Ducaton keula on alempana kuin perä
SAVOLAINEN ANTTI
24.07.2015 17:41
Terve,
Fiat Ducato 2003 2.8 JTD dethleffs.
Uutena omistajana olen ihmetellyt kun tasamaallakin saa shimmata keulaa ylemmäksi (senttikaupalla, olisiko 8cm) jotta auton saa suoraan. Onko kyseessä ominaisuus vai korjaantuuko jouset vaihtamalla (eli ovatko menneet huonoiksi)?
KOISTINEN TOIVO
24.07.2015 17:45
Kyllähän se on turpa matalammalla, jos varsinkin on jossain vaiheessa taka pistetty lisälehdet.
Toivopoika
JANHONEN MATTI
24.07.2015 18:10
Voit vaihtaa eteen vanhojen väsyneiden tilalle joko tavalliset tai vahvistetut jouset.
Ihan varaosaliikkeistä pitäisi löytyä hinta jotain 75-85 e/kpl.
Vallilan Takomollakin näyttää olevan mutta hintaa vähän vierastan.
Jos vaihdat jouset niin silloin on hyvä vaihtaa myös yläpään laakerit, jos ei ole jo vaihdettu.
SUOMI SEPPO
24.07.2015 18:51
Jos on integroitu auto niin ei välttämättä väsyneet. Integroidun keula on painavampi ja m-autotehtaat ei ole raaskineet vaihdattaa jäykempiä/pidenpiä jousia. Jos laitatat uudet jouset niin laitata jäykemmät "mukavuus" jouset. Itselle tuli nuo pidemmät/jäykemmät tavalliset jouset. Ovat liian pintakovat. Töksäyttelee kaikissa tien saumoissa. Keula kyllä nousi viitisen senttiä niin ei enää mennä alahuuli maata hipoen ja jouset pohjaten.
@seppo
AHJOS TIMO
24.07.2015 19:02
Minulla on vähän ajettu puoli-integroitu Ducato vuodelta 2012. Sen kori on aina selvästi etukenossa. Ei voine olla kysymys etujousien väsymisestä. Pikemminkin näyttää siltä, että takajouset on viritetty raskaammalle kuormalle.
VÄLIMÄKI JARMO
24.07.2015 19:06
SAVOLAINEN ANTTI
24.07.2015 20:13
Kiitoksia kaikille vastauksista. Sitähän tässä yritän selvittää, että kannattaako investoida uusiin jousiin: eli nouseeko auto vai pysyykö entisellään...
Auto on lippalakkimallia, eli alkovi vai mikä se nyt onkaan.
SALO JYRKI
24.07.2015 20:25
Italiamotor Tampere,antoi avun meidän autoomme -08 ducato 3lit.kone .,nousi monta senttiä..on nyt vaaterissa......saa täyden mukin wissyä..
Terv.Jyrki
TERVO JARI
24.07.2015 20:44
Samalla uudet iskaritkin kun "etupään" auki ottaa.
Eli jousen yläpään laakerit, jouset ja iskarit, kaikki uudet niin menee taasen pitkä tovi ennenkuin tarvii noiden asioiden kanssa painia.
Työnhintaan ei vaikuta mitään vaikka vaihtaa vain jouset tai kaikki hilpedöörit, sama työ sama kumpsin jompsin ....
SAVOLAINEN ANTTI
24.07.2015 21:07
Eli auto ei ole tullut alun perin tehtaalta nokka alempana?
HELLSTEN KARI
24.07.2015 23:38
Ei ku juu. Luulen et monessakin näissä tehtaalta tulleissa on ihan sama ominaisuus. Sen kanssa on helppo oppia elämään. Ainahan se parkkeeraus vaatii jonkun verran sovittamista että matkamökki on vaaterissa.
NIEMINEN PENTTI
25.07.2015 07:17
Sama juttu. Ostin joulukuussa Fiiun joka oli myynnissä sairauden takia. autolla ei ollut ajettu kuin kolme tuhatta km , ja keula aika paljon alempana .Tuskin voi olla väsyneet jouset noilla kilometreillä, vaan auto lähtenyt tehtaalta tuollaisessa kyntöasennossa. En oo huomannu että se ajossa haittais mitenkään , joten antaa olla. Laitetaan ajokiilat leiriytyessä , tai jätetään illalla lasi vähän vajaksi.
MATTILA JARI
26.07.2015 09:23
Jep.
Meidänkin vm.2009 7m pitkä Fiat matkailuauto kulki etukenossa kun sen ostin ajettuna 26 tkm. Nyt kun autolla on ajettu 60 tkm niin perä on laskenut niin että auto on vaakatasossa ja ihan ok. ajettava. Ajattelin että laitan Mad lisäjouset mutta en laitakkaan kun auto on suora eikä tapaa pohjaan lyönti kumeihin. Että tallainen tapaus.
JANHONEN MATTI
26.07.2015 10:56
Alkuperäiseen kysymyksen palatakseni.
Auton on vuosimallia 2003.
On aivan varma, että jos eteen vaihdetaan uuden originaalijouset niin keula nousee, koska vanhoissa jousissa on väsymistä, vaikka uusi ja vanha jousi kuormittamattomina rinnakkain laitettuna ovat saman mittaiset.
Jos autoon pannaan vahvistetut jouset niin keula nousee edelleen, koska vahvemman jousen painuma samalla massalla on pienempi.
Vaateriin auto ei kuitenkaan etujousien vaihdolla tule, eikä pidäkään tulla.
Vaateriin auton pitää tulla vasta normaalisti kuormattuna (auton "normaali" olotila) ja jos silloin keula jääkin ylös on syytä miettiä takajousien vahvistamista.
Ja ajossa auto vielä muuttaa hieman asentoaan ilmavirtauksista johtuen.
Jousien vahvistamisella on myös haittapuolensa.
Jousien ja iskunvaimentajien toiminta on kokonaisuus, joka osaltaan tuottaa koetun ajotuntuman.
Joidenkin mielestä jousien vahvistamisen seurauksena autosta voi tulla jousitukseltaan kova, jolloin henkilöautomaisuus ajossa vähenee.
Toinen pieni ongelma liittyy iskunvaimentajien toimintaan ja erityisesti jousen palautusliikkeen aikana, jolloin vanha iskunvaimentaja (myös se voi olla "väsynyt") vastustaa vahvennetun jousen kasvanutta palautusvoimaa.
Matkailuautolla ajettavilla nopeuksilla tällä ei juuri ole vaikutusta, jos iskunvaimentajat on joltisessakin kunnossa.
KOISTINEN TOIVO
26.07.2015 11:03
Matkailuautot osin on tahallaankin rakennettu keula hieman alemmas noiden Matin kertomien vuoksi.
Lisäksi on haettu ulkonäkö asiaa, koska ei ole katsojalle hyvän näköinen auto, joka on varsinkin keula ylempänä perää.
Myös jos muuttaa etupään korkeutta, on ehkä syytä pyörien suuntaus tarkistaa remontin jälkeen.
Toivopoika
SAVOLAINEN ANTTI
26.07.2015 15:57