Matka jäi kesken... Neuvoja kaivataan
ESKOLA JUSSI
12.07.2015 18:22
Lomareissulla Kokkolan seudulla. Asuntoauton, Fiat Ducato 2,8JTD vm. 2005 Adriatik, ruiskutusjärjestelmän varoitusvalo alkoi palaa. Ensin valo sammui aina välillä, mutta sitten alkoi palaa koko ajan. Soitto Autoliittoon ja neuvona ajaa hiljaa huoltoon (Kokkola, Wetteri). Sanoi vielä, että jos tehot hiipuu niin pitää stopata. No, auto alkoi nykiä ja ajoin tien sivuun. Hinausauton lavalla Kokkolan Wetterin pihaan odottamaan huomista aamua. Auto huollettu täysin ennen reissua (120.000 huolto jakohihnoineen). Mikähän on todennäköisin syy? Samalla huomasin, että varoitusvilkut eivät toimi, vaikka vilkkujen sulake kunnossa, no tämä tuskin liittyy päävikaan...
Kokemuksia vastaavasta?
Nyt onneksi hotellissa, kiitos Autoliitto!!!!
TOIVONEN MARTTI
12.07.2015 18:37
Sellaisia neuvoja en pysty antamaan joista olisi jotain hyötyä. Mutta veikkailen täällä ongelman syytä ja aika todennäköiseltä tuntuu että tuon huollon ja hammashihnan vaihdon yhteydessä on tehty joku virhe, jotain mutteria ei ole vedetty kunnolla kiinni tai jokin polttoaineputken liitos on jäänyt löysäksi. Polttoainesuodatin varmaan vaihdettiin? Tulikohan suodattimenvaihdossa kaikki kunnolla kiinni?
Eikös tuollainen vika voisi olla ilmavuoto polttoaineen imupuolella, ilmaa järjestelmässä? Moottorinohjaussysteemi tunnistaa vian ja hälyyttää ja vähitellen korkeapainepumppu saa enempi ilmaa, moottori nykii ja matkanteko katkeaa.
No, tämän lisäksi voi autossa tietty olla vaikka minkälaisia vikoja, kai ne siellä Wetterillä selviävät.
mot
TERVO JARI
12.07.2015 19:39
Otappa se musta kansi moottorin päältä irti, se on sellasilla klipsuilla kiinni.
Alta löytyy suuttimet ja niiden päissä on pistokkeet joiden kautta kulkee sähkö suuttimille. Tuon pistokkeen kontaktihäiriö aiheuttaa myös vastaavaa merkkivalon syttymistä ja jos vika kahdessa yhtäaikaa kone sammu. Kontaktispray ja neulalla pistokkeen kosketuspintojen kiristys auttoi, omakohtainen kokemus asiasta.
Vika voi toki olla aivan jokin muukin, . . .
HJELM ARTO
12.07.2015 19:47
Minulla 2004. muutaman kerran avattu nuo liittimet muovikannen alta ja spreijattu.
Auttanut on. syynä oli käyntihäiriö
.Jos Fiiatin korjaamo on kiireinen niin Kokkolasta löytyy autosähkökorjaamoja.
Jelmi
VÄLIAHDE JUSSI
12.07.2015 19:55
Jari puhu asiaa,mutta tosi on se että, korjaamo löytää sen vian.
Näissä Neekerimallisissa Mersuissa ei ole huolta huomisesta,ne pelaa,aina kotia-
asti.
HALINEN HARRI
12.07.2015 20:05
Minulla vaihdettiin difftrycksensor jonka tietokone ilmoitti syyksi. Hinta oli kaikkineen 3500 Skr eli n 340 euroa. Ruotsissa sanottiin vian olevan aika yleinen.
HAATAJA LASSE
12.07.2015 20:34
Minulla 2.8 fiiu 2004 teki saksassa saman homman tuli varoitusvalo,polttonesteen ruiskutushäirö.Avasin sen kannen ja pihteillä sievästi vähän tiukemmalle abikoliittimiä ja vika hävis.ajettu yli 3000 tuhatta kilsaa sen jälkeen eikä merkkivalo ole syttynyt
ASIKAINEN MATTI
12.07.2015 22:26
Ei kai näissä yhteispaineruiskutusmoottoreissa ole polttoaineputkistossa imua, koska siirtopumppu on polttoainesäiliössä ja painaa polttoainetta muutaman barin paineella korkeapainepumpulle.
VÄLIAHDE JUSSI
12.07.2015 23:55
Tuohon Asinkaisen Matin asiaan lisäsin sen että, sensorit lisäävät fiatin
korjaus kustannuksia jota, Karavanlehden matkailua-autjen koeajajat eivät,
mielellään kerro meille,niin tämä on eräs varmasti olevan seikosta joka,on heillä tiedossaan.Nyky auton moottori on täynä sensoreita.Senkin takia suosin näitä
neekeri-/ryssämallin moottoreita.
ESKOLA JUSSI
13.07.2015 10:55
Just tuli Wetteriltä soitto, joku johto ruiskutusjärjestelmässä oli hankautunut metellia vasten ja aiheutti oikosulun. Auto noudettavissa.
Loistavaa toimintaa Wetteriltä, varsinkin näin loma-aikana, kun seuraava virallinen vapaa huoltoaika olisi ollut vasta 1,5 viikon päästä. Kiitos myös kommenteista, joita tänne kirjoititte. Se lisäsi uskoa siihen, että kyseessä ns. pikkuvika.
HALINEN HARRI
13.07.2015 15:24
Hienoa että selvisit vähällä.
Ihmisen yksilöllinen luonteen laatu määrittelee sen tuskan joka esiintyy kun ongelmia tulee esille. Minä ajattelen aluksi sitä pahinta ja kalleinta vaihtoehtoa ennenkuin aivot suostuvat miettimään mitä/missä muualla vika voisi olla.
Voisiko se olla nopeammin korjattavissa ja kenties pikkuvika?
Nyt kun tänä kesänä kesäkuun alun jälkeen on osunut yhteensä 6 ongelmaa niin että nyt tuntuu kiitos - ei enää. Onneksi neljä tullutta ongelmaa oli hinnaltaan alle 300 euroa mutta viimeisimmän loppulasku selviää vasta syyskuuhun mennessä.
Toivon kaikille karavaanareille ongelmatonta kesän jatkoa!
ESKOLA JUSSI
14.07.2015 14:08
Vika uusi, mutta saatiin taas kuntoon. 2 sylinterin johdot liian tiukalla, ja koneen lämmitessä tapahtuu jotain... Kuulemma aika yleinen vika Fiiateissa.
Nyt pienempi vika: huomasin, kun vastaantulijat vilauttelivat valoja, että meillä ei toimi ollenkaan ajovalot, ei lähi- eikä kaukovalot samoin hätävilkut ei toimi. Parkit ja vilkut toimii. Katsoin sulakkeet (konepellin alla oleva sulakerasia), siellä näytti kaikki sulakkeet olevan ehjiä.
Mistähän tämä vika mahtaa johtua?? Edellisen vian jälkeen tuntuu kylläkin pikkuvialta, mutta kyllähän ne valot hyvät olisi....
Kiitos vinkeistä jo etukäteen...
Jussi
KOSKINEN JANI
14.07.2015 14:12
Sisälläkin on kaksi sulakerasiaa. Löytyy kansien alta kojelaudan molemmista päistä ja ristipääruuveilla kannet kiinni.
ESKOLA JUSSI
14.07.2015 15:07
Jep, tiedossa ne rasiat. Mutta kaikki ajovaloihin liittyvät sulakkeet käsittääkseni konehuoneen puolella?
KOSKINEN JANI
14.07.2015 15:41
Mutta vika ei ole välttämättä noissa isoissa virroissa vaan voi olla joku sulake mikä suojaa noiden kytkimiä.
Voihan se olla joku releistäkin ettei kytke noille meneviä sähköjä lainkaan, tai virtalukkokin.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
14.07.2015 16:30
Laita Jussi minulle YV:ä sinun sp-osoite, niin saat kuvat.
En viitsi jakaa niitä koko maailmalle kun olen ne rahalla ostanut.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
14.07.2015 16:47
Vika viittaa madoituksen katkeamiseen maadoituspisteen C015 ja valokytkimen välillä.
Ko. johto on ainoa yhteinen tekijä noille vioille
Käyttäjän lisäys viestiin 14.7.2015 klo 16:53:51
Niin oletuksena siis ettei ole komponettivika valonvaihtajassa
HÄMÄLÄINEN MARKKU
14.07.2015 17:06
Perun edellisen hätävillujen maadoitus ei ole samassa, mutta tarkista sulakkeet F37 ja F53 koelaudan oikeasta päästä
ESKOLA JUSSI
14.07.2015 17:24
53 ja 37 tsekattu, kunnossa. Ja olivat vasemman puoleisessa rasiassa
HÄMÄLÄINEN MARKKU
14.07.2015 17:36
"Ja olivat vasemman puoleisessa rasiassa "
No joo, niinhän se on kuvassakin
KOSKINEN JANI
14.07.2015 17:37
Toimiiko muuten jarruvalot?
Käyttäjän lisäys viestiin 14.7.2015 klo 17:41:52
Sekä peruutusvalot ja rekisterikilven valo?
Koska virtalukon yksien kärkien takana on Peruutusvalot, jarruvalot ja puolikkaiden/pitkien releiden sähkö. Ehkä vilkkujenkin.
Käyttäjän lisäys viestiin 14.7.2015 klo 17:43:52
Ja jos on yleismittari niin sitten voit mitata tuleeko sulakkeille F31, F37, F26 jännite.
ESKOLA JUSSI
15.07.2015 14:31
Kuskin puoleisesta sulakerasiasta käytiin kaikki sulakkeet läpi ja laitettiin "kontaktispräytä", ja sitten alkoi kaikki toimia. Kiitos taas vinkeistä ja neuvoista. Ja itsekkin alkaa näistä hommista pikkuhiljaa oppia :-))
VALKILA SATU
15.07.2015 17:34
Minä veikkaisin valokatkaisinta eli viikseä. Meillä teki saman keväällä, ja tarkistin kaiken mahdollisen, mutta lopulta vika oli kys. viiksessä. Eli sellainen uusi purkaamolta, uusi kun on suolaisen hintainen (n. 250,00).
Jukka V.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
16.07.2015 15:27
"Kuskin puoleisesta sulakerasiasta käytiin kaikki sulakkeet läpi"
Tuosta tuli mieleen joko olisi taas ohjusyksikkö temppuillut
Kun kaikki tuossa autossa tuntuu olevan tietokoneen hallinnassa.
Kun sulakkeita irroiteltiin resetoitui samalla ohjauyksikkö.
Olisikohan samaan lopputulokseen päässyt irrottamalla johdon akun miinusnavasta, nyt sitä ei enää voi testata.
JANHONEN MATTI
16.07.2015 16:36
Pelkkä sulakkeelle tulevan virran mittaus tai sulakkeen ehjäksi toteaminen ei riitä, kun on kysymys Ducaton sulakerasista.
Kuinkahan monasti täälläkin on todettu, että vika on huono kosketus rasian johtoliitoksissa.