Ducato Maxi (244) laahaavat jarrut.. paineensäädin?
STRANDMAN ANTTI
20.06.2015 14:18
Moro. Onko kokemuksia otsikossa mainitusta ongelmasta? Rempattu tähän mennessä seuraavaa:
Taakse: käsijarrun kengät, vaijerit, uudet satulat, uudet levyt ja palat. laakerit tarkastettu, ei jurnuta tai ole väljät.
Eteen: täydellinen tarkastus, männät ei jumita, liukutapit toimii herkästi, palossa hyvin pintaa ja levyt kunnossa.
Pahimmin jumittaa taka -vasen jarru, tuntuu että toisinaan lyö jopa lukkoon oikealle käännyttäessä. Kaikkien pyörien levyt käyvät välillä todella kuumina. joten vaikuttaa siltä että kaikki jarrut laahaavat jonkin verran, mutta pahiten tuo taka- vasen.
Onko Ducaton jarruissa jonkinlaista paineensäädintä? Vai mistä lähden vikaa seuraavaksi etsimään?
HAAPANEN TIMO
20.06.2015 15:04
Onko siellä painetta nesteessä siinä ajon jälkeen? Jos avaisi ilmaruuvvia heti kun on pysähtynyt.
Tarkastuslistasi on aika pitkä mutta pääsylinteri sieltä puuttuu, jopa sieltä jää paine päälle. Pelkkää arvailuahan tämä...
@timppa
KORKEAMÄKI ESKO
20.06.2015 15:29
Tarkista myös jarruletkut niillä on taipumus mennä tukkoon.
JANHONEN MATTI
20.06.2015 16:14
Kyllä siellä säädin on tai sitten ei. ABS-jarrut ei tuota säädintä välttämättä tarvitse, ja joistain se onkin jo poistettu.
Letku tukossa on yksi mahdollisuus.
Kun jarruja on laitettu, niin onko samalla täytetty nestesäiliö piripintaan.
Ylämerkin yli ei saa täyttää.
LAUKKANEN MAURI
20.06.2015 16:25
Siis olet vaihtanut jarrupalat,saatapi olla niin kun on kysymys tarvikepaloista ne on
liian paksut,minulle kävi niin ,jouduin hiomaan osan pintaa pois jolloin laahaus hävisi.
Käyttäjän lisäys viestiin 20.6.2015 klo 16:27:09
Niin kun olet vaihtanut levytkin niin hio ne palat ohkaisemmiksi!.
STRANDMAN ANTTI
20.06.2015 17:57
Kävin heittämässä autolla reilu tunnin lenkin. Jarrut jumittelivat välillä niin, että autosta tulee ns. perässä vedettävä ja välillä taas rullaa todella nätisti.
Vian ollessa pahimmillaan päällä, juuri tuolla vasemman takajarrun puolella, niin kävin avaamassa sylinterin ilmausruuvia. Tuloksena, ei painetta.
Vika on pysynyt samanlaisena kokoajan, siis ennen jarrujen ropaamista ja pysynyt samanlaisena osien vaihdon jälkeenkin, joten en usko että jarrupaloissa olisi liian paksu pinta.
Tuntuu siltä, että jarruun ei välttämättä tarvitse edes koskea, silti vika välillä päällä ja välillä pois.
Autossa on ABS, järjestelmä ei polta vikavaloa ja toimii, eli rytkyttää lukkojarrutuksessa. Mutta onko tuo ohjainyksikkö jotenkin sähköisesti ohjattu?
Ja jos tuosta ABSista huolimatta paineensäädin löytyy, niin onko tietoa että mistä?
Käyttäjän lisäys viestiin 20.6.2015 klo 18:02:17
Tai siis, onhan tuo jotenkin sähköisesti ohjattu, kun ABS sulakkeen nappaa irti niin vikavalot pärähtää päälle, mutta ei vaikuta jumitteluun.
JANHONEN MATTI
20.06.2015 19:04
Takajarrujen paineensäädin reagoi lastauksesta johtuvaan auton rungon ja taka-akselin väliseen muutokset.
Mitä pienempi kuorma autossa sitä korkeammalla perä ja sitä pienempi jarruvoima takapyörillä.
Venttiilin tehtävästä johtuen se löytyy taka-akselin kohdalta runkoon pultattuna ja siihen tulee käyttövipu taka-akselista.
Ei ole mikään ulkomaan ihme, että venttiili jumittaa.
Sitähän se katsastusmieskin aina kokeilee, että onko venttiili jumissa.
Pääsylinterivika on tietysti yksi mahdollisuus.
Ja tuo Maurin esittämä syy on syytä tutkia.
Jos toleranssit on liian pienet niin sylinterin palautusliike ei toimi kunnolla.
LAUKKANEN MAURI
20.06.2015 19:27
Usko minua,ota pois jos ne palat on ns,tarvikepaloja hiomalla milli tai kaksi pois ,niin huomaat eron.
Asioista ei pidä tehdä liian vaikeita ,vika on niissä liian paksuisia paloissa.
Kokemusten äänellä totean!.
STRANDMAN ANTTI
20.06.2015 19:38
Otan nuo takajarrut huomenna käsittelyyn, hion sen pari milliä pois, ja katson että palat liikkuvat takertelematta. Mutta kertokaas että miksi se teki samaa jumitusta myös vanhoilla paloilla, levyillä ja sylintereillä?
JOKINEN REINO
20.06.2015 19:47
Vika voi olla käsijarrurummun sisällä.??
LAUKKANEN MAURI
20.06.2015 19:54
Jos ajatellaan kokonaisuutta ,kuinka ne jarrut toimivat se on yksinkertainen järjestelmä.
Eli poljin vaikuttaa siihen isoon litteään ja pyöreään laatikkoon jota kutsutaan tehostimeksi ,jolla saadaan voimaa alipinetta apuakäytten joko moototorit omalla
alipineella tai alipinepumpulla.
Siis sillä tehostetaan polkimen tehoa,sitten se pääsylinteri jakaa jarrunesteen eri piireihin,yleensä kahteen piiriin.
Raskaissa ajoneuvoissa on taka-akselilla se pineen säätäjä joka säätää takajarrulevyjen tehoja kuorman,siis perän painumaan mukaan:pieni kuorma
pienempi jarruteho ja suuri maksimaalinen jarruteho.
Näissä on ollut ja on ongelmia ja monesti ne poistetaan käytöstä irrottamalla säätöventiili jollin on käytössä takajarrujen maksimi teho.
Mutta katsastuksessa. taas ventiilin pitäisi olla käytössä.
Eli ventiili on ns,kuristusventiili jolla rajoitetaan virtausta takajarrujen piirissä.
Muuta ihmeellistä jarruissa ei ole jos ei unohdeta ABS jarrujen toimintaa,siinä valvotaan jokisen pyörän kierroslukua ja jarrutus tilanteessa pyörä ei saa lukiintua
maksimaalista jarrutustehoja ajatellen,jonka se auton tietokone tai ABS- yksikkö
hoitaa/säätää.
Kun puhutaan ns, raskaan kaluston jarruista ne ovat paine-ilma ohjattuja ,mutta teoriassa toiminto samanlainen ,paitsi seisontajarrun osalta joka toimii jousella
jos painetta ei ole järjestelmässä jarru on päällä.
JANHONEN MATTI
20.06.2015 20:29
Omassa autossani on sekä takapyörien paineensäätöventtiili että abs-jarrut.
Takapyörien jarrupaineen säätöventtiili on jo Saksassa lukittu täydelle jarrutusteholle ja siitä oli tehty merkintä rekisteriotteeseen.
Katsastusmiehet ovat joskus ihmetelleet venttiilin lukitusta, mutta ymmärtäneet, että venttiili on tarpeeton, koska abs-systeemi hoitaa homman.
Asiaan vaikutta autossani myös se, että siinä on takana lisänä ilmajouset, jotka myös osaltaan eliminoi venttiilin vaikutusta.
JOKINEN REINO
20.06.2015 20:30
Tuosta käsijarrusta minä vaan siksi, kun aikoinaan omassa ducatossa toinen takapyörä jarrutteli omia aikojaan.
Ja aikansa hidasteltuaan menoa , alkoi pitämään jonkinsorttista mekkalaa.
Kävin hakemassa jo uuden laakerin , ajatuksena vaihtaa.
Kun otin jarrurummun, irti oli kengät aivan silppuna.
Olin reissunpäällä,joten poistin vain roinat ,ja jatkoin matkaa käsijarru käyttökiellossa.
Kotosalle kun taas palasin ,vaihdoin uudet kengät.
Syy miksi tuo käsijarrusysteemi petti , oli katsastusmiehessä joka riuhtoi käsijarrua vauhdissa päälle,kielloista huolimatta ,
"Kaverin" mielestä sen pitää kestää ,mutta kun se ei kestä.
Samalla katsastusasemalla en ole sen jälkeen asioinut .
STRANDMAN ANTTI
20.06.2015 22:34
No niin, taas on heitetty lenkkiä Ducatolla.
Tulin siihen tulokseen että, käsijarru voi hyvinkin olla syypää tuohon ajoittaiseen vasemman pyörän laahaamiseen.
Säätelin nimittäin käsijarruvaijeria löysemmälle, siitä kohdasta jossa vaijeri jakautuu yhdestä kahdeksi, ja löysäämistenpun jälkeen jarru laahaa entistä enemmän. Pahimmin oikealle kaarrettaessa, tuo vasen takajarru hirttelee kiinni.
Käsijarruremppa tehtiin ns. nyrkkipajassa, valtavalla ähellyksellä joka kesti lähes koko päivän. Tuolloin vaihdettiin vaijerit ja kengät.
Löytyykö Hyvinkään suunnilta osaavaa kaveria, tai korjaamoa joka osaa kokemuksella tuon käsijarrun korjata?
MANNINEN JUHA
21.06.2015 09:08
voisin epäillä jarruletkua,se voi päällepäin olla hyvän näköinen ,mutta ei anna painetta poispäin.jos mäntä ei painu sisäänpäin kokeile löysätä ilmaruuvia,jos sen jälkeen mäntä painuu,vika on todennäköisesti kumiletkussa.se ei maksa paljon ja helppo vaihtaa.käsijarru oli jumissa minun ducatossa. merkkiliikkeessä ehdotti käsijarruvaijerin vaihtoa,en ruennut moiseen vaan irroitin holkin auton keskeltä missä vaijeri on kiinni ,rasvasin holkin kuparirasvalla ja laitoin takaisin ,nyt toimii kuin uusi vaijeri,kura ja suola pääsee jumittamaan holkin ilmeisesti talviaikaan ,mutta helppo korjata.
PALM PEKKA
21.06.2015 09:32
Hyvinkäällä Vähämaan autopalvelu.
ITE
PALM PEKKA
21.06.2015 11:06
Raskone on myös Teboilin takana, sieltä sain asiallista palvelua myös.
ITE
HÄMÄLÄINEN MARKKU
21.06.2015 11:11
Pistetään vielä yksi mahdollinen vikapaikka.
Onko jarrunestehäliön korkin ilmareikä auki. Sitä voi testata puhaltamalla korkin säliöpuolelta, jos se on tukossa jää huonoiten palautuva jarru laahaamaan.
MATTILA JARI
21.06.2015 11:49
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=86293570
JOKINEN REINO
21.06.2015 11:55
Onko tuo jarrun laahaaminen tasaista ,vai tuntuuko välillä nykäisevän .Entä mitä tekee pakittaessa . Kun nuo ducaton käsijarrukengät ei ole oikein millään kiinni, ja jos on huonosti asennettu, tai on vauhdissa sitä jarrua käytetty , ne kengät voi kiepsahtaa pois paikoiltaan, tai kengän pinta irtoaa, ja kun ne aikansa siellä menoa toppuuttelee ,ne hajoaa lopullisesti .
Jos on tosi huono mäihä, niin rikkoo rummun, tai koko pyörän navan.
HALMEENMÄKI JUHANI
22.06.2015 17:43
Pelkkä ABS ei riitä tekemään kuormaventtiiliä tarpeettomaksi, siihen tarvitaan myös elektroninen jarruvoiman säätö (EBD).
https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_brakeforce_distribution
Valitettavasti lontooksi, mutta kertoo asian.
Kannattaa lukea myös se "Brake Assistent"-linkki, on muuten testatusti hyvä varuste!
JANHONEN MATTI
22.06.2015 18:33
Ole huoletta Halmeenmäki. Autossani on sekin.