Ruhtinaallinen tila ja nolo tunnustus
TOIVONEN MARTTI
17.09.2015 14:20
Vuoden 2001 Ducato eli siis 230 -malli. 'Ducato' tarkoittaa suomeksi 'ruhtinaskunta'. Siis ruhtinaalliset tilat? Auton suunnittelijalla lienee ketunhäntä kainalossa ainakin akun paikkaa miettiessä. 21,5 cm etureunastaan korkeaan tilaan on sovitettu 20 cm korkea akku ja siihen vielä erillinen pohjalevy ja muovikansi päälle. Takimmaiseen eli +napaan on vielä asunto-osan tekijän toimesta lisätty monta johtoliitosta, aurinkopaneelista, hupiosan keskuksesta jne. Takimmaista napakenkää ei näe muuten kuin peilin kanssa. Mutta jos yksi käsi pitää peiliä ei toinen mahdu avaimen kanssa samaan tilaan. Miten vaihdan akun kun siitä aika jättää?
Ensin irrotan etuosan vaakalistan, etuvilkun ja ajovalon. Ne lähtee helposti irti. Sitten avaan akun miinuskengän ja akun sivulla olevat 13 millisen avainvälin pultilla kiinni olevat pidikelevyt. Nostan akkua etupäästään ja vedän sitä ulospäin. Samalla revin vahingossa rintapeltiin kiinnitetyn ison pääsulakkeen pidikkeestään. No, sen kotelohan on hajonnut jo aikaisemmin ja ollut kiinni nippusiteillä, ei murhetta. Kun olen saanut akun lähes pystyyn (pluskaapeli estää enemmän liikkeen) otan 3/8 pikkuräikän ja 10 millin hylsyn ja avaan käsikopelolla pluskengän kiinnityspultin. Nyt seuraa hankala vaihe, pluskenkä on jämähtänyt niin tiiviisti kiinni että vain pitkään ja sitkeästi sitä edestakaisin nitkuttamalla se hiljalleen irtoaa.
Ja nyt se nolo vaihe: menen motonettiin ja ostan uuden akun. Mutta ei semmoista runsaat 20 senttiä korkeaa, 35 pitkää ja 17,5 leveää 100 ampeeritunnin mötikkää kuin alkuperäinen Magneti Marelli oli vaan hiukan lyhyemmän (315mm) ja ennenkaikkea kahta senttiä matalamman 80 ah Boschin.
Ja eikun laitan sen suuren pääsulakkeen koteloonsa ja suljen sen nippusiteillä. Sitten vaan kevyesti livautan pienemmän akun paikkaansa. Jätän pois sen muovisen kannen kun sen pituus on väärä, laitan akkukengät kiinni järjestyksessä plus ensin ja sitten miinus. Ja onhan se helppoa kun näkee akun navat ja kädet mahtuu sinne akkutilaan touhuamaan vaikka mitä.
Akun kiinnikkeet kiinni, lyhdyt paikoilleen, koristelista kiinni ja auto käyntiin! Helpopa kuin heinänteko kun tunnustaa olevansa mamis ja raukkis joka ei uskalla edes yrittää tunkea alkuperäisen kokoista akkua tilaan jonka se kokonaan täyttää eikä usko koskaan saavansa akun plusnapaa kunnolla kiinni siellä tilassa mihin kädet ei mahdu.
Jes, olen mamis mutta uskon vakaasti että parempi akku paikallaan kuin ilman akkua.
Taidan lähteä reissuun.
mot
KORHONEN PAULI
17.09.2015 15:50
Jos siihen on jo kerran vaihdettu akku? Ja kun tuollaisen korkeamman akun sai 10€ halvemmalla, niin tottakai semmoinen piti ostaa. Ei sillä väliä vaikka sieltä jotain hajoaakin asennusvaiheessa. Onhan nippusiteet ja jesus-teippi keksitty.
pkk
BACKMAN JUHANI
17.09.2015 16:05
ei se noin vaikeeta ole on tullut vaihdettua reisussa norjan puolella in han heinäkoneen avaimella eli jakarilla kun vanha avvu sano sopimuksen irti eikä muuten ollut mikään halpa 100 amp akku tuolla olavin valtakunnassa altassa 3 vuottasitten juhannuksen jälkeen että sillai!!!!!
HÄMÄLÄINEN MARKKU
17.09.2015 16:06
Minusta tuon akun vaihto 244 versioon oli helppo.
Ajoin akkukauppaan ja sanoin yksi akku, kiitos.
Mies vaihtoi akun eikä minulle tullut edes hiki.
Hintaan ei lisätty vaihtotyötä vaan se sisältyi akun hintaan.
LAUKKANEN MAURI
17.09.2015 16:09
Ihmisten tekemiä nuokin Fiat as.autot on eli korjattavissa!.
AHJOS TIMO
17.09.2015 16:15
Minäkin vaihdatin akun tuolla Markku Hämäläisen menetelmällä edelliseen Ducatooni, joka oli 244-sarjaa. Akkuliikkeen asentaja kyllä sanoi, ettei akun vaihto mihinkään muuhun ole niin hankalaa.
HAAPANEN TIMO
17.09.2015 16:36
Tarkka laitettava se on, mulla sama vuosimalli, mutta vanha akku tuli, ja uusi meni ilman valaisimen irroitusta. Matala malli vissiin.
Mun mielestäni näihin vanhempiin ei kolmen vuodenajan vaanarin kannata turhan isoa edes laittaa.
Reissussa yleensä ajetaan aika paljon ja auto lähtee justiinsa heti käymään kun avainta pyöräyttää. Jos matkalla jäädään paikoilleen paria viikkoa pidemmäksi ajaksi, joutuu akkuun kuitenkin ylläpitolatausta päästämään ellei automaattisesti mene.
@timppa
TOIVONEN MARTTI
17.09.2015 17:06
"Mun mielestäni näihin vanhempiin ei kolmen vuodenajan vaanarin kannata turhan isoa edes laittaa."
Tällä periaatteella minäkin toimin. Jos talvella tulee ajettavaksi on kyseessä ennalta suunniteltu reissu, lohkolämmitin on ja akun latauksesta voi varmistua. Kyllä 80 ah pitäisi riittää. Ducato 2.8JTD on hyvä käynnistymään.
Mutta jos näette mun talvella anelevan käynnistysapua niin ajakaa ohi vaan, silloin on kyseessä oma tyhmyys.
mot
NYYSSÖNEN KAJ
18.09.2015 13:19
" tuolla olavin valtakunnassa altassa 3 vuottasitten juhannuksen jälkeen että sillai!!!!! "
Hum!
Harald V on ollut Norjan kuninkaana jo neljännes vuosisata. tarkkaan ottaen sitten 17 tammikuuta 1991.
Volvossa Starttiakku vedetään kiskoilla ulos autosta kun siihen pitää kajota. Akku 2 x 225Ah Volvo akku, ei tosin Volvon itse tekemä.
POKKINEN TAPANI
18.09.2015 14:57
samanlainen 225ah akku on meilläkin hiivatissa, tosin sijaitsee takakontissa. Vanha oli kuskin jalkatilassa, mutta menin Oulun Akkutaloon ja sanoin myyjällee, jotta haluan kunnollisen akun. Otti vanhan 80ah geeliakun poikkeen, veti uudet piuhat takakonttiin ja kytki myymiinsä aurinkopaneleihin kah oli helppoa kuin heinänteko. Nyt ei tarvitse enää miettiä riittääkö sähkö, pelittääkö invertteri ja puskeeko 100l pakastin riittävästi kylmänhenkeä. Hommat voi hoitaa monella tapaa. Älkää hyvät veljet menkö mihinkään Motonettiin tai vastaavaan Itsepalvelumyymälään. Ammattitaitonen akkujen myyjä ratkaisee hommat yksinkertaisesri. Vitosen suutari tekee kympin vahingon ja tuottaa vain huolta sekä turhaa murhetta.
VÄLIAHDE JUSSI
18.09.2015 19:14
Olen ihan samaa mieltä OulunAkkutalosta löytyy apu ja vielä kohtuu rahalla.
Akku asijoissa.
VALTONEN MARTTI
18.09.2015 19:51
Viime lauantaina veturini Yasa-merkkinen akku täytti 12 vuotta. Ampeeritunteja siinä on jotain 45. Sitä vaan että varmaan on valmistaja jo nurin tai vaihtanut alaa:))