Etupyörien laakerit

DIANOFF TIMO 15.06.2015 23:44

Tervehdys karavaanarit. Oikealta puolelta renkaan suunnalta kuuluu ääntä joka muistuttaa kahinalta. Ääni voimistuu aina välillä. Eilen sitten kuului jo reilummin ääntä ja päätin ajella rauhallisemmin korjaamon pihaan. Tänään sitten korjaamon tohtori sanoi, että pyörän laakeri on rikkoontunut ja myös vasen puoli pitää vaihtaa samoin vasen takalaakeri ja tukivarsia, koiranluita ym. töineen n. 800-1000 eur. Automme Lmc liberty Vm. 2000 2, 8 i.d.td, ajettu 101 tkm. Meneekö laakerit normaalisti näillä kilometreillä ja tän ikäisellä autolla. Hyvä kun laakeri kuitenki nyt ilmoitti itsestään ku ollaan lähdössä reissuun heinäkuun alussa. Kommentteja kiitos.

KRISTO LAURI 16.06.2015 06:05

Vaikuttaa jotta vähillä kilometreillä ovat laakerit sipanneet, mutta kovalta vaikuttaa remontin hintakin! Eikö sinulla ole remonttitaitoista tuttavaa jonka kanssa roippeet vaihtaisitte ! Ei moinen remontti diblomi insinöörin koulutusta vaadi!

Lauri. K

HAAPANEN TIMO 16.06.2015 08:21

Vaihdatuta se laakeri joka on nyt rikki ja ala rauhassa etsiä korjaamoa joka katsoo muiden töiden tarpeellisuuden.

Milloin auto on katsastettu, luulisi että siellä kerrotaan väljistä akseliston osista.

@timppa

LEPOLA SAKARI 16.06.2015 09:10

Kilometrit eivät ole ainoa asia joka laakereita syö, vuosien mittaan tiivisteet heikkenee ja vesi pääsee laakeriin ja sitten se onkin menoa. Jos Tampereen lähettyvillä on, niin Italia Motor on hyvä korjaamo jossa hinta/laatusuhde on kohdallaan.

KRISTO LAURI 16.06.2015 09:51

Hyvin rasvattuun laakeriin se ei tuo vesikään pääse, tuhojaan tekemään !

Lauri. K

HAAPANEN TIMO 16.06.2015 10:34

Mitenkähän se 2000 mallin etupyörän laakeri rasvataan?

@timppa

LEPOLA SAKARI 16.06.2015 12:33

Eipä sitä voi rasvata. Nämä nykyiset laakerit on "paketteja" joissa on vähän rasvaa sisällä mutta lisätä sitä ei voi.

SALONEN MATTI 16.06.2015 13:55

Heips. Kyllä auton seisottaminenkin käy laakerien päälle. Talvella varsinkin kun lämpötilavaihtelut ovat suuret, kyllä ne laakeritkin hikoilee. Ennen oli tapana laittaa auto pukeille talveksi, ei käynyt laakerien eikä renkaiden päälle. Autot on tehty kulkemaan. T: Matti

JANHONEN MATTI 16.06.2015 14:00

Meinaakko kaima, että laakereihin tulee "makuuhaavoja".

Kyllä sellainenkin laakerivaurion aiheuttaja tunnetaan, ihan oikeasti.

LAINE RAIMO 16.06.2015 17:23

Minulla kesti Ducato vm 06 vasen etupyörän laakeri 165 000 km. Se uusittiin v 2011 ja tänään uusittiin taas sama laakeri. Mittarissa on nyt 243 000 km. Kuvia näistä molemmista laakereista ja vaihtotyöstä on picasaweb sivullani: https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Tekniikka

VÄLIMÄKI JARMO 16.06.2015 19:06

Mulla kerran hirtti etulaakeri vauhris kii,onnex henkilöautos,mutta kyllä oli työ ottaa se sieltä,ku kerkes hitsaamaan.En kyllä suosittele muille sitä operaatiota. .JV

VALTONEN MARTTI 16.06.2015 23:36

Eiköhän suurin syy ole m-autossa se täysi kuorma jolla jokainen metri ajetaan.

KRISTO LAURI 17.06.2015 06:02

Tehtaalla ne laakerit jo rasvataan, on sattunut sellaistakin muistaakseni Volvolle jotta auutomaatti ei olekaan pumpannut tehtaalla laakereihin rasvaa, ja Volvo joutui vaihtamaan laakereita takuuseen!

Lauri. K

Käyttäjän lisäys viestiin 17.6.2015 klo 06:05:00 Ja noita laakereitakin on sitten useampaa plaatua, ainakin ennen INA ja SKF olivat laatu tavaraa !

JANHONEN MATTI 17.06.2015 12:46

Laakereita tehdään nykyään siihen hinta- ja laatutasoon jota asiakas haluaa.

LAINE RAIMO 17.06.2015 13:36

Kerropa Matti mikä olisi minun autooni laadukas laakerimerkki ja mitä se maksaa sekä mistä niitä voi ostaa? Onko merkki katsottava laatikon päältä vai laakerin kupeesta?

Käyttäjän lisäys viestiin 17.6.2015 klo 13:40:38 Kuva 78000 km ajetusta laatulaakerista: https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Tekniikka#6160975953574747474

KOSKINEN OLLI 17.06.2015 18:29

Laakerivikoihin voi myös olla syynä se että jarrujen huolto on laiminlyöty, jarrut on laahannut, tai on ajettu käsi jarru päällä navat tulikuumiksi, tai lasketeltu vuorien alamäkiä vaihde vapaalla, jarruttaen jalkajarrulla, siitähän seuraa se, että etupyörien navat on kuumentuneet ja rasvat kärynneet pois.

... Mutta eihän koskaan mikään vika ole käyttäjän vika...

JANHONEN MATTI 17.06.2015 19:15

Raimo

Tuo särkynyt laakerisi ei kerro siitä, että SKF laakerina olisi yleensä huono. 78.000 km kohdalla tapahtunut särkyminen on hyvin poikkeuksellista, ja viittaa vaikka asennus/voiteluvirheeseen. Se on hyvin yleinen syy laakerivaurioihin. Toki maanantaikappalekin voi sattua kohdalle.

Laadukkaiden laakerien valmistajia on maailmalla paljon, jotka tekevät myös näitä ensiasennuslaakereita autotehtaille. Minulle tulee laakerimerkeistä ensinnä mieleen neljä Timken, FAG, KOYO ja SKF ilman paremmuusjärjestystä.

Ota vaurioitunut laakeri mukaan (sisä- ja ulkokooli) ja mene niiden kanssa laakeriliikkeeseen + tietysti auton tiedot. Tietoja lähimmästä liikkeestä saat googlettamalla.

Laakerien myyjät ovat yleensä varaosakaupan osaavinta porukkaa.

VALTONEN MARTTI 17.06.2015 19:53

Siinä on tainnut sisäkehäkin pyöriä akselissa. Kuvasta päätellen.

KRISTO LAURI 18.06.2015 06:40

"Ota vaurioitunut laakeri mukaan (sisä- ja ulkokooli) ja mene niiden kanssa laakeriliikkeeseen + tietysti auton tiedot. Tietoja lähimmästä liikkeestä saat googlettamalla.

Laakerien myyjät ovat yleensä varaosakaupan osaavinta porukkaa."

Meidän paikallisessa autotarvikeliikkeessä oikea varaosa autoon kuin autoon, löytyy rekisterinumjeron perusteella !

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ojanpera.net%2F&ei=Zj2CVcr0MsKssAH_8J-gDA&usg=AFQjCNErr1K8wxyT3rfdTuP6IvQZjcMWJQ&bvm=bv.96041959,d.bGg

Lauri. K

SALO JYRKI 18.06.2015 09:45

Ei se rek.numeron mukaan aina onnistu,vaikka niin lupaavat.Esim. etujarrupalat ducatoon,kyselevät vielä minkä kokoiset navat ovat,niitäkin kahta kokoa....

Terv.Jyrki

JANHONEN MATTI 18.06.2015 12:08

Juuri näin Jyrki.

Alustan numero ei automaattisesti anna oikeaa tietoa. Omankin auton takajarrujen jarrupaloja on kahtaa lajia samassa alustamallissa. Siksi vanha osa mukana on varmin tae osan sopivuudesta.

Monet tekee sitä, että räppäävät kännykällä kuvan/kuvia vanhasta osasta, joista varaosamyyjä voi päätellä sopiiko ko. osa vai ei.

Laakerikaupassa pelataan yleensä niillä numerosarjoilla joita laakerissa on. Tai niillä ainakin varmistetaan osan sopivuus jos laakerimerkki vaihtuu.

LAINE RAIMO 18.06.2015 15:50

Kaikki tuo on tietysti totta mitä Olli kirjoittaa. Minun tapauksessani tuskin on kuitenkaan käsijarru päällä ajaminen, koska käsijarru vaikuttaa takajarruihin. En myöskään ole koskaan lasketellut mäkiä vapaalla alas. Vuoristoserpenttiinejä olen kyllä monestikin tullut alaspäin ja varmasti jarrut ovat joskus olleet todella kuumat, mutta se ihmetyttää miksi kaikki muut 3 pyörää ovat säästyneet noilta liian kuumenemisen aiheuttamilta vaurioilta jo 243 000 km. Nämä molemmat laakerivauriot ovat osuneet vasempaan etupyörään. Ensimmäinen 165 000 km ja toinen 243 000 km.??

VÄLIMÄKI JARMO 18.06.2015 17:47

Laakeri on ollut liian kireällä. .JV

HAAPANEN TIMO 18.06.2015 17:56

Eipä tuollaista liian kireälle saa.

@timppa

JANHONEN MATTI 18.06.2015 19:23

Raimo

Olethan tarkastanut, että jarrusatula toimii normaalisti ja molemmat jarrupalat jarruttaa samalla tavalla. Satulan rakenne huomioiden takertelua ei pitäisi tapahtua.

Vaihdettiinko viimeksi myös stefat, Anteeksi tyhmä kysymys, mutta aina vaihdettava kun laakerit vaihdetaan. Vesi ja ruoste on laakerin paha vihollinen

Miten paljon laakerissa oli rasvaa kun se purettiin? Liika rasvamäärä ja liian pieni rasvamäärä aiheuttaa saman ongelman, laakeri kuumenee, jolloin toleranssi voi poistua kokonaan ja sen lämmintä kyytiä laakerille se.

Mitä laakerirasvaa asennuksessa on käytetty. Rasvoilla on suuriakin eroja. Rasvan hinnassa ei kannata nuukailla vaan käyttää hyvälaatuista rasvaa jonka sekä lämmön että kylmän sietoalue on kyllin suuri.

Kun tuo vaurio kohdistuu aina samaan pyörään siihen on joku syy. Poissulkevasti mittaisin tarkoilla mittavälineillä navassa olevan asennuspesän, koska liian tiukasta asennuspesästä koituu yleensä ongelmia mm. väärään sovitteen muodossa. Sama akselilla. Myös sen täytyy olla oikeissa mitoissa suhteessa laakeriin.

Joskus on nähnyt sitäkin, että kun ulkokoolille ei ole ollut omaa asennustyökalua niin laakerin säsäosalla on painatettu ulkokoolia paikalleen ja samalla laakerivaurio on mahdollisesti alulla ennen kun laakeri pyörinyt kierrostakaan.

LAINE RAIMO 18.06.2015 21:15

Matti

Autooni asennettiin edellisellä kerralla ja myös nyt tämän sivun esittämä laakerisarja. http://www.mister-auto.fi/fi/pyoranlaakeri/fag-713-6404-00_g654_a192713!6404!00.html . Laakerisarjan paketin päällä luki FAG, mutta uudessakin laakerissa luki SKF ja se näkyy myös kuvassa. Siinä ei mielestäni käytetä mitään stefoja eikä rasvoja, koska se on suljettu paketti stefoineen ja rasvoineen. Asennustyökalut ja asennustyö on Keskisuomalaista laatua ja se aiemmissa autoissani osoittautunut laadukkaaksi. Jotain omituista rasitusta tai kuumenemista tuossa vasemmassa etupyörässä kuitenkin on ollut, koska siinä pyörässä oli myös tuo vuotava aluvanne.

HAAPANEN TIMO 18.06.2015 21:23

Pakettilaakerihan se on, stefoineen ja rasvoineen päivineen.Uusi on Raimon seuraavassa kuvassa rikkinäisen jälkeen. Kiristetään momenttiin, hatusta vetäisin jotain 30 kiloa.

https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Tekniikka#6160975958811747746

@timppa

JANHONEN MATTI 18.06.2015 21:53

Ongelman voi muodostaa juuri tuo kiristysmomentti tai paremminkin momenttiin veto. Kalibroimaton avain, kierrevika ja väärä momenttiin vetotapa ja virhe voi olla jopa 30 %.Tämä ei ole minun arvio, vaan FAG:n momenttiavaintesteissä mitattuja poikkeamia.

Silmiin pisti tuo laakerin pieni leveys paikkaan nähden. Kyllähän se säteittäistä voimaa kestää mutta matkailuauton sivutaiskuormille voisi olla suurempikin.

Jarrulevystä otetuista kuvasta päätelleen jarruvoimat levyn eri puolilla on olleet pahasti epäbalanssissa.

HAAPANEN TIMO 19.06.2015 07:24

Levystä näkee että mäntä toimii oikein hyvin mutta liukutapit jumittavat. Jarrua painettaessa mäntä kyllä jaksaa liuttaa satulaa niin että vastapuolenkin pala jarruttaa jonkin verran, mutta ei jaksa enää jarrutuksen jälkeen palautua ja jää jarruttamaan.

Mun mielestäni vanha laakeri on hajonnut omia aikojaan, niitä vaan joskus menee. Melkoinen käry ja savu on ilmassa jos se jarrun kuumenemisella rikki menee, koko sen puolen kulman pitäisi plla kauttaaltaan tulikuuman .

@timppa

LAUKKANEN MAURI 19.06.2015 08:45

Milenkiintoista ,mielenkiintoista keskustelua laakereissa,mutta onkohan herrat mututuntumalla vai Googlen tiedoilla saitilla?.

Olempa leipääni tienannut noilla laakereiden vaihdoilla ja huollolla ,eli kun tekee analyysia tuostakin pyörän laakerien vauriosta miksi,niin arvailuksi menee.

Kun aikoinaan AAB,llä noita laakereita vaihdeltiin ja enakkohuoltoja tehtiin meillä oli vaadittavat työkalut huoltoja tehdessä,mitattiin laakerien tärinää,kuorman epätasapainoa jne.

Mutta kokemuksella sanon että laakerivaurion ennakoiminen on erittän vaikeaa ja siksi monessa vaativassa kohteessa ne laakerit vaihdetaankin tietyn käyntiajan jälkeen oli niissä arvaus tai ei tai tärinän seuranta tai ei.

Henkilökohtaisesti on jäänyt mieleen pienenpieniä pyöriviä koneita ajatellen esim, huippuimurit joiden tärinää ja ääntä seurattiin ,siis testi mielessä kun jokin kone oli laakerivikainen seurattiin sen kestävyyttä; laakerit jurisi ,lievä laakeri vika,mutta ne saatoin pyöriä vielä vuosia yötä päivää ennen lopullista vauriota. Toisaalta jokin kone minkä piti olla hyvä saatoi särkyä oletetusta hyvästä kunnosta huolimatta pian.

Eli mitä opimme ,laakeri vauriot ovat yllättäviä ,kun voitelupinta laakereilla pettää Ylikuormituksesta tai asennusvirheen takia tapahtumaketju alkaa ja laakeri on entinen,eli asennusvirheen ja ylirasituksesta johtuvat vauriot on se mikä syö laakereita.

SIILIN AIMO 19.06.2015 10:07

Minulla on laakerikokemus kahdeksan vuoden takaa. Silloin uusitut laakerit kestivät ainakin 104 tkm:iin, jolloin vaihdoin autoa. Voisi päätellä kestoerosta, että jokin yksittäinen juttu aiheutti alkuperäisten ennenaikaisen menon. Tässä alkuperäinen juttu:

Tarkkaa työtä, että alkaa hajoamaan kun takuu loppuu

12.10.2009 klo 16:16:54

SIILIN AIMO

Samoin kävi minunkin Fiatille. Jo 30.000 km:ssä alkoivat etupyörän laakerit ääntää ja jaksoin sitten ajaa vielä 10.000 km, jossa ne vaihdettiin uusiin. Takuu ei ollut enää voimassa. Yritin lähestyä tehdastakin virhevastuun perusteella maahantuojan välityksellä, mutta koskaan ei tullut mitään vastausta. Maahantuoja ei tietenkään lähtenyt korvaamaan mitään yli-ikäiselle autolle, kun oli kyse matkailuautosta. Myönsivät kylläkin, että pulmia laakereiden kanssa on ollut myös pakettiautokäytössä. Ei ole mitään tekemistä pyöräkulmien kanssa näillä laakerivaurioilla. Leikkasin auki laakerit uteliaisuuksissani ja toinen laakeririvi kummassakin laakeripaketissa oli selvästi ylikuumentunut, rasva muuttunut punaiseksi ja sekä laakerirullien, että -kehien pinnassa pieniä kiinnileikkautumia. Jos laakeri ei ole alimitoitettu, ja jos sen valmistuksessa ei ole jotain vialla, niin sitten asennuksessa tehtaalla on tapahtunut jokin virhe tai laakerin sovitus paikoilleen on liian tiukka. Aika näyttää, kestävätkö uudet laakerit sitten paremmin. Sekä alkuperäiset ,että uudet laakerit olivat SKF:n (Espanja)valmistamia.

HAAPANEN TIMO 19.06.2015 11:03

En ole Mauri kummallakaan, en mutulla enkä kuukkelilla, vaan parin miljoonan kilsan pakukokemuksella.

Mulla nykyisessä autossa on oikeanpuoleisessa etupyörän laakerissa ollut välystä koko ajan kuin auto on mulla ollut, n. 70 000 km. Välystä ei ole paljoa, mutta toiselle puolelle verrattuna sitä on eri tavalla. Laakeri on kuitenkin ehjä, ei kahise pyöritellessä. Kysymyksessä on laakerikohtainen poikkeavuus joka mulla johtaa jossain vaiheessa laakerin vaihtoon, kunhan se alkaa väärän laakeripintoihin kohdistuvan rasituksen vuoksi rikkoutumaan. Kiirettä ei vielä ole.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 19.6.2015 klo 11:16:09 Tuossa työkalu vaihtoon.

http://toolx.fi/upload/2014/11/1091-17-ohjeet-+-toolx.pdf

35 tonnin tunkki tarvitaan lisäksi.

JANHONEN MATTI 19.06.2015 12:07

Kun tuota Raimon kuvasarjaa katsoo, niin yksi kuva paljastaa, että asentaja on tehnyt pyörän laakerinvaihtoja ennenkin. Ulkokoolin irrotuksen esivalmistelukuva paljastaa.

Mauri puhuu asiaa. Ennakoiva laakerinvaihto on paljon halvempi homma kun särkyneen laakerin vaihto. Niin on myös monien muiden auton kulutusosien vaihdon kanssa.

Nythän noihin suuriin avainpaikkojen laakereihin on kehitetty antureita, joiden välittämän tiedon avulla (mm. jurinat, tärinät, värähtelyt ja lämpötilanvaihtelut) saadaan tietoa laakerin kunnosta. Näyttää piirtävän tietokoneen näytölle erilaisia käyriä laakerin kunnosta. Vaan eipä koske autoa se.

LAUKKANEN MAURI 19.06.2015 16:41

Vielä minulle tutusta aiheesta,kun olen noiden laakerien kanssa sinut ja niistä leipäni osittain nuorena saanut.

Tässä yksi esimerkki,meillä on jäähalli perustettu 1993 ,eli rakennusvuosi olin mukana projektissa.

Nyt 22vuotta myöhemmin vaihdatettiin laakerit jäähallin tuloilmakoneneseen,siis laakerien kesto on tunneissa 192192h,eli aika paljon.

Toisaalta laakerien rasitus on melkein vakio vaikka kone pyörii 24h.

Mutta jos verrataan sitä vaikka auton pyörien laakereihin käyttöikään suhtauttaen, paljon pitäisi autossa istua,mutta ehkä Timo istuu tuon määrän?.

RAINA EERO 20.06.2015 11:22

Mulla meni ducatosta viime kesänä vasemmasta etupyörästä laakeri noin 130t paikkeilla motonetin laakeri 60€ ei ollu kalliimpaa skf;ää (90€) . Aikoinaan ooppel zafiras sai vaihtaa laakerit viimeistään 60t välein, joten vaihtovälissä sinällään ei liene mitään erikoista, mutta korjaamon innokkuus vaihtaa kaikki etupään osat ehkä mietityyttää.

KORPPI SEPPO 20.06.2015 11:53

2003 ikäisestä Ducatosta meni ensimmäinen etupyörän laakeri 38000 mittarissa. Toinen meni 58000:ssa. Vuosia en muista paljonko silloin oli.

URMAS VEIKKO 20.06.2015 12:26

Ducaton 2006 etupyörien laakerit kestivät minulla mielestäni hyvinkin normaalia matkailuautokäyttöä vain noin 60 000 km. Ikää autolla oli tällöin muistaakseni kolmisen vuotta. Jostain silloin lueskelin, että juuri ko. vuosimallissa laakerien nopea kuluminen oli varsin yleinen (tyyppi-)vika ja viittasi laakerien tai niiden asennuksen huonoon laatuun. Edelleen vakuuteltiin, että uudemmissa malleissa on parempaa materiaalia olevat laakerit. Toivottavasti näin on...

KOSKINEN OLLI 20.06.2015 21:57

Taitaa olla niin, että jos vain vasemmasta etunavasta menee laakeri yhä uudelleen ja uudelleen ja oikeassa navassa sama laakeri kestää ja kestää, niin ei se vika ole laakerissa, eikä käyttäjässä, vaan siinä jotenkin siinä navassa. ...Se on hiukan niin kuin että jos nainen vaihtaa ukkoa joka viides vuosi, niin, ei se vika silloin ole siinä ukossa. ;) Äänestän yhä edelleen jarrun laahaamista, ja navan kuumenemista, rasvat käryää voitelukyvyttömiksi. Eli jarrupalan päädyt kun nojaa kehykseen, siinä "liukupinnassa" on ruosteen tekemää kohoumaa, ja se estää jarrupalan palautumis liikettä jarrutuksen jälkeen. ... Jarrupalat tukeutuu kehysrautaan, se raudan liukupinta kun ruostuu, ja "kasvaa", jarrupalallle syntyy "pesä" ei pääse palautumaan, vaan nojaa jarrutuksen jälkeen jarrulevyyn, levy lämpenee, ja tosijarrutuksen tullessa eteen koko napa ylikuumenee, toisin kuin viereinen napa, jossa jarru ei laahaa, ja se on tosijarrutuksen alkaessa "kylmä".

Itse seurailen napojen lämpötilaa ajomatkojen jälkeen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.