Truma Combi D 6 -ongelma

AHJOS TIMO 13.09.2015 20:56

Sattuuko kukaan tietämään syytä, miksi otsikossa mainittu lämmitin sammuu keskellä yötä ja punainen valo vilkkuu KUUDEN (6) välähdyksen jaksoissa?

Olen parhaillaan leirintäalueella ja minulla on mukana laitteen käyttöohje, mutta sen vianmääritysosassa ei ole kuvattuna tällaista tilannetta. Kun laitteen käynnistää uudelleen, se alkaa kyllä taas toimia, mutta muutaman tunnin nukkumisen jälkeen herään taas kylmyyteen ja totean punaisen valon vilkkuvan. Se on toistunut nyt kahtena peräkkäisenä yönä ja vielä on tämä yö edessä ennen kotiin paluuta.

TERVO JARI 13.09.2015 21:53

`?

https://karavaanarit-fi-bin.directo.fi/@Bin/0ef68f92ff7fa3782c91a3ce3ef557fc/1442170475/application/pdf/105116059/139.pdf

Käyttäjän lisäys viestiin 13.9.2015 klo 21:54:00 .

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=119337000

Käyttäjän lisäys viestiin 13.9.2015 klo 22:02:39 Jaa . . .

Noi linkkien sisälmykset taitaa käsitellä nestekaasumallia ?

Ei tuota jaksa ennää tälle päivälle rueta tarkistelemaan ja eikä niitä taideta enää tarvitakkaan sillä vika korjattukkin lie ?

Kun on aikaakin kysymyksestä kulunut . . .

AHJOS TIMO 13.09.2015 22:50

Kiitos Jari tiedosta, että tuollaisia virhekoodilistoja on julkaistu. Googlaamalla löysin sellaisenkin, joka koskee D-versiota ja jossa oli 6 punaisen valon välähdystä. Tosin se oli jo vuodelta 2008 enkä sitten kuitenkaan ymmärtänyt, mistä voisi olla kysymys. Täytyy huomenna maanantaina soittaa johonkin huoltoliikkeeseen.

LAUKKANEN MAURI 14.09.2015 08:41

Kun on tullut noiden vastaavien Webasto ja Eeberin kanssa tohuttua,niin eipä niille paljoa pysty tekemään kun vikakoodi on päällä.

Eli yritän auttaa: -tarkistaa pakokaasujen vapaa kulku,pakoputki. -samoin paloilma ,onko sitä,suodatin,putki lytyssä. -polttoaine pumppu,johdotus. -jännitteen taso riittävä ,sulake,johdotus ,hapettumat ,ns,ylimenovastus.

Siis taitaa olla näitä diesel truma lämmittimiä vähän liikenteessä,ei ole tietoa.

YLITALO ASTA 14.09.2015 09:50

Käytä asunto-osan sulakerasiassa oleva lämmittimen sulake irti. Sillä yleensä kuittautuu suurin osa vikakoodeista pois. Esimerkiksi jos ei jostain syytä saa poltto-ainetta syttyy vikakoodi vaikka vikaa ei olekkaan. Ja näitä tämmöisiä koodeja on paljon. Eli sulake irti kymmeneksi sekunniksi.

T : masi

AHJOS TIMO 14.09.2015 12:06

Kiitos neuvoista. Kun sen käynnistää, lämmitin alkaa kyllä toimia, kun termostaatti toteaa lämmitystä tarvittavan, ja sammuu taas, kun termostaatti toteaa auton lämpötilan nousseen tavoitetasolle. Mutta jossakin vaiheessa se sitten sytyttää se punaisen valon vilkkumaan kuuden vilahduksen jaksoissa. Jos sen sitten käynnistää uudelleen, se toimii taas joitakin tunteja normaalisti. Vikakoodi ei siis ole päällä jatkuvasti.

LAUKKANEN MAURI 14.09.2015 17:11

Tuossa yksi lista koodeista:

http://www.dometicrvcentre.com.au/documentmanager/item/134

AHJOS TIMO 15.09.2015 09:56

Kiitos, tuon listan löysinkin jo aiemmin googlaamalla toiselta sivustolta. Olin jo yhteydessä yhteen valtuutettuun huoltoliikkeeseen, mutta virhekoodin sanoma ei selvinnyt heillä olevasta aineistosta.

AHJOS TIMO 15.09.2015 14:20

Löysin saksankielisen keskustelun täsmälleen samasta ongelmasta, osoitteesta http://forum.kastenwagenforum.de/archive/index.php/t-9126.html

Kysymyksessä näyttää olevan monilla käyttäjillä esiintynyt ongelma, jonka poistamiseksi monet saksalaiset ovat käyttäneet paljon Truman asentajien työtunteja joko takuun nojalla tai omalla kustannuksellaan. Joillakin ongelma on jatkunut, vaikka on vaihdettu ohjainkortti tai koko poltin. Ilmeisesti laitteen sammumisen syynä on polttoaineen saannin hetkellinen estyminen, mutta tuossa keskustelussa kukaan ei pystynyt kertomaan, mistä se voisi johtua. Paras neuvo on, että laitetta pitää käyttää jonkin verran säännöllisesti, myös kesällä.

Oma johtopäätökseni on nyt se, että en lähde maksulliseen vianetsintään ja osien vaihtoon, koska siihen voisi mennä paljon rahaa ilman tulosta. Jos laite sammuu, käynnistän sen uudelleen. Matkoilla pidän mukana irtonaista keraamista sähkölämmitintä. Sillä pidin auton lämpimänä sunnuntain ja maanantain välisen yön kun ajattelin, että viallisen laitteen uudelleenkäynnistys voisi pahentaa vikaa esim. karstoittamalla polttimen.

HAAPANEN TIMO 15.09.2015 14:52

Oliko sulla naftatankki kuinka täynnä? Tuossa linkissä epaillään myös liian pientä imuputkea joka aiheutaisi ilmakuplia lämppäriin. Jos tankki on kovin vajaa voisi vika mahdollisesti esiintyä helpommin.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 15.09.2015 15:33

Tuossa englanninikielisessä käyttöohjeessa tosiaan viitataan polttoaineen saannin vaikeuteen. Insufficient fuel due to insufficient fuelling, empty tank, and / or inclined vehicle orientation. http://www.truma.com/downloadcenter/combi_d_operation_aus.pdf

LAUKKANEN MAURI 15.09.2015 15:46

Taas kerran,eikö viisas Saksalainen ole saanut aikaiseksi sitä vika historiaa sinne piirilevyt syveröihin.

Kun olen noita rassailut on pienempiä ja halvempiakin laitteita joissa vikakoodit ovat luettavissa sen muistista.

Mutta taisipa jo todeta,tuo Truman diesel lämmitin on uusi,niistä ei ole kokemusta vielä mutta näyttää vähän samalta kuin tuo Truma Combin tarina,piirilevyt susia tuli uusi ditaalinen ohjauspaneeli kun ne vaihtoi laite toimii.

Ps,onko siinä mallissa ditaalinen vai manuaalin ohjaus paneeli ja onko sen vaihto ditaalinen mahdollinen?.

HAAPANEN TIMO 15.09.2015 16:12

Ja siellä kielletään minkäänlaisen bionaftan käyttö.

@timppa

AHJOS TIMO 15.09.2015 16:41

Tankki oli enemmän kuin puoliksi täynnä, 230V verkkojohto kytkettynä, auto tasaisella paikalla. Ohjaus tapahtuu pyöreää rengasta ja sen sisällä olevaa nuppia pyörittämällä. Mitään näyttöä siinä ei ole, ilmoitukset tulevat valomerkkeinä.

Biodieseliä en ole käyttänyt ellei tavallinen Nesteen dieselkin ole jo osittain sellaista. Tankissa on nyt Nesteen kuittien mukaan "Diesel -10/-20". Hiukan mietityttää sellainen yhteensattuma, että moottorin polttoainesuodatin oli vaihdettu edellisenä päivänä, kun tämä ongelma alkoi. Siinä yhteydessä sattui jotakin, mikä pakotti palauttamaan auton hinurilla huoltoon, kun moottori sammui ja naftaa valui maahan.

HAAPANEN TIMO 15.09.2015 16:56

Kyllä, sieltä taitaa löytyä vian aiheuttaja. Ilmaa on letkuissa. Katso Markun linkistä ''Initial start- up'' Sivulta neljä: The heater normally has to be started up several times to fill the fuel lines.

Toisaalta sulla on laite käynyt useita tunteja kerrallaan, mutta syy-yhteys varmaankin liittyy tuohon suodatinasiaan.

@timppa

LAUKKANEN MAURI 15.09.2015 18:11

Mielenkiintoinen tapaus,eli polttoaineen syöttö on toteutte aivan samalla tavalla kuin webastoissa tai eebereissä.

En usko tuohon ilma teoriaan jos putket ja liitimet tankiin asti on kiinni ja tiiviitä.

Mutta kuten kirjoitin onko siellä polttoaine sudatinta,siinä trumassa,kun se imee dieselin suoraan tankista?,

Liite: combi 6D aysennus ohje

http://www.atstuonti.fi/File/Käyttöohjeet/Truma/Combi%206%20Diesel%20asennusohje.pdf

Käyttäjän lisäys viestiin 15.9.2015 klo 18:15:47 Siihen taitaa saada tuon uuden digi panelin ilman emolevyn vaihtoa.

PA-suodatinta ei ole noissa asennus kuvissa,mutta voihan se silti siellä olla,asennusliikestä riipuen.

HAAPANEN TIMO 15.09.2015 18:26

Se naftapuoli onkin eberin tekemä.

@timppa

KOSKINEN JANI 15.09.2015 19:31

Olisko tankissa alipainetta ja sen takia lämmittimen syöttöpumpun tuotto pienenisi. Kun on vikatilassa ja herää laittamaan päälle niin alipaine olisi hieman pienentynyt ja toimisi jonkin aikaa? Tankithan on venttiileillä suljettu tiiviiksi kun ei ajeta. Eli koita käyttää korkki avoinna.

AHJOS TIMO 15.09.2015 21:09

Kiitos Jani tuosta vinkistä ja kaikille muillekin kiitoksia halusta auttaa ongelman ratkaisussa! Tuo alipaineteoria olisi hyvä selitys ongelmalle, mutta lämmitin on kuitenkin aina aiemmin toiminut läpi yön, vaikka polttoainetankin korkki on ollut kiinni.

Markku Hämäläisen linkkaamaa englanninkielistä ohjetta vastaavan suomenkielisen ohjeen sain auton mukana. Sen sijaan Mauri Laukkasen linkkaamaa asennusohjetta minulla ei ole, kun lämmitin on siihen jo tehtaalla asennettu. Se auttaa kuitenkin ymmärtämään laitteen toimintaa.

Tänään pidin lämmitintä päällä kotipihalla muutaman tunnin ja se toimi sen ajan ongelmitta eli punainen valo ei syttynyt vilkkumaan.

KOSKINEN JANI 16.09.2015 08:50

Tuo alipaineongelma muuten muodostuu nopeammin täydellä tankilla kuin tyhjällä. Ilmatila kun on taydessä tankissa muutaman litran ja kun sieltä vaikka pari litraa kuluttaa pois niin alipaine on jo huomattava. Ja voihan pumppu olla jo hieman kulunut uuteen verrattuna niin ei välttämättä pelaa enää niin hyvin.

Onko muuten tuon polttoaineen otto varmasti laitettu omalla imuputkella vai onko polttoainesuodattimelle tulevaan putkeen laitettu t-haara mistä vetää polttoaineen? Todennäköisesti ei, kun polttoainejärjestelmä on melko varmasti siirtopumpullinen? Mutta tuo voisi olla yksi mahdollisuus kun kerran tuon polttoainejärjestelmän vuodon kanssa samoihin aikoihin on alkanut.

AHJOS TIMO 16.09.2015 13:50

Kiitos Jani jälleen hyvästä vinkistä! Teen nyt niin, että jätän lämppärin yöksi päälle kotipihalla ja käyn aamulla katsomassa, vilkkuuko punainen valo. Jos se vilkkuu, otan yhteyttä huoltoliikkeeseen, jossa moottorin polttoainesuodatin vaihdettiin. Pyydän heitä tarkistamaan polttoaineen syötön lämmityslaitteelle ja esim. ilmaamaan letkun.

AHJOS TIMO 17.09.2015 13:30

Nyt näyttää hyvältä: Jätin lämppärin yöksi päälle, nukuin kotona ja kävin aamupäivällä katsomassa, vilkkuuko punainen valo. Ei vilkkunut! Nyt oletan, että moottorin polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä lämmittimen naftansyöttöputkeen oli päässyt ilmaa, joka pysäytti naftalämmittimen viisi kertaa. Jokaisen sellaisen pysähdyksen yhteydessä ilmaa pääsi varmaankin hiukan pois polttimen läpi. - Tämä hypoteesi on sopusoinnussa sen kanssa, että punaisen merkkivalon kuusi välähdystä tarkoittaa häiriötä polttoaineen syötössä ja myös sen ohjeen kanssa, että asennuksen jälkeen laite pitää käynnistää useita kertoja ennen kuin se alkaa toimia normaalisti.

Nyt olen toiveikas sen suhteen, että ongelma on poistunut ja punainen valo ei enää alkaisi vilkkua. Testailen sitä vielä lähipäivinä kotipihalla. Marraskuun lopulla aion mennä tilaisuuteen, missä joudun yöpymään puskaparkissa 2-3 yötä. Silloin lämppärin pitäisi toimia luotettavasti.

Kiitän kovasti kaikkia tähän keskusteluun osallistuneita. Jos olisin jättänyt tämän ongelman huoltoliikkeelle maksullisena työnä selvitettäväksi, se olisi voinut minulle tulla yhtä kalliiksi kuin eräät saksalaiset kertoivat edelle linkkaamassani keskustelussa.

Seppo Suomi 16.11.2019 22:14

Ratkesiko ongelman syy ? Kiinnostaa siksi kun olen ajatellut ehkä diesel lämmitys seuraavaan.

Timo Ahjos 17.11.2019 06:47

Tuo ongelma selvisi. Sen aikaisessa, vuodelta 2012 peräisin olevassa lämmittimessä oli suunnitteluvirhe. Jotkin polttoaineen suuttimet (tms?) oli laitettu jollakin tavalla vinoon jostakin tietystä syystä, mistä taas seurasi aikaa myöten tällainen ongelma, josta keskusteltiin paljon saksalaisessa keskusteluryhmässä. Koska lämmittimeni takuuaika oli jo mennyt umpeen ongelman alkaessa, tehdas tarjosi minulle joko uudet suuttimet ilmaiseksi tai kokonaan uuden lämmittimen puoleen hintaan. Valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon jolloin uuteen lämmittimeen tuli normaali 2 vuoden takuu. Asennustyön jouduin maksamaan sille, joka sen teki. Uudessa lämmittimessä, joka on siis vuodelta 2015, ei ole tuota eikä muutakaan ongelmaa esiintynyt ja se on selvästi vuoden 2012 laitetta kehittyneempi. Ainakin se on hiljaisempi ja ilmeisesti siinä on useampia toimintatasoja. Sen mukana tuli digitaalinen ohjauspaneeli, jonka myin pois, koska minulle ja autooni vanha mekaaninen sopii paremmin. Se on ihan samanlainen kuin vastaavissa nestekaasulämmittimissä. Muutenkin diesel-versio on päältäpäin samanlainen ja saman kokoinen kuin vastaava nestekaasulämmitin.

Kari Kolehmainen 17.11.2019 12:29

Hienoa, että ratkesi! - Hieman asian vierestä: taistelin jokunen vuosi sitten VW- Tiguanin tehdasasennetun Webaston ongelmien kanssa. Samat dieselin kulkutiet käytiin läpi ja putkia vaihdettiin suuremmiksi. (Suuttimista ei tuolloin puhuttu) - Webasto käynnistyi joskus, yleisimmin ei. Varauduttiin Pörhöllä jo vaihtamaan takuuna Eberspächeriin, joissa ongelmia ei kuulemma ollut ilmennyt...

Dieselin olin yleensä ostanut halvimmista pisteistä. Kun Nesteen Pro tuli markkinoille, lorottelin sitä lähes tyhjään tankkiin. Webasto-ongelmat poistuivat, ja pysyivät pois, kun aloin käyttämään tuota kalliimpaa! Ongelma olikin ollut polttoaineen laadussa. (Jatkoa ei valitettavasti selvitetty, eli oliko syy ollut juoksevuudessa vaiko palopesän nokeamisessa vaiko missä.)

Ari Pyykönen 05.03.2020 16:33

Oletko ollut tyytyväinen nyt tuohon laitteeseen ja onko toiminut hyvin?
Entä millainen virran kulutus jos/kun on sellaisessa paikassa jossa ei ole sähköä?

Erkki Krekilä 17.09.2024 17:50

Meillä vuoden 01/2022 matkailuautossa on Truma Combi 6 D, alussa n. 4kk lämmitin pelasi ihan jees, sitten eka lämmitin alkoi savuttaa aina käynnistyessään ihan helvetisti valkeaa savua, sitä rapattiin takuuseen ties kuinka monta kertaa ja vaikka miten, uusittiin sitä sun tätä, kokeiltiin sitä sun tätä ja kun mikään ei ongelmaan auttanut, maahantuoja tilasi kokonaan uuden lämmittimen 04/2023.
Uusi lämmitin toimi samoin n. 4kk kunnes sekin alkoi savuttaa käynnistyessään, sama rumba alkoi jälleen.
Nyt testataan hommaa siten että ostin vastaavanlaisen mutta hieman tehokkaamman polttoainepumpun kuin alkuperäinen, vedin kanisterista alle metrin letkun johon laitoin pumpun välille... käynnistelyä muutama kerta kunnes pirunmoisen savutuksen jälkeen lähti vihdoin käyntiin... mutta sammui jonkin ajan kuluttua ja heitti diginäyttöön virhekoodin E122 H.
Koodi siis viittaa polttoaineen saantiin vaikka tässä koekäytössä on hieman alkuperäistä paksumpi letkukin sekä siis aluperäiseen (n. 4m) verrattuna lyhyt.
Nyt tilasin vielä yhden pumpun joka on tarkoitettu 5 - 8kw:n lämmittimille ja teho 0.063l/min (alkuperäinen siis 0,022l/min ja eka testipumppu 0.028./min)
Jos toinenkaan testi ei tuota tulosta, sitten onkin keinot vähissä kun Trumakin on jo nostanut "kädet pystyyn" eivätkä kuulemma ala maahantuojan sanojen mukaan millekään.
Kyseessä siis uutena ostettu auto jolla ajettu nyt n. 50 500 km

Seppo Lokasaari 17.09.2024 19:53
Erkki Krekilä

Meillä vuoden 01/2022 matkailuautossa on Truma Combi 6 D, alussa n. 4kk lämmitin pelasi ihan jees, sitten eka lämmitin alkoi savuttaa aina käynnistyessään ihan helvetisti valkeaa savua, sitä rapattiin takuuseen ties kuinka monta kertaa ja vaikka miten, uusittiin sitä sun tätä, kokeiltiin sitä sun tätä ja kun mikään ei ongelmaan auttanut, maahantuoja tilasi kokonaan uuden lämmittimen 04/2023.
Uusi lämmitin toimi samoin n. 4kk kunnes sekin alkoi savuttaa käynnistyessään, sama rumba alkoi jälleen.
Nyt testataan hommaa siten että ostin vastaavanlaisen mutta hieman tehokkaamman polttoainepumpun kuin alkuperäinen, vedin kanisterista alle metrin letkun johon laitoin pumpun välille... käynnistelyä muutama kerta kunnes pirunmoisen savutuksen jälkeen lähti vihdoin käyntiin... mutta sammui jonkin ajan kuluttua ja heitti diginäyttöön virhekoodin E122 H.
Koodi siis viittaa polttoaineen saantiin vaikka tässä koekäytössä on hieman alkuperäistä paksumpi letkukin sekä siis aluperäiseen (n. 4m) verrattuna lyhyt.
Nyt tilasin vielä yhden pumpun joka on tarkoitettu 5 - 8kw:n lämmittimille ja teho 0.063l/min (alkuperäinen siis 0,022l/min ja eka testipumppu 0.028./min)
Jos toinenkaan testi ei tuota tulosta, sitten onkin keinot vähissä kun Trumakin on jo nostanut "kädet pystyyn" eivätkä kuulemma ala maahantuojan sanojen mukaan millekään.
Kyseessä siis uutena ostettu auto jolla ajettu nyt n. 50 500 km

Jos maahantuoja vaihtoi uuden lämmittimen 04/2023, niin vaihdetulle osalle alkoi uusi takuuaika, eli se taitaa olla 2 vuotta.
Ei kannata periksi antaa kaupan puolelle ja heille se kuuluu kuntoon laittaa. Mihin perustuu se, että itse joudut sitä remontoimaan.


https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/consumer-contracts-guarantees/consumer-guarantees/index_fi.htm
muokattu: 17.9.2024 20:43

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.