Äänet etupäästä

VIRTANEN JUKKA 04.09.2015 17:40

Meillä on Hymer Exis, joka on Fordin 2,2 litran koneella. Auto on 7 vuotta vanha ja ajettu reilut 100 000 km. Etupäästä on jo parin vuoden ajan kuulunut rohinaa ja samalla on vedossa tuntunut pientä nykinää. Tämä yleensä 2 vaihteella kiihdytettäessä, joskus myös kolmosella. Huolto eikä katsastus löytäneet mitään vikaa, mutta minua asia häiritsee. Voisiko vika olla vetoakseliston tasapyörästössä? Onko kellään kokemusta vastaavan laisesta viasta ja mitä sille voisi tehdä?

VÄLIAHDE JUSSI 04.09.2015 18:54

Nuo etuveto vehkeet ovat ihan henkimaailman vehkeitä kato maangneetivarrella öljyn tarkistusropusta onko siellä pohjalla rautaa ei noilla kilometrimäärillä vielä mitään ongelmaa pitäisi olla transussa vaihdelaatikossa siinä voi olla vaikka mitä,mutta jos se olisi vetoakselissa kuuluisi,tuntuis se joka vaihteella ja varsinkin hetilähdössä 1 ja pakilla.
Avata se pitää ja laittaa kuntoon.

JANHONEN MATTI 04.09.2015 20:23

Ei oikein viittaa tasauspyörästö- tai vetopyörästövikaan. Ei vetopyörät ja tauspyörästö "tiedä" mikä vaihde on päällä. Rasitus toki muuttuu kun välitys kasvaa, mutta silloin se tekisi tuota myös ykkösellä. . Jos et olisi maininnut nykimisestä niin olisin epäillyt vedätyksestä syntyvää resonanssi ääntä.

Miten moottorin/vaihteiston kumityynyt ja pakoputken kiinnitys. Myös laturin vapaakytkimen kunto kannattaa tarkistaa. (jos on)

Nykiminen on yksi kuluneiden vetoakselien aiheuttamista tuntemuksista Noille vetonivelille voit tehdä pikakokeen ajamalla tyhjällä autolla asfalttikentällä takaperin hiljaa lenkkiä, pyörät vuoronperään ääriasentoon käännettynä. Jos nivelissä on merkittävästi väljää niin rattia nykii ja nivelet voi jopa äännellä, mutta ei nivelet siitä rikkoonnu.

Mikäli vetonivelten suojakumit on pehmeää kumilaatua voi nivelten välystä tarkastella ihan käsikopelolla nostamalla pyörä tunkilla ylös (tuenta huomioitava). Pyörän eestaas liikuttelu vaihde päällä ja samanaikainen nivelen tunnustelu kädellä paljastaa välyksen. (aina siellä pieni välys on)

VALTONEN MARTTI 04.09.2015 22:43

Mulla oli joskus Mini jossa niin kuluneet ulommat murrokset että ne tuota Matin mainitsemaa testiä tehdessä piti kunnon rutinaa.

Eräänä aamuna töihin lähtiessä talon nurkalta kääntyessä matka sitten katkesi kun murros petti.

MÄKINEN ERKKI 04.09.2015 22:59

Minä veikkaisin EGR-venttiilin vikaa tuohon nykimiseen. Onko EGR toiminut tähän asti, vai onko aiemmin vaihdettu. Itsellä 2.2 tdci 140hv kone, jossa oli EGR viat 25tkm 55tkm 90tkm paikkeilla. Moottorinkuvavalo syttyy kolmesta virhetoiminnasta, ja poistuu neljästä oikein toiminnasta. Tällöin ei heti tule häiriövaloa vaikka venttiili jumittelisi ajoittain, ja potikka ei anna liiketietoa. Ääniasiaan on vaikeempi ottaa kantaa. Itse valitin äänestä 15tkm kohdalla kun oli vielä takuuta jäljellä 1kk. Vaihtoivat etupyörän laakerin, sanoivat olevan kunnossa (ääni ei hävinnyt). Vein vielä toisen ketjun liikkeeseen, vaihtoivat saman laakerin ja tukilaakerin. Ääni pysyi (semmoinen ninkun pyöränlaakeri olis menossa). Vaihteistossa ja vetoakselistossa ei vikoja ole ollut, nyt mittarissa 126tkm.

VÄLIAHDE JUSSI 05.09.2015 01:57

Ei sillä tienpäälle kannata jäädä vie korjaamolle ja tutkita heillä auto ne sen vian löyrää,mutta jos siinä ei olekkaan nitään vikaa,niin kovaa ajoa vain. Enusko että,noin vähillä kilometreillä vielä mitään vikaa tulee,mutta on toki niitäkin koettu.

KURKI KARI 03.11.2015 18:15

Oliko EGR -venttiili syynä nykimiseen?

Omassa ajokissa myös nykimistä kakkosvaihteella.

VIRTANEN JUKKA 04.11.2015 15:56

EGR-venttiili vaihdettiin, mutta nykyminen jatkui ja jatkuu edelleen. Jostain syystä kylmemmillä ilmoilla nykiminen vähenee. Huollossa sanoivat egr-venttiilin oireilevan moottoria sammuttaessa, eli silloin kuuluu ylimääräistä rohinaa.

VÄLIMÄKI JARMO 04.11.2015 20:03

Parhaimmat äänet saa itteltä takapäästä. ,JV

STRÖMMER HEIKKI 05.11.2015 16:52

Ostin syksyllä -08 mallisen Hymer Fordin 2,2 litran koneella mut 130 heppaisena. Koeajossa ilmeni rohinaa 3:s ja4:s vaihteilla n. 70 km/h nopeudessa. Eikun pajalle, jossa ilmeni että molempien vetoakseleiden sisimmäiset nivelet oli sökönä. Yllätys oli se että ihan joka kioskista ei tuon ikäiseen Transitiin vetoakseleita saa. Vasen tuli Saksasta, oikea Ruotsista. Huollatin sit samalla ja pyysin vahtamaan myös perä/ vaihdelaatikko öljyt.. Yllätys nro 2. Niitä ei saa vaihtaa??? Lisätään jos on vuotoja, mut ei vaihdeta. On siis ilmeisesti huolto ja täysremontti samana päivänä.

HAAPANEN TIMO 05.11.2015 17:00

Se on hyvä kun ovat kieltäneet sen laatikkoöljyn vaihdon. Vaanari ei saisi öitään nukutuksi jos siellä proppu olisi. Joka vuosi vaihtaisi.

Omaani menin tyhmyyksissäni viisi vuotta sitten vaihtamaan ja mieli teki takaisin ne ulos tulleet laittaa, niin puhdasta ja kirkasta se oli.

@timppa

JOKINEN REINO 06.11.2015 15:08

Ikuiset öljyt joo ? Vaihtoivat kyllä Fordin huollossa minun Transitin laatikkoon öljyt ,eikä kukaan laittanut hanttiin. Korjausoppaan mukaan Transitin vaihteistoöljyn vaihtoväliksi tarjotaan 4-6 vuotta , tai 80000-120000. km. Eikä mitä tahansa öljyä , vaan oma erikoisliemi on olemassa.

STRÖMMER HEIKKI 07.11.2015 09:49

Olis siis luullut että tohonkin 7 vuotiaaseen 117 tuhatta ajettuun olis saanut vaihtaa, mut ehkä Fordiin vaihdetaan perä / vaihdelaatikko ja niiden öljyt samana päivänä.

KEMPPINEN KIMMO 01.04.2016 13:58

Terve. Mulla ei kuulunu ääniä etupäästä, mutta moottori nyki välillä satunnaisesti. Auto on Fiat ducato 2.2 multijet(ford 4HV). Ajattelin, että antaapa olla, kunnes vuosien jälkeen syttyi moottorin toiminnan merkkivalo. Kävin luettaan koodit, jotka liittyivät EGR-venttiiliin, ilmamassamittariin, ja pätkivään hehkuun. Akku alkoi olla loppu, koska oli jo 9v. vanha, eikä pitänyt varausta. Vaihdoin sen ja auto pelasi joten kuten. Tyhjä käynnillä ei aina ottanut kierroksia kunnolla. Taas luettiin vikakoodit, ja EGR herja oli, ja jotain muutakin. Joten otin riskin, ja vaihdatin EGR-venttiilin(Hinta n.140e+työ). Puhdistaminen on kuulemma arpapeliä, ja vaihtokaan ei aina auta. Lisäksi putsasivat ilmamassa mittarin. No pelas tyydyttävästi, mutta ei hyvin. Sitten luin jostain tästä likaisesta MAP-anturista kuvan kera. Paikallistin anturin moottorin, ja jäähdyttäjän välistä vasemmasta reunasta. Se oli kiinni Yhdellä torx ruuvilla, siinä on kiinni johtoliitin. Pois se lähti, kun irrotti ruuvin ja veti pois paikoiltaan. Ja olihan kuulkaa niin paskanen, ettei siitä tienny minkä muotonen se on. Puhistelin cleanerilla ja harjalla. Nyt vaikuttas muuten toimiva auto hyvin. Kannatta tarkistaa tämä anturi, ennen kuin menee EGR-venttiiliä vaihteleen!

Käyttäjän lisäys viestiin 17.6.2016 klo 20:51:40 Väärä hälytys. Ei toimi vieläkään täydellisesti. Jos auto on tyhjä käynnillä ja painan kaasua, niin kierrokset eivät aina nouse kuin 2000-2500 kierrokseen. Ajossa pelaa ihan hyvin, mutta esim. katsastuksessa voi tulla ongelmia, kun päästömittauksessa pitäisi saada kierrokset nousemaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 20.7.2016 klo 16:03:33 Lopulta tämä auto tuli kuntoon, kun vaihdettiin korkeapainepumpussa kiinni oleva paineensäädin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.