Alde 3000 -06 ei lämpiä kaasulla

KUHMONEN HEIKKI 11.09.2015 11:12

Lämpiää kylmästä pyydettyyn lämpötilaan kyllä , mutta kun pyytää uudelleen lämpöä ( tai kun termostaatista kääntää lisää) tulee punainen vikavalo termostaattiin , eikä lämpiä . VAIHDETTU/ TESTATTU NÄMÄ OSAT : syttypoksi , piirikortti , magneettiventtiilit ,puhallin ,termostaatti josta säädetään lämpötila ,kiertovesipumppu , Kaikki kunnossa . Uusittu kärjet ja säädetty . Kaasupullo täysi , hanat on auki . Patterinesteet mitattu , määrä ja pakkaskestävyys , kunnossa nekin Sähköllä kyllä lämpiää. Auto dethleffs integroitu 2006 , jos sillä merkitystä . KERTOKAA MISSÄ VIKA .

VALTONEN MARTTI 11.09.2015 12:16

Sama täällä mutta mulla vasta menossa vaiheet: puhallin, kärjet, painevahti ja painevahdin letkut putsattu ei vikaa.

KUHMONEN HEIKKI 11.09.2015 17:05

Jatkan itsekin vian hakua , viestitellään kuinka meidän käy, löytyykö vika . Tuntuu että kaikki paletit kunnossa , mutta ei vain pelaa. Olen tarkistanut ja mitannut kaikki johdotukset , ei niissäkään vikaa tunnu olevan .

LAUKKANEN MAURI 11.09.2015 20:33

Paljon on osia vaihdettu,mutta onko mitattu jännite kun lämmitin pyörii,sen pitäisi olla korkeampi kuin 11.0 V.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.9.2015 klo 20:44:51 Pannu käynnistyy,mutta sammuu 10sek.jälkeen:

Sensorkabeln skadad.tunnistin kaapeli rikki, Fel på elektroniken.Vikaa ohjauskeskusessa. Sensorn skadad eller felplacerad. Sensori vaurioitunut,tai väärässä asennossa.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.9.2015 klo 20:46:32 Muilla ohjeilla pitäisi vian löytyä,kun jo melkein kaikki on tehty!.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.9.2015 klo 20:48:28 Tuossa linkki vianhakuun:

http://camper-parkering.dk/pdf/Service%203000.pdf

VALTONEN MARTTI 11.09.2015 20:47

Jännitteet kunnossa...

KUHMONEN HEIKKI 11.09.2015 21:11

Oiko tuota ohjetta saatavilla suomeksi .

KUHMONEN HEIKKI 11.09.2015 21:52

Löysin ja kopioin suomenkieliset ohjeet.

VÄLIAHDE JUSSI 11.09.2015 22:04

Hekki Maurihan suomensi jo perään. Helevatu onkohan nuokin mennyt halvemman työvoimanperään Kiinaan.Minulla on 2000 luvun alde ja ei mitään moitittavaa. Pitäisikö senkin asian perään SFC panna J. Halmemäki tuokin epäilys kiistämään?Hän ei olekkaan sitten,mikään kökkätyöntekiä kuten, minä. Pelasi viellä 70luvun alde iman mitään moiteitta. 20008 Karissa

Käyttäjän lisäys viestiin 11.9.2015 klo 22:08:55 Sorry Kafissa eikä,Karissa.

KUHMONEN HEIKKI 12.09.2015 07:47

Monessa paikassa sanonta , (JOS JÄRKEÄ OLIS KAIKILLA SE EI MAKSAIS MITÄÄN ) pitää paikkansa .

TOIVONEN MARTTI 12.09.2015 10:24

Mittään en tuommoisesta lämppäristä ymmärrä. Mutta tuo vika on siis semmoinen että lämppäri ensin käynnistyy kunnolla ja palaakin aikansa. Kun termostaatti havaitsee että lämpöä on tarpeeksi katkaisee se lämmityksen.

Kun lämpö on laskenut niin että lämmitys pitäisi käynnistää tai kun termostaattia säädetään korkeammalle ja lämmityksen pitäisi käynnistyä tulee stoppi? Näinhän se siis menee.

Nyt pitää miettiä mitä tuossa lämmityksen käynnistymisessä tapahtuu. Ja mitä tapahtuu erilailla kuin sitä ensikertaa käynnistäessä? Vehkeessä luulisi olevan tunnistimet sille että pumppu tai ilmavehkeissä puhallin on kunnossa ja lähtee pyörimään. Magneettiventtiilille annetaan avautumiskäsky ja se varmaan antaa piirikortille tiedon että auki ollaan. Sitten sytytys ja liekinvartija haistelee onko syttyminen tapahtunut ja jos on annetaan kaasun virrata, jos ei katkaistaan kaasun tulo.

Sitten kuuntelemaan ja miettimään. Pitäiskö pumpun tai puhaltimen käynnistyä ja kuuluuko se käynnistyvän? Naksahtaako magneettiventtiili auki? Kuuluuko sytytyskipinän ääni ja onko se ennen kuulunut? Yrittääkö laite sytytystä muutaman sekunnin ja tuleeko virhevalo sytytysyritysten kestettyä tietyn ajan? Silloin ei joko saada kaasua tai sytytys kipinä vuotaa jossain muussa kohdassa maahan. Vai kuulostaako pannu syttyvän mutta sammuu virheeseen hetken päästä? Silloin on liekinvartijan toiminnassa vikaa, se ei anna kaasun virrata.

Tottakai on mahdollista että vehkeen piirikortti on sisältä rikki eli joku komponentti vaan ei tee hommiaan. Laite lämpenee, samoin piirikortti ja silloin vika ilmenee, kylmänä vehje käynnistyy normaalisti. Silloin tarvitaan ammattilainen se toteamaan ja vaihtamaan.

Vikaa voi kuitenkin myös itse yrittää miettiä. Itse ainakin varmistaisin että mikään laitteelle tuleva johtoliitiin ei ole siten hapettunut että vaikka syöttöjännite näyttäisi olevan riittävä ei se kuitenkaan mene 'perille asti'. Syttyminen voi jäädä tapahtumatta jos jännite laskee jonkin liittimen vastuksen takia.

Mutta niinkuin sanottu, en ole moisen laitteen kanssa ollut missään tekemisissä mutta tuo vianetsintälogiikka on aika yksinkertainen.

mot

Käyttäjän lisäys viestiin 12.9.2015 klo 10:26:48 Ja tämä on vaan yleistä miettimistä, tuo Kuhmosen tapaus taitaa olla aika tarkkaan jo läpikäyty ja monta mahdollista vikaa eliminoitu.

KUHMONEN HEIKKI 20.09.2015 08:33

Martti V , löysitkö omastasi jo vian , jos niin mikä oli . Omassa vielä hakusessa . Seuraavaksi tutkitaan ilmanotto ja pakoputki , onko "hiirenpesä" putkessa . Jännitteet on OK , mystinen vika .

Tutkimassa ollut ammattitaitoisia/taidottomia , ei apua .

LAUKKANEN MAURI 20.09.2015 09:55

Ihmisten tekemiä nuo aldetkin,Martti jo tuossa alusti kuinka se vika haetaan,se on vain yritettävä kuten hän kirjoitti, perehtyä siihen kuinka se laite toimii.

Aikoinaan kun korjilin videoita niissä oli paljon mekaniikkaa ,määrätyissä merkissä oli huolto-ohjeissa ne erittän hyvät vianhaku taulukokt esim, jos jännite on kohteessa A pikakelauksella ja laite ei toimi,mittaa kohteesta B ja niin edelleen.

Kun haetann vikaa laiteesta missä on useita muutuijia kun se käynistetään vika voi olla useamassa kohteessa ja silloin siitä tulee ongelma korjaajalle ,sen olen oppinut.

Yksi mahdollinen vika voi olla itseaihetettu jos iroittaa johtoja suuremista kokonaisuuksista pitää olla tarkkana.

Sama myös jänniteiden mittauksien kanssa,joskus olisi viisasta irroittaa komponentti kohteesta jos mittaa sitä,siis tulevaa jännitettä jne.

Siis ihmisten tekemiä nuo Aldetkin on?.

Käyttäjän lisäys viestiin 20.9.2015 klo 10:03:48 Mittauksista tuli mieleen yksi tärkeä asia,kun markkinoille tuli nämä infrapuna lämpömittarit niin moni ajatteli ompa tämä lämpätilan mittaaminen helppoa ja tarkkaa,mutta kun niin ei käynyt.

Siis kyllähän ne numeroita näyttää mutta kuten lottokone ,mitä sattuu!.

Eli minullakin on kallis Fluke joka käyttäytyy noin,ensin luulin että lite on rikki mutta kun en vaan osannut mitata!.

En rupea luentoa pitämään ,nyt tiedän kuinka sillä mitataan ,totean vain luulo ei ole tiedon väärti!.

KUHMONEN HEIKKI 01.10.2015 20:25

Saiko Martti omansa kuntoon .

VALTONEN MARTTI 01.10.2015 20:59

Morjens Heikki! Ei ole vielä kunnossa. Vaihdoin kokeeksi painevahdin ja puhaltimen.

Painevahti ei ollut syyllinen. Mutta puhaltimen vaihdon tieltä jouduin irroittamaan magneettiventtiilin jolloin siihen liittyvän kaasunsyöttöputken mutteri halkesi.

Ko. osaa ei enää saa. Mutterissa on joku omanlainen kierre joten kaasutarvikekaupoista sitä ei löydy.

Nyt olen saanut romutetusta lämmittimestä melkein samanlaisen osan joka vaatii pientä taivuttelua sopiakseen omaani lämmittimeen ja sitten vasta pääsen taas koekäyttämään nähdäkseni oliko puhaltimen vaihdosta apua.

IPATTI VEIKKO 03.10.2015 22:03

Tarkistakaa vielä sen erillisen huonetuntoelimen toiminta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.