Takajouset loppu?

PEIPPO PASI 17.07.2015 23:40

Huollossa sanoivat että oikea takalaita lepää lähes pohjaaniskukumin varassa, vasemmalla pari senttiä rakoa. Auttaako lisälehdet vai pitäskö uusia kaikki lehdet,entäs iskarit? Mitähän kustantaa ko. osat osimoilleen? Kyseessä -09 mallin Dukato

JOKINIEMI PETRI 18.07.2015 00:05

Taitaa olla jouset jo tehtaalta lähtiessä olleet alimitotetut matkailuauton painolle. Kysäse vallilan takomosta tarjousta jousista ja iskareista.

VÄLIAHDE JUSSI 18.07.2015 00:18

Petri Näin on asia minunkin mielestä.Vaikka kummalta tuntuu kyllä tehdas kauppoja tehdessään tiesi mille yhtiölle se alustakaupat teki? Olisi taaskin hyvä tietää mikä korivalmistaja,toisti taasen tämäkin virheen?

PEIPPO PASI 18.07.2015 05:51

Eura Mobil tässä tapauksessa korin valmistajana. Kilometrejä alle 50 tkm. ja ikää 6 vuotta

-Pasi

KAAKKOLAHTI TOIVO 18.07.2015 07:18

Saman asian kanssa paininut. Tilasin Vallilan jousipajalta lisä jouset ja minulle tuli hyvä, nousi tarpeeksi ja ei tullut liian jäykkä.

HELLE RAUNO 18.07.2015 08:18

Laitatin keväällä Transittiin lisälehdet. Vuola Kaarinassa. 750€. hyvä tuppasi tulemaan.

KOISTINEN TOIVO 18.07.2015 08:42

Rapiat 40000, ja nyt vastaa louskusa kumeihin, että pitä vallilan, tai johonkin otta yhteyttä. Miksiköhän aina noissa on sama ongelma, meilläkin kaikissa Eivät kestä kantavuus kuormaa Toivopoika

JANHONEN MATTI 18.07.2015 09:11

Tässä tiedoksi tai paremminkin esimerkiksi erilaisista lisäjousiratkaisuista.

https://www.reimo.com/fi/D-matkailuautotarvikkeet/DR-matkailuautotarvikkeet/DRM-ilmajouset_kierrejouset/

Lisäjouset on monessa autossa suorastaan välttämättömät. Alkuperäiset pakualustan jouset matkailuautossa jossa on pitkä perän ylitys/takatalli on huono yhdistelmä.

Jokainen kunnon jousipaja pystyy lisälehdet tekemään ja asentamaan. Tämä siksi, että joidenkin "suosikkipaikkojen" hinnat on työn luonne ja kesto huomioiden pompannut pilviin.

.

PEIPPO PASI 18.07.2015 20:49

Siiskö lisälehdillä saisi homman pelittämään, ei tarvi kaikkia uusia? (jouset, iskarit) -Pasi

Käyttäjän lisäys viestiin 18.7.2015 klo 21:01:15 Niin vai saiskos noilla lisäilmajousilla perän nousemaan -Pasi

KOISTINEN TOIVO 18.07.2015 21:03

Iskunvaimentajathan eivät ole jouset, vaan niiden tehtävä on ottaa heilunnat kiinni, ja vakauttaa menoa. Siis pompuissa estävät jälkipomput, ja kallisteluissa hilitsevät liikettä. Jouset taas kannattavat autoa siinä korkeudessa kun jaksavat. Lisäjousilla siis nostetaan runkoa akselilta, samalla myös jouset jäykistyvät. Siis lisäjousia, mikäli runko on alhaalla. Onko ne sitten rautaa, tai ilmajouset. Toivopoika

JANHONEN MATTI 18.07.2015 21:14

Juuri noin kun Toivo kirjoitti.

Ilmapalkeet on parhaat lisäjouset, koska niitä voi säätää kuormituksen mukaan palkeen painetta nostamalla tai alentamalla

Raskas kalusto on jo pitkään käyttänyt ilmajousia.

PEIPPO PASI 19.07.2015 07:49

OK. Kiitos. -Pasi

AHJOS TIMO 19.07.2015 11:19

Olen ihmetellyt oman autoni suunnittelussa sitä, että paino jakautuu niin epätasaisesti: vasemmalla puolella ovat kuljettaja, polttoainetankki, käynnistysakku, vesisäiliö, asunto-osan kaksi akkua ja kaasupullot sekä vielä sängyn alla oleva tavaratilakin enemmän sillä puolelkla. Oikealla puolella ei ole muuta painavaa kuin jääkaappi. Auton ollessa nyt vajaan 3 vuoden ikäinen, sen kori on takaa katsottuna hiukan vasemmalle kallellaan tälläkin hetkellä, vaikka vesisäiliö on tyhjä, polttoainetankki melkein tyhjä ja kuljettaja ulkona.

Miten tuota kommentoisitte?

JANHONEN MATTI 19.07.2015 12:34

Siten että asennuta autoon taakse ilmapalkeet (jos ei jo ole) ja lisää sen puolen palkeen painetta joka on alempana. Tämä on yksi näitä ilmajousen etuja.

AHJOS TIMO 19.07.2015 14:28

Tuo Matti Janhosen klo 9.11 lähettämä linkki antaa virheilmoituksen "404 Sivua ei löydy".

AHJOS TIMO 19.07.2015 14:29

Tuo Matti Janhosen klo 9.11 lähettämä linkki antaa virheilmoituksen "404 Sivua ei löydy".

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2015 klo 15:22:54 Oli jokin tilapäinen häiriö. Nyt se sivu avautuu ilman virheilmoitusta!

AHJOS TIMO 19.07.2015 14:34

Kiitos ilmapaljevinkistä! Mikähän ongelma ilmajousitukseen liittyy? Meilläpäin kulkee kaupungin pikkubusseja, joissa on hirveän kova jousitus. Sanoin kerran päätepysäkillä kuljettajalle, että niihin pitäisi laittaa ilmajousitus. Hän vastasi ilmajousituksen aiheuttaneen niin paljon ongelmia, että niitä ei enää hankita.

JANHONEN MATTI 19.07.2015 15:01

Timo

Ota asia esiin perussivun kautta

www.reimo.com

ja sen jälkeen avaat matkailuautotarvikkeet - ilmajouset/kierrejouset

Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2015 klo 15:04:28 On avattavissa myös suomenkielisinä, mutta sinulta nyt taipuu muutkin kielet

KOISTINEN TOIVO 19.07.2015 15:09

Alussa ilmajouset esimerkiksi linja-autoisa olivat vähän ongelmallisia, kun vakaus ei toiminut. Mutkassa keula maahan vastasi ulkokurvin puolelta, tiukassa mutkassa. Samoin kuorma-autoissa täysilmat olivat heiluvaa hommaa. Mutta nykyään vakaus on hyvä. Lisää ilma kallistuksen puolelle, ja vakauttaa. Mutta ilmajousetkaan eivät tee nimismiehen kiharasta pöytää. Ovat kyllä rautaa paremmat. Toivopoika

HÄMÄLÄINEN MARKKU 19.07.2015 15:29

"Mikähän ongelma ilmajousitukseen liittyy? "

Jos jouset on yhdessä piirissä ajo on kuin ilmapallon päällä olo, kun jousi taipuu painaa se ilmaa toiselle puolen joka nousee. Ilma jouset tulee olle erillisissä piireissä, silloin ne toimii. nimimerkillä. kokemusta on

PEIPPO PASI 19.07.2015 22:05

Jos tuolta Reimolta tilaa,tuleeko toimituskuluja lisäksi-> ei tuo Saksan murre oikeen oo hanskassa ja kääntäjän käännöskin on hoono Soomi. Entäs nuo AL-KO systeemit,käykö ne, vai pitääkö olla AL-KO alusta? Asennus varmaan onnistuu täkäläisiltäkin korjaamoilta?

JANHONEN MATTI 19.07.2015 22:26

Pasi

Avaa linkki www.reimo.com

Sen jälkeen vaihda oikeasta yläkulmasta sivujen kieleksi suomi.

Tämän jälkeen klikkaa auki kohta Etsi jälleenmyyjä

Avautuu lista Reimon tuotteiden jälleen myyjistä Suomessa ja kartta liikkeiden sijaisntipaikoista. Sivujen mukaan 34 caravankauppaa Rovaniemeltä Helsinkiin myy Reimon tuotteita

KRISTO LAURI 21.07.2015 06:41

750 euroa lisälateista ja vaihdosta on kyllä jo huippu, etten sanoisi ryöstö! Osta latit ja vaihda itse!

Lauri. K

JANHONEN MATTI 21.07.2015 10:05

Aivan, rosvouksen piirteitä on siitä työstä.

Lisälehdet on helppo vaihtaa vaikka itse. Jousien mukana tulee uuden henkselit+mutterit ja pidemmät keskinaulat

HAAPANEN TIMO 21.07.2015 17:12

Ei taida olla keskinauloja tukaatissa. Sellainen n. 3 mm syvä ja halkaisijaltaan reilut 10 mm:n kolo lehden toisella puolella ja vastaava matala tappi toisella. Helpompi asentaa kuin naulan kanssa.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 21.7.2015 klo 17:17:10 Oikeastaan se 'pohjaanlyöntikumi' on jousituksen osa, uretaanijousi joka vastaa joustosta siellä loppupäässä. Tilanne ei ole niin kriittinen kuin jos kysymyksessä olisi varsinainen stoppari.

Auton asentoa voisi tutkiskella, onko perä alhaalla.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.7.2015 klo 17:26:23 Vielä lisää. itse olen Kaarinassa Vuolan autotalossa varmaan viiteen autoon lisäjouset laitattanut. Viime keväänä nykyiseen autoon kysyin mitä kun perä on pikkuisen painunut.

Vastaus: Jos laitamme lisälehden saattaa jousituksesta tulla liian kova, laitetaan korokepalat lehtien alle.

Niin sitten tehtiin, noin 35 mm:n palat, asento muuttui, jousto säilyi ennallaan mukavana. Muistaakseni n. 150 € uudet henskelit ja mutterit tulivat mukana. Itse asensin parissa tunnissa.

JANHONEN MATTI 21.07.2015 17:44

Kiitos Timo oikaisusta.

Ja mikä olikaan näiden tappien tehtävä?

PEIPPO PASI 21.07.2015 18:04

Joo, Kiitos vinkeistä. Lisäjousista vissiin tulee lisää painoa aika lailla (40 kg ? yht.). Kantavuutta autossa muutenkin vain 350 kg rek.otteen mukaan. Nuo palkeet taitaa olla yli puolet kevyemmät....Palkeet on kyllä puolet kalliimmat, mutta taitavat olla myös sen verran paremmat? Ainakin myyjien mukaan(Vaunuosa) Kellään kokemusta noista ilmapalkeista,onko se kompurasysteemi 300 € arvoinen, Onko niin usein ilman säätötarvetta, että ohjaamosta käsin pitäs tehä? Jos ilman kompuraa ottaa, ni eikös ne paineet pysy siellä ilman jatkuvaa säätelyäkin? Omaan autoon pitäs vielä laittaa yksi piirinen systeemi, että sama paine molemmilla puolilla, jos oon oikein ymmärtänyt... -Pasi

KOISTINEN TOIVO 21.07.2015 18:47

Kompressori on hyvä, siihenhän saa vielä automaattisen, tai manuaalisen tasosäädön. Tosin myös toiminee erilis pumppauksella, kun huoltamolla täyttää, tai kotona ilmapumpulla, tai erilis kompuralla. pallot kannattaa tosiaan jos ei automaatti tasosäätöä, niin molemmat puolet erillis piireissä Ilmapallon aina hiljalleen tahtoo tyhjetä, mutta noinkin hyvin pärjää. Toivopoika

JANHONEN MATTI 21.07.2015 20:04

Ilman järjestelmään kuuluvaa kompuraa pärjää vallan hyvin. Alun säädön jälkeen säätämistarvetta on vähän.

Ja ehdottomasti asennus kahteen erilliseen piiriin ja molemmille piireille oma venttiili ja mittari. Koska paine nesteissä ja kaasuissa jakautuu tasaisesti yksipiirisysteemi tekee autosta sivusuuntaisen heilahtelun osalta pahimmillaan kiikkulaudan.

Nämä "piirit" on hyvin hienoja nailonletkuja, jotka laitetaan alustaan kiinni yleensä nippusiteellä. Letkut suojataan kiinnityskohdista hankaumien varalta päälle laitettavalla kumiputken pätkällä tai superlonin palalla. Täyttöventtiilien ja mittarien paikkana kuljettajan puoleinen ovisyvennys ihan hyvä paikka. Siinä paineita on hyvä seurata ja ovat suojassa kuralta ja ilkivallalta.

Yksi seikka kannattaa lisäjousien asennuksen yhteydessä huomioida. Jos autossasi on ABL-venttiili kannatta tarkistaa, että lisäjousien asennuksen jälkeen takapyörien jarruvoima pysyy auton ollessa kuormattuna riittävänä. Monesti kuitenkin käy niin, että lisäjouset palauttaa vain auton alustan ja taka-akselin välisen etäisyyden siksi mikä se on ollut uutena, jolloin jarruvoiman säätämistarvetta ei ole.

PEIPPO PASI 21.07.2015 20:55

Entäs kun autossa on vakaajatanko, eikö kaikissa ole? Vaunuosan kaverin kanssa kun keskustelin puhelimessa, niin sanoi että pitää olla yksipiirinen systeemi. -Pasi

JANHONEN MATTI 21.07.2015 22:42

Vai niin mies sanoi. Kysyitkö paljonko hänellä on kokemusta ajaa yksipiirisellä lisäjousijärjestelmällä varustetulla matkailuautolla vaikka vanhalla kaltevalla tiellä, jossa on oikeassa raiteessa/reunassa pahoja painumia ja auton painopiste sivusuunnassa pyrkii vaihtelemaan. Kyllähän yksipiirinen lisäjousijärjestelmä tasaisella moottoritiellä toimii. Mutta yksipiirisenä mm. auton toispuolisen lastauksen oikaiseminen toisen palkeen painetta lisäämällä ei ole mahdollista.

Katso Vallilan takomon nettisivuilta havainne kuvia eri automerkkeihin tulevista lisäjousisysteemeistä, kompressorilla ja ilman. Jokainen malli on varustettu kaksoismittareilla. http://www.vallilantakomo.fi/tuotteet/jouset-ja-jousisarjat/lisailmajousisarjat/107/

Mitä kallistuksenvaimentimiin tulee niin siinä tulee vastaan se sama mikä matkailuautojen alustassa yleensä. Alustana on pakun alusta joka on joutunut miesten töihin matkailuauton alustaksi. Sprinterinkin takapään vakaimen tanko on hempulimpi kun Corollan etuvakaaja.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.7.2015 klo 23:01:27 Tässä vielä AL-KO lisäjousiratkaisuista asiaa.

http://www.helsinkicaravan.fi/sites/all/files/media/tiedostopankki/alkoautoesite2010.pdf

Hyviä havainnekuvia asiasta ja asiaa.

PEIPPO PASI 22.07.2015 00:04

Joo, kyllä molemmat sivustot on jo luettu, nyt pitäs vaan osata tehä oikea ratkaisu, mut pitää tässä tehä ensin parin viikon Lapin reissu...

KOISTINEN TOIVO 22.07.2015 06:31

Noissa lisäilmajousissa on se hyväpuoli, jotta pystyy säätämään lisäjousituksen kuormituksen tarpeen mukaa myös molemille puolin autoa, kun laittaa kaksipiirijärjestelmän Toivopoika

HÄMÄLÄINEN MARKKU 22.07.2015 11:28

Käytännön kokemuksella ilmajousista voinen kertoa. Jos molemmat palkeet littää samaan piiriin kallistelu lisääntyy, perä kyllä nousee ja toimii pehmeästi. Kun jaoin palkeet erillisiin piireihin kallistelu väheni lähtökohdasta jolloin ilmapalkeita ei ollut.

En kokenut mitään tarvetta kiinteälle kompressorille, sen sijaan hankin (halvalla) tupakansytytinpistorasiaan kytkettävän kompuran. Asensin syötöt ja painemittarit kuskin penkin sivuun josta ne oli lettavissa autoon noustessa.

Aika harvoin niihin tarvitsi painetta lisätä, kunnes toinen palje alkoi vuotamaan ja jouduin vaihtamaan sen.

Tuon ALB venttiliongelman ratkaisin mittaamalla säätövivun etäsyyden auton pohjasta ennen palkeiden asennusta ja jatkoin pystyvipua siten, että etäsyys oli sama palkeiden kanssa. Kun takajarrujen kanssa ei ollut ongelmia ennen palkeiden asennusta (katsastuksessakaan), niin ne toimivat samoin palkeiden kanssa.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.7.2015 klo 11:29:48 Lisäys venttiilit jäävät kuvassa käsijarrukahvan taakse. Toinen pilkottaa hiukan.

JANHONEN MATTI 22.07.2015 12:47

Samat on havainnot.

Kun omassa autossani on ABS-levyjarrut, EBL-venttiilin käyttövivun liike ilmapalkeiden asennuksen jälkeen estetty.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.