Polttoainetankin korvausilma

TURUNEN HEIMO 17.09.2015 09:36

Tuli ajettua tankki erikoisen tyhjäksi, avatessani korkin kuullui tuima suhaus. Siis tankissa oli kunnolla alipainetta mutta miten sitä sinne olisi kertynyt. Tuleeko korvausilma korkista vai onko tankissa sitä varten venttiili? Olen nähnyt aivan kurttuun imetyn tankin, ilmesesti minulla ei vielä niin ole kun sinne mahtuu ihan kunnolla ainetta. Nyt vain ei ole tilaisuutta tutkia asiaa.

NYYSSÖNEN KAJ 17.09.2015 09:53

"Siis tankissa oli kunnolla alipainetta mutta miten sitä sinne olisi kertynyt."

Olisitko imenyt polttoaineen moottorin läpi pois tankista siitähän syntyy alipaine tankkiin. Vähitellen se korkki kuiteskin falskaa sitä ilmaa tankkiin. Muttä heti ajon jälkeen kun tankkaa eli avaa korkin niin aina on niin kovasti kiinni ettei meinaa liikahtaa mihinkään.

KOSKINEN PASI 17.09.2015 12:16

Mikä auto ?

Integroiduissa esim. Fiatin alkuperäinen korkki on usein korvattu tarvikekorkilla - samanlaisella kuin vesitankin korkki. Lukollisissa tarvikekorkeissa pitäisi olla korvausilmareikä keskellä. Muuan Hyvinkääläinen yritys myi tarvikekorkkeja joissa kaikissa ei ollut reikää - ikävästi meni Fiatin muovitankki ruttuun ja etenkin tankin sisällä oleva jousikiinnitteinen tankkipumppu ja siihen kiinnitetty polttoainemäärän anturi.

Muovitankki palautuu mutta pumppu ei välttämättä eikä se anturikaan...

Nyt on reikä korkissa ja ihan itse tehty.

NYYSSÖNEN KAJ 17.09.2015 13:08

Minulla ihan tarvikekorkki kun hukkasin Scanjan korkin. Minulla Volvossa Scanjan tankki kun se maksoi 1/3 osan siitä mitä Volvon tankki maksoi.

VALTONEN MARTTI 17.09.2015 13:25

Pelkät reiät ei tiettävästi ole laillisia. Pitää olla venttiilisysteemit jotka ei päästä polttoainehöyryjä suoraan ulos. Ajoneuvon ikä tietysti vaikuttaa mitkä säännöt mitäkin koskeee.

KOSKINEN PASI 17.09.2015 16:24

Laillisia ?

Tämä on juuri se syy miksi tänne ei tule usein kirjoiteltua tai edes luettua.

Jos korvaa alkuperäisen auton mukana tulleen korkin vastaavalla niin silloin auto on kunnossa, siis siinä kunnossa kun se on tyyppikatsastuksessa hyväksytty. Näin siis periaatteessa.

Autossa oli reiällinen korkki alunperin.

Turhaa vääntämistä selvässä asiassa. Ketjun aloittaja kaipasi tietoa/kokemuksia miksi on painetta tai voi olla painetta.

Enemmän elämää nähneet ymmärtävät että maailma on täynnä reikiä jotka ovat enemmän tai vähemmän laillisia tai laittomia mutta täyttävät tarpeen silti mainiosti.

Suattaapi olla - mitäs jos naurettaisiin välillä.

VAINIO JUHA 17.09.2015 19:37

Tankista kuului suhahdus eli kyseessä on toden näköisesti ylipaine. Tämä on seurausta siitä, että polttoainesäiliö on suljettu järjestelmä, jota tuuletetaan aktiivihiilisäiliön kautta moottorin imupuolelle. Tuuletuksen yhteydessä polttoainesäiliöön päästetään ilmaa. Vuonna 2001 bensiini ja vuonna 2004 diesel autot tulivat OBD asetusten piiriin, joten säiliön tuuletus ei saa olla suoraan ulkoilmaan. OBD 2 autoissa on lisäksi tankin tiiviysvalvonta painetunnistimella. Jos polttoainesäiliön korkki on auki, tulee vikakoodi moottorinohjainlaitteelle.

T. Juha V

VALTONEN MARTTI 17.09.2015 20:56

No minun puolesta joku voi lyödä piikillä reikiä vaikka "sinne"missä jo on malli.

Yritin vaan asiallista valotusta asian lailliseen puoleen.

HYTÖNEN RAIMO 17.09.2015 22:47

Ei siellä varmasti ole ylipainetta, jos tankki menee ruttuun. Rutistumisen aiheuttaa alipaine, ylipaina taas pullistaa tankkia.

SUOMI SEPPO 18.09.2015 08:39

Olettaisin että nykyisissä autoissa kuuluukin olla pieni alipaine tankissa. Hengitys tapahtuu kai hiilifiltterin läpi. Siksi ei tankkiakaan saa laakista ihan täyteen koska laajenemisvarakin pitää ottaa huomioon. Kuten alussa mainitsin niin "olettamus". Tästäkään asiasta en tiedä mitään. @seppo

KOSKINEN PASI 18.09.2015 09:43

Kerron kokemuksemme nyt seikkaperäisesti jotta muut palstalaiset eivät tekisi samaa virhettä.

Integroidussa -08 mallisessa LMC:ssä vesitankin korkista putosi lukko jonnekin Orituvan ja Tampereen välille eli jos joku löytää niin laittakaa yksityisviesti. Tämä tapahtui kaksi vuotta sitten. Ostin tarvikekorkin tankkiin. Sittemmin totesin että alkuperäinen polttoainetankin korkki on hieman halki ja täyteen tankatessa hikoilee polttoainetta läpi. Ostin toisen samanlaisen tarvikekorkin mutta erivärisen. Tämän jälkeen ensimmäisellä reissulla uudella korkilla polttoainemittarin neula putosi yhtäkkiä alas. Pysähdyin ja nousin avaamaan tankin korkin. Ilmaa meni sisään roppakaupalla äänestä päätellen. Tarkistin auton alta että muovitankki oli rutussa. Tarkistin korkit ja totesin että toisessa on reikä ja toisessa ei. Myöhemmin tarkistin ostopaikassa kaikki korkit ja niissä oli reikä väristä riippumatta. Alkuperäisessä korkissa oli myös reikä. Tein tarvikekorkkiin reiän sille varatulle paikalle taustan keskiöön. Ostaessani toista korkkia ei tullut mieleenkään tarkistaa onko siinä reikää vai ei. Liike ei ottanut mitään kantaa asiaan eikä meidän tapauksessa tarvitsekaan ottaa. Sikäli selvisimme säikähdyksellä koska tankki palautui. Tankissa polttoainepumppu on jousien varassa kiinnitettynä tankin pohjaan. Näin se sallii pienen liikkeen painevaihteluiden takia eikä meilläkään vaurioitunut. Sensijaan polttoainemittarin anturi ilmeisesti vääntyi joten mittari näyttää nyt tankin tyhjänä ollessa puolta tankkia. Trippimittari ja tankkausvihko kilometreineen on halvempi ostos kuin kokonaan uusi tankkipumppu, koska määräanturi on integroitu siihen pumppuun. Sinänsä vaihto käy helposti auton lattian kautta olevasta luukusta joka on Fiatissa kuljettajan istuimen oikealla puolella istuinten välissä lattiassa ja meillä vielä alden lämpömaton alla.

Autoon ei syty vikavaloja on korkki auki tai kiinni - ainakaan tästä syystä... Fiatin polttoainetankin alkuperäinen korvausilmajärjestelmä/tankin tuuletus on toteutettu hieman toisin alkuperäisesti, kuten ketjussa jo todettiin. Toteutuksen saa kuulostamaan hienolta käyttäen hiilifiltteri-sanaa. Todellisuus on jotain muuta. Lähinnä kumiletkua, joko oikealle tai vasemmalle käyrää. Integroidussa autossa toteutus on hieman toinen kun se alkuperäinen on siellä "sisällä".

Tartuin laillinen sanaan ketjussa ehkä liian napakasti. Asenteeni on reissumyönteinen ja jos taivas putoaa reissulla niskaan en sille mitään voi. Tällä tarkoitan että turha vääntäminen siitä mikä on laillista tai laitonta jos jotain sattuu on mielestäni turhaa. Esimerkiksi jos joku tankkaa autoaan kynttilänvalossa nortti suupielessä ja syttyy palamaan niin ei ole suurta merkitystä oliko korkki laillinen tai ei. Menetettyä ihmistä raha ei korvaa - eikä hänen tyhmyyttään.

Tämä tästä ja hyviä reissuja/asumisia kaikille paikasta riippumatta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.