Kaasuläppäkotelon vaihto

ASIKAINEN MATTI 03.08.2015 16:11

Jarkko Kataja laittoi tänne palstalle 3 vuotta sitten kuvallisen ohjeen kaasuläppäkotelon vaihdosta, löytyy googlettamalla:

Kaasuläppä kotelon vaihto ohjeet. pdf file

Näihin mainitsisin täydennyksenä, että eniten aikaa menee keulan purkamiseen (Torx-avain on tarpeen), jotta pääsisi käsiksi kohteeseen. Itse varsinaiseen työhön tarpeellisia työkaluja ovat 13 mm:n kaarilenkki ja pitkävartinen hylsyavainsarja 1/4 tuuman vääntiöllä (järeämpi hylsysarja on liian paksu mennäkseen Wahlerin yhden kaasuläppäkotelon ruuvin päälle). Magneti Marellin kotelo on hieman toisen mallinen ja vaatii tiivisteiden lisäksi lyhyen kaapeliadapterin, koska laitteissa on erilaiset pistokkeet. Toimitus axel-augustinilta Saksasta viikossa (pe - pe) postipakettina kuluineen 264,01 €.

Ennen kaasuläppäkotelon vaihtoa vikakoodit olivat ensin P0638 ja myöhemmin lisäksi P0235. Vaihdon jälkeen kuittasin koodit ja 8 km:n koeajossa ei ilmennyt ongelmia. Seuraavaksi sitten pitemmälle matkalle puuta koputtaen.

INGMAN JENS 03.08.2015 21:11

Minulla on sama vikakoodi P0638 ollut niin kuin aikaisemmin olen kirjoittanut. Nollauksen jälkeen menee taas jonkun aikaa ja sitten mottorin merkkivalo syttyy taas. Ajossa en ole huomannut eroa. Onko sulla sellainen tuntuma että se kaasuläppäkotelo on vaihdettava, eli puhdistaminen ei riitä?

SAARELA MARKKU 03.08.2015 22:15

Minun mielestä puhdistaminen ei riitä, siirtää vain vikaa eteenpäin,vikakoodia,. Omaan autoon vaihdettiin kaasuläppäkotelo takuuseen ja on erilainen kuin alkuperäinen. Uudessa liittimet on asennettu niin että niihin ei pääse valumaan vettä, joka aiheutti häiriön. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa. Joka tietää tästä asiasta enempi, korjatkaa jos olen väärässä.

ASIKAINEN MATTI 03.08.2015 22:34

Ei ollut aikaa ruveta kokeilemaan, kun kesä nyt vihdoin taitaa tulla. Vanhassa läppä oli herkkäliikkeisempi kuin uudessa eikä läpänseutu ollut pahemmin likaantunut, putkien yhtymäkohta kyllä oli möhnäinen. Epäilen elektroniikkaosan vikaa. Pistän asian tutkintaan syksymmällä.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.8.2015 klo 22:50:07 Muuten, samalla kun auton maski on irroitettuna, kannattaa laittaa sääskiverkko jäähdyttimen eteen. Paitsi, että se estää ötököitä tukkimasta jäähdytintä niin se suojaa sitä myös pikkukiviltä sorateillä ja talven hiekotetuilla tieosuuksilla. Jäähdyttimet ovat nykyään varsin ohuesta tavarasta tehtyjä.

Verkon kiinnittäminen käy pienillä banduit-siteillä painamalla piikillä reikiä sopivaan kohtaan jäähdyttimen edessä olevaan ohueen ja pehmeään muoviin.

INGMAN JENS 04.08.2015 14:45

Kiitos asiallisista vastauksista. Kai se kaasuläppäkotelo on pistettävä tilaukseen. On vähän turvaton tunne lähteä reissulle kun tuo moottorin merkkivalo palaa.

LAUKKANEN MAURI 09.08.2015 11:22

Kun on onnellinen Fiatin omistaja,niin pakko tunnustaa että ei se virheetön peli ole.

Minunkin kulkimessä alkoi se ruiskun merkkivalo kummittelemaan ja jos oletetaan että siitä selviää sillä kaasuläppäkotelon vaihdolla niin vällä pääsee.

Mutta kun hakee kyseistä osaa siitä on tällä vinkkejä,sitä voi hakea monella tapaa osan nimellä Sasaksi;Drosselklappenstutzen tai paras tapa guuklata sillä OE numerolla ,mutta sekin pitää tietää: Fiat alusta 250/130 multijet 01.2007 ,tuossa nuo lähtökohdat ja sille saa sellaisen OE numerot: 50 409 9669 tai 50 434 5920

Siis nuo helpottavat hakua minusta ja eikun onnea varaosan hakuun,kun hintoja on erilaisia samalla osalla.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2015 klo 11:26:33 Tuossa yksi halpa paikka; Drosselklappenstutzen

Drosselklappenstutzen Artikelnummer: 7497D Hersteller: WAHLER Listenpreis inkl. MwSt.: 356,41 € Preis inkl. MwSt.: 234,68 € (zzgl. 4,90 €Versand innerhalb von Deutschland) Verfügbarkeit: LagerbestandAuf Lager Artikel in Warenkorb legenArtikel in den Warenkorb legen Ergänzungsartikel / Ergänzende Info: mit Dichtungen Betriebsart: elektrisch Anzahl der belegten Kontakte: 4 serienmäßig
Herstellereinschränkung: WAHLER OE-Nummern: (nur zu Vergleichszwecken)
FIAT: 50 409 9669, 50 434 5920 IVECO: 50 409 9669, 50 434 5920

Beschreibung: AGR-Ventil Fiat Ducato 120 Multijet 2,3D 07.06-; Hersteller: WAHLER; Hersteller Teilenummer: 7497D; EAN: 4029783009051; Suchmaschinenbeschreibung: " " Passend für folgende Fahrzeuge: FIAT DUCATO Bus (250), Bus 120 Multijet 2,3 D, 2287ccm, 88kW (120 PS), ab BJ2006 FIAT DUCATO Kasten (250), Kasten 120 Multijet 2,3 D, 2287ccm, 88kW (120 PS), ab BJ2006 FIAT DUCATO Kasten (250), Kasten 130 Multijet 2,3 D, 2287ccm, 96kW (131 PS), ab BJ2007 FIAT DUCATO Pritsche/Fahrgestell (250), Pritsche/Fahrgestell 120 Multijet 2,3 D, 2287ccm, 88kW (120 PS), ab BJ2006 FIAT DUCATO Pritsche/Fahrgestell (250), Pritsche/Fahrgestell 130 Multijet 2,3 D, 2287ccm, 96kW (131 PS), ab BJ2007 IVECO DAILY IV Kasten/Kombi, Kasten/Kombi 29L10 V, 2287ccm, 70kW (95 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Kasten/Kombi, Kasten/Kombi 29L12 V, 29L12 V/P, 2287ccm, 85kW (116 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Kasten/Kombi, Kasten/Kombi 29L14 C, 29L14 C/P, 29L14 V, 29L14 V/P, 2287ccm, 100kW (136 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Kasten/Kombi, Kasten/Kombi 35C10, 35S10, 2287ccm, 70kW (95 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Kasten/Kombi, Kasten/Kombi 35C12 V, 35C12 V/P, 35S12 V, 35S12 V/P, 2287ccm, 85kW (116 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Kasten/Kombi, Kasten/Kombi 35S14 C, 35S14 C/P, 35S14 V, 35S14 V/P, 35C14 V, 35C14 V/P, 2287ccm, 100kW (136 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Kasten/Kombi, Kasten/Kombi 40C12 V, 40C14 V/P, 2287ccm, 85kW (116 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Kasten/Kombi, Kasten/Kombi 40C10 V, 2287ccm, 70kW (95 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Kipper, Kipper 35C10 K, 2287ccm, 70kW (95 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Kipper, Kipper 35C12, 2287ccm, 85kW (116 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Pritsche/Fahrgestell, Pritsche/Fahrgestell 29L10, 2287ccm, 70kW (95 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Pritsche/Fahrgestell, Pritsche/Fahrgestell 29L12, 2287ccm, 85kW (116 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Pritsche/Fahrgestell, Pritsche/Fahrgestell 29L14, 2287ccm, 100kW (136 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Pritsche/Fahrgestell, Pritsche/Fahrgestell 35C10, 35S10, 2287ccm, 70kW (95 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Pritsche/Fahrgestell, Pritsche/Fahrgestell 35C12, 35S12, 2287ccm, 85kW (116 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Pritsche/Fahrgestell, Pritsche/Fahrgestell 35C14, 35S14, 35S14 /P, 2287ccm, 100kW (136 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Pritsche/Fahrgestell, Pritsche/Fahrgestell 40C10, 2287ccm, 70kW (95 PS), ab BJ2006 IVECO DAILY IV Pritsche/Fahrgestell, Pritsche/Fahrgestell 40C12, 2287ccm, 85kW (116 PS), ab BJ2006 Technische Information Ist in der Serie original WAHLER verbaut ist kein Adapter Ka bel notwendig

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2015 klo 11:30:36 Tuo on aito Saksalainen ja taitaa se elektroniikka olla siellä alapuolella,mutta on myös malleja joissa se sivussa,tarvitaan se lisäkaapeli,sovitin.

Mutta eipä tiedä onko se vika alttius siinä elektroniikan paikassa ,kuiva paikka se on vedeltä ainoastaa öljy tunkeutuu tai pilaa laitteen?.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2015 klo 11:32:32 https://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-Ducato/-Fiat-Ducato-Typ-250-Sofim-2-3-16-V-JTD-Alle-Artikel/Drosselklappe-Stutzen-bis2011-incl-Kabel::26107.html

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2015 klo 11:33:33 http://www.teilando.de/index.php?webiscoparams=YToyOntzOjk6ImFydGlrZWxpZCI7czo2OiI5MzMxNDEiO3M6MTM6IndlYmlzY29hY3Rpb24iO3M6MTE6InNob3dhcnRpa2VsIjt9

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.