Viides matkustaja - jälkeenpäin
MÄNTYLÄ HEIKKI
26.07.2015 17:19
Onko kenelläkään kokemuksia (teknisiä / byrokratiaan liittyviä) miten alunperin neljälle matkustajalle rekisteröidystä matkailuautosta (Ducaton alusta) on myöhemmin tehty viidelle tai kuudelle rekisteröity?
HAKALA JYRI
26.07.2015 17:32
Uudemmissa autossa ongelmat ellei ko autoa valmisteta myös esim 6 lle., vaikka seuraavat asiat kunnossa:::
-kokopainossa varaalisä matkustajille plus matkatavaralle
-asennettava penkki ja turvavyöt hyväksyttyjä tyyppejä
Ongelmaksi voi muodostua kiinnityspisteet korissa/alustassapenkille& turvavöille
Mutta jos em asiat kunnossa voi onnistuakin
Esim Adriassa oleva lisäistuin "5" joka käännetään on hyväksytty tehdasvaruste vaikka matkustusmukavuus siinä tuskin hyvä.
Terv jyrih
Käyttäjän lisäys viestiin 26.7.2015 klo 17:35:37
Aloituksessa ducaton alusta, helpoin jos korikin mutta jos esim auto Fiat, alusta al-ko ja kori x Tilanne mutkistuu.
JANHONEN MATTI
26.07.2015 17:47
Autosta pitäisi tietää enemmän kun nimi.
Nuo säädökset ei liity byrokratiaan vaan aikojen kuluessa muuttuneeseen turvallisuusajatteluun, myös matkailuautoja koskien.
Tässä asiassa mm. auton ikä ratkaisee, koska muutoksessa noudatetaan niitä sääntöjä joka oli voimassa Suomessa silloin kun auto ensimmäisen kerran rekisteröitiin.
Toinen iso tekijä on turvavöiden tulo autoihin myös asunto-osan istumapaikkojen osalta. Tähän liittyy määräyksiä turvavöiden kiinnityspisteiden, istuimen, istuimen kiinnityksen ja itse turvavöiden osalta.
Kolmas asia on auton oma massa ja suurin sallittu kokonaismassa.
On autoja jossa kantavuus on pieni josta seuraa, että laskennallisesti määräytyvä paikkaluku on jäänyt pieneksi. Tällöin esim. auton kokonaismassan korotus lisää kantavuutta ja se taas tuo myös lisäpaikkoja tai paremminkin jopa olemassa olevia paikkoja voidaan ottaa käyttöön.
Tässä muutamia seikkoja jotka vaikuttaa asiaan.
TOIVONEN MARTTI
26.07.2015 20:15
Ei, kokemusta ei ole. On vain kokemusta siitä miten alunperin Saksassa kuudelle rekisteröityä autoa Suomen maahantuontikatsastuksessa on käsitelty. Siinä pohdittiin kokonaispainoa sekä vanhojen että uudempien määräysten pohjalta ja viiden hengen auto siitä tuli. Ja sekin vaati kovaa miettimistä ja tulkintaa parhain päin.
Eiköhän matkailuautoihin ole aina määritelty suurin mahdollinen henkilöluku joko istuimien, auton kantavuuden tai turvavöiden kannalta. Jos rajana on ollut kokonaispaino ei henkilömäärää voi lisätä paitsi rekisteröimällä kuorma-autoksi isommalla kokonaispainolla jos se alustan kannalta on mahdollista (esim. Ducato Maxi ja kokonaispainoksi 3850kg).
Jos rajana on istuimet tai vyöt on tuo ehkä mahdollista mutta kuten kaverit edellä ovat todenneet asian onnistuminen riippuu mm. auton ensirekisteröintiajankohdasta. Katsastuskonttorin tekninen neuvonta on oikea paikka asian varmistamiseksi. Sinne vaan kysymään, byråkratia hoituu siellä.
mot
KOSKINEN JANI
26.07.2015 21:03
Matkailuautoja ei rekisteröidä koskaan kuorma-autoiksi, vain yli 3500 kg painaviksi matkailuautoiksi mikä vaatii C-kortin painon takia.
Näihin paikkamääriin sitten vaikuttaa todella monet eri asiat:
vuosimalli määrää eniten
auto tyyppihyväksytty tai ei
lisäpenkkien suunta
Eli aloittaja kun laittaa vuosimallitietoa ja onko tyyppihyväksytty niin voi vähän lisää kaivaa faktoja.
Meidän edellinen auto oli 2001 dethleffs ja siinä oli tyyppihyväksyntä määrätylle painolle. Sen sai muutettua 6 hengelle alle 3500 kiloisenakin kun lisäpaikkojen määrä laskettiin tyyppihyväksyntäpainosta, eikä todellisesta vaakapainosta. Ja koska auto oli tyyppihyväksytty niin siinä piti olla tehtaan mukaiset vyöt. Ne sai tilattua dethleffsiltä runkonumerolla.
Mutta mikäli auto ei ole tyyppihyväksytty niin sitten pitää todellisen massan ja kokonaispainon välissä olla riittävästi laskennallisia kiloja henkilömäärän ja pituuden mukaan (tämäkin riippuu vuosimallista). Sivuttain ja selkä menosuuntaan istuttaviin penkkeihin saa 10/2007 asti lisäpaikkoja ilman vöitä.
JANHONEN MATTI
26.07.2015 22:31
Ja jos autoa ei ole tyyppihyväksytty niin ajoneuvon massat on Trafin katsastajille antaman ohjeen mukaan todettava puntarin nokassa.
Tästä seuraa se pirullisuus, että autoon jo Saksassa asennetut lisävarusteen joutuu puntariin, mikä lisää auton omaa massaa jolloin kantavuus pienenee ja samalla voi mennä paikkoja.
Toisaalta rek. kirjaan merkitty auton oma massa ja kantavuus on todellisempi.
Suomi-autoissahan on sisällä tämä fusku jossa auto on ensin rekisteröity tietyille massoilla ja sen jälkeen vasta asennettu lisävarusteet.
MÄNTYLÄ HEIKKI
28.07.2015 17:54
Kiitos kaikille asiallisesta keskustelusta. Tässä vaiheessa tämä "tietopläjäys" riittää. Sain sen mitä lähdin kyselemään.