Matkailuauton renkaanpaikkaus

KOSKINEN MARKKU 20.09.2015 17:29

Kenellä olis kokemusta renkaan paikkaus kompressori/paikka aine systeemistä.Tekeekö sillä mitään vai heittääkö vesilintua koko höskällä.Onhan siinä kylläkin kompressori jota voi käyttää.Nykyään kun ei näissä uudemmissa matkailuautoissa ole vararengasta,tulee vaan mieleen että mitäs sitten jos rengas tussahtaa jossain korvessa. Markku

TURUNEN HEIMO 20.09.2015 17:57

Pieni pistoreikä kyllä paikkaantuu mutta esmes terävän kiven ei. Ei se ole vararenkaan veroinen. Lähipiirissä pari tapausta, ruuvinreikä onnistui, kivennirhaus ei. Helpointa on kun on vakuutus, soitto ja odottelua. rengas joko paikataan, käytetään paikkauksella, vaihdetaan tai viedään koko auto korjaamolle.

Aiheesta sivuun, miten vaihtaa integroidun Carthagon eturenkaan jos toispuoleista nostoa ei sallita koska silloin tuulilasi voi haljeta.

VÄLIMÄKI JARMO 20.09.2015 18:15

Niinhän sitä sanottiin detlefsistäkin,mä oon nostanu kun on ollu tarvetta,eikä mitään oo tapahtunu. ,JV

LEPOLA SAKARI 20.09.2015 18:42

Minulla on täysintegroitu Rapido ja ei ole tuulilasi haljennut vaikka olen renkaat vaihtanut syksyin ja keväin yksi kulma kerralla nostettuna. Ei myöskään ohjekirjassa kielletä nostamasta.

HAUTANIEMI ARJA-TARU 20.09.2015 20:05

Kai sillä kompressori/paikka-aine yhdistelmällä jotenkin pärjää sulan maan aikana. Mutta otaksun että suihkepullosta ei tule mitään ulos pakkasella.

/Kallu, Tarun miäs ja autokuski

VÄLIAHDE JUSSI 20.09.2015 20:28

Vararengas on poikaa,kyllä se onnistui ainakin minulla pakkasta oli ainakin -20 möniät sisään ja menoksi varovasti seuraavalla huoltsikalla ilmaa sisään n15km päässä oli.

Käyttäjän lisäys viestiin 20.9.2015 klo 20:31:26 Vaihdon myöhtemmin kokoakselin renkaat.

POIKULAINEN ESA 20.09.2015 20:35

Heitä se paikka-aine lepikkoon ja säilytä kompressori. Näin minäkin tein. Vararengas mukaan ja sillä mukana tulleella kompuralla lisää ilmaa jos tarvii renkaaseen. Tarkistan vararenkaan ilmanpaineet joka kevät mutta se pieni varakompura mukana on ihan käytännölllinen myös muksujen ilmapatjojenkin täytössä.

VEIJOLA ESA 20.09.2015 21:00

Raskaan integroidun auton renkaan vaihto onnistuu hätätilanteesa. kahdella pullotunkilla, toinen mielelään 2 t tunkki, joka asetetaan runkopalkin alle ja toinen mahd. pienikokoinen pullotunkki tai hallitunkki, joka laitetaan tukivaren alle. Ensin tunkataan runkoa hieman ja sitten kohotetaan rengas tukivarren alta irti maasta. Näin runko ei kierry paljoa, joten lasikin pysyy ehjänä.;-)

NYYSSÖNEN KAJ 21.09.2015 09:12

Onkos Cahtagolla kielletty ajaa vain yhden renkaan kokoiseen reikään asvaltissa. Ikkuna kun voi mennä rikki.

Osta auto!

VALTONEN MARTTI 21.09.2015 09:34

Kaj kyllä tietää ilman selittämistänikin että siinä tapauksessa auton jousitus lieventää tapahtumaa huomattavasti. Ei siis ole verrattavissa nostamiseen:-))

TOIVONEN MARTTI 21.09.2015 10:06

Oli pakkasta yli 25 astetta kun oltiin aikanaan jossain Someron takamailla. Skodasta rengas tyhjäksi. Auton sisällä lämpimässä ollut paikka-ainepullo täytti renkaan melkein täyteen. Vararengaskin oli mutta en ryhtynyt vaihtamaan kun paikka-aine toimi.

Kotona aloin vaihtaa rengasta, ei mutterit auenneet. Meisselillä mutterit halki ja sain renkaan vaihdettua. Siellä Someron korvessa ei vaihto olisi millään onnistunut joten paikka-aine pelasti pahasta pulasta.

Vein auton kumikorjaamoon jossa renkaat oli viimeksi vaihdettu, eivät saaneet sielläkään auki ilman ylipitkää jatkovartta ja pitkää ahertamista. Työnjohtaja kirosi ukkosena kun totesi että omat miehet oli kiertäneet mutterit kiinni ilmapyssyt järjettömällä asetuksella.

mot

NÄÄTSAARI JUHANI 21.09.2015 10:09

Kokemukseni mukaan Autoliiton Plusjäsenyys on ainoa varma " renkaanpaikkausmenetelmä". Terävä kivi rikkoi asuntoauton takarenkaan etelälapin metsätiellä liki sadan kilometrin päässä edes jostain. Vararengas oli mutta Fiatin tunkki hajos alle. Oli paikkauspullo ja kompressori mutta ei ois riittänyt rikon paikkaamiseen.Soitto autoliiton palvelupuhelimeen ja alle kahden tunnin apu oli paikalla tunkkeineen,lankunpätkineen ja osaavana!

HAAPANEN TIMO 21.09.2015 10:37

Ei tarvitse olla lainkaan autoliiton jäsenenä saadakseen tuon palvelun. Karavaanarina sen saamme me kaikki täältä: http://www.karavaanarit.fi/jasenyys/jasenedut/karavaanarin-tiepalvelu/

Vastaava on Falckilla, mutta se on autokohtainen. Etuna vanhemman auton omistajille on että siina ei ole ulkomailla ajettaessa 10 vuoden rajoitusta autolle.

Lisäksi sen voi maksaa ulkomaanmatkan pituuden mukaan myös esim. kolmeksi kuukaudeksi tai puoleksi vuodeksi.

Karavaarin tiepalvelu on mukava kun perheessä on useampia autoja, mutta jos sillä vanhalla autolla lähtee ulos, on Falckin sydeemi edullinen ottaa pätkänä matkan keston mukaan.

http://webshop.falck.com/fin/tieturva-tiepalvelu

@timppa

TOIVONEN MARTTI 21.09.2015 11:08

Timppa, pelästytit meikäläisen osin suotta. Tuo Autoliiton kautta otettava vakuutus on voimassa ulkomailla siihen asti kun auton ensirekisteröinnistä on kulunut 15 eikä 10 vuotta.

"Voimassaoloalueella ulkomailla matkanjatkamispalvelut koskevat Suomessa yksityiskäyttöön rekisteröityjä em. ajoneuvoja, jotka on ensimmäisen kerran otettu käyttöön alle 15 vuotta sitten."

Ensi keväänä täytyy sitten ottaa tuo Falckin turva kun auto täyttää 15 v. Jos vielä johonkin ulkomaille tästä pääsee ja ehtii.

mot

HAAPANEN TIMO 21.09.2015 13:04

Ei kun jumankauta mun autoni onkin niin vanha, 2001 ja helmikuu. Eli ensi vuonna lähdetään Falckin pätkäturvalla rinnakkain vaanariturvan kanssa. Kolmen kuukauden pätkä ei kallis ole.

Imankos olin messuilla autoja katselemassa:))

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 21.09.2015 13:35

Minä olen soittanut lähimmälle rengasliikkeelle ovat tulleet auton luo tai olen ajanut liikkeen luo (kun takarengas posahtaa, paripyörät) ajo useimiten mahdollista vaikka vähän hitaammin. Muutoin IF lasi ja hinausvakuutus.

Ei ikä eikä painorajoitusta. Hinauksessa nostettava takapyörät ilmaan tai irroitettava kardaaniakseli.

SUOMI SEPPO 21.09.2015 14:49

Tuollainen kohta karavaanarin vakuutusehdoissa:

"Vaihtotyö renkaan hajotessa edellyttäen, että ajoneuvossa on mukana asiamukainen vararengas, vararenkaan kiinittämiseen sopivat kiinityspultit ja työhön mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut. Mikäli rengasta ei ole mahdollista vaihtaa tapahtumapaikalla, Karavaanarin tiepalvelu-jäsenyys kattaa ajoneuvon hinauksen lähimmälle Karavaanarin tiepalvelukeskuksen määrittelemälle asiamukaiselle korjaamolle."

Mitenkä käy kun ei ole vararengasta vaan paikkauspullo ja allaoleva rengas totaalisesti hajonnut ? @seppo

TERVO JARI 21.09.2015 15:57

Seppo, miksi täältä kysyt ? Kysy sieltä mistä tuon vastauksen sait ja ke saamasi vastaus muille ...

Ps. Tiedät kyllä mistä kysyä ...

Käyttäjän lisäys viestiin 21.9.2015 klo 15:58:29 .

Nää kännykät...

ke = kerro

SUOMI SEPPO 21.09.2015 22:42

Kopioitu : http://www.karavaanarit.fi/@Bin/123854089/Karavaanarin+tiepalvelu+ehdot+2015.pdf @seppo

HESSE PAAVO 22.09.2015 08:51

Minulla on tälle kesälle kahteen otteeseen kokemusta tiepalvelusta. Ensin meni Kuopiossa moottori, hinasivat Rinta-Joupille ja antoivat henkilöauton, että päästiin kotiin Espooseen. Auton palautin Espoossa, kun korjaus venyi.(6vk) Auton haku junalla (kasko maksoi sen) ja matka jatkui hetken aikaa kunnes meni rengas. Kävivät noutamassa sen huoltoautolla ja rengas vaihdettiin pajalla. Itse maksoin vaan pelkän renkaan. Auto on -08 mallinen ja ilmeisesti alkuperäiset gummit, joten pitää varmaan vaihtaa kolme muutakin.

TERVO JARI 22.09.2015 11:09

Kopio: Vaihtotyö renkaan hajotessa edellyttäen, että ajoneuvossa on mukana asianmukainen vararengas, vararenkaan kiinnittämiseen sopivat kiinnityspultit ja työhön mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut. Mikäli rengasta ei ole mahdollista vaihtaa tapahtumapaikalla, Karavaanarin tiepalvelu –jäsenyys kattaa ajoneuvon hinauksen lähimmälle Karavaanarin tiepalvelukeskuksen määrittelemälle asianmukaiselle korjaamolle.

Kopio loppu.

Tuossa vastaus linkistäsi mutta tyhjetävää vastausta tuo ei kysymykseesi anna koska kaikki autot eivät omaa vararengasta joten olisi ollut parempi että olisit ottanut autoliittoon yhteyttä ja tiedustellut asiaa ja laittanut autoliiton vastauksen tänne kaikille luettavaksi eikä vain pallotella linkeillä joista ei vastaus käy selvästi ilmi ....

Mutta ihan kuten haluaa, itse kuljen vararenkaan kera liikenteessä.

NIITTYARO TAPANI 22.09.2015 11:57

Onhan niissä vararengas kun ostaa moisen, niin tein minäkin enkä ole katunut.

Se "vaahto" ja kompressori toimivat jos on vaikka naula mennyt renkaaseen mutta jos rengas tyhjenee etkä huomaa tai pysty siihen pysähtymään niin silppurenkaalle niistä ei ole apua.

Itselleni kävi hieman köpelösti kohta uudella autolla kun rengas tyhjeni enkä arvannut sen äänen kuuluvan omasta autostani vaan arvelin lähteeksi vieressä ajavan venäläisen rekan. Kun tajusin tilanteen oli jo myöhäistä ja rengas oli valmista tavaraa laiturin reunaan iskunvaimentimeksi, jos siihenkään. Olin tähän autoon ostanut lisävarusteeksi vararenkaan ja sillä matka jatkui pienen mutta hartaan kiroilun jälkeen.

Ovat sen Ducaton ohjaus geometrian saaneet niin hyväksi jottei renkaan tyhjeneminen tuntunut ohjaukseen (kyseessä oli eturengas) mitenkään, ei niin hyvä sekään tällaisessa tapauksessa.

Suosittelen noiden taikatemppujen lisäksi vanhanaikaista vararengasta joka ainakin omaan takatalliini mahtuu mainiosti.

NIITTYARO TAPANI 22.09.2015 12:00

Jos vaan lämppäri toimii niin lämmitä se suihkepullo ja taas truuttaa!

HÄMÄLÄINEN MARKKU 22.09.2015 12:28

Sanotaanhan ehdoissa selvästi: Jos matkanjatkamispalveluiden piiriin kuuluvan ajoneuvon käyttö estyy teknisen vian, vaurioitumisen, tieltä suistumisen, polttoaineen loppumisen, väärän polttoaineen tankkaamisen tai rengasrikon vuoksi lähtöpaikalla, matkan varrella tai määränpäässä,

Renkaan vaihdosta sanotaan: Vaihtotyö renkaan hajotessa edellyttäen, että ajoneuvossa on mukana asianmukainen vararengas, vararenkaan kiinnittämiseen sopivat kiinnityspultit ja työhön mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut. Mikäli rengasta ei ole mahdollista vaihtaa tapahtumapaikalla, Karavaanarin tiepalvelu –jäsenyys kattaa ajoneuvon hinauksen lähimmälle Karavaanarin tiepalvelukeskuksen määrittelemälle asianmukaiselle korjaamolle.

Jos ei ole vararengasta, niin eihän sitä voi vaihtaakkaan, ellei avuntuojalla ole sellaista.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.9.2015 klo 12:39:24 Kysyin vielä autoliitosta ja vastaus on ellei autossa ole vararengasta, se hinataan lähimmlle palvelukeskuksen määrittelemälle korjaamolle. (Aiemman kokemuksen mukaan [väärä tankkaus] nevottelimme paikan, eli minä itse etsin minne viedä ja Autoliitto maksoi hinauskulut )

JOKINEN REINO 24.09.2015 11:54

Jos ajaa ympäri vuoden, ei tarvitse hankkia vararengasta erikseen ,vaan talvella yksi kesäkumi konttiin ja kesällä talvikumi. Kun voi olla että sitä ei koskaan tarvi , ja jos sitten tarvis tulee , sillä nilkuttaa kyllä ihmisten ilmoille. Näin ei pääse vararengas happanemaan, kun on kierrossa mukana. Näin olen itse ratkaissut pulman. Mukana on kuitenkin paikkaus liemet , kaksi 12. voltin kompuraa , kaksi 8.tonnin pullotunkkia , jämerä hylsy vääntövarsineen ja vielä pari palaa vaneria ettei tunkit uppoa maahan. On mukana se pakun oma tunkki myös , mutta se on vaarallinen vempain . Itse nostan renkaita vaihtaessa saman puolen etu että takapyörän yhtä aikaan ylös ,en lasivaurion vuoksi vaan kun siitä ei ole haittaa, ja voi olla että se säästää asuinkopin saumoja ?

JANHONEN MATTI 24.09.2015 17:08

Noista pyöränmutterista hieman.

Oma käytäntö on se, että en lähde matkalle jos pyöränmutterien kiristys on rengasliikkeen jäljiltä. Pulttipyssyn momentti on mitä on. Momenttiin veto tarkoittaa yhtämittaista liikettä siihen saakka kun säädetty momentti saavutetaan, eikä mitään hakkaamista.

Kun itse kiristää mutterit niin tietää, että ne saa tien päälläkin tarvittaessa auki.

POIKULAINEN ESA 24.09.2015 17:40

Kun itse kiristää mutterit niin tietää, että ne saa tien päälläkin tarvittaessa auki ja vaimokin jos tarvis on. Itse vedän momenttiavaimella 120Nm pultit ja hyvin pysyy. Kerran vaihto rengasliike pyörän ja kotona tarvi 2-metrin putkenpätkän avuksi että sain ne pultit irti. Eihän siinä hajoa kuin kalusto/selkä. Ei järjen häivääkään kiristyksissä liikkeen jäljiltä.

TURUNEN HEIMO 24.09.2015 19:22

Vuosien saatossa olen vain pari kertaa törmännyt momenttipuikon käyttöön rengasliikkeissä. Joku on vielä sen jäljiltä tarkastanut momenti avaimella. Ikävä kyllä se on asentajakohtaista, liikkeisin pesiytyy jos minkälaista tuhertajaa. Teräsvanne voi sairaan kovan momentin kestää mutta alumiini voi muuttaa muotoaan. Yhtäkaikki olet tien päällä kusessa jos yrität vaihtaa vararengasta.

VEIJOLA ESA 24.09.2015 19:24

....ja n.100 ajokilometrin jälkeen vielä tarkistuskiristys eritoten aluvanteille :-)

VALTONEN MARTTI 24.09.2015 22:10

Lainaus:

"Teräsvanne voi sairaan kovan momentin kestää mutta alumiini voi muuttaa muotoaan."

...pääsääntöisesti näin on muttei se teräsvannekaan duinkaan kestä vaurioitumatta suuria momentteja. Vaurio vain ei näy mutta mutterit pyrkivät yllättäen löystymään.

Toinen asia aluvanteet. Ainakin omassa autossani pyöränpultit ovat se heikoin kohta. Ne venyvät aika pienestä ylikiristyksestä uusiin mittoihin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.