Rapido MB Sprinter 316 (-05) automaattivaihteisto oikutteli

NYYSSÖNEN RISTO 02.06.2015 20:37

Tänään, kun yritin lähteä autolla liikkeelle, takapyörät eivät suostuneet pyörimään. Kuului vain hirveä kolina. Kun katkaisin virran ja käynnistin uudelleen, kaikki toimi normaalisti. Mistä moinen oikuttelu?

SUOMI SEPPO 02.06.2015 23:08

Todennäköisesti Sprintterisi ei ole automaatti vaan Sprintshift ? Syynä voi olla vähinmillään pumpun rele (kannattaisi jokatapauksessa vaihtaa), tai sitten "kytkinpolkimen" asennon haisteleva anturi. Sen uusiminen maksaa parisen tonnia ! (mm. vaihdelaatikko irroitettava). Tietysti syynä voisi olla myös pumppu joka antaa paineen vaihteen siirtoon. Sekin löytyy vasta irrottamalla vaihdelaatikko. @seppo

NYYSSÖNEN RISTO 03.06.2015 10:00

Kiitos, Seppo. Soitin tänään huoltoon, ja siellä sanottiin, samaa . Pitää seurata tilannetta. Rele on vaihdettu pari vuotta sitten.

JANHONEN MATTI 03.06.2015 10:03

Tuo tuli minunkin mieleen.

Täysautomaatissa nuo kuvatut oireet on lähes mahdottomia. Ja jos oireet onkin mahdollisia niin toimintakuntoon palautumien ei.

SOINI ARI 17.06.2015 09:57

Pumpun osalta kannattaa kuunnella miten pitkään se käy kun auto on seissyt yön yli. Peltikeulallisissa pumppu taitaa käynnistyä kun avaa oven, integroidussa (ainakin minulla) kun kytkee virrat.

Jos pumppu ei ole väljä sen pitäisi sammua n. 10sek käynnin jälkeen. Ajossakin sen pitäisi käynnistyä vain harvakseltaan, ei jokaisen vaihteen vaihdon jälkeen.

Releen olen itsekin vaihtanut ihan vain mielenrauhan vuoksi vaikkakin sen ei pitäisi olla enää ongelma kun tajusivat jo toistakymmentä vuotta sitten mikä näissä lootissa on ongelma ja muuttivat kytkentöjä.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.6.2015 klo 09:12:41 Seppo: Kyllä se sprintshift on automaatti siinä missä vaikkapa 722.9 Toteutus toki erilainen mutta automaatteja yhtä kaikki.

Minä olen pitänyt tuosta "kovasta" automaatista matkailuautossa enemmän kuin momentinmuunnin lootista. Ainoa on ettei pidä luistattaa kytkintä sen enempää kuin manuaalin kanssa, mutta muuten matka-ajossa mielestäni parempi. Pienemmät häviöt mutta ennen kaikkea tuolla voi ajaa mäkisessä maastossa lukituilla vaihteilla jotka todellakin on sitä eikä kick down ole häiritsemässä suurimmalla vaihteella kaasu pohjassa. Eli dieselin vääntöä voi hyödyntää kuten manuaalillakin halutessaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.