Huoltoluukku

JOKINEN REINO 02.09.2015 13:55

Eilen teetin jääkaapille huoltoaukon , kun ei siellä pääkallonpaikalla missä näitä LMC.n härveleitä suunnitellaan, ja kyhätään kasaan, ole moinen tullut mieleen.

Liesi ja jääkaappi oli pakko irrottaa, kun eivät tehtaalta suostuneet antamaan tietoa mitä kaikkea siellä takana mahtaa olla.

Kyllä oli kaapin taus jo aikakin putsata. Oli kaappi takaa niin pölyn verhoama, ja lattiatasolla paksu kerros hiekkaa.

Nuo kaksi putkea mistä ilma kaapin taakse lattian alta tulee ,on toinen etu ja toinen takapuolella pyöräkoteloa.

Ja kun roiskeläppiä ei ole ollut ,niin pyörän heittämä roina on osunut suoraan takimmaiseen torveen.

Nyt on laitettu ne roiskeläpätkin.

NEVALAINEN SIPPO 02.09.2015 16:22

Hei Ei sinulla sattumoisin ole kuvia projektista. Itselläni myös LMC 654 jossa tuuletus lattian ja katon kautta. Takatilan olen puhdistanut lattian reikien kautta jotka ovat takapyörän etupuolella, tässä tapauksessa ei ollut vielä kovin paljon törkyä. Yläosan tuuletusputket ja niiden kotelot käytin männä viikolla auki ja pesin noet pois. Tehtaan silikonit olivatkin jo antaneet periksi jotenka uudet kunnolliset massat tilalle. Tuo huoltoluukku on ollut mielessä jos sen saisi vielä joskus tehtyä, muuten perusteellisempi huolto vaatii aina sen kaapin irrottamista mikä taitaa olla aika työläs toimenpide, näin olen ymmärtänyt.

Sippo

JOKINEN REINO 02.09.2015 19:48

Ei ole kuvamateriaalia.

Teetin tuon toimenpiteen City caravanilla Lappeenrannassa.

Siihen tuli lokasuojan koristekaaren yläpuolelle sellainen 15x44cm.n aukolla oleva normi jääkaapin seinäritilä.

Talvisuojaa voi pitää siinä ritilässä jatkuvasti, kun ilman se ottaa alhaalta.

Kesähelteellä tietty voi antaa lisää happea kaapille sen ritilän kautta, ja jos poltin temppuilee, ei tarvi aina purkaa koko autoa moisen takia.

Homma tuli maksamaan 280. e.

Ei siellä kaapin takana ollut mitään estettä, etteikö olis voinut arviostakin sahailla ,mutta halusivat pelata varman päälle.

TERVO JARI 02.09.2015 20:05

Olisko mahdollista että valmistaja on tarkoituksellisesti jättänyt tuon huoltoaukon pois ?

Syy . . .

Aukko on juuri akselin kohdalla, hyvä "heitto"tiessä ja "pudotus rysähtäin" alas jolloin asuntosan seinä nitkahtaa "poikki" tuosta akselin kohdalta. Ei virallisesti poikki mutta seinään tulee "taive"jälki.

Joskus näkee ( tosin harvoin ) pitkiävaunuja jotka on "nitkahtaneet" akseleiden kohdalta jossa ikkuna tai vastaava "aukko", todennäköisesti juuri kyseisestä syystä.

Kysyin vaan et' oisko mahdollista ? .. .. ..

VALTONEN MARTTI 02.09.2015 20:19

Eipä tarvi olla pitkäkään vaunu Jari: Paljon näkyy 5.5 metrinkin vaunuja joissa lokasuojakaaren kulmassa on tuo pellin säteittäinen irtoama. En tosin ole varma onko ne tulleet siksi mutta tarjoamasi selitys on hyvinkin todennäköinen.

NEVALAINEN SIPPO 02.09.2015 20:20

Niin mutta kun uusissa vastaavaavalla pohjalla olevissa on ne ritilät. Kyllä minullekin on tullut mieleen että mitä vähemmän seinässä on reikiä niin sitä vahvempi se on. Olisi tässä meikäläisen kulkimesta ne sänkyjen vieressä olevat sivuikkunatkin joutanut jättää pois, olisi lämpimämpi makuuosasto eikä tulisi kääntyillessä tönittyä ylimääräisiä ruutuja, niissä kun on kuitenkin kaikenaikaa pimennysverhon päällä.

Sippo

JOKINEN REINO 02.09.2015 21:19

Onko kukaan muu tehnyt /teettänyt kyseistä huoltoluukkua,jos on, olis kiva tietää onko ne kopit jo "pätkinä".

VÄLIAHDE JUSSI 02.09.2015 22:01

Minua ihmetytää tämä aloitus tässä osijossa,koska matkailuautojen rungot kestävät toki jää kaapin painon ja monen muukin laitteen painon mm. agrikaatin ei jääkaapia saa niin painavaksi jos ei lataa sinne lyijyä?Matkailuvaunut on ihan eriasia,ne ei ole suuniteltu henkilökuljetukseen matkanaikana.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.9.2015 klo 22:09:53 Minä en ole nähnyt yhtään matkailuautoa en edes itsetehtyä jossa, olisi auton rakenteet pettänyt jääkaapin takia.Mutta sen sijaan olen nähnyt ja kokenut rekkojen perävaunuja jotka,eivät ole kestäneet luvattuja kuormia. Se siitä,historiaa ei muistella.

VALTONEN MARTTI 02.09.2015 23:04

Jussi, kysehän ei ollut jääkaapin painosta vaan seinän heikentämisestä akselin kohdalta. Enkä nyt muista oliko aloituksessa edes semmoista mainintaa.

Sitäpaitsi tuo Jarinkin mainitsema vauriomahdollisuus on m-autossa lähes teoreettinen mutta vaunuissa täysin mahdollinen.

HAAPANEN TIMO 03.09.2015 08:19

Taitaa peräylitys ko. autossa olla puolentoista metrin luokkaa Mitään vaikutusta ei sillä aukolla ole.

Valokuva luukusta olisi hieno asia. Toiset vastaavan auton omistajat saisivat tehtyä luukun kaappia irroittamatta jos tarkka paikka olisi selvillä. Eikös tunnissa tee homman päästä päähän kun tietää oikean kohdan.

@timppa

JOKINEN REINO 03.09.2015 11:10

On joitain tehtaan jäljiltä olevia autoja, missä on ikkuna ja molemmat kaappiritilät aivan pyöräkotelon yläpuolella . mm. Dethleffs , Hobby , Ja se alempi ritilä aivan pyöräkotelossa kiinni. Ehjää seinäpintaa niissä on tuossa kohtaa vähänlaisesti .

Minulla on LMC ti 574. ja voi olla että kuvista ei 654,seen ole apua.

NEVALAINEN SIPPO 03.09.2015 14:03

Sen verran korjaan itseäni että 654:sta vastaava tänäpäivänä näyttäisi olevan LMC Brezer Van 646 G, Tosin se on Fiiatti ja AKO:n alustalla ja siinäpä onkin keittiössä vaihtaneet paikkaa liesi ja pesuallas jotenka ne ritilät sijaitsevat heti sivuoven takana eivätkä pyöräkotelon vieressä. 654:ssa lieden sijoitus onkin hieman ongelmallinen koska sänky sijaitsee heti sen jatkeella ja petivaatteet ovat vaarassa valua liedelle. Itse asensin siihen väliseinän polykarbonaattilevystä, suojaa sängyn ja läpinäkyvänä päästää kuitenkin valon takaosaan. Kuvasin taannoin jääkaapin taustan lattian tuuletusaukkojen kautta pienellä digi kameralla ja kyllä se seinä näyttäisi olevan aivan sileä, jotenka ei kai sen sahaamiselle siinämielessä näyttäisi olevan estettä. Miten lie sitten niiden seinän sisällä olevien tukirimojen kanssa joita näissä vanhemmissa vielä on. Tuo uusi 646 on sillä uudella korirakenteella jossa niitä rimoja ei taida enää olla. Aukon alueenhan voisi vahvistaa takapuolelle liimattavalla vahvistuslaipalla jos epäillään rakenteen kestävyyttä.

Sippo

JOKINEN REINO 03.09.2015 15:40

654.sessa on pidempi akseliväli, kun 574.sessa, Ja näin ollen ei voi aukkoa sahata samalle kohtaa .

654.sessa hieman pyöräkaaren etupuolelle, 574,ssa hieman takapuolelle.

Molemmat on etuosan sisäilmeeltään samanlaisia , petiosasto on erilainen .

City Caravan päälliköltä kysyin noista tukirimoista, kun kesällä tiedustelin tuota projektia. Sanoi tukia olevan, vai kalusteiden kiinnityskohdissa.

Löytyi nettisivuilta samanlainen ti 574 tötterö missä on tuo ritilä.

JANHONEN MATTI 03.09.2015 16:27

Reino teetti sen, mikä korin valmistajan (kaikkien) pitäisi tehdä jo uuteen autoon. Hyvä esimerkki muille.

Eikä olisi pahasta jos Trumatikille olisi myös oma huoltoluukku silloin kun se ei ole takatallissa tai petin alla.

Vaan kokoonpanon ehdoillahan ne kaikki autot kootaan, ei huollon.

JOKINEN REINO 03.09.2015 17:07

Laitan,tai yritän laittaa kuvan oman kulkimen kylkiluukusta,ja tuo toinen on netistä imuroitu kuva. Kyseessä on kuitenkin sama koppa.

NEVALAINEN SIPPO 03.09.2015 17:55

Tätä sivua kun rullaa alaspäin niin löytyy hollannin kauppiaalta selvät kuvat. http://www.vandenbroekcampers.nl/camper56.html Asiasta toiseen. Onko kukaan onnistunut hankkimaan etuosassa ylhäällä olevia Hellan valmistamia äärivaloja. Niitä pieniä pyöreitä. Minun haku ei ole vielä tuottanut tulosta.

Sippo

NEVALAINEN SIPPO 16.10.2015 18:50

No niin tänään tuli minunkin koppiin jääkaapin taakse ritilä. Lapin Caravanhuollossa tekivät reiän ja asensivat Dometic:n alaritilän sekä puhdistivat ja tarkastivat polttimen. Oli kuulemma kaikki 7v:n törky paikallaa. Näytti siltä että kaappi on tiivistetty paikalleen uretaanivaahdolla, voipi olla työläämpi paikka irroittaa mikäli tarvetta ilmenee. Turvallisuuden ja toimintavarmuuden kannalta näihin LMC:n umpiseinä malleihin kannattaa teettää tuo ritilän asennus. Aikaisemmin puri itse katolle menevän hormiston ja puhdistin ja tiivistin sen. Hintaa tämänpäiväiselle operaatiolle tuli 208 €

Sippo

KOCK REINO 16.10.2015 19:11

Moi Hobby -07 se on jo asenettu tehtassa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.