI
28.09.2015 11:40
Moi !
Ei löytynyt valmista EGR tulppaa Kouvolan seudulta, eikä Suomesta netistäkään, Ebaysta löytyy 5 eurolla, joten tilasin sieltä kun en viitsi itse alkaa valmistamaan kun ei ole kotona peltiäkään.
Ebay linkki:
http://www.ebay.com/itm/33-EGR-valve-blanking-block-plate-FIAT-DUCATO-2-3-2-5-2-8-TD-JTD-JTDM/171120144942?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D33445%26meid%3Df3526894d6454a4d83899d18a5af6ff5%26pid%3D100033%26rk%3D1%26rkt%3D4%26sd%3D171120144942
VIRTA URPO
12.08.2016 23:18
Miten sait mahtuun kun ainakin minulla tuo putki ei joustava tuohon ilmaläppään? Monissa kuvissa on ns haitari putki. Eikös ihan saman aja kun laittaa kuulan tuohon alip.letkuun.
VIRTA URPO
12.08.2016 23:20
Miten sait mahtuun kun ainakin minulla tuo putki ei joustava tuohon ilmaläppään? Monissa kuvissa on ns haitari putki. Eikös ihan saman aja kun laittaa kuulan tuohon alip.letkuun.
MATTILA JARI
13.08.2016 08:27
Moi
En laitanut tulppaa, kun jos tässä mallissa tulpaa egr-ventiilin niin samalla pitää ottaa älystä egr venttiili sähköisesti pois. Egr venttiili vaikuttaa kaasuläpän toimintaan ja tyhjäkäynti jää epätasaiseksi heilumaan. Egr poisto maksaan 400-500 Euroa koska se on ympätty tehon nosto ohjelmoinnin yhteyteen. En ole vielä löytänyt liikettä joka tekisi pelkän egr poiston sähköisesti.
Fiat huolto ei pystynyt otamaan sähköisesti pois ja kehoitti kääntymään viritys liikkeiden puoleen.
YLINIEMI SEPPO
13.08.2016 09:08
Jos on takuun alainen auto ja poistaa egr :n ,raukeaako takuu ?
LAUKKANEN MAURI
13.08.2016 09:09
Jos meinaa tulpata sen ventiiliin ja epäilee että se vaikuttaa mootorin toimintaan
niin senhän voi testata ,kuten edellä jo tuli ilmi iroitamalla sen alipineletkun ventiiliin ohjaimelta tai kuula putkeen.
Siis se on sama asiaa kun se tukkolevyn asennus.
EGR-venttiili säätelee saapuvan pakokaasun määrää imusarjan paineen mukaan - venttiili on kiinni ... Pakokaasun takaisinkierrätyksellä on tarkoitus laskea polttomoottorin NOx-päästöjä ,muuta kun niitä ei vielä katsastuksessa mitata,ainoastaan noen määrää ja sekin mittaus on optinen eli vähän kyseenalainen.
Kun puhdistin 2008 mallin 2,3 Fiatin kaasuläppäkotelon/imusarjan ymärtää että
se pakokaasujen kierrätys tukkii nuo paikat ennemmin tai myöhemmin minulla
oli vain ajettu 98 000km ja paikat oli sitä mustaa mönjää täynnä ja imusarjan puolellakin yhden sentin kerros jonka poistin.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.8.2016 klo 09:23:29
Tämä EGR ventiili ongelma ei ole vain Fiatin ongelma,koskee melkein kaikkia
autoja ja siitä onkin tehty bisnes jolla rahastetaan.
KESKI-KORPELA HANNELE
13.08.2016 11:59
Sammuuko EGR venttiilin tulppauskokeilussa mahdollisesti syttynyt vikavalo itsestään jos tilanne palautetaan ennalleen, vai tarviiko testeriä?
Säädettävän viripalikan kokeilussa syttynyt valo sammui n vuorokauden kuluttua
Itsestään. Syttymisen syynä lienee liian korkea ruiskutuspaine.
Auto Ducato 2.3 vm 2009
Heikki
VIRTA URPO
13.08.2016 22:02
Kiitos Jari vastauksesta. Niin tuo tekee tyhjäkääynnillä hieman heiluu. Mutta ei savutellut sitä sinistä enään. Alkoi meinaan taas kylmänä savuttaa sinistä. jonkin aikaa. Nyt kun tulpattu savuta ei ja savu haisee sellaiselta kuin se silloin kun kaikki ok. Aikoinaan Norjassa totesivat EGR vian, mutta Delta käski laittaa ohjelmat sisään vain. Suomessa oli 7 kerta ennenkuin saivat kuntoon. Kun kone ei kertonut mitä pitäisi tehdä. Silloin vaihdettiin sekä EGR , että ilmaventtiili ja taisivat vaihtaa vielä tuon väliventtiilinkin. ( 2008 ) auto on -07.
Tarjosivat myös tuon pelkän poiston, mutta eivät antaneet vielä sen hintaa, kun haluaisivat samalla tehdä tehon noston. Jotain pelottelivat noiden suodattimien poistamisestakin ( Se Ecocat ) ja tuo toinen filsu kait.
Miten Mauri otitko ihan pakosarjankin irti pois putsaukseen vai pelkän ilmaventtiilin ? Miksi muuten Mauri kun olet asioista perillä tuollainen ilma venttiili tarvitaan ? Se kun kuuluu ottomoottoreihin eli bensa koneisiin. Vai toimiiko se jonkinlaisena jarruna hapen saantiin ja avittaa imua EGR:n kautta siihen "paskan" imuun. ?
Ei ilmennyt mitään ongelmia tupllaamisen kanssa. Kululus linjassa ja oikeastaan tehotkin ennallaan.
Eli mistähän se ECU päättelee tuon "paskan" syötön oikein jotta ne typen paskat olisi linjassa. Jos se tulee Lamdasta, niin ei se ainakaan mitään vikaa tehnyt. Tietty se ontuminen harvakseen tyhjäkäynnillä on seurausta jostain ?
Nyt viisaamat vastausta.
t: Upi
JANHONEN MATTI
14.08.2016 10:46
Vapaasti hengittävissä moottoreissa on imu.
Kyseessä on turbo ja siellä venttiileille menevissä putkissa turbon kehittämä paine, jota voidaan säätää moottorinohjausyksikön avulla.
VIRTA URPO
16.08.2016 16:31
Eipä syty häiriövalo/t vaikka egr toiminta estetty. Hieman soutaa tyhjäkäynnillä. Haitanne ei.
HAAPANEN TIMO
16.08.2016 17:57
Mulla on pikkuisen erilainen se venttiili, sähköä tulee siihen perhanasti. Tälläinen, kuvassa on cooleri kiinni venttiilissä
http://produto.mercadolivre.com.br/MLB-781285858-valvula-egr-ducato-boxer-jumper-23-novo-original-_JM
Tässä pelkkä venttiili
http://produto.mercadolivre.com.br/MLB-774528268-valvula-egr-fiat-ducato-multijet-23-euro-5-_JM
Tuossa piirretyssä kuvassa näkyy mihin tulppaa laittavat.
http://www.ebay.co.uk/itm/172026858328
Itse EGR jää likaiselle puolelle tosin siellä ei tulppauksen jälkeen paljoa lika liiku. Vahvasti kuvittelen vikavalon syttyvän jos tuon tulppaan.
@timppa
JANHONEN MATTI
16.08.2016 18:11
Onnea ja menestystä noiden rimpuloiden kanssa.
HAAPANEN TIMO
16.08.2016 20:27
Huomasin äsken valokuvista että tukaatissa on oikein saksalaisia osia. BorgWarnerin tekemä EGR cooler on huippukamaa.
Tuossa animaatio systeemistä:
http://emissions.borgwarner.com/products/egr-systems/passenger-vehicle-egr-coolers
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 16.8.2016 klo 20:28:36
Tuosta se aukeaa suoraa
https://www.youtube.com/watch?v=Bv2b1daXSCc
Käyttäjän lisäys viestiin 16.8.2016 klo 20:36:10
Voi miettiä mitä talvella tapahtuu kun tulpatun auton imusarjaan jää tulematta 150° ilmantapaista ja kun jäähdytysneste ei saa lämmitysapua cooolerista.
Tietysti turbo kuumenee enemmän ja sitä kautta öljy, mutta...
JANHONEN MATTI
16.08.2016 20:58
Siinä käy niin, että moottori lämpene hitaammin ja sitä kautta sisätilat myös.
Joskin EGR toimii vain osapaineella joten eipä sillä kunnon ajossa merkitystä juuri ole.
VIRTA URPO
16.08.2016 21:20
Kiitos Timo noista. Meillä vaan on tuo alipaine EGR ja ennen sitä jäähdytintä josta se menee taas kiintällä putkella ilmaventtiilin kylkeen. Kumpa olisi tuo joustava putki,niin helppo hoitaa tulppaus. No tietty talvi tuo pientä haastetta. Mutta minusta aivan mitätön. Enempi pitää muistaa ahdinta ns.hoitaa eli ei aja ahdin punaisena ja jälki jäähdytys. Tuo optimoijakin laittaa varmuudeksi tuon tulpan vaikka poistavat sen ohjelmasta.
Matti J. varmaan Ford mies. Se vasta ongelmallinen on tuon ja ruiskujen suhteen. Mese taas ruiskujen kanssa.
HAAPANEN TIMO
16.08.2016 21:56
Entä tälläinen tulppa, ei tarvitse kuin hieman ruuvejä löysätä.
http://www.ebay.co.uk/itm/172026858328
@timppa
LAUKKANEN MAURI
17.08.2016 08:58
Jos miehellä minidrill pysyy kädessä on helppoa tehdä noita tukkolevyjä sen
tiivisteen(mallin) mukaan.
Siis autossa pitää olla Webasto tai Eberin lisälämmitin jos meinaa talvella ajella
ja silloin se EGR ventiiliin tulppaus ei haittaa mitään.
Mutta tuossa video kuinka se toimii,eli tyhmä systeemi,sotkee paikat se on aivan varmaa mutta kuluttaja maksaa kuten tavallista.
Tuossa faktaa;
https://m.youtube.com/watch?v=K0QAvF2PLsY
Käyttäjän lisäys viestiin 17.8.2016 klo 09:18:57
Minulla Dremel,joka on hyvä!
http://www.clasohlson.com/fi/Monitoimityökalu-Dremel-4000/40-8566?gclid=CKyD8srmx84CFaPOcgodOZkJJQ
HAAPANEN TIMO
17.08.2016 09:30
Mulla on Transporterissa täysi tulppaus. Kesät talvet jäähdyttäjänsäleikkö täysin suljettu.
Kesäkuumallakaan en ole koskaan kuullut flektin käynnistyvän vaikka miten ajaisi. Normaaliksi lämpö kyllä nousee.
Webasto käy talvella koko ajan eikä kovilla pakkasilla lämpö nouse millään.
@timppa
JANHONEN MATTI
17.08.2016 10:07
Tällaisella venttiilillä mersu osasi hoitaa homman.
http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/11153742/16594/t14988
Ja tietenkin olen tulpannut venttiilille menevän haitariputken alapään omatekoisella rikalla.
NASKALI MARKUS
17.08.2016 11:33
Kokeilin tukkia alipaineletkun, jolloin tyhjäkäynti rupesi käymään hetken kuluttua ontuvasti. Sama oire tuli, kun kokeilin tukkia suoraan laittamalla pellin ennen egr venttiiliä.
Tomiskohan tämä Ducato 3.0 litraisiin tarkoitettu egr simulaattori 2.3 koneessa:
http://www.ebay.co.uk/itm/06-EGR-cheater-simulator-blanking-plate-Ducato-Iveco-Boxer-Jumper-3-0-JTD-HDI-/171616705480
TURUNEN HEIMO
17.08.2016 14:17
Laiton tulppalätkän jäähdyttimen jälkeen ja ei ongelmia. Käy kauniisti ja vetää hyvin.
Aiemmin joku mainitsi että pitää etusäleikön peitettynä kesät talvet.
Minä en sillä haluan että moottorin jäähdytys, öljynjäähdytin, välijäähdytin ja ilmastoinnin lauhdutin toimii optimaalisesti.
HAAPANEN TIMO
17.08.2016 15:44
Se 'joku' olin minä kaksi riviä ylempänä ellei nimeä raaski kartoa. Samoista syistä peitän säleikön.
Ilmatta meinitsemasi kohteet eivät jää vaikka ritilän takana peitto onkin, aika viuhuna ja pyöritys siellä ajossa on.
Mikä auto sulla on kun noin voi tehdä?
@timppa
NASKALI MARKUS
17.08.2016 17:24
Jos tulppa on venttiilin jälkeen vois kuvitella, että kun solenoidi sitä venttiiliä aukoo menee myös nokea/tuhkaa sinne, jolloin saattaa kohta egr olla täynnä moskaa ja rupeaa jumittamaan.
Erikoista sikäli, että sinulla ei tyhjäkäynti häiriintynyt, kun tulppasit.. Oliko mikä kone ja vuosimalli tarkalleen? Omani on -11 vuosimallin 2.3jtdm 130
VIRTA URPO
24.08.2016 23:26
Kuten edellä kerroin meidän -07 2.3 130MJ soutaa tyhjäkäynnillä. Mutta vikaa kuten ed.kerroin ei tule koska alip.egr:stä ei mitään paluutietoa. Kohta alkaa pitkä testi.
NASKALI MARKUS
25.08.2016 12:34
Tulppasin molemmat solenoidilla olevat letkut.
Tyhjäkäynti toimii käynnistyksen jälkeen hyvin, mutta kun kierroksia käyttää esim. 2500rpm humppaa kierrokset korvakuulolla noin 30 sekuntia ja alkaa taas käydä tasaisemmin. Kierroslukumittarista tuota epätasaisuutta ei edes huomaa.
LAUKKANEN MAURI
25.08.2016 15:00
Nyt onminun Fiatti EGR vapaa ja se vanha kaasuläppäkotelokin on vaihdettu sekä
EGR putki tulpattu ja kone toimii hyvin.
Siis jos on se alipineella toimiva EGR venttiilin ohjaus sen voi poistaa tulppaamalla
ja se on ehkä paras tapa jos tukkii ne alipineletkut venttiili voi kaikesta huolimatta
vuotaa.
Eli näissä niin sanoituksia mekaanisesti (alipaine ohjaus) ei se venttiilin EGR systeemin poistaminen vaikuta mihinkään siis tyhjäkäyntiin tai muuhun ainoastaan
minun tapauksessa pidempään polttoaineen kulutukseen ja alaväänön paranemisen hyöty.
Jos moottorin tyhjäkkäynti huojuu vika on muualla,koska auton äly ei voi tietää
milloin ne NOx päästöt ovat suuria/pieniä ,auton tietokone ohjaa EGR venttiilin
oletutusten(mitattujen) arvojen mukaan venttiilin asentoa.
Sähköisessä ventiilissä voi olla vastakytkentä joka kertoo venttiilin asennon onko
se reaaliajassa ohjauskäskyn kanssa.
NASKALI MARKUS
25.08.2016 20:27
"Jos moottorin tyhjäkkäynti huojuu vika on muualla,koska auton äly ei voi tietää
milloin ne NOx päästöt ovat suuria/pieniä ,auton tietokone ohjaa EGR venttiilin
oletutusten(mitattujen) arvojen mukaan venttiilin asentoa"
Tuota..tuota.. Tämä sähköisesti ohjattu alipaineventtiili saa käskynsä ecu:lta ja on yhteydessä ilmamäärämittariin (maf) joten kierrosten hetkellinen huojunta todennäköisesti liittyy siihen, että korkeampien kierrosten palattua tyhjäkäynnille yrittää moottorinohjain säätää tukittua egr venttiiliä vimmatusti auki ja samalla ilmamäärämittari kertoo, että tuleekin puhdasta liikaa eikä kompensaatiota likaisen kanssa saada aikaan.
LAUKKANEN MAURI
25.08.2016 21:16
Empä tuota asiaa jaksa uskoa,ilmamäärän mittari mittaa vain ilman virtausta,ei muuta.
Kuten kirjoitin EGR ventiiliin toiminta on siellä ohjelmassa,kierrosluku ,Ilmamäärä
ja ehkä nopeuksiin ovat parometrejä jonka mukaan EGR toimii.
Minulla on ducato 2,3/08 ja oletan että sama ohjelma siellä pyörii kuin 07 mallissa
ja ehkä uudemmissakaan.
LAUKKANEN MAURI
25.08.2016 21:23
Lisäksi,kun se ilmanmääränmittari on siellä puhtaalla puolellakin.
JANHONEN MATTI
25.08.2016 22:23
Asia voi olla paljon monimutkaisempi kun annetaan ymmärtää.
Riippuu siitä kuinka paljon erilaisia antureita syöttää tietoa EDC:lle ja mihin tiedot on ohjelmoitu vaikuttamaan.
Jo yksinkertainenkin commonrail-kone käyttää ainakin näitä tulotietoja
-ilmamassamittari, joka nimensä mukaisesti mittaa ilman massaa.
-ahtopaine
-kaasupolkusimen asento (potentiometri)
-jäähdytysveden lämpötila
-polttoaineen lämpötila
Näillä seikoilla on välitön vaikutus
-ruiskutusaikaan ja ruiskutuspaineeseen
EGR:n tulppaus laskee tai hidastaa yleensä moottorin (veden) lämpötilan nousua ja se taas vaikuttaa
-ruiskutusmäärään.
-ruiskutusennakon säätöön
-hehkutuksen (tarpeen vai ei)
-EGR-venttiilin toimintaa jne.
Lisäksi moottorinohjaus voi saada muita tietoja
-pakokaasujen lämpötila
-kampiakselin asennontunnistin
-imuilman lämpötila
-ajoneuvon nopeus
-käytössä oleva vaihde
Osa näistä tiedoista ohjaa pakokaasujen ohjaussiivillä varustetun turbon toimintaa ja sillä taas on vaikutusta mm. moottorin alavääntöön.
Onhan näitä kotkotuksia keksitty ja oottakaahan kun saadaan uusi ilonaihe euro6 -moottori jotka toivottavasti toimivat ilman adBlue litkua.
HAAPANEN TIMO
26.08.2016 07:40
Euro 5 moottoreissa käy todennäköisesti niin että EGR:n toiminnan estäminen vaikuttaa niin paljon moottorin lämpötilaan ettei se osaa polttaa hiukkassuodatinta puhtaaksi. EGR ja kaasuläppä pysyvät puhtaana mutta ongelma siirtyy hiukkasloukkuun.
Itse en aio tehdä mitään toimenpiteitä ennen ongelmien syntymistä. Saattaa olla että uusi, tykkänään sähköinen EGR on viisaampi kuin alipaineella toimiva, kaasuläppäkoteloakin on entrattu ensimmäisistä malleista.
Jos euro 5- moottoriin jotain muutoksia tekee niin pitää aloittaa hiukkasloukun tyhjentämisestä.
@timppa
LAUKKANEN MAURI
26.08.2016 08:47
Olen jo aikaisemmin todennut tämä ei ole Fiatin ongelma vaan koskee kaikkia
erityisesti diesel autoja,siitä on tehty bisnes,myydään niitä tukkolevyjä ja poistetaan se ohjelmallisesti jos on mahdollista kuten minun toisesta autosta on
poistettu ohjelmallisesti ja myös se hiukkassuodatin on poistettu .
Timolle vielä niistä lämpötiloista,ne ei oleellisesti muutu,on mitalitta tietoa asiasta
eli nekin pystyy mittaamaan jos on vehkeet koneen ECU,sta.
Auton on katsastettu ja kuten tiedetään siellä ei niitä NOx arvoja mitatata,ainostaan optisesti savun,noen määrä.
Käyttäjän lisäys viestiin 26.8.2016 klo 08:50:19
Tarkoitan nyt Euro 4 ja 5 standardeja/mootoreita.
Käyttäjän lisäys viestiin 26.8.2016 klo 09:13:45
Taas pitää muistaa kun puhutaan dpf pakokaasujen poistojen puhdistuksesta on
avoin ja suljettu järjestelmä.
Siis avoin tarkoittaa että kalysaatorin pitää polttaa itsestään haitalliset päästöt,ilman apua eli sen lämpötila nousee korkeaksi automaatisesti.
Suljettu taas perustuu siihen että määräajoin ECU,n ohjelman mukaan poltetaan
lisäämällä polttoaineen syöttöä jolloin palaminen tapahtuu.
HAAPANEN TIMO
26.08.2016 11:35
Mullakin on Obd lukijalla mitattua tietoa Transporterista joka ei lämpene sitten millään. Talvella Webasto käy koko ajan ja lämpö ( todellinen ) n. 60° Kesälläkin nokka täysin peitetty, flekti ei käy koskaan.
Taitaa ECUlta jäädä polttamatta jos moottori on kylmä.
http://www.hestec.fi/chiptuning/egr/
''EGR venttiilin sulkemisen haittapuolena on pakokaasupäästöjen (NOx) lisääntyminen ja moottorin hitaampi lämpeneminen. Kovalla pakkasella moottori ei mahdollisesti saavuta lainkaan normaalia käyntilämpötilaansa.''
@timppa
VIRTA URPO
02.09.2016 20:51
Nyt yli 2 tkm takana ja hyvin pelittänyt. Jotenkin ykkösellä kiihdyttäessä ja samalla kääntyen hieman tuntuisi sellainen lievän nykivä pehmeä kiihdytyksessä. Suoraan lähtiessä vielä lievempää. Normaalissa ajossa ei mitään eroa. Ainoastaan nuo ketun hännät jääneet pois kiihdytyksissä. Varsinkin pintakaasu kiihdytyksissä ennen tuli komeat ketunhännät,nyt ei mitään. Ja tuo alkava egr ongelma jäi pois. Ei savuta sitä sini harmaata kirpeet kylmänä. Aikoinaan kaikki egr ja ymp.osat vaihdettiin kovan taistelun jälkeen ( Delta). Testi jatkuu.
TURUNEN HEIMO
23.09.2016 21:13
Kokemusta on nyt riitävästi. Otin kymppitonnin kulutukset tilastoistani ennen ja jälkeen tulppauksen ja kaasuläppäkotelon vaihdon. Näin sattumukset eivät vaikuta tuloksiin.
Moottori toimii erinomaisesti, tyhjäkäynti tasaista ja veto hyvää. Lämpö on normaali myös ecusta saadun tiedon mukaan.
Kiinnostavinta on kulutuksen lasku vajaa puoli litraa.
Wahlerin kotelo vaihtui MagnetiMarelliin joka on rakenteeltaan fiksumpi. Tulppa oli helpointa vaihtaa samalla kun kotelo oli irti ja eihän tuo maksanut iipeissä kun vitosen. Eli minulla se tuli jäähdyttimen jälkeen eihän egr llä ole enää merkitystä. Ailipaineletkun tulppaamalla se ei aukene lainkaan.
Olen tyytyväinen saamiini tuloksiin ja itse tehtynä kustannus oli kohtuullinen.
VIRTA URPO
25.09.2016 11:59
Ihan komeesti pelittänyt jo 3 tkm pelkällä tulpalla. Tietty nyt selvinnyt , että nämä -07 ,-08, -09 ehkä -10 kone vielä tällä mekaanisella. Noin minuutin kylmäk.jälkeen hieman muuttaa koneen kiertoksia korvakuulolka. Mittarissa ei huomaa. Miksi muuten vaihdoit sen ilmaventtiilin ? Oliko jo tukossa?
TURUNEN HEIMO
26.09.2016 11:15
Alkuperäinen vika oli kaasuläppäkotelosssa. Sen eletroniikka lähetti vikakoodia.
Ei se saksalainen aina aina onnistu vaikka asialla iso firma. Ikäänkuin rakenne olisi suunniteltu imenään vettä.
Jäähdyttimestä tuleva putki oli siisti vain väriä dieseltummaksi muuttanut.