Dugato 2,3 vm. 2015 vakionopeussäädin

LANKINEN RAUNO 17.09.2015 16:36

Oletko kiinnittänyt huomiota vakionopeussäätimen toimintaan. Vakkari ei ole entiseen vm. 2010 verrattuna enää vakkari, koska nopeus vaihtelee paljon. Tämä ilmenee erityisesti mäkisillä tieosuuksilla. Laskettaessa mäkeä alas nopeus karkaa huomattavasti asetetun nopeuden yli, ( ei ollut entisessä autossa yhtä selvä, ilmeisesti moottori jarrutti enemmän.) kun tullaan tasaiselle tai seutaavaan ylämäkeen kestää kauan ennenkuin mootori lähtee uudestaan vetämään, nopeus ehtii pudota reilusti alle asetetun ( 7- 10 km/h). Auto ollut tietokonepäivityksessä, ei tapahtunut muutoksia. Huolto levittelee käsiään. Lienee uuden 6 moottorin ominaisuus ei vika. T. Rauno.

PUSSINEN JUKKA 17.09.2015 22:08

Jep samanlainen epätasanopeuden säätö on minunkin 2015 Ducatossa. Jos saat sen jotenkin kuntoon, niin raportoi tänne muillekin tiedoksi.

vm 2004 tehdasasennettu Ducaton vakkari sensijaan oli hyvä ja tarkka.

Viimetalvena havaittiin tämän uuden automaatti-ilmastoinnissa kenkku ominaisuus. Aluksi auto lämpiää siihen mitä on asetettu. Hetken päästä kun sisätila jäähtyy, niin eipä mokoma enää alakaan uudestaan lämmittämään vaan hönkäilee haaleaa, vaikka mitä tekisi. Ei ole valtuutettu korjaamo osannut tätä korjata.

SALO JYRKI 18.09.2015 09:59

Taitaa olla tehot vähissä,mutta ennakoi vähän ja paina kaasua kun mäki tulee. Ps.3-litraisessa ei ole ollut tätä ongelmaa (-08)ja kun toi robotti vielä hoitaa ton vaihtamisen on ilo lasketella.

LUOTO KARI 20.09.2015 17:25

Sama ongelma on jo 2013 mallin 2,3:ssa (109kW/146hv). Eikä ole teho-ongelma, koska edellisessä (saman kokoisessa) autossamme oli pienempitehoinen 2,3 moottori, joka jaksoi tarkasti pitää vakkariin säädetyn nopeuden mäkisessäkin maastossa. Luulisi, että olisi ohjelmoitavissa, mutta kuten aloittajakin toteaa, huollossa levitellään käsiä ja tarjotaan tietysti myös tuota "tehot ei riitä" -tarinaa. Yritin myös taannoin Fiat Professionalin kautta viedä asiaa eteenpäin, mutta siitäkin jäi luu käteen.

SUOMALAINEN RITVA 21.09.2015 16:20

Meillä sama ongelma mutta lisäksi ku vakkari on päällä alkaa himmeästi palamaan suodattimen varioitus valo että olis polttoaine suodtimessa vettä ja hehkuu myös moottorin merkki valo josa munalukko kuva ja kun sammuttaa vakkarin himmeänä palavat merkki valot sammuavat myös , missä voi olla vika ato on 2013 ajettu 16000km fiijun alustalla T.Rauno

NIITTYARO TAPANI 22.09.2015 11:49

Sama tauti Rahikaisella, ei ole kilometrien myötä korjaantunut vaan on ennallaan noin 2,5 vuotta vanhassa 2.3l Ducatossa. Edellinen noin vuosikymmenen vaihteen malli oli jämptimpi.

Kyselin huollossa ja sanoivat etteivät voi tehdä mitään jota kyllä ihmettelen. Ei se säädin voi olla muuta kuin vanhakantaisesti ilmaistu PID värkki jossa on eroalue, integrointi nopeuden saamiseksi siihen eroalueelle sekä derivointi äkillisiä muutoksia korjaamaan kuten ylämäen alkua. Mielestäni se derivointi osa on unohtunut kyydistä, ehkä tämä on se halpa malli?

Nythän tuo minun värkkini ainakin mäen alkaessa antaa vauhdin ensin laskea huomattavasti ja sitten ryhtyy korjaamaan eli integrointiosa toimii, se kuitenkin jatkaa mäen loputtua sitä mäennousua polttoaineen syötössä ja nopeus kasvaa reilusti 10 km/h yli asetetun kun se pitkässä mäessä on jo suunnilleen saavuttanut sen asetetun nopeuden. Jos on nyppylä niin kun alamäki alkaa kohta ylämäen loputtua niin sitten vasta vauhti lisääntyykin huimasti kunnes se kone huomaa virheen ja lopettaa syötön.

Olen oppinut noissa kohden painamaan nappia ja se ylimääräinen vauhdin lisäys loppuu siihen vaan mikä automaatti sellainen on mitä pitää neuvoa alvariinsa.

TOIVONEN MARTTI 22.09.2015 12:53

Käyttäjän lisäys viestiin 22.9.2015 klo 12:59:06 Peijakas, putos kirja enterin päälle...

Niin siis jos tuo vakkari on tuohon autoon olennaisesti kuuluva osa niin eikös siihen sitten ole ohjelmointimahdollisuutta jolla säädettäisiin sen toimintaa?

Mulla on 2.8 JTD koneella olevaana autoon jälkiasennettu Gold Cruise -vakkari jossa muistaakseni 10-pykäläinen säätö tuolle reagointinopeudelle. Tosin se mulla on tällä hetkellä hitaan reagoinnin asennossa ja mäkimaastossa toimii juuri tuolla lailla hitaasti kiihdyttäen ja sitten myös alamäessä hitaasti hidastaen. Mutta siis säätömahdollisuus on jos sitä haluaa käyttää ja luulisi tuossa alkuperäisessäkin sen mahdollisuuden olevan. Samaa moottorinohjaushommaahan se vakionopeuden ylläpitokin on.

mot

TOIVONEN MARTTI 22.09.2015 15:20

Raunolle vielä tiedoksi että tuo ilmeisesti tyyppivika. Netistä löytyy esim.: "Ducato Instrument Cluster I thought it may be worth sharing this with you all for information. Our Tio RL Euro Five 3.0 Ducato recently had a fault that was repaired under warranty by our excellent Fiat Professional Dealer - Ford & Slater.

While travelling back from our latest trip with the cruise control on the airbag warning light started to flicker intermittantly before coming full on after a few miles. Also the engine warning light started to flicker faintly. Our immediate concern was that the air bags had failed and we had engine or alternator issues. However after doing some self diagnostics it became apparent this only happened when the cruise control was on.

I contacted Ford & Slater who asked to see the vehicle ASAP. They diagnosed the problem as being the combined Instrument Cluster Back Panel / Computer Module. They replaced it and re-flashed the ECU, keeping the Tio for one and a half days. Luckily our Tio is still under warranty.

I looked on motorhomefacts.com and a Fiat forum and this is a known issue on the Euro 5 Vans. There may have been a faulty batch of clusters. The symptons we experienced being typical of a gradually failing cluster.

Any of you with Euro 5 vans with cruise control may want to check yours before the warranties run out. Ours failed at 18 months.

Best wishes ...Will Brudenell"

Jos ei Lontoon murre taivu niin tuossa kuvataan sama vika, airbagin varotusvalo ja moottorinohjauksen varotusvalo hehkuu himmeänä kun vakkari on päällä. Vika oli löytynyt instrumenttipanelin ja keskustietokonemodulin yhdistelmästä eli liikkeellä sarja viallisia kojetaulupaneeleita.Hajoavat hitaasti ja tuo on yksi oire. Netistä löytyneessä tapauksessa takuu korvasi kun auto oli vasta 18 kk vanha.

mot

SUOMALAINEN RITVA 23.09.2015 16:13

Kiitos mot , kävin tänään merki huolon "pojan" tykönä ja hän laittoi maahantuojalle viestin ja sanoi on tyyppi vika on ollut useita mittari vikoja juuri tämän kaltaisia ,katsotaan mitä maahan tuoja tekee ,takuu kun on loppunut 5kk sitten T.Rauno

TURUNEN HEIMO 24.09.2015 11:29

Takuulla ei ole mitään lainvoimaa kun se on loppu. Jos jotain korjataan "takuuseen" sen loppumisen jälkeen niin kyse on tuotevastuusta. Ei kenenkään fiksuudesta. Valmistajan tuotevastuu jatkuu tietyn osan oletetun kestojan. Vakkari varmaan niitä viimeisiä jotka hajoavat.

SUOMALAINEN RITVA 24.09.2015 15:53

Tänään tuli tieto maahantuojalta mittaristo korvataan ,tyyppi vika T.Rauno

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.