JARRUVOIMAN SÄÄTÖ VENTTIILI
PARKKINEN HANNU
25.08.2015 20:06
Onko kukaan asentanut ilmapalkeita Al-ko sarjaa,tarvitaanko jarruvoiman
säätöventtiiliä, autossa ei abs jarruja, auto on Dukato 244 alustalla.
Jos tarvii, mistä venttilin voi tilata ja mihin kohtaan se asennetaan.
Ilmapalkeet on käytetyt, mutta toimivat. Tiedoista kiittäen HP
HALMEENMÄKI JUHANI
25.08.2015 20:20
Tuota ALB-venttiiliähän tarvitaan silloin, kun halutaan säätää jarrujen etu/taka-tasapainoa kuormauksen = perän painumisen mukaan. Siispä jos jousituksella estetään kuormauksen vaikutus, ei ALB-venttiilikään enää toimi.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
25.08.2015 20:44
Ei ilmapalkeet tuo ALB-venttiilin tarvetta jos sitä ei aiemmin ole ollut.
Itse ratkaisin venttiilin säädön mittaamalla venttiilin säätövivun etäisyyden auton pohjasta ja kun auto oli mennyt katsastuksesta läpi ilman ilmapalkeita, niin jatkoin säätövipua siten, että ilmapalkeiden käyttöpaineella vivun etäisyys oli sama kuin ilman palkeita.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.8.2015 klo 20:47:47
Niin, se venttiili löytyy taka-akselilta.
JANHONEN MATTI
25.08.2015 21:09
Sitä hieman ihmettelen, että kun autossa ei ole ABS-jarruja niin miksi siinä ei ole jarrupaineensäätöventtiiliä
Silloin kun autossa on ABS-jarrut ilmapalkeiden asennus ei edellytä toimenpiteitä jarruihin.
Esim. kun omaan autooni on jälkiasennettu ilmapalkeet ja kun autossa on ABS-jarrut on EBL-venttiili poistettu käytöstä.
Tässä AL-KO:n tietoa asiasta.
http://extranet.al-ko.se/bilder/AMC2007o.pdf
PARKKINEN HANNU
26.08.2015 07:22
Kun ei ole vielä kokemusta ilmajousista, niin kysyisin miten paljon ne
jäykistää peräpään joustoja, jos ei tarvitse nostaa perää kovin paljoa.
JANHONEN MATTI
26.08.2015 11:21
Silloin kun ilmajouset laitetaan jälkiasennuksena ne toimii ensiasennusjousien apuna, lisäten jousien kuormankantokykyä.
Ilmajousien hyvä puoli on siinä, että niiden kuormankantokykyä (perän korkeutta) voidaan säätää helposti säätämällä palkeissa olevan ilman painetta tarpeen mukaan. Yksinkertaisimmillaan paineen säätö tapahtuu kuten rengaspaineen säätö, ilmaventtiilikin on sama. Tupakansytyttimestä virtansa ottava pieni kompura riittää säätöön vallan hyvin.
Kehittyneemmissä versioissa on oma 12 V kompressori ja säätö tapahtuu kojelaudan napista tai jopa automaattisesti.
Manuaalisäädöllä pärjää oikein hyvin, eikä ole tekniikkaa rikkoutumassa.
Palkeiden normaalilla paineella auton saa ihan hyvin vaateriin täysin lastattuna. Kunkin ilmapalkeen kantokyky on palkeen poikkipinta--ala neliösentteinä x paine.
Ilmajousien asennuksen jälkeen kannattaa kokeilla mikä paine sopii omaan autoon sen kulloinenkin kuormaus huomioiden.
Ilmapalkeet tule asentaa kahteen piiriin, (kummallekin palkeelle oma venttiili ja täyttöletku/venttiili ) jolloin ei voi syntyä yhtyvän astian tyyppistä ongelmaa.
Kahden piirin etu on myös se, että jos auton painojakauma on lastauksesta johtuen toispuoleinen niin palkeiden painetta säätämällä auto voidaan oikaista myös sivusuunnassa.
Asenna pois, ne on käytössä hyvät.
ASIKAINEN MATTI
26.08.2015 11:51
Lisäetuna tulee vielä se, ettei tarvita ajovalojen säätömekanismia, kun takapään palkeet toimivat sellaisina.
VÄLIAHDE JUSSI
26.08.2015 13:54
Olen ihan eri mieltä Janhosen kanssa älä asenna koska, saat siitä lisää tressiä
itsellesi esim.nuo tupakansytin kompurat ei siihen kelpaa toinen on kodessiovesi
ja ilma letkut ja itse jouset, unohda koko homma.
Ilma jarru autoissa on kuivaajat valmiina, mutta letkut ja jouset jää murheeksi.
Kyllä nuo mehujarrut riittää.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
26.08.2015 14:04
Paljonko Jussilla on palkeista matkailuautossa jousien apuna kokemusta?
N. 10 vuoden kokemuksella voin suositella. Tupakansytytin kompura toimii hyvin.
Ilmajarrut on aivan eri asia kun Ducaton ilmapalkeet jousien lisänä.
Ne pitää vain asentaa kahteen piiriin, ettei tule tunnetta ilmapallon päällä istumisesta.
TURUNEN HEIMO
26.08.2015 14:14
Miten nestejarrut ja ilmajouset korreloi matkailuautossa keskenään. Luulisin ettei mitenkään.
Toisaalta lmajousien omat kompurat ovat juuri tupakinsytytinkompuroiden kokoa. Painehan on varsin pieni, riippuen kulkimesta mutta 1-3 bar riittänee hyvin. Yleensähän jälkiasennetaan lisäilmajousia joilla avitetaan varsinaista jousitusta.
JANHONEN MATTI
26.08.2015 14:38
Jussi on kääntänyt aivot ULA:lle.
PARKKINEN HANNU
27.08.2015 06:59
Paljon kiitoksia kommenteista ilmajousista, mutta kyllä ne on alle laitettava,että
tietää miten ne toimivat, jos ei toimi ,otetaan pois.
JANHONEN MATTI
27.08.2015 09:52
Tuskin otat pois. Sen sijaan uskon sinun toteavan, että kas kun ei tullut laitettua aiemmin.
Kyllä ne toimii. Raskas kalusto on kohta järkijään ilmajousien varassa.
MERIKALLIO VELI-PEKKA
27.08.2015 18:30
Eipä ole kompuraviritelmiä ilmajousissa tarvinnut, polkupyöräni pumpulla olen paineita tarpeen mukaan säädellyt (pyörässä samanlaiset venttiilit kuin autossa), eikä ole tullut hikikään, pari pumpullista ja barin nousu paineissa.