Päävirtakatkaisin

VIITANEN KEIJO 03.07.2015 09:36

Laitoin päävirtakatkaisimen miinuspuolelle.(kysymättä keltään neuvoa) Auto Adria STARGO 665, Mercedes-Benz 316 CDI 2004 mitä miltä olette. Hyvää kesää T. Keijo

Käyttäjän lisäys viestiin 3.7.2015 klo 09:39:22 Korjaus mitä mieltä olette

EEROLA TEEMU 03.07.2015 09:41

Hyvä paikka se akun miinusjohto päävirtakatkaisijalle on. Minulla on ollut päävirtakatkaisijat myös siinä, nytkin on 3 autossa. Toisaalta; kyllä se voi olla (+) - johdossakin, mutta (-) johto on loogisempi ja helpompi paikka asentaa.

KOISTINEN TOIVO 03.07.2015 10:52

Myös - napa on suositeltava, koska + napavassa voi katkaisijan väljetessä esiintyä kipinöintiä. Sen voi havannoida, kun akun napoihin kytkee miinus johdon ensin, ja sitten plus, niin se kipinöi. Sen takia on akkuun kytkettävä aina plusjohto ensin, ja sitten miinus. Irrottaissa ensin miinus, ja sitten plus johto Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 03.07.2015 11:27

Unohtu mainita, etä väärä kytkentäjärjestys voi räjäyttää akun

LINDBLOM ALF 03.07.2015 12:06
ja - navassa menee täsmälleen sama virta ja synnyttää samat kipinät. Kytkimen kärjet ei sitä tiedä mihin on kytketty.
EEROLA TEEMU 03.07.2015 12:19

Juuri näin, täsmälleen sama virta kulkee. En ole huomannut, että akkuja olis räjähtänyt "väärän kytkemisjärjestyksen" takia. Tosin kokemusta on vain n. 100 akusta yli 40 v ajalta. Voi olla useammastakin, koska nytkin on lähemmäs 10 akkua käytössä.

Modernien autojen akkujutut ovat ihan oma lukunsa. Auton takuuhan voi laueta jos ottaa "väärin" akun irti tai antaa sillä/sille apuvirtaa. Nuorin automme on vm. 2000 ja elektroniikka/ tietokoneautoista pysytään erossa mahdollisimman pitkään.

TAMMINEN MIKKO 03.07.2015 13:52

Mites jos se katkaisin on miinus puolella ja akku laturi maadoitettu runkoon ni kun laittaa verkkovirran päälle niin onkin 12v virrat laturin kautta päällä? No nyky laturin ei pitäs kyllä toimia ilman heräte virtaa mut vanhat kyllä toimii. Tv ei ainakaan tykkää laturin virrasta eikä alden paneeli.

EEROLA TEEMU 03.07.2015 15:00

Tuollaista ongelmaa ei ainakaan tuossa Knausissa ole, koska akku latautuu auton omalla akkulaturilla vain jos päävirtakytkin on kiinni.

KOISTINEN TOIVO 03.07.2015 16:21

Ei pidä paikkaansa jos virta menisi miinukseen, se menisi runkoon. Pistäkääpä volttimittarin piikki akun miinus napaan, ja toinen piikki runkoon. Mitä näyttää mittari. Jos näyttä lukema, niin virta menee runkoon, ja jos sinä olisi 220 volttia, niin saattaisi käsi täristä oven rivassa. Miinus maadottaa sähkölaitteen. Toivopoika

EEROLA TEEMU 03.07.2015 17:14

Ehkä Toivopoika vastasit minua edelliselle kirjoittajalle, vaikka "puu" näyttää että vastasit minulle. Tiedän kyllä, miten omat laitteet toimivat. Kaikki laturit eivät ole läheskään samoilla spekseillä suunniteltuja, joten niistä on paha sanoa.

TAMMINEN MIKKO 03.07.2015 17:30

Toivo! Irroitappa vaunusi akun miinus johto ja kytke vaunun virtapistoke valtakunnan verkkoon. Jos Sinulla on perinteinen akkulaturi esim matti niin vaunusi 12 volttinen virtapiiri toimii normaalisti.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.7.2015 klo 17:34:56 Tätä tarkoitin jos pää virta katkaisin on miinus navassa ja laturi maadoitettu runkoon. Pitää myös laturin miinus katkaista. Tai muistaa ettei kytke 220 johtoa pääkytkimen ollessa irti.

POIKULAINEN ESA 03.07.2015 17:36

Niin tekee koska maa kiertää vaunun rungon kautta.

TAMMINEN MIKKO 03.07.2015 17:48

Eikä se laturin plussakaan ole välttämättä akun kengässä!

HAAPANEN TIMO 04.07.2015 07:19

Tässähän asennettiin starttiakkuun katkaisija täysin oikealla tavalla.

@timppa

TAMMINEN MIKKO 04.07.2015 10:27

Jos starttiakkuun niin oikein meni! Misä oli maininta startti akusta?

KOISTINEN TOIVO 04.07.2015 11:39

Käsitin alunperin, että kyse oli auton päävirta katkaisijasta. Eikös asuntopuolen systeemeissä ole jo joko paneelissa, tai verkkolaturissa virtakatkaisija. Toivopoika

KIVISTÖ JOUKO 05.07.2015 22:41

Minulla on autossa (Hobby vm-11) asuinosan akun päävirtakatkaisijaan liittyvä outo juttu. Kun katkaisimesta käänsi virrat pois, kuului kummaa hurinaa. Kun akku meni vaihtoon huomattiin akkukauppiaan kanssa, että hurina tulee akkukotelossa olevasta tuulettimesta. Eli kun kytket akun irti pääkatkaisijasta, alkaa tuuletin pyöriä. Tuulettaja ottanee virtansa auton käynnistysakusta, koska asuinosan akku on kytketty pois?

Syy hurinaan siis selvisi, mutta mikä mahtaa olla koko tsydeemin tarkoitus?

Esim. seisonta-ajaksi tuntuisi järkevältä kytkeä akku irti pääkatkaisimesta. Vaan nyt niin ei voi tehdä; starttiakkuhan aikaa myöten tyhjenisi. Eli käytän vain ohjainpaneelin pääkytkintä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.