Nuo ongelmat mitä niitä nyt onkaan ei likään kaikki johdu Trafista.
Trafia on nykyään muodikasta syytää vaikka mistä.
Käytännössä Trafi, Tulli, verottaja ja katsastustoimistot tulkitsevat vain kulloinkin voimassa olevia lakeja. Jos jotakin pitää syyttää, niin lainsäätäjää.
Auton tuontiin liittyy myös esim. Saksan lainsäädäntö tuontiauton rekisteristä poistoa, katsastusta, vakuutusta ja siirtokilpiä koskien ja jos auto ajetaan Tanskan ja Ruotsin kautta niin myös näiden maiden tulkinta siirtokilpien voimassa olosta.
Osa ongelmista on tuojien itse aiheuttamia. Ei ole otettu selvää asiaan liittyvistä laeista ja määräyksistä ja jos on otettukin, niin ollaan niin kovassa autontuontikiimassa, että kaikki kelpaa ja sääntöjä aletaan oikomaan.
Sitten jälkikäteen ihmetellään mitä tuli ostettua, ja muistellaan mitä tuli sovittua vai tuliko mitään, ja kun vika tulee niin ei kun kuluttaja-asiamiehen luon.
Käytännössä käytetyn niin h-auton kun m-autonkin tuonti on simppeli homma.
Eikä siinä uudenkaan tuonnissa mitään ihmeellistä ole kun alvin osalta on olemassa uuden ajoneuvon alvia koskien poikkeussääntö, jonka mukaan auton voi ostaa alvittomana ja maksaa uuden auton alvin vain Suomeen.
Nopeimmillaan olen joskus hoitanut käytetyn m-auton Suomen kilpiin yhdessä päivässä. Vein heti aamusta auton rekisteröintikatsastukseen, jossa auto todettiin kunnossa olevaksi m-autoksi (verovapaa), klo 13.00 oli aika Tampereen tullissa, jossa virkailija teki nollaveropäätöksen 15 minuutissa ja merkitsi nollavetopäätöksen Trafin tietokantaan, ajo takaisin (150 km) katsastuskonttorille josta sain nollaveropäätöksellä + Tullin Trafin tietokantaan tekemällä veropäätösmerkinnällä autoon Suomi-kilvet.