Ducaton viitosvaihde vinkuu
INBERG KALEVI
14.06.2015 21:50
Olin mennä viikolla Pohjanmaalla ja mennessä huomasin viitos vaihteen vinkuvan. Taitaa rattaat olla määrän päässään. Osat tilasin välittömästi Italiasta nk. "hitaampana sarjana" ja asennettavissa ennen Juhannusta. No asentajathan ovat jo lomilla Juhannuksen jälkeen, joten asennus olisi tehtävä itse. Työkalut ja jonkinlainen taito on kyllä käsissä johtuen autoilu harrastuksestani, moottoreista ja ammatistani ennen eläköitymistäni.
Olen lukenut näiltä sivuilta, että joku muukin on ne rattaat vaihtanut itse. Itse olen olen huoltanut auton alusta lähtien jakohihnoja, vesipummppua jne myöten -95 lähtien jolloin auton toin Saksasta. Nyt kysynkin konsultoivaa apua! Asuntoauto on Hymer 644, vm 1992, Ducato Maxin pohjalla 290-sarjalainen 2,5 TD ja ajettu 225tkm. Ei koskaan mitään suuria ongelmia auton kanssa, joten kumma kyllä olen autoon erittäin tyytyväinen, enkä raaski siitä luopua vaikka sillä on ikää. Saahan sen pian museorekisteriin itseni lisäksi!
auto on kovalla alustalla Parkanossa, joten helppo tunkata
laatikkoahan ei tarvitse irroittaa?
onko kellään "räjäytyskuvaa"?
onko asennuksessa välyksiä ja momentteja ?
voiko harrastaja-asentaja sen tehdä vauriottomasti?
mitä muuta on purkamisen ja asennuksen yhteydessä huomioitava?
Vai onko harrastelija asentajan sittenkin siirrettävä Lapin matkaa ja löydettävä ammattiasentaja tähän hommaan?
Älkää nyt heti tyrmätkö! Positiivisia ja realistisia ajatuksia! Kerron sitten myöhemmin miten tässä kävi.
Sallin myös yksityis-viestit!
KORHONEN PAULI
14.06.2015 21:54
Löytyiskö kirjastosta sen vuosimallin korjausopasta? Niissä on aika hyvät ohjeet.
pkk
TERVO JARI
14.06.2015 22:23
Ducaton viitosvaihde vinkuu mutta jos tuosta linkistä jotain apua olisi ?
http://karavaanari.org/index.php/topic,11720.msg216665.html#msg216665
Rekisteröidy ja kysele tuon työn tehneeltä apuja jos tarvetta on . . .
KRISTO LAURI
15.06.2015 07:17
Kaverillani vinkui Ducaton vitosvaihde vuosia, oli puhunut varaosamyyjän kanssa asiasta, myyjä oli kehunut jotta on helppo urakka korjata vika, ei tarvitse edes irroittaa laatikkoa! Varaosa myyjä olikin sitten ostanut koko auton, siitä päätellen vika ei ole vakava !
Lauri. K
Käyttäjän lisäys viestiin 15.6.2015 klo 07:18:45
PS, Tuon vuosimallin Fiatti tarvitsee laatikkoon sen 0,5 litraa ylimääräistä öljyä, jotta voitelu pelaa kunnolla !
KOSKINEN JANI
15.06.2015 08:19
Meinasin alkaa neuvomaan, mutta muistinkin että kuvallinen ohje löytyy hobby600 sivustolta. On kylläkin saksankielinen, mutta kuvat kertoo hyvin paljon ja löytyy kuvien kohdalta kiristysarvotkin jne.
http://www.hobby600.de/fahrzeug/basis/reparaturanleitungen/summary/18-basisfahrzeug-reparaturanleitungen/2-getriebe-reparatur-5-gang
Ei tuosta ainakaan haittaa ole :)
JANHONEN MATTI
15.06.2015 10:41
Kyllä vinkumisen syy pitää tarkastaa ja se tapahtuu avaamalla vaihdelaatikon pää. 5-vaihde on rakennettu tuossa mallissa ikään kuin vaihdelaatikon ulkopuolelle. Vika selviää pyyhkimällä/pesemällä ensin kytkinpakat ja rattaat puhtaaksi, ihan silmämäärisellä tarkastelulla.
Samalla näe millaiset "lelut" autoa viitosella liikuttaa.
Asiasta on täällä kirjoitettu paljon ja seikkaperäisesti.
En nyt jaksa muistaa kuka tänne on laittanut piirroksen jossa nuo pää- ja sivuakselin päässä olevien mutterien kiristysmomentit on ilmoitettu.
Kannatta etsiä täältä haulla.
Tarvittavat osat olisit saanut tältä nettisivulta ja sivulla on myös hajotuskuvat eri laatikkotyypeistä.
http://www.tamgears.com/
Ammattilaisen hommana tuo viitosvaihteen kytkinpakan ja rattaiden vaihto on tunnin - puolentoista homma. Vaihdelaatikko ikään kuin "riippuu korissa" joten sitä saattaa joutua hieman laskemaan kannattimen korvaa löysäämällä , jolloin 5-vaihteen suojakoppa sopii tulemaan pois paikaltaan.
Tuo öljymäärän lisäys kannattaa tehdä ja samalla tarkastaa laatikon päältä, että laatikon huohotus toimii.
HAAPANEN TIMO
15.06.2015 11:09
Tuolla linkissä on siirtäjän pultti 27 Nm ja akselien isot mutterit 196 Nm.
Siirtäjän kiinnitys näyttää aika hempulilta, onko niin ettei sitä ohjaa muu oikeaan kohtaan kuin kolo akselissa johon pultti kiristetään.
Isoja muttereita kiristettäessä on joku muu idea parempi kuin iso pultti rattaiden välissä jota avausvaiheessa kuvissa näkyy käytettävän.
@timppa
KOSKINEN JANI
15.06.2015 11:13
Kannattimen korva on pakko löysätä, kannatin kun on siinä päätykopassa kiinni.
JANHONEN MATTI
15.06.2015 11:33
Delta-auton asentaja neuvoi minua aikoinaan irrottamaan vaihteen valitsijan vaijerin ja laittamaan kaksi vaihdetta päälle yhtä aikaa, jolloin laatikon akselit lukittuu kiristyksen ajaksi.
Noita laatikoita on tehty sekä peltisellä kopalla että valetulla kopalla.
Laatikko uudistui 4/2002 alkaen jolloin viitonen rakennettiin uudella ja kestävämmällä tavalla.
KOSKINEN JANI
15.06.2015 13:02
Eipä ole aloittajan autossa vaijereita eikä peltikoppaa.
-92 mallisessa kun on vielä se cx:n loota.
JANHONEN MATTI
15.06.2015 13:23
Kun katsoo tuota aloittajan ti-miehen referenssilistaa niin.....
INBERG KALEVI
15.06.2015 14:46
Löysin ammattiasentajan täältä Parkanosta "kesäruokintapaikan" läheisyydestä jossa on myös riittävän iso nosturi ja monttu. Huomenaamulla avataan viitosvaihde esille ja tutkitaan hammaspyörät, mahdolliset vuodot sekä tarkistetaan nykyisen öljyn määrä. Sitten tilanteen mukaan haen Tamgears'ilta Valkeakoskelta osat, jotka löytyvät varastosta. Italiaanoille tämä laatikko oli liian vanha, ei varastossa enää osia. Senjälkeen paketti kasaan ja koeajolle. Itse osallistun asennukseen niin opin tämänkin homman. Kiitos kaikille osallistuneille tähän keskusteluun ja kerron sitten myöhemmin miten onnistui. Täältä löytyi apu, kun yhdistelin erilaisia vastauksia. KIITOS!
INBERG KALEVI
22.06.2015 19:39
No nyt on tuo vinkuminen loppunut. Aika erikoinen vika: viitosvaihteen isomman hammaspyörän mutterin lukitus oli auennut ja hammaspyörä oli ihan löysällä.
Koska olin ostanut uuden korjaussarjan Tamgearsilta, niin asennettiin se paikalleen.
Korjausvinkkejä: alatukivarsi irti, vaihteiston nivel ja vaijeri irti, löysättävä joistakin nippusiteistä johtonippuja, vaihteiston yläpää irti ja tietenkin jotain pientä kuten putsari jne pois tieltä. Siitä sitten tunkin varassa alas pudotetaan laatikon päätä 15 cm, niin pääsee jo päädyn irroittamaan ja rattaisiin käsiksi. Asennus ja korjaus tehtiin montun päällä. Siinäpä noin karkeasti!
Osat Tamgears 360,.-, työ 233,00, öljyt täyssynt. GL4 75/80 Perälän Mikolta (Italia Motors) vinkkeineen jotakin.
Työn suoritti Konekorjaamo M Riihimäki, Parkano.
Kyllä maalla on mukavaa ja viikon kuluttua lähdemme Utsjoen kautta Kirkkenesiin! Että sillai!
Jukka Kohonen
07.06.2023 10:26
Jakohihna asiaa ducato 2.8 idtd vm 2000 hihnalle tuli ikä täyteen ja piti alkaa kysellä vaihtopaikkaa joten pyysin autojerrynkautta tarjouksia pyysin tarjousta jakokohihnanvaihdosta sekä vesipumpun uusimisesta niitä tulikin muutama yksi oli fixura niminen huoltoliike vantaan hakkilassa joka antoi kirjallisen tarjouksen hihnan vaihdosta vesipumppuineen arvio 650€ joten tartuin tähän tarjoukseen ja vein auton sovittuna päivänä huoltoon kun autoa oli muutamatunti huollettu tuli soitto ( huono suomi ) että vesipumppua ei voida vaihtaa tai sitten hinta on 1000€ (autojerry ilmoittaa että hinta arvio voi nousta max 15%) ilmoitin että sitten ei vaihdeta pudottivat hintaa 50€ laitoin autojerrylle viestin ihmettelin miten sitovia nämä tarjoukset on ja olisko kyseessä vedätys tämän jälkeen fixura ilmoitti että tekisi kausihuollon ilmaiseksi jos muuttaisin autojerrylle tekemääni valitusta en muuttanut mitä opimme tästä aina ei näköjään kannata luottaa edes kirjallisiin tarjouksiin ellei entuudestaan tunne alan yritystä.
Kesäterveisin JK
Vesa Hakala
07.06.2023 12:26
Jukalta hyvä tieto kaikille muillekin.
Olisit avannut uuden keskustelun tälle aiheelle.
Eero Bruun
07.06.2023 19:32
Vaihdatin pari vuotta sitten jakohihnan Kuopion Atoyllä 2.3 Ducatoon. Työn vastaanottaja sanoi, että vesipumpun vaihto on Ducatossa työläs, vaikka tekisi samalla kertaa jakohihnan vaihdon kanssa. Jätin vesipumpun vaihtamatta, koska autolla oli ajettu vain 50 000km. Vaihdon hinta oli tuota luokkaa 650 euroa.
Veli-Matti Lehtonen
02.08.2023 06:58
Jakohihna on helppo vaihtaa sen osaavalle. Omasta jäi kiristimen pultit löysälle ja tulipa kallis kansiremontti. Toivon iltarukouksissa että täältä ikuisuuteen muuttanut autofirma on tehnyt jo konkurssin. Ei ollut mitään takuuta työlle ja käräjöinti oli kuulemma heidän lakimiehen mukaan omistajan harrastus...
Vesipumpun vaihdossa pitää moottorin kannatin irroittaa ja se on hieman työläämpää. Itse pumppu ei maksa maltaita. Joka toisen hihnanvaihdon yhteydessä pumppu kannattaa vaihdattaa, näin jossain suositeltiin.