Ducato "Maxi" vrt normi
SOININEN JUKKA
09.09.2015 08:20
Tuosta Ducaton jarrutopikista tuli aasinsiltana mieleen kysellä viisaammilta mitä eroa näissä ns Ducato Maxi m-auto versioissa on normi tekniikkaan nähden ?
Siis kone- loota- alusta- jarrut suhteen , muuta mitä ?
Kyse siis vuosimallista 2000.
UUSITALO MARKO
09.09.2015 09:02
Maxissa on ainakin järeämmät pyörät, jouset, iskunvaimentimet, tukivarret, pallonivelet, pyörän laakerit, jarruosat, kytkin, vetoakselit ja vetonivelet.
Vaihdelaattikko on muistaakseni muuten sama kevyemmän version kanssa, mutta vetoakseleiden sovitus eroaa.
JANHONEN MATTI
09.09.2015 09:11
Markon listasta voi vetää yhteenvedon; Sopii tavallista paku-alustaa paremmin m-auton alustaksi.
KOISTINEN TOIVO
09.09.2015 09:15
Akseliväli pitempi, mikä on plussaa.
Toivopoika
HAAPANEN TIMO
09.09.2015 09:28
Akseliväleissä taitaa olla samat vaihtoehdot.
Paljonko painossa eroa tavalliseen?
@timppa
TURUNEN HEIMO
09.09.2015 10:53
Teknisistä eroista tuossa tulikin aika tyhjentävästi.
Olen verranut omaa maxiani perusmalleihin noin ulkoisesti ja huomannut sen että omani ui suorassa eikä nuuski maata.
HAAPANEN TIMO
09.09.2015 11:11
Pösön esitteestä katselin 225 kg on eroa, mutta en tiedä voiko malleja verrata tältä osin. Melkoisen ratkaiseva painomäärä jos yrittää laillisella puolella olla.
Suorassahan ne normaalit autot kulkevat.
@timppa
UUSITALO MARKO
09.09.2015 11:33
Uuden Boxerin esitteessä ei ole suoraan ilmoitettu eri versioiden omapainoja, mutta kantavuuksien perusteella siitä voi tehdä johtopäätöksiä. Molemmissa alla olevissa esimerkeissä siis sama korimalli H3L3 ja sama moottori 2.2 hdi 150:
"Kevytversio" 3500 kg:n kokonaispainolla kantavuus 1500 kg.
"Heavy-versio" (ent. MAXI) 3500 kg:n kokonaispainolla kantavuus 1460 kg.
Edellä mainitusta voitaneen päätellä, että omapainoissa olisi eroa vain 40 kg. Vanhemmissa malleissa ero voi toki olla suurempi, mutta en usko että se olisi kuitenkaan satoja kiloja.
ENQVIST RAIMO
09.09.2015 11:36
En tiedä onko kaikissa mutta minun maxsissa on ainakin vahvistettu vaihteisto.Tuli ilmi siinä kun oli tarkoitus vaihtaa vitosen rattaat tiuhemmaksi,oli tilattu uudet kun tulivat niin olivat sellaiset peltiset.Akuperäset olivat umpirautaa.Nämä umpirautaset olivatkin sitten muutaman satasen kalliimmat.Auto on 2001mallinen samaa mallia kun 2000.
HAAPANEN TIMO
09.09.2015 12:03
Tuossa linkissä on pösön omapainot:
http://www.peugeot.fi/media/deliacms/media//7/749-60a380.pdf
@timppa
UUSITALO MARKO
09.09.2015 13:11
Tuo linkki ei kerro, paljonko painoeroa on maxi-alustalla (435) saman kokoiseen normaalialustaan (335) nähden. Kaikki maxit ovat pitkällä L4-korilla mutta samalla korikoolla ei löydy yhtään normaalialustaa.
Sen sijaan uuden mallin esittteestä löytyy vertailukelpoisia lukemia (sivu 13):
http://veho.kateetti.fi/static/peugeot/boxer/esite/pdf
SOININEN JUKKA
09.09.2015 15:11
Kiitoksia , tuli nämä alusta-erot esille kun meinasin vaihdella jarrupalat omaan kulkineeseen ja vaihtoehtoja löytyi paloille (motonet www) sen verran että viisainta on purkaa nykyiset ensin pois ja mennä niiden kanssa tiskille arpomaan oikeat.
Edessä on myös etuiskareiden vaihto (ainakin) Kun ajelee autopaanilla huojuttelee varsinkin ohittavat linja-autot sen verran että vaihtaa pitää. Ilmeisesti ducatoihinkin löytyy järeämpiä malleja iskareita, onko suosituksia?
MANNINEN JUHA
10.09.2015 18:47
itsellä fiat ducato maxi-18 vm.2000.korjaamolla asentaja sanoi noissa malleissa olevan parempi laatikko,omassa ei moitteita ja ajettu pikkuisen yli 200000km.