Aurinkokennon asennus katolle.
PALM PEKKA
26.07.2015 14:12
Käyttäjän lisäys viestiin 26.7.2015 klo 14:18:10
Nopee tuo oikee käsi:):)
Siis kun asentaa kennon katolle tuleeko se ruuveilla vain ohueeseen alumiinipeltiin kiinni vai miten homma hoituu.
Vielä kerran kuinka ison kennon ostan että se riittää tv:n katseluun, läppärin ja puhelinten lataukseen, valoihin ja Truman puhaltimen moottorille. Ajellaan vain kesäisin,
Kuinka ison akun tuo kaikki tarvitse,
Ilmeisestipitää ostaamyös säädin jonkinlainen.
Tuota etsin vanhoista jutuista mutta oli niinpaljon erilaista tietoa että jospa nyt saisin yksinkertaisen vastauksen kun ole näissä sähköasioissa yksinkertainen karavaanari.
ITE
HELLE RAUNO
26.07.2015 16:58
Minulla on ollut katolla 100W:n paneeli muutaman vuoden. Sen jokaisessa kulmassa on n. 15 cm pätkä Alu kulmalistaa. Lista on kiinni vetoniiteillä (POP)
Kattoon kulmalistat on kiinnitetty Sikaflexsillä, siten että paneeli on n.2 cm irti katosta. Hyvin se on siellä pysynyt. Jos sen nyt laittaisin niin luultavasti korvaisin nuo niitit jonkinlaisilla ruuveilla. Alle kun jää hankalasti puhdistettava tila.
Tuo säädin on digi näytöllä varustettu. Se näyttää m.m. millä virtamäärällä akku kulloinkin latautuu. Lisäksi siinä on ominaisuus jolla voi muuttaa sitä jännitettä jolloin lataaminen loppuu. Tuo on osoittautunut ihan hyväksi, koska voin pudottaa tuota jännitettä silloin, kun auto on pitkään käyttämättä. Olen viisaammilta saanut tietää, ettei tuo jatkuva täyslataus ole hyväksi ?? Noissa karvalakkimalleissa on vain muutama LED merkkivalo. Akku on ihan normaali n. 120 Ah:n vapaa-ajan akku. Meillä tuo on hyvin riitänyt. Emme juurikaan katsele näköradiota. Jos tilaa on, niin toinen akku lisäksi, ja siihen valintakytkin jolla akkua voi vaihtaa, tuplaa luonnollisesti kapasiteetin. Noita kytkimiä on ollut ainakin Biltemassa. Siellä myydään myös, veneosastolla, tiivisteellisiä läpivientejä kaapelia varten. Minulla oli aikanaan seilipaatissa tällainen systeemi.
Tuo asento katolle liimattuna on tietenkin huono, koska paneeli toimii parhaiten ollessaa suunnattuna aurinkoon. Etenkin syksyllä, kun aurinko on päivälläkin alhaalla, latausteho on vain murto-osa maxsimista. Illan hämätyessä toho hiipuu nollaan. Tuo on laitteen perusongelma. Silloin kun sitä eniten tarvitaan, se ei juurikaan toimi. Tuosta paneelin koosta vielä. Osta mieluummin iso >100W, jos katolla on tilaa, edellämainitusta syystä.
Onnea matkaan !!!!!!!!
SUOMI SEPPO
26.07.2015 17:12
Laittaisin vieläkin näin:
https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=125513586
Tietysti tulee erilaista tietoa kun kukin uskollaan autuaaksi.
@seppo
VEIJOLA ESA
27.07.2015 11:33
tuolta löytyy keskustelua aiheesta http://karavaanari.org/index.php/topic,14113.0.html
RAUTAVUORI JORMA
27.07.2015 19:23
HAAPANEN TIMO
12.08.2015 09:12
Tutustuin toiminnassa olevaan kätevään säädin/lisänäyttö yhdistelmään.
Säädin
http://www.aurinkopaneelikauppa.fi/epages/aurinkopaneelikauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120903-11092-142553-1/Products/VKPWM10
Lisänäyttö
http://www.aurinkopaneelikauppa.fi/epages/aurinkopaneelikauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120903-11092-142553-1/Products/MT50
Näytö on hieno. Vasemmalla näkyy panelin vapaan kierron jännite ja ampeerit, keskellä akun jännite ja ampeereissa se, meneekö akkuun, vai lähteekö pois. Oikeassa laidassa kuorman ampeerit ja voltit.
Lisäksi siihen saa ohjemoitua pitkän aikavälin tulevat Ah:t ja paljon muuta josta en nopealla tutustumisella saanut selvää.
Yhdistetään säätimeen tavallisella puhelinjohdolla, mutta säätimessä pitää tietenkin olla pistoke tätä varten, joten molemmat pitää hankkia.
Asennus on erittäin helppo, johto napsautetaan kiinni ja näytön voi upottaa tai asentaa pintaan mukana tulevalla kauluksella.
@timppa
LAUKKANEN MAURI
12.08.2015 10:50
Kaveri Ruotsin maalta,aito ruottalinen tuli taas lomailemaan Suomeen ja kulkimena
67 mallia oleva Volvo amazon.
Mutta se onkin sähköauto,peräkärissa on volkkarin kone joka käynnistetään pitkällä matkalla kun auton akut on finaalissa,se kärry lataa akut.
Peräkärri on päällystetty aurinkopaneleeilla tehot noin 3000W,samoin on auton
katto aurinkopaneelilla päällystetty .
Mutta kaveri totesi: huono homma kun aurinko ei paista,ei tule virtaa volkkarin
mootori pakko käynnistää.
Eli mitä tästä opimme ,aurinko on energiaa,mutta sade ja pilvet ei!
Käyttäjän lisäys viestiin 12.8.2015 klo 10:54:04
Mutta täällähän karavaanareitten joukossa on niitä ihmemiehiä ,sähköä tulee
vaikka ei paista jopa rankkasateekakin on virtaa likaa on niin hyvät aurinkopaneelit
että ylijäämä myydään valtakunnan verkkoon ja rahantuloa ei voi estää!.
HAAPANEN TIMO
12.08.2015 11:27
Parhaillaan on taivas täysin pilvessä ja kahta ampeeria tulee kennosta.
Eikä mikään auto kulje pitkään 3000 W:n latausteholla vaikka akkuja olisi junanvaunullinen, se homma on pielessä jo rakennusvaiheessa.
@timppa