Ducato II lämmityslaitteen katkaisin

HAUTAMÄKI JARI 27.08.2015 12:50

Täällä tuntuu olevan tietoa lämmityslaitteen katkaisimen toiminnasta. 2004 mallin katkasin rupesi temppuilemaan.

Toimii ainoastaan 2:s nopeudella kun sen vääntää 1:n kautta. 3:sen kautta kun kääntää 2:lle niin ei puhalla kuin hieman katkaisijaa vemputtamalla, muut nopeusvaihtoehdot eivät toimi.

Tuosta katkasijan vemputtamisesta päättelisin että vika on katkaisijassa ja se pitää vaihtaa. Esivastukset lienevät kunnossa.

Missä sijaitsevat ruuvit jotta saan kojelaudan osan irti ? ja pitääkö vaihdossa olla jotain erityisosaamista ?

JANHONEN MATTI 27.08.2015 21:23

Kuvaamasi oireet on kyllä viiteitä siitä, nimenomaan lämmityslaitteen moottorin etuvastus on viallinen. Siksi tarkastaisin sen ensin.

Etuvastus on moottorin yhteydessä ja moottori sijaitsee hansikaslokeron alla. Siihen pääsee käsiksi poistamalla alla olevan verhoilulevyn. Levy on kiinni 6-7 ruuvilla.

Jos rakennetta ei ole muutettu niin kolme ruuvia on levyn alareunassa, kolme löytyy hanskalokeron puolelta ja yksi on radion takana. Tähän radion takana olevaan pääse käsiksi muistaakseni vain radion irrottamalla. Tämä näin muistinvaraisesti.

Mitään ihmeellistä taitoa asiassa ei vaadita eikä erikoistyökaluja mutta radion irrotus ( lukitus) voi vaatia irrotustyökalun.

HAAPANEN TIMO 27.08.2015 23:08

Etuvastus on todennäköisesti ehjä. Etuvastus rajoitaa vastuksensa avulla kaikkia muita kierroslukuja paitsi isointa 'suoraa' nopeutta, joten vastuksen rikkouduttua toimii vain se suurin nopeus.

Vika on luultavasti katkaisijassa.

Kuvista näet 2001 mallin kojelaudan alaosan ruuvien paikat suunnilleen. kojelaudan päässä kuusiokolo, muuten ristipäitä. Radion takana ei ruuveja, hansikaskotelon puolella kaksi. Katkaisija ei tällä toimenpiteellä ole vielä käsissä.

https://picasaweb.google.com/113500476871095750357/Etuvastus?authkey=Gv1sRgCMXS3cmtz_mAqQE#

@timppa

LAUKKANEN MAURI 28.08.2015 09:13

Tuossa kuva sähköstä,kuinka se siellä kulkee,se selittää minusta asian:

Käyttäjän lisäys viestiin 28.8.2015 klo 09:16:14 Siinä viidettä perjantain iloksi ,kun miettii kuika se voltti/ampeeri kuvassa kulkee!.

TERVONEN KEIJO 28.08.2015 10:46

Taitaa olla kuitenkin uudenkoppasempi Ducato (vm.2002-2004) kyseessä kuin tuossa Haapasen Timon laittamissa kuvissa. Kojelauta on erilainen. Minä olen sen puhaltimen nopeussäätimen katkaisimen vaihtanut. Vikaoireet mun vm.2003 Ducato-Dethleffsissä olivat juuri samat kuin tämän säikeen aloittajalla. Tässä kuvia itse katkaisimesta ja purkukuva säädinpaneelista kojelaudan keskiosasta, jossa katkaisin on merkattu punaiselle nuolella.Purettava oli ensin radion päällä oleva "kirjoitusalusta" ja itse radio jotta pääsee käsiksi sen alla piilossa oleviin ruuveihin. Alaosasta oli purettava pois myös tuhkakuppiasetelma. Ja itse säädinpaneelissa oli myös tietty ruuveja. En nyt tarkkaa määrää ja paikkoja muista mutta kyllä niitä 10-15 torx ruuvia oli yhteensä irrotettava. Säädinpaneelin kanssa oltava sitten varovainen, itse en irroittanut sen takaa johtoliittimiä, katkaisimen sai ujutettua sinne taakse paneelia vähän kääntämällä. Purin tuon katkaisimen väkivalloin mielenkiinnosta ja sen sisällä olevat metalliset liukupinnat olivat aivan ruosteessa, joten ei ihme ettei toiminut. Kuva myös puhaltimen etuvastuksesta, joka löytyy helposti hansikaslokeron alle kuikatessa, on siinä hyvin näkyvillä kuten myös itse puhaltimen moottorikin. Toivottavasti näistä on jotain apuja.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.8.2015 klo 10:48:55 Katkaisimen voi tilata esim. täältä: http://www.nimark.fi/price/FIAT_1305589080/

TERVONEN KEIJO 28.08.2015 10:57

Onpas tämä kömpelö saitti kun kuvia ei saa liitettyä jälkikäteen. Jäi kuva puhalitimen etuvastuksesta pois edellisestä viestistä, joten laitan sen sen tähän. Tuolla on halvimmat etuvastukset mitä olen löytänyt netistä: http://alvadi.ee/fi/varaosat/fiat/ducato-244-2002/ilmastoinnin-vastus/

HAAPANEN TIMO 28.08.2015 11:22

No juu, hyvä kun löytyi asian päällä ollut. Laitoin -01 auton kuvat tietoisena kysyjän auton vuosimallista että edes jotain osviittaa olisi.

@timppa

HAUTAMÄKI JARI 07.09.2015 09:45

Moro

Ensinnäkin kiitokset hyvistä neuvoista Keijo ja Timppa.

Säädin tuli Nimarkista 35 € hintaan postikuluineen. Vaihtoon meni ensikertalaiselta pari tuntia.

Työkaluja ei tarvittu kuin T25 torksi ja 2:sen ristipää, lisäksi oli pieni talttameisseli apukankena.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.