Peltikuorinen matkailuauto?

YLINIEMI SEPPO 06.06.2015 19:51

Ois mukava kuula kokemuksia sellaiselta joka on vaihtanut puoli-intekroidun

peltikuoriseen (louskuoviseen).

Onko kaduttanut vai ollut tyytyväinen vaihtoon? Tilathan pienenee sisältä ja myös ulkomitat,mielipiteet kiinnostaa???

MÄENPÄÄ JUHANI 07.06.2015 08:10

Minulla oli Pössel 3 litran automaatti. Vaihdoin pois, kun takuu loppui. Auto oli minulla n.1,5 vuotta, josta ajasta melkein kolmanneksen korjattavana automaattiongelmien takia. Autohan on hyvä ajaa, mutta asunto -osa on liian ahdas. Tila riittää yhdelle, mutta koira ja vaimo jo liikaa. Sivuovi hankala ja raskas käyttää. Vaimon voimat eivät riittäneet sitä sulkemaan. En enää erehtyisi tällaista ostamaan. Mieluummin vaikka henkilöauto ja yöpymiset hotelleissa.

YLINIEMI SEPPO 07.06.2015 08:27

Kiitos komentista,tuota mekin on mietitty miten sopeutuu ahtauteen kun on molemmat emäntä ja koira.

Yksi hyväpuoli peltikuorisessa on ulkomitat ,liikuttaissa ahtailla teillä ja kaupunkeissa .

Kyllä on tieten viisainta pysyä entisessä?

KOISTINEN TOIVO 07.06.2015 09:13

ON, ja EI. On. kapeampi, varsinkin kapeampi yläosaltaan, koska peltikuorinen kapenee ylöspäin, eli ahtauden tunne on vomakkampi, vaikka ei ole kun parhaimmillaan 3cm kapeampi koriltaan. meillä on kaksi henkeä, ja koira, joten vaatii sopeutumista Ovi, no se on tämä emännän nimeämä, joka jäi elämään. Raskas avata, ja sulkea, mutta fiatissa on softlock. Saa myös sähköllä toimimaan Helteellä tuuletus toimii isossa ovessa. Tosin markiisi luultavasti on hyvä lisä Hankalampi laittaa hyrttysverhot, tosin ei fiatissa. Paljon jos asuu autossa niin suosittelen harkitsemaan laittoa. Mielellään vaikka vuokraa ennen ostoa, kuten aina kun vaihtaa tyyliä.

EI. Tukeva, äänettömämpi kori, ja liukas ajaa, varsinkin ooppeli, jossa on pitkä akseliväli. Jos paljon liikkuu, eikä pitkiä aikoja paikallaan leireille, niin se on hyvä Lyhyt peräylitys antaa ajella mettäteilläkin Paljon ostavat kerrostalo eläkelläiset ainoaksi autoksi, lisää jopa liikuntaa, kun ei viitsi joka pikkukauppareissuun sillä lähteä Itse olen tyytyväinen, emäntä varauksella Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 07.06.2015 09:20

Jäi lisäämättä. Kerran haastatteli todella suuren matka-auton vanhemman pariskunnan miestä. Kehuin, että teillä on sitten ruhtinaalliset tilat kahdelle. Saneli mies. Kyllä on, ja hyvä peti, mutta se tila onkn sitten toinen juttu. Kyllä tämä kuule joskus on hyvinki ahdas. Yhdessä asialle nyökyteltiin. Toivopoika

MYLLYRINNE KALERVO 07.06.2015 09:28

Puolisen vuotta ja 10 000 km retkuilin Saksasta haetulla 2014 mallin Pösselillä. 150 hv:n koneella rivakka kulkemaan ja vakaa, tukevan oloinen. Louskuoven Softlock parantaa sivuoven käytettävyyttä ja oven kunnon hyttysverkkosysteemi pitää lentävät oliot pihan puolella. Varsinainen ongelma oli käytävän leveys, joka kyllä edellytti kulkuvuorojen sopimisen emännän kanssa, koska 20-30 senttiä puuttuu "normaaliauton" mitoista. Minikäytävän takia panin auton edelleen kiertoon (auton osti yksinäinen mieshenkilö, jollaiselle se sopiikin parhaiten). Matkalippuja Saksaan tilaillen puoli-integroitu mielessä...

YLINIEMI SEPPO 07.06.2015 09:29

Joo,kyllä liikkuminen kaupungeissa ja ahtailla teillä huomattavasti jouhevampaa "louskuovisella".

Yksi juttu vielä nykyiseen saa polkupyörät sisälle takatallin ei oo likaisia, Tuo on hyvä kun saa käyttäjien kokemuksia niin puolesta kuin vastaan.

KOISTINEN TOIVO 07.06.2015 09:56

Tosihan se on, että 12 metrinen onnikka on ainoa kunon peltikuorinen. Yhdellä, tai kahdella kerroksella

AHJOS TIMO 07.06.2015 15:09

Vaihdoin päinvastaiseen suuntaan eli peltikuorisesta Adria Twinistä saman pituiseen puoli-integroituun (Bürsten Next T569, http://goo.gl/glqFS), joka on muistaakseni 25 cm leveämpi. Molemmat ovat olleet perheen ainoa auto.

Peltikuorinen oli parempi vain yhdessä suhteessa: sillä pystyy kuljettamaan isoja esineitä, jotka eivät mahdu puoli-integroituun ovesta sisään. Puoli-integroidussa on monia etuja, kuten:

Sisällä enemmän ilma- ja kaappitilaa, koska seinät ovat suorat. WC mahtuu pitkittäisen parisängyn rinnalle auton peränurkkaan, jolloin auton keskelle jää tilaa. Lämpö ei karkaa sivuovesta yhtä herkästi.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2015 klo 15:13:23 Sulkumerkki yhdistyi vahingossa linkkiin http://goo.gl/glqFS

Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2015 klo 15:31:42 Tämä tabletti muuttaa näköjään oikein kirjoitettuja outoja sanoja virheelliseksi. Autoni on tietysti Bürstner Nexxo T569.

KOISTINEN TOIVO 07.06.2015 15:58

Tuo lämmön karkaaminen mulla unohtu tosiaan. Sitä voi estää, kun laittaa tiskikaapin, ja yläkaapin väliin levyn, joka pienentää oviaukkoa. Jos laittaa, niin läpinäkyvästä pleksistä, niiin valoisuus säilyy Itsellä oli semmoinen, mutta otin pois sen kerran, jotta kesälä pääsisi ilma kiertämään. Ei tullut pantua takaisin, koska tuossa on todella tehokas lämmitin, ja loppujen lopuksi vähän talvella ajelemme. Mutta kuten sanoin, niin kannattaisi vuokrata auto, aina ennen ostoa, tai ainakin kunnon koeajo Toivopoika

TOIVONEN MARTTI 07.06.2015 16:00

Peltikuoriaiset on näppäriä jos tarvii kuljettaa paljon tai isoja tavaroita. Meillä oli tuskaa saada pieni uunillinen kaasuhella kuljetettua puoli-integroidun sisällä, piti tuoda etuovesta kun ei asunto-osan ovesta mahtunut.

Pyörätelineellä toki voi kuljettaa jos tavara ei ole kovin painava.

Joissain peltikuorisissa on vielä erityisratkaisuja tavarankuljetukseen, sivuun kääntyviä sänkyjä tms. Se on plussaa.

Yksi konsti saada pitkiä tavaroita kuljetettua puoli-integroidussa on jos autossa on takaikkuna. Listoja, rimoja tms. voi tuoda aika pitkänä jos saa takaikkunasta sisälle. mot

AHJOS TIMO 07.06.2015 17:17

Mulla ei ole takaikkunaa, mutta on takaseinässä luukku, joka avautuu sängyn alla olevaan 2 metrin pituiseen tavaratilaan. Yritän nyt kolmannen kerran laittaa tämän saman lyhytlinkin, jos se nyt lopultakin onnistuisi: goo.gl/gIqFS

Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2015 klo 17:18:00 Neljäs kerta toden sanoo: http://goo.gl/gIqFS

VALTONEN MARTTI 07.06.2015 17:21

Muistetaanpas sitten että jokin lakipykälä kieltää ainakin matkailuvaunun käytön tavaran kuljetukseen. Olettaisin saman koskevan m-autoja.

Mutta..ei anneta sen häiritä toki. Harmittaa kun olen niin paljon lukenut tästä osiosta peltiauton huonoja puolia.

Ite kun olen ajatellut jos vaihtaisin joskus m-autoon se olisi nimenomaan alustan valmistajan omalla peltikorilla. Syistä että me 2 h. ei paljon tilaa tarvita (kylläkin säilytystilaa) kori on kaikista vahvin peltisenä, ajaminen helpointa, vuoto-ongelmat lähes olemattomat, pysäköinti niin pihassa kuin muuallakin ongelmattominta.

Omapainokin taitaa jäädä kokon nähden vähäisimmäksi.

Seuraava vaihtoehto olisikin sitten puoli-integroitu...mutta se on jo toinen juttu.

HAAPANEN TIMO 07.06.2015 17:39

Mitä on tavara? Vaatteita, astioita, viinipöniköitä vai paketti panelia? Kantavuuden rajoissa voi mun käsittääkseni viedä mitä vain. Kuormansidontamääräykset tietysti huomioiden.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 07.06.2015 17:42

Tämä oli hyvä keskustelu, ja toi aikalailla kaikki puolet peltikuorisesta, joita en edes itse keksinyt. Esimerkiksi omapainoltaan 2800 kg antaa jonkinverran kantavuutta, ja korin tiiveys. Tosin luukuja noissakin on, ja niitä on hyvä seurata. Tavaran kuljetuksessa ei ole muuta raja, kun kantavuus, ja kiinnitys Erilaisia mallivaihtoehtojakin on jo monenlaisia. Mutta kaikelle paikkansa toivopoika

HAAPANEN TIMO 07.06.2015 17:51

Sellainenkin asia kannattaa miettiä kuin käyttäjän fyysinen koko. Itse 189cm. ja 130kg en kyllä viitsisi itseäni kiusata kuoriaisessa.

Peltikuorinenen retkeilyautokoossa on monelle kätevä, mutta näiden nykyisten isojen hankintaa en oikein ymmärrä. Pituus, leveys ja korkeus suunnilleen samat, mutta louskuovi ja ylhäältä kapea. Missä hyödyt?

@timppa

YLINIEMI SEPPO 07.06.2015 17:57

Kannatti kysyä tuli erittäin hyviä vastauksia ja asiallisia.

Tuosta ahtauvesta on jotain mukavaakin ,saa ohittaa "rouvan" läheltä ilman lupaa.

AHJOS TIMO 07.06.2015 18:03

Jokaisessa perheessä lienee joskus tarvetta kuljettaa jokin iso huonekalu tai kodinkone jonnekin. Peltikuorinen matkailuauto, jota myös retkeilyautoksi sanotaan, soveltuu siihen tarkoitukseen hyvin. Kuitenkin monissa retkeilyautoissa pakettiauton vakiovarustukseen kuuluvat kuorman kiinnityslenkit on jätetty sisälattian alle piiloon. Jossakin mainoskuvassa sängyt oli nostettu seinustalle ja keskikäytävällä oli moottoripyörä pystyssä, mutta sitä ei ollut sidottu mihinkään. Kaikissa autoissa sitä ei voisikaan sitoa muuhun kuin sänkyyn, joka taas ei ole kovin lujasti kiinni missään.

YLÖNEN PETRI 07.06.2015 18:08

jos pituus,leveys ja korkeus suunnilleen samat,ni kannattaa harkita isompaa laitetta..kuormalavalle,takalaitanostin ja rocla sisätiloissa:))))))ja tietysti liinoilla kii ajon ajaksi?

AHJOS TIMO 07.06.2015 18:22

Timo Haapanen kysyi: "Peltikuorinenen retkeilyautokoossa on monelle kätevä, mutta näiden nykyisten isojen hankintaa en oikein ymmärrä. Pituus, leveys ja korkeus suunnilleen samat, mutta louskuovi ja ylhäältä kapea. Missä hyödyt?"

Minusta siinä on yksi suuri etu: Peltikuoriainen on monikäyttöauto, jota voi käyttää myös pakettiautona. Sen isot takaovet avautuvat niin, että sen voi peruuttaa lastauslaituriin kiinni. Ellei sellaisiin kuljetuksiin ole koskaan tarvetta, puoli-integroitu on kätevämpi. Hintaeroa niillä ei juurikaan liene.

Noilla tänne linkkaamillani oman puoli-integroidun autoni kuvilla halusin sanoa sen, että puoli-integroitu voi olla jopa lyhyempi kuin uusi 6-metrinen peltikuoriainen ja silti sisätiloiltaan väljempi hiukan suuremman leveytensä ansiosta. En ole koskaan ollut sillä niin ahtaassa paikassa, että 2,30 metrin leveydestä olisi ollut haittaa, mutta monta kertaa olen ollut tilanteessa, jossa metrin lisäpituus olisi aiheuttanut vaikeuksia.

KAAKKOLAHTI TOIVO 07.06.2015 23:31

Kaikki on kokeiltu , mut neljäs retkiauto menossa ja erillisvuoteilla ja sähköovella. Toimii ainakin meillä. Paras valinta tähän menessä ..

MERIKALLIO VELI-PEKKA 08.06.2015 10:16

Tuli vain mieleeni, vetokoukku ja iso kuomukärry, aika kätevä tavarankuljetukseen.

Vaan yhdestä en luovu, samoista syistä kuin Timppa tuossa edellä esitti, integroidussa on joka suuntaan sopivasti tilaa, eikä auto ole koskaan jäänyt pysäköimättä kokonsa vuoksi.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 08.06.2015 10:29

Niin, sehän mun piti sanoa, että mulla on koko ajan kokemusta sekä että, näillä nyt on omat käyttötarkoitunsa, aina tilanteen mukaan, jotta molempi parempi. Pilkottavat tuolta liiterin takaa.

NYYSSÖNEN KAJ 08.06.2015 20:12

84 autokuntaa kokoontui Ellivuorelle. https://plus.google.com/photos/108494370080971186320/albums/6110424372758458913/6156869982860122850?banner=pwa&pid=6156869982860122850&oid=108494370080971186320

YLINIEMI SEPPO 09.06.2015 12:33

Komeita on kulkimet,eikä oo louskuovia;-)

HAAPANEN TIMO 09.06.2015 14:07

Eikä turvaväliä.

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 09.06.2015 17:47

Timo Turvavälit ovat viranomaismääräysten mukaiset. Mutta ei SFC ohjeiden mukaiset. Ovat Tukesin yhdessä Trafin kanssa sovitut ja asetuksiksi säädetyt. Säädökset koskevat peltikuorisia eikä matkailuautoja TupperWare määritelmän mukaisesti.

VÄLIAHDE JUSSI 09.06.2015 18:07

kommentoin jäsenkeskustelu palstalla,en täällä.

SEILO JUHANI 10.06.2015 19:58

Ollut 5 kpl asunto autoja, nyt vuoden, peltipurkki. Erittäin tyytyväinen. Pösli gopelaari.aut.150hevosta.Vaihdoin as auton ja henkilö auton pois. Hyvin kulkee 4m puutavara mukana ovet kiinni. Sivu ovi toimii sähköllä. Helppo nakki. Peti nousee sähköllä ylös kattoon. En vaihda enää asunto autoon.

VALTONEN MARTTI 11.06.2015 09:19

Olen katellut ihmetyksissäni kun joku liike Kuopiossa kauppaa uutta Adrian 600 peltikuorista karvan auki 50000,00 €

Mikähän noin edulliseen hintaan mahtaa olla selitys. Olen nähnyt myös 57000,00 € hintoja siellä mikä sekään ei taida olla paha..

HAAPANEN TIMO 11.06.2015 09:26

Miksi sitä ihmettelet. Suomi-hinta se on edelleen. http://suchen.mobile.de/wohnwagen-inserat/adria-twin-600-spt-modell-2015-raumbad-chic-vechta/202746468.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=5&scopeId=MH&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=400&makeModelVariant1.modelDescription=600&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorhome&segment=Motorhome&negativeFeatures=EXPORT&noec=1 @timppa

VALTONEN MARTTI 11.06.2015 09:40

Näinhän tuo näyttäis olevan. Silti jos katsot tuonkin linkin 50990,00 € (sitä halvempaa en enää löytänyt) vieläpä muka erikoisvarusteltu. Vielä muovitkin istuimilla.

http://www.nettikaravaani.com/adria/twin-600-sp-katso-hintaa/1430150

HAAPANEN TIMO 11.06.2015 10:22

Kuvista päätellen auto on Saksassa liikkeen pihalla. Täkäläinen liike noutaa sen ja ottaa omansa välistä.

Mobilen musta Adria on melko tarkkaan samoilla varusteilla ja ajamaton uusi auto.

@timppa

VALTONEN MARTTI 11.06.2015 10:34

Niinpä tuolla lopussa lukikin ihan oienellä että auto saapuu liikkeeseemme kesäkuussa, varaa omasi. No, onhan nyt jo kesäkuu.

Sen verran nuo alkoi kiinnostaa että syksyn messuilla täytyy perehtyä kunnolla esillä oleviin.

VALTONEN MARTTI 11.06.2015 11:26

Näkyypi noita saavan n.45000,00 ekun hintoihinkin kun vähän vaihtaa merkkiä. Esim. Weinsbergiin...

YLINIEMI SEPPO 11.06.2015 12:25

Nuo hintannat on paljaasta autosta siihen lisätään tonnin verran toimituskuluja ,ja muut lisä vermeet niin hinta nousee reilun kolome tonnia.

YLITALO ASTA 11.06.2015 13:16

http://www.vanomobil.be/nl/verkoop/motorhomes/vans.html

Tuossapa noita eri merkkien hintoja lähtien. Sisältää paikallisen alv:n 21 % ja toimituskulut. Ja jos osaa pikkaisenkin tinkiä, niin 5 % lähtee helposti pois, sillä se on maan tapa.

T : Masi

AHJOS TIMO 11.06.2015 14:21

Juhani Seilo ei pidä "peltipurkkia" asuntoautona. Kun minulla oli peltikuorinen Adria Twin, kyllä sitä esim. rengasliikkeessä sanottiin aina asuntoautoksi ja samoin sanoi moni ohikulkija, kun oli pysäköintipaikalla nähnyt sivuovesta, mitä auton sisällä oli. Kaikkihan me täällä toki tiedämme, että virallisesti ne ovat matkailuautoja.

KOISTINEN TOIVO 11.06.2015 15:14

taisi olla alunperin, kun noita peltikuorisia tuli, niin alle kuus metrisinä puhuivat retkiautoista. Mutta kokojen kasvaessa kai jo menneet termit sekasin. Varsinaisia matka-autoja jo tehhään alle kuus metrisinä, ja rapia kaks metriä leveänä. Jopa taka seinä on avautuva. Lienee lousku paras erottava nimi. Voihan sen nimen tuollai lyhenteellä käyttää. Se alkuperäis nimi. "Perkeleen louskuovi" ei liene ihan slonkikelpoinen Toivopoika

HAAPANEN TIMO 11.06.2015 15:35

Mun autoni on 611 cm pitkä ja 260 cm. korkea. Leveys on ainoa merkittävästi poikkeava joka on mulla n. 20 cm enemmän kuin ylempänä olevissa Adriaa koskevissa linkeissä.

@timppa

TURUNEN HEIMO 11.06.2015 16:45

Aika hitaasti, tuskin lainkaan tuntuvat valmistajat kiinnostuvat korvaavmaan liukuoven oikealla ovella. Olen netissä nähnyt muutamia virityksiä vai nostaako mokoma hintaa sen verran että liikevoitto pienenee. Sähkökäyttö on oiva juttu nykyisilla ovilla.

YLINIEMI SEPPO 11.06.2015 16:51

Minkähän hintanen on jälkikäteen asennettuna sähkökäyttöinen sivuovi?

KOISTINEN TOIVO 11.06.2015 17:54

Tampereella on semmoinen firma, joka asentaa hammasvetoisen oven sulkusysteemin, joka mene hitaasti kiinni, ja lopun hoitaa sofloc tyylinen sulkija. En muiista hintaa, mutta yli kaks tonnia se taisi olla. Aioin laitattaa, mutta päällikkö kielsi, ja sanoi jo tottuneensa sulkemaan sen oven. Jonka lausuman uskon Joskus yöllä koiraa käytäissään kyllä sulkee sen siihen malliin, että odottelen josko köllähtää koko auto kylelleen joku kerta. Mutta ans kattoo. Firma taisi olla autodek nimeltään. Toivopoika

YLINIEMI SEPPO 11.06.2015 18:04

Löytyi.Jeps. http://autodek.fi/index.php

HERRANEN MATTI 12.06.2015 22:36

Meillä on toinen "louskuovi" menossa (Adrian Twin Active). Kahden henkilön käytössä se on mielestäni ihan sopiva, ahdastahan siellä on, mutta ei se ole vielä haitannut. Se parivuode takana on oikein hyvä nukkua, ja saa kyllä ilman kiertämn helteelläkin kun avaa ne takaoven ikkunat myös sivuoven ikkunat. Yksi seikka, mikä ei ole tullut esille tässä viestiketjussa on se, että auton voi ajaa konepesuun, ainakin harjattomaan laitteeseen. Tavaran kuljetuksessa on monta kertaa korvannut peräkärryn.

GRÖNQVIST TOM 14.06.2015 18:53

Moro

Aikaisemmin ollut alkovi- ja integroitu matkailuauto nyt peltikuorinen. Olen erittäin tyytyväinen, toimii myös päivittäisessä käytössä hyvin. Lapset kasvoi isoiksi ja nyt emännän ja koiran kanssa kuljetaan. Harrastusvälineet mahtuu mukaan ja kantavuutta enemmän. Peltisellä ei tulevaisuudessa niin suurta huolta tiiveydesta kun saippualaatikkomalleissa.

Jos katsoo käytettyjen hintoja niin peltikuoriset pitää hintansa todella hyvin verrattuna perinteisiin matkailuautoihin, ainakin merkki sellaiset.

Täällä paljon hyvää realistista tietoa "retkeilyautoista" www.retkeilyautot.fi

terv tomppa

YLINIEMI SEPPO 14.06.2015 19:51

Paljon hyvää tietoa,päätös on tehty?

AHJOS TIMO 14.06.2015 21:29

Matti Herranen kirjoitti: "Yksi seikka, mikä ei ole tullut esille tässä viestiketjussa on se, että auton voi ajaa konepesuun, ainakin harjattomaan laitteeseen. "

Sitä en kyllä uskaltanut omalla autollani tehdä yhtään kertaa. Pelkäsin, että vettä menee aukoista sisään, esim. jääkaapin taakse, vaikka siihen laittaisi ne suojalevt pesun ajaksi.

KOISTINEN TOIVO 14.06.2015 22:00

Kyllähän se joskus ajatteluttaa, kun sateella rekkatulee vastaan, ja painaa kylkeä vasten painetta sateen kanssa. Mutta kuivana on pysynyt jääkaapin taus, ja kaasu päällä. Mutta en ole kyllä pesuun ajanut, mahtuneekokaan

VALTONEN MARTTI 14.06.2015 23:07

Sama asiahan vaunussa kun pesussa vettä suihkuttelee. Olen varmuudeksi asentanut talvisuojat ja ilmastointiteipillä loput raot peittänyt. Kelpaa suihkutella.

Konepesuun ei tietenkään ole vaunulla asiaa.

TERVASMÄKI MARKKU 21.06.2015 14:56

Meillä jo toinen peltikuorinen matkailuauto. Joku tykkää, joku toinen ei niinkään. Me tykätään. Vielä voisi mainita polttoaineenkulutuksen. Juuri tultiin Ruotsi-Norja -matkalta. Noin 4800 kilometriä ja kulutus n. 8.3 litraa sataselle. Oli yksi melkoisen jyrkkä serpentiinitie "Trollveien" tai jotain sinnepäin. Tulimme sen alaspäin. Tarkasti se piti ajaa! Isolla alkoviautolla tms. voisi olla vielä jännempää..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.