Pakokaasujen kierrätyksestä

TURUNEN HEIMO 24.09.2015 19:23

Käyttäjän lisäys viestiin 24.9.2015 klo 19:24:15 Pahus mitä saattuikaan.

TURUNEN HEIMO 24.09.2015 22:52

Olipa huono aloitus. Tuo egr on aiheuttanut aikalailla ongelmia ja joitain asioita on jäänyt kohtalaisen epäselväksi. Luulisi että matkailuautot selviävät egr-ongelmista helpolla kun niillä ajetaan pitkiä matkoja kohtuu reippaastikin. Kuitenkin netissä valittajia ovat nimenomaan meikäläiset. Paljolti kaiketi siksi kuin Fiiu on se valtamerkki. Siksisipä jokunen kysymys. Millä kierrosluvulla kierrätys loppuu, jos se on päällä vielä parissa tuhannessa on niin peli on menetty ilman muuta? Jotta ongelmilta pelastuisi ja olisi kovakorvainen maailman pelastumisen kannalta, kumpi parempi, tulppaus vai ohjelmallinen? Itse pakokaasuventtiilin voi kaiketi putsata, sehän on vain mekaniikkaa ja painetta, yli vai ali? Se läppäkotelo tuntuu olevan herkkänahkainen. Onko kukaan onnistunut se kuuraamisessa kuntoon? Vielä ei vaivoja ole ja jos ja kun se iskee ollen meidän fiiun eka vika, oilsi kiva tietää jutusta lisää. Onko kukaan syöttänyt autolleen mitään "vitamiineja" ennaltaehkäisevässä mielessä? Valikoimat ja purkkien kehut kyvyistään ovat melkoiset.

ASIKAINEN MATTI 25.09.2015 11:21

Kun tuo Wahlerin valmistama kapine alkoi autossani kiukutella, niin näillä palstoilla olleiden kirjoitusten antamilla vinkeillä tilasin Magneti Marellin valmistaman osan (Drosselklappe inkl. Dichtungen und Kabel) Axel Augustinilta Saksasta. Perjantaina tilasin ja seuraavana perjantaina se tuli. Sarjan hinta tiivisteineen, kaapaleineen ja postikuluineen oli n. 260 €.

Vaihtotyöstä oli hyvä kuvallinen ohje pari vuotta sitten tällä palstalla ja se löytynee sopivalla hakusanalla. Lainattuani työssä tarvittavan käyrän 13 mm:n lenkkiavaimen ryhdyin vaihtamaan osaa. Suurin osa työajasta meni keulan purkamisessa pähkäilyyn, miten osat saadaan irti ja siksi kokonaisaikaa kului n. 4 tuntia. Vaihtotyön jälkeen olemme tehneet n. 1500 km:n lomareissun ilman ongelmia.

Poistettu Wahlerin kaasuläppäkotelo oli pakokaasukanavan yhtymäkohdasta tosi likainen (ja varmaan koko putki imusarjaan saakka), mutta kanava säätöläpän kohdalta oli jokseenkin puhdas ja vain hieman kostea. Säätöläppä oli herkkäliikkeinen, joten toimintaongelman täytyy olla elektroniikan puolella. Itse säätöelektroniikkaa en ole vielä purkanut, koska minulla ei ole työssä tarvittavaa reiällistä Torx-avainta.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.9.2015 klo 15:07:36 PS

Fiat Ducato 2.3 v. 2007/2008

Käyttäjän lisäys viestiin 25.9.2015 klo 15:08:51 PPS

98000 km

KNUUTILA ARI 25.09.2015 12:43

Olisi selventävää, jos näissä keskusteluissa ilmenisi autonikä ja kilometrimäärä. Ps.syksy saa ...rassatkaa vesikourun kulmasyvennyksistä vedenpoisto putket auki ettei vesi tulvi väärään paikkaan...!

JANHONEN MATTI 25.09.2015 12:46

Onkohan kukaan kokeillut puhdista venttiiliä ultraäänipesurilla ja jos niin millaisia tuloksia on saanut?

Noiden hommaan sopivien ultraäänipesurien hinnat vaihtelee 50 euron kahta puolta.

ASIKAINEN MATTI 25.09.2015 16:36

En usko, että puhdistuksesta on mitään hyötyä, sillä venttiililäppä on puhtaalla alueella ja toimii herkästi. Sitäpaitsi koko putki kaasujen sekoituskohdasta imusarjaan saakka on varmasti tahmean noen likaama.

VÄLIAHDE JUSSI 26.09.2015 12:38

Olihan 60 luvulla Panhard jossa piti olla tuo pakokaasun kierrätys. Muuten muistelen että,se ei ollut kummmoinen räppänä.

TURUNEN HEIMO 26.09.2015 17:21

Panhardissa oli ilmajäähdytteinen kaksipyttyinen bokseri. Mitä se kierrätyksellä olisi tehnyt? Putkihäkkyrä oli lämmitystä varten.

TYNKKYNEN MAURI 26.09.2015 18:41

Meillä on Transit Hoppy -06 siinä on alipaine vain imulla toimiva EGR,ei siis mitään sähkötoimintoja,Fordi savutti kiusallisesti, putsattiin EGR korjaamolla ja jonkin ajan kuluttua tein saman itse,eipä auttanut asiaa,otin imupillin irti jolloin venttiili ei aukea lainkaan,nyt ei savuta,eikä hälytä mitään häiriöitä.Nyt ollaan ajettu sen jälkeen n.15 tuh km ja toimii,saa nähdä seuraavassa katsastuksessa mitä mittarit näyttää, polttoaineen kulutus ei ainakaan lisääntynyt, vai onko 2.0 Fordin kulutus kohdillaan siistillä matka-ajolla 8.3 l/100 km ? MAUKKI

JANHONEN MATTI 26.09.2015 19:25

Mittari ei näytä mitään, kun NOX-arvoa ei mitata.

VÄLIAHDE JUSSI 26.09.2015 19:44

Heimo Juuri tuon kaksitahtisuuden vuoksi,sen järjestelmän sanotiin siinä olevan mainoksissa.

TURUNEN HEIMO 26.09.2015 21:14

Panhard oli nelitahtinen, kone muistutti tuon ajan boksereita, cv2, Bmw 700..

IPATTI VEIKKO 06.10.2015 14:27

Ammattilaiset sanovat ettei ole mitään järkeä yrittää puhdistaa sitä venttiiliä. NOKEA on muuallakin ja sitä ei todella saa pois. Mutta eihän kukaan kiellä omaa laitetta rassaamasta. Jos vaihdat nyt uuden, ovat pakokaasuarvot vielä vuoden päästä yli normaalin. Kokemusta on henkilöauton kanssa.

JANHONEN MATTI 06.10.2015 15:26

Nokea on muuallakin ja vallankin jos venttiili vuotaa, jolloin se "toimii" koko kierroslukualueella, mitä se kunnossa ollessaan ei tee.

JOKINEN REINO 08.10.2015 09:53

On järkeä puhdistaa se venttiili ,jos on pahasti nokinen ,mitä se harvoin on. Vaan venttiilistä eteenpäin, koko putkisto kannen imuaukot mukaan lukien , on ne paikat minne noki kerääntyy. Ammattilainen voi olla sitä mieltä ,että nokea ei saa millään pois,olen eri mieltä. Otin omasta autosta tuon venttiilin jälkeen olevan putkiston ,ja imusarjan irti. Nokea oli kohtalaisen paksu kerros ,mutta irtosi helposti. Työvälineenä puhdistuksessa käytin pullo ja hammasharjaa, vain pieneen osaan putkea MAP anturin kohdalle käytin puhdistusliuosta ,kun siinä kohtaa noessa oli öljyä seassa . Auton mittarissa oli 87000 km, kun tuon askareen tein . Muuten homma oli helponlaista, vaan konehuone tuppas oleemaan ahtaan puoleinen . Takuuvarmasti kone saa happea aivan eritavalla ,mitä ennen putsausta.

VÄLIAHDE JUSSI 08.10.2015 16:13

Tuosta Banhardista sen verran vielä että. En tosijankaan siitä tiedä mitään muuta kuin, ulkonäön ja räppänä mäisyyden ja tuon pakokaasujen kierrätys mainoksen muista ja onko/oliko,sitä siinä edes ollenkaan siitäkään, en osaa sanoa mitään.

JANHONEN MATTI 08.10.2015 17:25

Oli Banhardissa osittainen pakokaasun kierrätys.

Osa pakokaasusta kiersi sisätilan kautta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.