Ford vai Fiat alusta
KÄKILEHTO TIMO
04.06.2015 11:31
Olen hankkimassa asuntoautoa ja haluisin tietää kumpi asuntoauton alusta on parempi: Ford vai Fiat. Onko teillä kokemuksia?
HIETAVUORI JUHA
04.06.2015 12:03
Kaksi Fiattia ja kolme Fordia ollut , nyt Ford ja tyytyväisiä ollaan . ( takaveto ).
KOISTINEN TOIVO
04.06.2015 13:35
Molemissa samojen alihankkijoiden komponentteja. Nykyiset koneet ovat jo toistensa kopioita.
Joten, kuin automyyjä sanoi kerran. Osta mikä ostat samat sisuskalut.
Toivopoika
KARJALAINEN ALPO
04.06.2015 15:45
Timo, kaikillahan ajaa. Fiatia on tietenkin eniten, mutta jos löydät mielesi Mersun alustalla niin ostahan sellanen.
HAAPANEN TIMO
04.06.2015 17:36
Juhalla Ford = Ford on hyvä.
Toivolla Opel = ei ole väliä.
Alpolla Mersu= osta Mersu.
Timpalla Fiat = Fiat on hyvä.
@timppa
KARJALAINEN ALPO
04.06.2015 18:09
No enpä ole väittänyt etteikö Fiat olisi hyvä.
Matkakulkismistani on kaksi ollut Fiatteja. Henkilöautoista perheessäni on ollut useita Fiatteja. Kaikilla on päässyt paikasta toiseen.
Ford-henkilöautollakin on tullut ajettu ilman ongelmia.
Nyt on ensimmäinen Mersu.
Kaikissa vanhoissa autoissa on korjaamista. Sehän on aivan normaalia.
HAAPANEN TIMO
04.06.2015 19:14
En minä ketään ihmistä, enkä autoa moitikkaan.
@timppa
KOISTINEN TOIVO
04.06.2015 20:03
Korjailemistahan noissa merkistä riippumatta.
Ooppelin vikojahan ole moneen malliin täällä tuonut esiin, joita olen korjaillut, ja joitakin ei kai saa, vaan niiden kanssa pitää elää.
Tuosta neidän vanhus ranskattaresta.
Siinä on pikku sähkövikaa ollut koko sen elinajan kanssa.
Uutena se päätti olla kahdeksan viikkoa käynnistynättä, eikä kertonut testereille mitään syytä. avasi vaan kuskin puoleisen ikkunan, muttei sulkenut.
Viimeisin, ja kai paras.
Siinähän hullaantui muutama vuosi sitten takalasin pyyhin pyyhiskelemän omia aikojaan, ja kun merkkiasennusliikkeen mukaan mahdollinen vika on pyyhkijän palautusreleessä, joka taas vaatisi päätietokoneen uusimista.
Pistettiin pyyhkijä pois käytöstä, eli virrat pois.
Nyt muutaman vuuen päästä se päätttikin aina silloin tällöin liikahtaa.
Se kuitenkin on kuulemma mahdottomuus, koska se on pistetty pois päältä.
Elikkä siinä autossa on kummitus.
Tai se sitten siinä on langaton sähkön siirto.
Tai siten Ranskattarena se vaan toimii oman logiikkansa mukaan, kuten naiset yleensä.
Olen taipuvainen vimeiseen vaihtoehtoon.
Mutta koska se on toiminut aina luotettavasti, eikä ole koskaan jättänyt välille, niin en ole siittä sen temppuilusta kovin huolissani.
Huollan, pesen, ja vahaan sitä niinkun aina ennenkin
Pitäisihän täällä meillä olla oma kummitus vanhojen puheiden mukaan, ja kai se totta on.
Jos pistä hanskat pois käsistä, niin kohta niitä ei löydy.
Samoin tavarat eivät koskaan ole siellä mihin minä muistelen pistäneeni ne.
Toivopoika
NÄRHI JUHA
04.06.2015 20:19
Kiinnitä enemmän huomiota kuka on valmistanut sen kopan siihen alustan päälle eli asunto-osan valmistaja. Varsinkin jos käytät autoasi vuoden läpi. Näissä enemmän eroja kuin alustoissa. Hyvää et saa halvalla, tässäkään.
KOISTINEN TOIVO
05.06.2015 06:00
Nyt tuli tosi neuvo.
Se asunto osa on käytössä auton tärkein osa, ja sen toiminta, kestävyys, ja kuivana pysyminen ovat keskeiset käytö kriteerit.
Niihin edes valmistajat eivät näytä tarpeeksi kiinnittävän huomiota.
Enempi kristallikaapeihin, ja muihin krumeluureihin.
Konetta on siihen nähen heleppo korjailla, ja nykyiset kyllä toimii.
Ajo ominaisuukssa ei ole eroja, ne on kaikki hyviä.
Voimaa, vääntöä, ja ketjukoneen, niin se on kolome litranen fiiatti.
Toivopoika
LEPOLA SAKARI
05.06.2015 07:00
Fiat 3,0 koneella on hyvä, varsinkin kun vaihtaa siihen comfort-etujouset. Alkuperäiset on vähän alamittaiset täyintegroituun autoon kun kolmilitrainen kone on vielä vähän painavampi. Jousien vaihdolla etupäähän saa pitkät ja pehmeät joustovarat mutta autosta ei kuitenkaan tule vetelää lellua.
POKKINEN TAPANI
05.06.2015 07:25
Ei siinä Hiivatin koneessa ole mitään vikaa, vikaa vikaa, mutta kyllä alustakin vaikuttaa niille jotka kulkevat myös talvella ja kesälläkin asfaltin ulkopuolella.
Alustaksi takaveto, niin ei tarvitse jäädä kostealla nurmokolla paikoilleen suttaamaan.
Iveco sillä 3l ketjukoneena on jo yleillisyyttä.
-tapani-
KOISTINEN TOIVO
05.06.2015 08:00
Kyllä, takaveto paikkansa ansaitsee.
Muutta olen muutaman kymenen vuotta etuvetosilla ajellu kelillä, kun kelillä, ja kottiin hinnaamata saapunu.
Se on tuo ranskatar kahlannu lumessa, että kinos on keulalle noussut. Maavaraa 14 senttiä
Onhan tuosta juttua ollut täälläkin.
On selvää, jotta jos takaylitys on parin metrin luokka, ja peräkopissa on tonni painoa, niin käy kun mejän leulantissa, että kun lingon päälle laittaa kinttaat niin nousee keula maasta.
Olen puhellut joskus, kun on iso taka luukku noissa, niin kannattaa harkintaa kuormissa.
Mutta noilla kantavuuksilla ei sinne isoja pistetä. Kuitenkin akseleiden välillä, ja keulalla suurin paino on, muun muassa isä, ja äiti, eli yli sata kiloa.
Onko kukaan punninnut kuormatun etuveto matka- auton akselipainoja
Toivopoika
HIETAVUORI JUHA
05.06.2015 08:29
En ole etuveto autoa punninnut ,mutta takapotku ransiitin useasti . Ei mene akselipainot yli vaikka lastaisi vähän ylikin ,kokonaispaino kyllä helpostikin .
HAAPANEN TIMO
05.06.2015 09:09
Unohtaisin kokonaan sen merkin kuten Juha N tuolla ylemmpänä neuvoo. Itse lähtisin täysin pohjaratkaisun ehdoilla, tulet huomaamaan sen tärkeyden.
Lukematon on se autojen määrä jotka vaihdetaan pieleen menneen sisutusratkaisun vuoksi.
Kalliita virheitä seisoo kauppojen pihoilla kun ensimmäiseksi autoksi on hankittu uusi tai lähes uusi ja sitten hävitetään kymppitonni kun vaihdetaan se heti toisenlaiseen.
Merkin paremmuudesta et palstalla saa selkoa, kaikki kehuvat omiaan. Toisaalta, kertoohan se kunkin omat näkemykset autostaan muttei huononna toisia merkkejä.
Fiatilla saat ylivoimaisesti eniten pohjaratkaisuja valittavaksi.
Kiinnitä huomiosi auton todelliseen, punnittuuun painoon, rekisteriotepaino ei kerro mitään.
@timppa
POIKULAINEN ESA
05.06.2015 09:58
Timo on oikeassa.
Kyllä se koppi pitää toimia oli sitten vaunu tai auto niin kuin itsellä/perheellä on tarpeita.
Sitten kannattaa miettiä että reissaako talvella vai pitääkö lämpösessä tallissa.
HIETAVUORI JUHA
05.06.2015 21:18
Sen takia juuri meillä on takapotku ransiitti , ajetaan kesät ,talvet . Fiatilta ei takapotkuista näistä painoluokista löydy . Tiedän , tiedän että on Iveco mutta se on taas eri vehje ja Mersu hinnoiteltu ylihintaiseksi ( laadun mukaan ) : -
Käyttäjän lisäys viestiin 5.6.2015 klo 21:19:48
On Ivecokin ollut kokonaispaino 22 tn .
LAUKKANEN MAURI
05.06.2015 21:39
Asian ydin käyttäjän tarpeista,eli pitääkö olla lasi vitriini vain ei?.
Toivonkin ettänuo lasivitriinissä olevat ja sen ajatusmaailmaa käyttävät eivät ohjailåisi tätä meidän maalikärjeksi kutsuttujen ajatusmaailmaa .
Mutta taitaa olla toisin,viini hyllyt ja baari kaapit taitaa myydä enemmän kuin joku
järkevä peti/ nukkumis paikka.
Mutta asian ymmärtää kun tuntee näitä nykyajan suunitelijoita,joiden elämän filosofiaan kuuluvani se suunitelulun vapaus,jolla ei ole mitään tekemistä toimivuuden tai käytännöllisyyden kanssa,sen kuvan olen saanut esim,As,autojen
ja vaunujen osalta.
POKKINEN TAPANI
05.06.2015 21:49
Juha, meille ei ainakaan tarvitse Mersusta ja Laadusta puhua samaan aikaan. Mersun laatu taitaa kuulua menneeseen, tietty ihan uusista en tiedä, mutta nuo 10v takaset ei pal naurata.
Vaan missä painoluokassa Fiatilta löytyy takapotkuja?
-tapani-
KARJALAINEN ALPO
05.06.2015 22:08
Mauri, en ymmärrä Sinun ajatusmaalilmaasi.
Olen käytännön ihminen, joka on orpopoikana elänyt Oulun kadut. Enkä ole lasikaappia nähnytkään muualla kuin museossa.
Toivonkin ettänuo lasivitriinissä olevat ja sen ajatusmaailmaa käyttävät eivät ohjailåisi tätä meidän maalikärjeksi kutsuttujen ajatusmaailmaa .
Ole koettanyt vain vähän esittää mielipiteitäni, ja voin lopettaa täällä osallistumisen kokonaan. Ei tuo ongelmaa!
SAARELA MARKKU
05.06.2015 23:31
Omana kommenttina sanoisin sen että itsellä ollut kaksi Fiiatin henkilöautoa, jotka oli aivan paskoja, molemmat uutena ostettuja. Sekä kolme Fordia,kaksi ostettu uutena ja yksi käytettynä. Ei mitään vikaa. Mutta firmalla kolme Transittia, kaikki uutena ostettuja, ja jokaisessa vähän väliä jotain pientä vikaa. Mutta kaikki matkailuautot jotka olen ostanut, ovat pohjaratkaisusta johtuen, olleet Fiat alustaisia. Yhdessäkään ei ole ollut mitään vikaa. Ehkä se johtuu siitä, että
osaan ennakoida kuluvat osat, ja vaihtaa ne ennen kuin jään tien päälle, en tiedä.
Vuosi sitten kun olin vaihtamassa as.autoa uudempaan, vannoin, että se ei ole Fiat.
Mutta kuinka sitten kävikään. Niin sitä taas ajellaan Fiiulla. Asunto-osa ratkaisi.
Niin, yhtäkään as.autoistani en ole ostanut uutena. Nykyinen on vm. 2007, ja ajettu
45 000 km, josta itse kerkisin kiehnätä vuodessa jo n. 15 000.
KRISTO LAURI
06.06.2015 07:45
Kyllä sekin varmaan jotakin sanoo, kun vähintään 80% höpömökeistä näyttäisi olevan Fiateja ! jos ne olisivat kertakäyttö autoja tuskin niitä liikkuisi Suomen teillä noin paljoa !
Lauri. K
POIKULAINEN ESA
06.06.2015 07:53
Älä nyt Pokkinen mersua hauku kun ajattelin ehdottaa sulle tollasta koppia jolla pääsee tunturista tunturiin.Oli uudessa karavan lehdessä.
Siinä on kaikki laatu samassa paketissa??
Hymer ML-T 580 4X4
http://www.nettikaravaani.com/hymer/ml-t-580-neliveto-4x4/1431833
KOISTINEN TOIVO
06.06.2015 08:57
Niin sillä kyselin tuota, että onko joku punninnut etuvetoisen kuormatun akselipainoja
Saisi pohjaa sille, että onko se keula niin kevyt, että sen kanssa ei pärjää.
Itsellä on kolomas matkamökki etuveto, eikä ole ongelmaa nurmikoilla, eikä talviautoilussa ollut.
Tosin tuota nykyistä ei voi laskea, koska siinä on lähes neljä ja puoli metriä akseliväli, elikkä etu, eikä takaylitystä ole juuri lainkaan.
Tuosta ei muuta voi sanoa, kun on h..vetin hyvä ajaa.
Muuten ei sitten kaikki ole, mutta alkaa olla mieli, että meille hyvä, kuhan saan markiisin ostettua katolle.
Täydellistähän ei ole
Toivopoika
POKKINEN TAPANI
06.06.2015 09:39
Esa, kyllä tuo juuri lehdessä ollut oli jo alustavasti kaupan kohteena, mutta tulin toisiin aatoksiin Hymerin laadun osalta, tosin en ehkä myöskään halunnnut kolmatta kertaa oppia tuntemaan kaikkia paikallisen Vehon asentajia nimeltä.
Luulempa, että jos tuon Hymerin kopin ja Fiatin alustan johonkin vaihdan niin se on Foortti nelivedolla ja sillä 200hp alustalla, kopista en osaa sanoa mittän muuta kuin sen, että Hymeri se ei ainakaan ole.
Ja markiisia ei tuossa uudessa matkamökissämme enää ole, tai se asennusteline on, itse markiisin heivasin vajan kattolipan alle ja laitan sen takaisin jos mökki vaihtoon menee.
-tapani-
JOKINEN REINO
06.06.2015 10:30
Kun tässä keväällä tuli vaihtokuume,vaihtaa vanha toiseen vanhaan.
Ehdot oli, ei paljon yli 6.metriä.
Ei retkikoppaa.
Ei fiiun alustaa.
VÄLIAHDE JUSSI
06.06.2015 15:18
Jos haluat siitä kerran luopua suhteelisen hyvään hintaa niin silloin, takaveto
ja mieluiten Mersu.Koska takavetoisia on vähän niin ne ei kauvaan liikkeessä
seiso jos,hinta on kohdillaan.Tähän etuvedon suosioon on osaltaan vaikuttanut hyvin paljon nuo vääristyneet caranlehden matkailuautojen koeajot.
Tosiasia on että,Fiiat on halvintehdä matkailuauto toistaiseksi,mutta Kiina tulee
kohta tällekin saralle jos,ei ole tullutkin jo Fiiatin muodossa?
HAAPANEN TIMO
06.06.2015 16:24
Toivo kysellee akselipainoista. Oman Ducatoni olen punninnut ja aivan tasan puoliksi on auton paino akselien kesken. Ikinä en ole sillä kiinni jäänyt.
@timppa
KANTOLA TIMO
06.06.2015 16:35
Ford on rikkaan auto pitää! Etupyörän laakerit 50 välein, kytkinremontti säännöllisesti, muita remontteja usein ja paljon. Uudessa Reisemobil Internationalissa väittää Ford, että tdci-koneiden hajoamiset on saatu kuriin. Saa uskoa ken haluaa, mutta mersuun on vaihdettu vain öljyä ja kulutusosia, kuten jarrupalat.
Tästä eteenpäin meillä pysytään mersun päälle tehdyssä Hymerissä.
HIETAVUORI JUHA
06.06.2015 17:50
Kiitos Timo ! Ei ole ennen rikkaaksi haukuttukaan ! Mutta asiaan nuo etupyörän laakeri viat taitaa koskea vain tuota etuvetomallia , meillä mittarissa kolme kertaa tuo mainitsemasi määrä ,ja samat laakerit siellä pyörii . Moottorikin taitaa olla aivan toinen , en tiedä mutta epäilyttää että olisi Fiatin pannu jos aina rikki menee ,,,,,,!
VÄLIAHDE JUSSI
06.06.2015 18:30
Juhalla ja minulla on samat linjat takapotku transitista,etuvetoisesta en tiedä mitään.
Mutta uskoisin koneen olevan hyvä,voortin voisin ottaa,vain takapotkulla ja
automaatilla,en muuten.
NORDSTRÖM SEPPO
06.06.2015 19:23
Minulla Ford alusta Hymerin kopalla. Etuveto, ei moittimista, kesät talvet liikkeellä. Liikkeelle päästy. Pitää tietysti vähän katsoa minne itsensä lykkää. Ajettu nyt kohta 70 000 Km ei ongelmia. Aikoinaan alustan valintaan vaikutti muutama sentti enemmän maavaraa vastaavaan Fiattiin verrattuna. Matka kun välillä vie asfalttien ulkopuolelle.
Henkilöautopuolella ollut viisi Fordia. Toisissa ongelmia toisissa ei.
VALTONEN MARTTI
06.06.2015 22:05
Mie kelpuuttaisin vain sellaisen m-auton jossa moottori olis takana ja etupyörät olis vetävät....käsijarru olisi hyvä vaikuttaa etupyöriin tai mieluummin vain toiseen niistä.
Muuta vaateet määrittelisikin hinta..
Käyttäjän lisäys viestiin 6.6.2015 klo 22:06:26
Jussikin tämmöistä diggaisi..varmaan.
SAARELA MARKKU
13.06.2015 00:19
Kokemuksesta voin sanoa, että Fordeissa ei ole muuta vikaa kuin ne ruiskutussuuttimet. On itsellä jättänyt tienpäälle kaksi eri Transittia suutinvian takia.
Ensimmäinen,jolla oli ajettu alle 10 000. Ja toinen alle 7 500. No, molemmat meni takuuseen. Mutta silti, on se vaan niin hyvä auto ajaa verrattuna Fiattiin.
Joka tapauksessa, kuten aiemmin kirjoitin. Kaikki matkailuautot jotka minulla on ollut, on olleet alustaltaan Fiatteja. Ja ne olen ostanut pelkästään sen takia, että asunto-osa on miellyttänyt meitä. Jos sama asunto-osa olisi ollut Ford-alustalla
olisin todennäköisesti ostanut sen. En tiedä miksi, mutta niinhän sitä sanotaan
että foordi ei ole auto, eikä piika ihminen...
YLINIEMI SEPPO
14.06.2015 15:59
"Että foordi ei ole auto, eikä piika ihminen..."molemmilla saa hyvät kyydit.
ROSTEN MIKA
14.06.2015 16:09
Seppo, tiedäks miks vielä vanhalta piialta saa aina hyvät kyydit ?
Ne luulee aina että nyt on viimenen kerta, ja "panevat" parastaan !!
Bad humor, sorry !
Mika
YLINIEMI SEPPO
14.06.2015 16:12
Mitäs jos onkin totta,eikä huonoa huumoria:-) :-) :-)
TYNKKYNEN MAURI
16.06.2015 15:59
Entinen oli Fiat -95 ohjaamon verhoilu napakka eikä rämissyt,nyt Ford puoli-indekroitu -06 ohjaamon verhoilu karvahattu mallin työauton rämisevää kovamuovista materiaalia,ei hyvä.Muuten auto toimii hyvin ,ei enää savutakkaan kun otin EGR imupillin irti.
JOKINEN REINO
17.06.2015 13:01
Se Fordin ohjaamon katto ei itse pidä sitä räminää , vaan sen muovin päälle on jätetty kaikenmaailman piuhat ja pistokkeet irralleen.
Yritin kattovalon aukosta saada vylliä johtojen sekaan, mahdoton tehtävä.
Otin tuon muovin irti, niputtelin piuhat, ja pistokkeet ,ja laitoin ne kulkemaan tuulilasin yläpuolella olevan peltikotelon kautta,ei rämise enää.
Ottaisin tuon EGR turhakkeen pois käytöstä, mutta kun tuo anturiviidakko pelaa niinkun vähän toinen toistaan ohjaten.
Otin EGR murikan irti,hieman nokinen oli ei pahasti karstainen.
Putsasin sen läppäsysteemin siihen tarkoitetulla sprayllä, muuta sille ei voinut sitten tehdäkkään.
Tuo MAP anturi taas oli kuin sikarin natsa , aivan tukossa.
Liottelin tuolla samalla sprayllä kuonat pois.
Jos vielä matkakopin vaihdan, vaihdan vanhempaan , missä ei ole niin paljon tuota- HUOM! vain Bisnesmielessä suunniteltua törkyä.